wat met een paard dat bijt?? Update pagina 43

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 13:49

Foetsji schreef:
Dit staat volledig los van een ander topic. Wel schrik ik dat er zo makkelijk wordt gedacht en GEADVISEERD aan een eigenaar een dier te laten inslapen.

Op je vraag waarom ik alles zou willen redden kan ik een tegen vraag stellen Waarom wil jij alles dood hebben?

Hier vraagt iemand om advies hoe iets aan te vliegen en op te lossen. Dan met de oplossing komen dat het dier dient te worden afgemaakt is veel te kort door de bocht. Je hebt het dier niet gezien, niet behandeld, niet mee gewerkt. Zelfs dierenartsen zullen dit advies niet geven. Zij zullen argumenten aandragen wat voor en wat tegen het dier spreekt. Het verbaast me dus hoe makkelijk er van achter een computerscherm wordt beoordeeld dat een paard dood moet! Is nogal een uitspraak.

Mijn persoonlijke mening is een andere en die heb ik hier boven al geventileerd. Haal er bekwame mensen bij, laat hen beoordelen wat wijsheid is. En of die wijsheid komt van prof trainers, DA's en advocaten of van allemaal is mij om het eender

Ik wil alles dood hebben? Geef me even een breek. Ik adviseer zelden een paard in te laten slapen, vaak bied ik zelfs nog aan om zelf langs te komen, om evt mee te kijken naar het gedrag etc. Maar ik zou me hier niet aan wagen.
Ik zou ook oppassen met zelf aanrommelen. Is het paard verder wel lief tegen het andere paard?

Goudlokje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 13:49

Dit is een paard waarvan ik ook zou zeggen "laat maar inslapen.."
Hij heeft je nu al zo gruwelijk te pakken gehad, wat zal het de volgende keer zijn..? Paard verkopen zou ook niet eerlijk zijn. Niet eerlijk voor de kopers, niet eerlijk voor jou en ook niet eerlijk tegenover het paard..

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 13:50

Foetsji schreef:
mindful schreef:
Mijn paard is ook een eeuwige bijter, hij doet dit alleen als ik in zijn zone kom. De jouwe heeft het extreem, is echt offensief gedrag, lijkt me. Jammer dat dit niet meegegeven is bij de verkoop...ik heb hetzelfde meegemaakt.
Mijn paard begon dit gedrag ook te vertonen na een maand of drie, je leert er veel van maar het houdt heel veel risico's in.
Ik kan bv ook nooit rijden zonder alvorens grondwerk te doen...eerst de puntjes op de i en dan heel misschien erop. Bij ons zijn het tot nu toe enkel blauwe plekken. Ik heb altijd een touw mee als ik de wei in moet, hij komt zo aangedraafd om me dan weg te jagen of mijn kruiwagen om te kieperen, alles in zijn mond nemen.
Is die van u ook zo Met zijn mond bezig? Beetje hengstgedrag?

Als het paard dit gedrag pas na 3 maanden begon te vertonen mag men gevoegelijk aannemen dat het bij jou is ontstaan.

Jammer genoeg niet, heb ook contact gezocht met de man die de stallen daar deed, hij beet hem ook en kreeg er ferme tikken voor.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 13:51

Foetsji schreef:
Er wordt zomaar wat afgeroepen.... Kijk of je iemand adviseerd om gele of groene bandages te nemen is van een totaal ander kaliber dan iemand ADVISEREN uit JOUW naam een dier te doden. Dat is een pittige verantwoording.

Er wordt toch gevraagd wat ze met een paard moet doen wat aanvalt? TS vraagt daar zélf om. Dan is een ieder daar vrij in om zijn/haar mening/advies te geven.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 13:53

Foetsji schreef:
GamblersCup schreef:
Foetsji, hou eens op met het tere zieltje spelen, dit is niet de eerste keer dat je aan het pruilen bent omdat iemand zegt dat inslapen het meest veilige/diervriendelijke is.
.

