Ik word bang voor mijn eigen paard..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

punk143

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 18:54

Op zoek gaan naar een koudbloed is ook niet meteen een oplossing. Ook die hebben meestal een sterke eigen wil, nou heb ik een hele lieve makkelijke lomperik, maar owee als er iemand anders mee werkt, dan is ze ook zeker niet makkelijk en meewerkerd.

Ik zou hier niet zelf mee aan de gang gaan, vooral omdat je zelf aangeeft bang te zijn. Aan pijn denk ik niet zo snel, omdat ze vanaf de grond ook richting jou steigerd. Dit komt op mij meer over als dominantie. Goed dat je hulp hebt gezocht en laat je goed begeleiden!
Laatst bijgewerkt door punk143 op 16-11-16 18:59, in het totaal 1 keer bewerkt

marije1109

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 18:55

Een paard veranderd niet ineens zo. Vermoed een lichamelijk probleem en misschien is er iets mis in hoor hoofd (tumor oid).

Zelf blij met m'n 1.75 kwpn-er.
Wat ben ik bang geweest met m'n haflinger. Een koudbloed.....nooit weer :D

emil01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 18:58

Ik heb even in je profiel gekeken en de foto van jou en je paard gezien. Ik snap dat je zit te denken aan een maatje minder. Probeer jezelf niet aan te praten dat je over je angst heen moet komen. Als je angstig blijft, verkopen. Ik heb het langer geprobeerd, ben er af gevallen en heb mijn rug gebroken. Achteraf weet ik dat ik op rampkoers zat met het paard (was er eerder af gevallen en bang geworden). Ook ik ben voorzichtiger geworden door mijn kinderen, maar kon dus een jaar op bed liggen. Mijn moeder heeft de kinderen moeten verzorgen. Dit wens ik niemand toe. Ga af op je eigen gevoel en laat je niet wat aanpraten door anderen. Ik rijd nu western op een paint van 1.45m (ben zelf 1.66m) en heb het enorm naar het zin.... Sterkte!

Yellowbird

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-16 19:01

Ik denk zelf dat het dominantie is, ze is altijd een pittig vrouwtje geweest die graag de grenzen opzoekt. Uiteraard kan ik geen gedachtes lezen.

Ik kijk hoe ze zaterdag reageert, en aan de hand daarvan kijk ik verder. Doet ze bij haar gewoon normaal, dan ligt het dus aan mij.

Ik zou zeker niet de eerste de beste koudbloed willen. Dan zou ik ook op zoek gaan naar een rustiger karakter en lager in rang in de kudde.

Monmaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 19:02

Emil01... ik sluit me bij je aan.... als je bang bent.... verkopen!

Toch wil ik ook nog even opmerken, ondanks dat je een kwaliteits bbp hebt, dit niet een zadel is waar je elke rit op kunt rijden. Uit verschillende onderzoeken blijkt dat dit schade aan de rug toebrengt.
Mogelijk toch de rug laten na laten kijken. Het verdeeld de druk van de ruiter nl niet evenredig.

Suc6
Laatst bijgewerkt door Monmaster op 16-11-16 19:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Munnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 19:07

Yellowbird schreef:
Ik denk zelf dat het dominantie is, ze is altijd een pittig vrouwtje geweest die graag de grenzen opzoekt. Uiteraard kan ik geen gedachtes lezen.

Ik kijk hoe ze zaterdag reageert, en aan de hand daarvan kijk ik verder. Doet ze bij haar gewoon normaal, dan ligt het dus aan mij.

Ik zou zeker niet de eerste de beste koudbloed willen. Dan zou ik ook op zoek gaan naar een rustiger karakter en lager in rang in de kudde.

Waarom geef je haar niet de grenzen aan dan? Het is wel een paard geen breekbaar poppetje...

Toch durf ik er geld op te leggen dat ze een medisch probleem heeft.

Bentleyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 19:08

Mijn paard is agressief geworden omwille van ziekte van lyme die ook zijn hersenen aantastte. Na een antibioticakuur en zuivering van zijn lichaam is zijn gedrag terug normaal geworden. Misschien eens bloed laten trekken?

Yellowbird

Re: Ik word bang voor mijn eigen paard..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-16 19:23

Email dat is inderdaad waar ik bang voor ben. En ik rij alleen maar buitenritten dus als ik ergens lig, wie weet hoelang ik daar dan lig.

