Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Yellowbird schreef:Ik denk zelf dat het dominantie is, ze is altijd een pittig vrouwtje geweest die graag de grenzen opzoekt. Uiteraard kan ik geen gedachtes lezen.
Ik kijk hoe ze zaterdag reageert, en aan de hand daarvan kijk ik verder. Doet ze bij haar gewoon normaal, dan ligt het dus aan mij.
Ik zou zeker niet de eerste de beste koudbloed willen. Dan zou ik ook op zoek gaan naar een rustiger karakter en lager in rang in de kudde.
Munnie schreef:Toch durf ik er geld op te leggen dat ze een medisch probleem heeft.
Ik lees nog steeds veel adviezen over Parelli en "je houding aanpassen", maar ik denk dat je nu (nog) niet te veel op eventuele leiderschapsproblemen moet focussen, maar eerst die rug- en nekfoto's moet laten maken. Verkopen zou je daarna eventueel nog kunnen overwegen als het toch een leiderschapskwestie blijkt, die voor jou beangstigend werkt: je paardenhobby moet wel leuk blijven. Yellowbird schreef:Email dat is inderdaad waar ik bang voor ben. En ik rij alleen maar buitenritten dus als ik ergens lig, wie weet hoelang ik daar dan lig.
Waarom ik geen grenzen aangeef? Volgens mij heb ik nergens gezegd dat ik dat niet doe. Het probleem nu is als ik dat doe, zij vol tegengas geeft en ik haar niet aan kan. Als zij als reactie steigert, wat moet ik dan doen? Mezelf in gevaar brengen? Nee Dankje. Zeker heb ik haar een ferme tik uitgedeeld, helaas met dezelfde reactie tot gevolg.
Yellowbird schreef:Karakter staat uiteraard voorop.
Ik heb haar 2,5 jaar. Heb me flink moeten hebben aan haar maar uiteindelijk konden we lezen en schrijven, met de nodige discussies.
Het is sowieso een paardje dat snel over je heen loopt als je onzeker bent.
Tijdens haar rustperiode heeft ze die andere meid regelmatig uitgeprobeerd en altijd haar gang kunnen gaan. Dit is dus van kwaad naar erger gegaan.

cissie schreef:GDG heeft het stukje waar ik op in wil haken al dik gedrukt eruit gepikt...
Als ik het als buitenstaander zo lees is het bijna een optelsom met naar mijn idee niet echt een verrassende uitkomt....wel een hele vervelende.
Paard is tijdlang door jou gereden was toen ook geen pasklaar en makkelijk paardje om mee te rijden maar voor jou was het te doen.
Je raakte zwanger en nam wat passen terug, vond een bijrijdster met blijkbaar minder ervaring of een mindere klik met je paard.
Paard begint in deze periode door te krijgen dat verzet of dominantie ergens toe leid.
Fysieke kracht wordt ingezet door het paard....er lijkt onvoldoende of niet adrem genoeg op gereageerd door de bijrijdster.
Dit suddert even door....
Paard heeft een bepaalde periode weinig tot niks hoeven doen.
Kan de energie moeilijk kwijt dus gaat zich laten horen in de kudde.
Ontwikkeld ook daar een bepaalde plek en met succes.
Ego en zelf bewustzijn van paard groeit met de dag....
.....en daar kom jij weer tevoorschijn.
Het mens wat eerder nog behoorlijk wat voor elkaar kreeg bij dit paard, maar het mens is verandert.
Het mens ontwikkeld meer angst en onzekerheid....terwijl je paard het tegenovergestelde ontwikkeld heeft.
Zeker, krachtig en vooral erg sterk.......
Tis nou niet bepaald een minie paardje dus zal ook vrij snel imposant overkomen.
Dat begrijp ik...paard begrijpt dit niet.
Ik denk dat je er verstandig aan doet om zoals al meerdere aangegeven is en je al besloten hebt om er een tweede persoon bij te halen.
Ik vermoed, maar heel voorzichtig hoor dat als het inderdaad een consequent en duidelijk no nonsens persoon is dat er misschien op wat kleine dingetjes ( uitprobeersels vanuit je paard) na niks aan de hand is.
Las ergens tussen de regels door dat je paard niet onder de indruk is van een tik, sterker nog ik vermoed dat het gedrag nav daarvan alleen maar versterkt wordt.
Die tik begrijp ik wel maar legt bij het paard geen link naar ' oh ik moet nu even indimmen'.
Dit heeft niks met fysieke kracht te maken want dat win je toch niet. Dit paard is niet onder de indruk van een tik of iets in die richting. Daar kan hij wel eens levensgevaarlijk van worden.
Het zit naar mijn idee tussen de oren letterlijk..daar moet een verandering in komen.
Veel succes zaterdag en ik hoop dat je op korte termijn duidelijkheid voor jezelf mag hebben.
dominante paarden kunnen heel vervelend worden van teveel succesjes. Ik ben benieuwd zaterdag..geef de trainer even een tijdje de kans zou ik zeggen.