Je hebt geen idee wat je zegt! De mens is erg goed in het voor zichzelf recht praten wat krom is. Ik ben niet tegen inslapen ik ben tegen mensen die veel te makkelijk oordelen over leven en dood. Denken dat ze het recht hebben zonder grondig voorafgaand onderzoek dit ook zomaar te mogen rondstrooien.
Zwart op wit mensen te mogen adviseren hun dier te doden. Het roept zo lekker. Maar wat als je dit roept tegen een goedgelovige niet zo ervaren Bokker. Denkt dat het de enige juiste weg is maar achteraf blijkt dat er toch nog een andere oplossing was? Roep je dan net zo hard: Oh sorry?! Foutje?

Er wordt zomaar wat afgeroepen.... Kijk of je iemand adviseerd om gele of groene bandages te nemen is van een totaal ander kaliber dan iemand ADVISEREN uit JOUW naam een dier te doden. Dat is een pittige verantwoording.

Draai het om, al die reddende engelen hier op bokt die adviseren om er maar een dure trainer of operatie bij te halen. Er zijn ook mensen genoeg op bokt die al veertig jaar in de paardenwereld rondlopen en ja, die adviseren soms dat het misschien beter is om een dier te laten hemelen. En niemand hoeft dit op te volgen. Ik heb veel meer moeite met eigenaren die alle wazige toestanden op hun dier loslaten in de hoop dat de waarheid in een glazen bol tot hun komt. Soms hebben wij, oude rotten, zoveel gezien en meegemaakt dat we inderdaad vanaf een geschreven bericht kunnen zeggen dat hemelen misschien beter is, voor het dier en zeker voor de eigenaar. Ipv er 1000 den euro's tegen aan te gooien in de hoop dat jantje of pietje van 18, die reeds meerdere mensen heeft gepakt nu heel lief word en het nooit meer zal doen. Ts neemt iig haar verantwoording al door te zeggen dat hij met dit verhaal niet door word verkocht.

Foetsji

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 13:54

Waarom ging het de eerste drie maanden wel goed? Waar ging het fout?
Paarden, zeker de dominanten blijven vaak braaf bij mensen die goed met deze dominantie weten om te gaan. Zodra er een minder dominante eigenaar in beeld komt gaat het paard uittesten. Na verloop van tijd wordt het probleem steeds groter omdat het paard niet of niet op de juiste manier wordt gecorrigeerd.

Het probleem onstaat dus eigenlijk pas ruim na de koop, maar de aanleg was aanwezig.

Ravottie18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-16 13:55

Amaris schreef:
Ravottie18 schreef:
Ik dacht ook al Voedernijd maar er was geen aanleiding voor omdat ze al gegeten hadden en we totaal niet met het voer bezig waren.. had enkel van afstand gekeken of er hooi voldoende was. Nu heb ik zojuist contact gehad met de vorige stalbaas van ravottie. Die man wist me te vertellen dat dit zeker niet de 1e keer was dat hij dit gedrag heeft. Hij heeft zijn dochter haar tanden eruit gemept, zijn zoon (hetzelfde als mij) een hap vlees uit zijn arm en de stalhulp heeft de dood in de ogen gekeken nadat hij haar goed tussen gehad heeft.. Vind het niet normaal dat iemand een paard verkoopt zonder dit erbij te zeggen!! Blijkbaar is hij met de fles groot gebracht Door dat zijn mama gestorven is bij de geboorte. Heel erg allemaal, maar als je die dingen weet kan je daar rekening mee houden.. vond ze blijkbaar niet nodig om erbij te vermelden, triest!

Ohjeetje dat maakt de zaak nog ingewikkelder en treuriger dan het al leek...

Ga je met deze wetenschap de oude eigenaren ook nog contacten?

Ja ik heb contact met de vorige eigenaar.. stilaan komt de waarheid er wel uit. Jammer dat dit niet eerder kon zodat ik wist waar ik aan begon..

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 13:56

En dan kan ik ts de tip van mijn opa doorgeven, vroeger werd er een gekookte, snikhete aardappel onder de mouw gedaan en liepen ze voor het paard langs in de hoop dat hij zou bijten. Deed hij dat dan brandde hij zijn bek en was het meestal over. Even heel hard maar het hielp, in dit geval zal het wel wat meer aardappels kosten en je moet over een flinke portie lef beschikken want hij kan je ook in je nek pakken.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 13:59

Im ga helemaal mee met Joolien..