Waarom ik geen grenzen aangeef? Volgens mij heb ik nergens gezegd dat ik dat niet doe. Het probleem nu is als ik dat doe, zij vol tegengas geeft en ik haar niet aan kan. Als zij als reactie steigert, wat moet ik dan doen? Mezelf in gevaar brengen? Nee Dankje. Zeker heb ik haar een ferme tik uitgedeeld, helaas met dezelfde reactie tot gevolg.

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 19:45

Paard voelt misschien ook aan dat jij jezelf niet (langer?) in gevaar wil laten brengen... Zeker een zwangerschap veranderd je, je bent immers niet meer alleen op de wereld maar nu de zorg voor een klein hummeltje, dus ja milder geworden zeker.

Ik zelf heb ervaring met een paardje wat ook erg dominant was geworden na zwanerschap.

Goede parelli-instructeur er bij gehaald en het is nu allemaal over, maar dat was geen stijgeren.
Ben hierdoor wel van mening dat parelli een hele goede methode is voor dominante paarden..

Succes TS, verkopen is zeker een optie maar ik zou iig goed kijken wat er evt. mankeert, als ze pijn heeft is het jouw taak om dit te onderzoeken voordat je overhaaste beslissingen maakt!

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 20:03

Ik heb sinds een paar weken een pony, deze kende ik al een poosje. Waar hij eerst stond was hij heel onderdanig, laagste in rang in de kudde en richting mensen ook heel 'onderdanig', braaf en makkelijk.
Nou is hij verhuisd en meneer krijgt ineens praatjes. Uiteraard door de veranderingen die hij heeft meegemaakt maar hij staat in een kleine kudde met onderdanige, makkelijk pony's en hij heeft het in een paar dagen tijd voor elkaar gekregen de leiding over te nemen. Ook richting de mens krijgt hij nu praatjes, is aan het uittesten.
Een bepaalde verandering kan dit gedrag dus heel,goed uitlokken. Of dat nou verandering van kudde of een verandering in zijn/haar baas is, paarden zijn nou eenmaal gevoelig voor rangorde. Twijfelt het paard? Neemt ie de leiding over.
Ik merk ook aan mezelf dat ik er wat onzeker door word, ik heb dus besloten om nu puur en alleen bezig te zijn met leiderschap. Niet meer vriendjes willen zijn, maar je hebt je gewoon te gedragen, klaar. Ook heb ik hulp ingeschakeld, met name voor grondwerk. Hij is nu nog prima te handelen hoor, maar dat wil ik ook graag zo houden.. Tot die band op de grond bevestigd is ga ik er dus ook nog niet op.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 20:17

Hele kalme maar hoog in rangorde paarden kunnen vrij makkelijk dat soort gedrag vertonen.
Ik had 2 zulke dames, 1 inmiddels niet meer helaas, maar die kon heel serieus uitvallen naar mensen die in haar ogen 'watjes' waren terwijl het voor mij echt een super paard was.

De andere doet het vooral als ze te weinig serieus aan het werk geweest is en kan dan echt wel heel bedreigend worden.
Ook dat is eigenlijk een heel cool knuffelig paard die echter ook heel precies weet waar de grenzen te vinden zijn.
Ik kan wel zeggen dat ik daar op bepaalde momenten dan ook echt wel hardhandig in kan zijn en dan is het weer een lange tijd goed. Heb ik echter een week niet gereden dan weet ik wat me te wachten staat.

Ygritte

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 00:25

Munnie schreef:
Toch durf ik er geld op te leggen dat ze een medisch probleem heeft.

Hier ben ik het wel grotendeels mee eens. :o Ik lees nog steeds veel adviezen over Parelli en "je houding aanpassen", maar ik denk dat je nu (nog) niet te veel op eventuele leiderschapsproblemen moet focussen, maar eerst die rug- en nekfoto's moet laten maken. Verkopen zou je daarna eventueel nog kunnen overwegen als het toch een leiderschapskwestie blijkt, die voor jou beangstigend werkt: je paardenhobby moet wel leuk blijven.

Je gevoel kan inderdaad zeggen dat het een psychisch probleem is omdat de agressie er ook is als je er niet opzit, maar dit kan ook simpelweg komen omdat voor je paard nu de associatie gelegd is: aandacht van mensen = moeten werken = pijn, of simpelweg omdat de pijn vaak aanwezig is en ze daar prikkelbaar van wordt. Testen of je gevoel juist is, is wel degelijk verstandig: ik heb mensen gekend die inderdaad bleven volhouden dat het "gewoon een echte moeilijke en dominante merrie" was, totdat dus uit foto's kwam dat de hele rug kapot was. Soms houdt een paard zich ook fysiek heel sterk en merk je niks van eventueel lichamelijk ongemak.