Een paard wat al meerdere mensen het ziekenhuis in heeft geholpen en eentje bijna de dood in gejaagd, is gewoon niet veilig..

Wat ga je doen als er (per ongeluk) een kind de weide in loopt en het wordt in elkaar getrapt?

Wat ga je doen als iemand anders het paard ooit moet verzorgen ivm ziekte oid?

In dit geval in inslapen imho ook de beste oplossing.. :j

Hanneke137

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 14:00

Oef heftig verhaal TS. Heel vervelend dat het zo´n nare wending heeft gekregen.

Ik durf niet te zeggen wat je het beste kan doen. Ik durf ook niet te zeggen wat ik zou doen. Maar in mijn ogen heb je enkele opties.

1. Als je zelf angst hebt, samen met je vriend het paard benaderen en waar nodig duidelijk corrigeren en kijken of ze het stukje vertrouwen terug kan komen. Er dus flink mee aan de slag gaan om hem maar duidelijk te maken dat hij niet de baas is.

2. Een expert hiermee aan de slag laten gaan.

Dit zijn opties waarin je het probleem wil oplossen. Zie je geen uitweg meer dan is verkoop in mijn ogen zeker geen optie en dan zou in laten slapen het beste alternatief zijn. Maar dit hangt af van het vertrouwen welke jij en je vriend nog in het paard hebben.
Zoals ik opmerk uit je verhaal hebben jullie het paard ruim de kans gegeven om te wennen. En het lijk er op (Afgaande van de andere verhalen van de oude eigenaar) dat hij gewend is bij jullie en daardoor zichzelf kan zijn. Zijn leeftijd en enigzins eenkennigheid zullen het proces van vertrouwen en wie de baas is niet makkelijker maken.

Moraal van het verhaal, doe waar jij en je vriend je goed bij voelen. En een betere keus is er niet.
Laatst bijgewerkt door Hanneke137 op 06-12-16 14:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Foetsji

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 14:00

bigone schreef:
[quote="Foetsji"

Draai het om, al die reddende engelen hier op bokt die adviseren om er maar een dure trainer of operatie bij te halen. Er zijn ook mensen genoeg op bokt die al veertig jaar in de paardenwereld rondlopen en ja, die adviseren soms dat het misschien beter is om een dier te laten hemelen. En niemand hoeft dit op te volgen. Ik heb veel meer moeite met eigenaren die alle wazige toestanden op hun dier loslaten in de hoop dat de waarheid in een glazen bol tot hun komt. Soms hebben wij, oude rotten, zoveel gezien en meegemaakt dat we inderdaad vanaf een geschreven bericht kunnen zeggen dat hemelen misschien beter is, voor het dier en zeker voor de eigenaar. Ipv er 1000 den euro's tegen aan te gooien in de hoop dat jantje of pietje van 18, die reeds meerdere mensen heeft gepakt nu heel lief word en het nooit meer zal doen. Ts neemt iig haar verantwoording al door te zeggen dat hij met dit verhaal niet door word verkocht.

Het punt is wat voor voor de een onhandelbaar is, kan voor de ander goed werkbaar zijn. Afhankelijk van ervaring, inzicht etc.. De een zijn beleving "onhandelbaar levensgevaarlijk" kan bij de ander onder de noemer "werkbaar karakterpaard" vallen. Daarom zijn makkelijk geroepen definitieve uitlatingen van achter een scherm niet wenselijk. Maar ook niet eerlijk naar sommige paarden.

En nee, geen paard wordt beter van wazige Willies die zich al fluisterend de bankrekening vol leuteren. Maar dat is een andere discussie.
Laatst bijgewerkt door Foetsji op 06-12-16 14:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Ravottie18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-16 14:00

mindful schreef:
Mijn paard is ook een eeuwige bijter, hij doet dit alleen als ik in zijn zone kom. De jouwe heeft het extreem, is echt offensief gedrag, lijkt me. Jammer dat dit niet meegegeven is bij de verkoop...ik heb hetzelfde meegemaakt.
Mijn paard begon dit gedrag ook te vertonen na een maand of drie, je leert er veel van maar het houdt heel veel risico's in.
Ik kan bv ook nooit rijden zonder alvorens grondwerk te doen...eerst de puntjes op de i en dan heel misschien erop. Bij ons zijn het tot nu toe enkel blauwe plekken. Ik heb altijd een touw mee als ik de wei in moet, hij komt zo aangedraafd om me dan weg te jagen of mijn kruiwagen om te kieperen, alles in zijn mond nemen.

Ja hij is heel erg met zijn mond bezig! Alles wat in zijn buurt komt moet eraan geloven. Nu kreeg ik te horen dat de vorige eigenaar hem heeft laten testen op testosteron-gehalte met het gedacht dat hij wel eens een klophengst zou kunnen zijn. Als je dat al doet weet je dat er iets niet oké is en vind ik het niet echt verantwoord dit paard te verkopen zonder dit even erbij te vermelden, of ben ik daar mis in?

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 14:02

Foetsji jij steekt je kop wel erg makkelijk in het zand vwb de meerdere slachtoffers die al gevallen zijn door dit paard..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 14:02

Ravottie18 schreef:
mindful schreef:

Ja hij is heel erg met zijn mond bezig! Alles wat in zijn buurt komt moet eraan geloven. Nu kreeg ik te horen dat de vorige eigenaar hem heeft laten testen op testosteron-gehalte met het gedacht dat hij wel eens een klophengst zou kunnen zijn. Als je dat al doet weet je dat er iets niet oké is en vind ik het niet echt verantwoord dit paard te verkopen zonder dit even erbij te vermelden, of ben ik daar mis in?

Nee daar ben je zeker niet mis in. Hoe lang hebben jullie het paard al?

nine1987

Re: wat met een paard dat bijt??

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 14:03

Ook (klop) hengsten horen dit gedrag niet in deze extreme mate te vertonen..

Mirranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 14:05

Een paard met zulke dominante acties kan een mens ook de dood injagen.
Ook ik zou inslapen dan wel als optie zien. Overigens bijzonder triest dat de verkopende partij dit gedrag niet heeft gemeld. Ik zou dus inderdaad NIET verantwoordelijk willen zijn voor serieuze schade aan anderen door verkoop van een paard met agressief gedrag.

Reacties als die van Foetsji vind ik dus nogal onverantwoordelijk en kortzichtig.

Het blijkt dat dit paard al meerdere serieuze schades heeft aangericht bij mensen. Het is wachten op het moment dat iemand zo'n actie NIET meer kan navertellen.

Dus voor mij zou het ook klaar zijn.

LoveBodin

Het ligt er echt aan waardoor het komt hoor nine1987. Mijne beet ook en hard. Naar mensen.
Pure frustratie. Nu geruind, staat met ander paard. Bijten is echt heel erg verminderd. Hij heeft niet meer naar mensen gehapt (dat ik weet)

BigOne

Foetsji schreef:
bigone schreef:
[quote="Foetsji"

Het punt is wat voor voor de een onhandelbaar is, kan voor de ander goed werkbaar zijn. Afhankelijk van ervaring, inzicht etc.. De een zijn beleving "onhandelbaar levensgevaarlijk" kan bij de ander onder de noemer "werkbaar karakterpaard" vallen. Daarom zijn makkelijk geroepen definitieve uitlatingen van achter een scherm niet wenselijk. Maar ook niet eerlijk naar sommige paarden.

En nee, geen paard wordt beter van wazige Willies die zich al fluisterend de bankrekening vol leuteren. Maar dat is een andere discussie.