Een braaf en bomproof paard dat nooit zo heftig naar mensen is geweest maar plotseling na een periode van rust zó heftig reageert op elke vorm van werken dan ook, zelfs vanaf het ophalen van de wei en ook bij mensen die niet de eigenaar zijn die de wei inkomen, daar zou ik eerder denken aan een lichamelijk probleem dat tot uiting is gekomen en nu heftiger gevoeld wordt door de periode van rust dan aan een plotse psychische "kronkel".

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 01:16

Yellowbird schreef:
Email dat is inderdaad waar ik bang voor ben. En ik rij alleen maar buitenritten dus als ik ergens lig, wie weet hoelang ik daar dan lig.

Waarom ik geen grenzen aangeef? Volgens mij heb ik nergens gezegd dat ik dat niet doe. Het probleem nu is als ik dat doe, zij vol tegengas geeft en ik haar niet aan kan. Als zij als reactie steigert, wat moet ik dan doen? Mezelf in gevaar brengen? Nee Dankje. Zeker heb ik haar een ferme tik uitgedeeld, helaas met dezelfde reactie tot gevolg.

En toch is dan volhouden de enige manier. Echter doe jij het op dat moment waarschijnlijk net niet overtuigend genoeg vanwege het stukje angst. Het is goed om het een ander te laten doen!

Natuurlijk moet je kijken of er een reden achter zit zodat je daar ook mee aan de slag kan. Maar het gedrag zelf moet ook opgelost worden. :)

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 03:24

Ik ga mee met een aantal anderen hier, het is heel apart dat het gedrag zonder aanwijsbare reden zo om slaat. Bloed trekken zou ik mee beginnen. Ik denk bij het gedrag wat jij noemt niet meteen aan de rug, omdat ze het ook doet als je er naast staat. Ik dacht eigenlijk gelijk aan iets wat in het koppie niet helemaal goed gaat.

Maar goed, je kan ook niet uitsluiten dat ze dit gedrag inderdaad vertoont omdat er veranderingen geweest zijn en jij wellicht net wat anders uit de hoek komt voor haar.

Ben benieuwd hoe het met de trainer gaat zaterdag.

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 09:09

Wat goed dat je er vooruit durft te komen en hulp zoekt.

Ik denk dat het even iets is waar je doorheen moet, een fase zeg maar.

Hoe lang heb je haar al?

Bij mijn pony merkte ik ook een verandering, al tijdens m'n zwangerschap. Het was echt geen doen. Ik heb hem al ruim 10 jaar en het voelde weer net als heel vroeger (en dan niet in positieve zin, weer terug bij af zeg maar).

Ik ben toen met longeren 1x 'goed' geëindigd en heb het toen aan anderen over gelaten. Wel blijven poetsen hoor, maar zelfs dat was anders. Normaal geniet hij er van, nu was hij op z'n hoede (alleen bij mij!)

Ruim na m'n bevalling het weer op gepakt en nu begint het vertrouwen (aan beide kanten weer een beetje te komen). Mijn kleine kindje is nu bijna 10 maanden.

Mijn pony staat helemaal onderaan in de kudde, maar dat wil niet zeggen dat hij makkelijk is, hij kan een dominant baasje zijn.

Wat ik probeer te zeggen is dat ik je snap, maar dat het goed kan komen en als je ervoor kiest een ander paard te kopen je naar het karakter moet kijken en niet zo zeer naar de plek in de kudde/rangorde.

Heel veel succes zaterdag.

Yellowbird

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-16 09:22

Karakter staat uiteraard voorop.
Ik heb haar 2,5 jaar. Heb me flink moeten hebben aan haar maar uiteindelijk konden we lezen en schrijven, met de nodige discussies.
Het is sowieso een paardje dat snel over je heen loopt als je onzeker bent.
Tijdens haar rustperiode heeft ze die andere meid regelmatig uitgeprobeerd en altijd haar gang kunnen gaan. Dit is dus van kwaad naar erger gegaan.

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 09:32

Voor mij was verkopen geen optie, dus ik 'moest' door. In de afgelopen jaren meer ups en downs gehad, maar nu met kind voelt het toch anders.

Jij moet doen wat voor jou goed voelt.

Wat bij mij hielp was voor me te houden dat het mijn pony was, mijn maatje en dat het wel weer goed kwam. Dat het tijd nodig had.

Ik pakte hem alleen op als ik het goed voelde, ik me zeker voelde. Soms poetste en wandelde ik alleen. Terug naar de basis zeg maar.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 09:40

Yellowbird schreef:
Karakter staat uiteraard voorop.
Ik heb haar 2,5 jaar. Heb me flink moeten hebben aan haar maar uiteindelijk konden we lezen en schrijven, met de nodige discussies.
Het is sowieso een paardje dat snel over je heen loopt als je onzeker bent.
Tijdens haar rustperiode heeft ze die andere meid regelmatig uitgeprobeerd en altijd haar gang kunnen gaan. Dit is dus van kwaad naar erger gegaan.

Ah, dat had je nog niet genoemd (volgens mij) en dit is juist heel relevant. Ik ging ervanuit dat je dat meisje niet als verzorger genomen had omdat het gelijk de eerste keer al flink misging. Jammer dat zij toch met je paard is blijven werken.

Ik neig er nu sterk naar dat het dan toch echt dominantie/onvrede is en dat je heel rustig en onder begeleiding moet gaan werken aan jullie onderlinge verhouding (en als je het nog niet gedaan hebt: die verzorger direct laten stoppen).

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 09:46

|Wanneer is dit gedrag begonnen? Was je toen misschien in verwachting?

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 10:07

Staat jouw paard bij jou aan huis? Als dat niet zo is, kan er ook op stal iets gebeurd zijn.

Maar ik denk ook aan iets medisch omdat de verandering zo plotseling is.

Wij hebben een pony die toen we haar kochten volkomen onbetrouwbaar was (al wisten we dat op het moment van aankoop niet). Zij beet, trapte en steigerde en probeerde je dan met haar voorbenen te raken. Bij haar was het een kwestie van vertrouwen en het is dus helemaal goedgekomen (met veel geduld). Ik heb voor haar veel leidoefeningen gebruikt (volgens methode Klaus Hempfling). Misschien iets om te proberen?

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 10:08

Zo te lezen heb je een paard wat met het draaien van haar linker oor alle paarden kan aansturen en is ze nu ook bezig om dat bij jullie tweevoeters voor elkaar te krijgen. Jij mist duidelijk signalen want ze gaat niet uit het niets omhoog. Een paard moet duidelijkheid hebben over de grenzen en verwachtingen.

Het feit dat ze aan de hand niet achteruit wil is echt een groot probleem. Door dat te tolereren heb je de meeste aandelen uit handen gegeven aan je paard.

testes76

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 10:09

klote situatie; je hoeft je zeker niet te schamen! knap dat je er iets aan doet en hopelijk komen jullie eruit. Mijn merrie was de braafste op alle gebied....ik zag haar gedrag veranderen. Ik wist dat ze artrose had en met name een pijnlijke rug. ze werd chagrijnig en kon mijn aandacht niet meer velen. ze kon heel lelijk doen. Wat ze in al die jaren nog nooit had gedaan. dus ik zou pijn zeker niet uitsluiten. succes

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 10:11

GDG heeft het stukje waar ik op in wil haken al dik gedrukt eruit gepikt...

Als ik het als buitenstaander zo lees is het bijna een optelsom met naar mijn idee niet echt een verrassende uitkomt....wel een hele vervelende.

Paard is tijdlang door jou gereden was toen ook geen pasklaar en makkelijk paardje om mee te rijden maar voor jou was het te doen.

Je raakte zwanger en nam wat passen terug, vond een bijrijdster met blijkbaar minder ervaring of een mindere klik met je paard.

Paard begint in deze periode door te krijgen dat verzet of dominantie ergens toe leid.
Fysieke kracht wordt ingezet door het paard....er lijkt onvoldoende of niet adrem genoeg op gereageerd door de bijrijdster.
Dit suddert even door....

Paard heeft een bepaalde periode weinig tot niks hoeven doen.
Kan de energie moeilijk kwijt dus gaat zich laten horen in de kudde.
Ontwikkeld ook daar een bepaalde plek en met succes.
Ego en zelf bewustzijn van paard groeit met de dag....

.....en daar kom jij weer tevoorschijn.
Het mens wat eerder nog behoorlijk wat voor elkaar kreeg bij dit paard, maar het mens is verandert.

Het mens ontwikkeld meer angst en onzekerheid....terwijl je paard het tegenovergestelde ontwikkeld heeft.
Zeker, krachtig en vooral erg sterk.......