Klopt wat je zegt, echter, de vorige eigenaar heeft hem 14 jaar gehad, maar daar heeft hij wel drie mensen gepakt en niet zo zuinig ook. Dus ondanks die 14 jaar en zeer waarschijnlijk veel ervaring toch foute boel. Ik vind het schandalig dat dit paard met dit karakter verkocht is.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 14:06

nine1987 schreef:

Vergis je daar maar niet in, dat kunnen echt moordenaars in de dop zijn.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 14:07

Ravottie18 schreef:
mindful schreef:

Als hij inderdaad alles vastpakt met zijn mond dan is die hete aardappel zeker een optie. Zolang testosteron inderdaad op een normaal niveau ligt, vraag de testgegevens op.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 14:09

bigone schreef:
nine1987 schreef:

Eens, maar dan schort er meestal al wat aan de opvoeding en daarnaast ga je zo'n dier niet moedwillig verkopen en die info weglaten..

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 14:14

bigone schreef:
nine1987 schreef:

Eens, maar dan schort er meestal al wat aan de opvoeding en daarnaast ga je zo'n dier niet moedwillig verkopen en die info weglaten..[/quote]
Helaas Nine, dat soort figuren zijn er nog steeds in paardenland.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 14:14

Jeetje, dit klinkt als een heel gevaarlijk paard. Als hij uit het niets jou zo aanvalt, zou ik hem absoluut niet meer vertrouwen.
Kies voor je eigen veiligheid, verkoop dit paard aan iemand die met zijn gedrag aan de slag kan, of laat hem inderdaad inslapen. Zo'n agressief dier moet je er niet bij willen hebben.

Jammer dat de vorige eigenaren niet eerlijk zijn geweest over zijn gedrag, dat zou een hoop gescheeld hebben.

Mocht je er toch mee aan de slag willen gaan, zoek dan vooral professionele hulp in de vorm van gedragsexperts. Maar dit kun je alleen doen als je zelf 100% zeker in je schoenen staat om hem duidelijk te maken dat jíj de baas bent en niet hij.

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 14:17

OK, dan heb je een extrovert karakter gekocht, de mijne is ook zo, hij laat je direct zien wat hij ervan denkt. Is niet makkelijk en je moet stevig in je schoenen staan, rustig en zelfzeker overkomen. Extroverten zijn speels en aktief op zoek naar een uitdaging, leren graag en zijn snel verveeld.

Nee je hebt 200% gelijk, dit gedrag kan je niet zomaar verkopen... Ik hou hem zolang ik niet de geschikte match vind voor hem. Mocht ik ooit een advertentie maken zal dit er allemaal in staan, te nemen of te laten en eerst grondwerken voor er iemand opgaat.

Zoals eerder gezegd, altijd jezelf beschermen en nooit derug toekeren. Als ik hem uit de wei haal, zwaai ik op onregelmatige momenten mijn leadrope om me heen om mijn zone te beschermen...nu kan ik dit afbouwen en meestal loopt hij nu mooi naast me mee met een metertje tss ons.
Ik blijf kalm en negeer zijn kwajongensstreken, zorg gewoon dat je haar voor bent, niet kwaad worden maar met onverwachte bewegingen je ruimte beschermen zonder dat het aanvallend overkomt.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 14:18

Veiligheid boven alles is mijn motto als ik met paarden bezig ben.
Ik ben het wel eens met Joolien. Op een gegeven moment is het de grens voorbij, dan moet je voor je zelf kiezen.
Wij hebben een merrie van 21, ze is nu 4 jaar bij ons. De eerste 3 jaar nooit gedragsproblemen gehad, oké het is een merrie en die hebben nu eenmaal meer een mening dan een ruin, allemaal prima.
Dit jaar is ze nu 2x over me heen gedenderd, totaal uit het niets. Gevolg kneuzingen en veel blauwe plekken. Nergens een aanleiding voor om dit gedrag te vertonen. Paard is volledig na gekeken door de dierenarts inclusief alle nodige bloedonderzoeken e.d. Kwam niets uit.
Voor mezelf weet ik wel dat als er een 3e keer komt met dit gedrag dat het einde is voor haar. Dit gedrag kan je niet hebben. Wat als het bij een ander gebeurt die net even bij de paarden gaat kijken?
Laatst bijgewerkt door meggiemeg op 06-12-16 14:30, in het totaal 1 keer bewerkt