Tis nou niet bepaald een minie paardje dus zal ook vrij snel imposant overkomen.
Dat begrijp ik...paard begrijpt dit niet.

Ik denk dat je er verstandig aan doet om zoals al meerdere aangegeven is en je al besloten hebt om er een tweede persoon bij te halen.

Ik vermoed, maar heel voorzichtig hoor dat als het inderdaad een consequent en duidelijk no nonsens persoon is dat er misschien op wat kleine dingetjes ( uitprobeersels vanuit je paard) na niks aan de hand is.
Las ergens tussen de regels door dat je paard niet onder de indruk is van een tik, sterker nog ik vermoed dat het gedrag nav daarvan alleen maar versterkt wordt.
Die tik begrijp ik wel maar legt bij het paard geen link naar ' oh ik moet nu even indimmen'.
Dit heeft niks met fysieke kracht te maken want dat win je toch niet. Dit paard is niet onder de indruk van een tik of iets in die richting. Daar kan hij wel eens levensgevaarlijk van worden.
Het zit naar mijn idee tussen de oren letterlijk..daar moet een verandering in komen.

Misschien heb ik eroverheen gelezen maar hoeveel voer en wat gaat er per dag in je paard?

Veel succes zaterdag en ik hoop dat je op korte termijn duidelijkheid voor jezelf mag hebben.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 10:29

cissie schreef:
GDG heeft het stukje waar ik op in wil haken al dik gedrukt eruit gepikt...

Als ik het als buitenstaander zo lees is het bijna een optelsom met naar mijn idee niet echt een verrassende uitkomt....wel een hele vervelende.

Paard is tijdlang door jou gereden was toen ook geen pasklaar en makkelijk paardje om mee te rijden maar voor jou was het te doen.

Je raakte zwanger en nam wat passen terug, vond een bijrijdster met blijkbaar minder ervaring of een mindere klik met je paard.

Paard begint in deze periode door te krijgen dat verzet of dominantie ergens toe leid.
Fysieke kracht wordt ingezet door het paard....er lijkt onvoldoende of niet adrem genoeg op gereageerd door de bijrijdster.
Dit suddert even door....

Paard heeft een bepaalde periode weinig tot niks hoeven doen.
Kan de energie moeilijk kwijt dus gaat zich laten horen in de kudde.
Ontwikkeld ook daar een bepaalde plek en met succes.
Ego en zelf bewustzijn van paard groeit met de dag....

.....en daar kom jij weer tevoorschijn.
Het mens wat eerder nog behoorlijk wat voor elkaar kreeg bij dit paard, maar het mens is verandert.

Het mens ontwikkeld meer angst en onzekerheid....terwijl je paard het tegenovergestelde ontwikkeld heeft.
Zeker, krachtig en vooral erg sterk.......

Tis nou niet bepaald een minie paardje dus zal ook vrij snel imposant overkomen.
Dat begrijp ik...paard begrijpt dit niet.

Ik denk dat je er verstandig aan doet om zoals al meerdere aangegeven is en je al besloten hebt om er een tweede persoon bij te halen.

Ik vermoed, maar heel voorzichtig hoor dat als het inderdaad een consequent en duidelijk no nonsens persoon is dat er misschien op wat kleine dingetjes ( uitprobeersels vanuit je paard) na niks aan de hand is.
Las ergens tussen de regels door dat je paard niet onder de indruk is van een tik, sterker nog ik vermoed dat het gedrag nav daarvan alleen maar versterkt wordt.
Die tik begrijp ik wel maar legt bij het paard geen link naar ' oh ik moet nu even indimmen'.
Dit heeft niks met fysieke kracht te maken want dat win je toch niet. Dit paard is niet onder de indruk van een tik of iets in die richting. Daar kan hij wel eens levensgevaarlijk van worden.
Het zit naar mijn idee tussen de oren letterlijk..daar moet een verandering in komen.

Veel succes zaterdag en ik hoop dat je op korte termijn duidelijkheid voor jezelf mag hebben.

Ook mijn idee :) dominante paarden kunnen heel vervelend worden van teveel succesjes. Ik ben benieuwd zaterdag..geef de trainer even een tijdje de kans zou ik zeggen.

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 10:32

Ik denk inderdaad ook ongeveer hetgene van de 2 posts hierboven. Hopelijk kan de trainer ze terug even klaarstomen voor jou, zodat jij er terug mee aan de slag kan