Rondjes lopen in de stal

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

BoydS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-16 00:43

Jetta schreef:
Daar kan je wel achterkomen. Stalgenoten, staleigenaar, en anders een webcammetje.

Paard staat aan huis dus heb geen stalgenoten :'). Webcam is wel een optie!

BoydS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-16 00:47

Ik ga de eerst volgende keer het water en hooi naast mekaar zetten om te kijken of dit helpt. Anders misschien even een camera ophangen. Ik denk dat ik anders gewoon te maken heb met een ongelofelijke smeerlap :') Gelukkig is het ook nog een schimmel dus dat wordt lekker poetsen de komende jaren :=. Dank jullie voor de tips, ik zal het laten weten als ik nog ergens achter kom.
Ohja en verdere tips zijn altijd welkom :j

libert

Re: Rondjes lopen in de stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 00:52

Kun je geen hooinet ophangen? Werkt bij ons, wel lekker vol zodat hij een groot deel van de nacht bezig is.

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 00:53

Paard verveelt zich kapot, wil gewoon naar buiten en gaat daarom rondjes draaien. Eentje van 2,5 jaar hoort nog niet op stal te staan. Hij snapt gewoon niet dat hij op een postzegel staat (ook al vind je de stal groot genoeg ;) ) terwijl hij andere dagen buiten mag blijven.
Het heet een stalondeugd, maar dat is niet te wijten aan het paard en ook geen gebrek. Hij kan er wel een gebrek van krijgen, van het rondjes draaien. Als de mogelijkheid er is een uitloop te creëren is dat beter voor het paard.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 01:02

Mijn idee. Hij is 2,5...ik zou hem lekker buitengooien. Beter voor zijn benen en voor in zijn koppie..

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 01:05

Floortz schreef:
Paard verveelt zich kapot, wil gewoon naar buiten en gaat daarom rondjes draaien. Eentje van 2,5 jaar hoort nog niet op stal te staan. Hij snapt gewoon niet dat hij op een postzegel staat (ook al vind je de stal groot genoeg ;) ) terwijl hij andere dagen buiten mag blijven.
Het heet een stalondeugd, maar dat is niet te wijten aan het paard en ook geen gebrek. Hij kan er wel een gebrek van krijgen, van het rondjes draaien. Als de mogelijkheid er is een uitloop te creëren is dat beter voor het paard.

Dat denk ik ook!

BoydS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-16 01:08

gekvanfleur schreef:
Mijn idee. Hij is 2,5...ik zou hem lekker buitengooien. Beter voor zijn benen en voor in zijn koppie..

Klopt, daarom staat hij ook zoveel mogelijk 24/7 buiten. Alleen de andere paarden zijn ouder en die gaan bij erg slecht weer op stal. Hij moet dan mee, want alleen in de wei staan vind ie al helemaal verschrikkelijk. Dan staat hij de hele nacht te hinniken naar de anderen.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 01:11

Wij hebben een wever op stal gehad en pas toen er echt een dikke laag vlas in zijn stal lag werd het een goede laag en na enige tijd op deze dikke vlaslaag ging hij ook rustiger staan doordat het comfort hoger was en daardoor minder stress.

Echt een dikke laag is dus dik 20cm vlas, nadat er een koek gevormd is. Bij een paard als het jouwe zou ik alleen de poep er zo veel mogelijk uit vissen en de "plasplek" negeren want die heb je nodig om de koek onderin te vormen. Als richtlijn start je met een pak vlas per 2m2, dus een stal van 3x3m heeft 4.5-5 pakken vlas aan het begin en daarna elke 3 dagen een half pak vlas of iedere 5-7 dagen een heel pak vlas. Na 2 weken schep je het natste eruit. Aangezien het een ruin/hengst is, zal de meeste plas toch ongeveer in het midden gaan zetten terwijl de hoefslag meer aan de buitenkant is, dus dan kan je dat verwijderen.

Mijn paard werd ook als viespeuk bestempelt op verschillende stallen. Maar eenmaal op een dikke laag was het ook bij hem over (bij hem was het een kwestie van onrust gecombineerd met veel eten en daarbij dan ook veel drinken).

Niello

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 08:51

Als ik het verhaal zo lees, zou het kunnen dat het paard de stal ondeugd "Boxlopen" heeft. Helaas niet al te best voor de pezen en gewrichten. Online zijn er wel filmpjes van te vinden.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 08:55

Al geprobeerd met stro? Dan heeft hij iets te knabbelen en te wroeten als het hooi op is.

Carol_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 08:56

Ik denk persoonlijk dat hij ijsbeert van verveling.
Alhoewel ik jouw paard niet ken, is dat bij de meeste paarden wel het geval.

Manarosao

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 13:41

Dingen die je kunt proberen zijn inderdaad stro gebruiken, voer toch aan de andere kant zetten.
Misschien een jollybal ophangen zodat hij eventueel afleiding heeft?
Echter denk ik wel dat het vooral symptoombestrijding is aangezien het echte probleem waarschijnlijk is dat hij gewoon lekker buiten wil staan.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 15:22

Uitloop aan de stal maken?

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 15:28

Wat een hoop onzin komt hier soms voorbij zeg !

Ik heb al 21 jaar mijn Poolse Ruin van inmiddels 28 jaar oud.
Het is een notoire boxloper..... loopt een complete hoefslag in de stal.
Hij heeft diverse pensionstallen gezien in de afgelopen 21 jaar.
Waarvan stro, zaagsel, krullen
En varierend van op stal, tot paddock-tijden in groepen en apart en volledig 24/7 de keuze tussen binnen en buiten staan toen ik ze aan huis had.
Dit heeft zich ooit ontwikkeld als een nare gewoonte voordat ik hem kocht en hij komt er dus niet vanaf ongeacht de huisvesting, voer, arbeid etc.
24/7 weidegang, ja dan wel.... maar dat heb ik nu eenvoudig niet, ze konden destijds aan huis zelf kiezen en met rotweer gingen ze toch binnen staan....hun eigen keuze, dus dat ze zelf 24/7 buiten willen staan gaat niet altijd op.
En ieder paard is anders!

Inmiddels 28, wel artrose in de kogels maar verder niks mis met hem en hij loopt nog iedere dag.
Niks geen pees problemen of andere ellende daardoor.

Tegenwoordig staat hij op vlas.
Lege box begonnen met 5 pakken en dan elke dag de drollen eruit.
Ik sta nu op een pensionstal waar we elke woensdag en zaterdag een pak vlas krijgen, en hiermee hou ik hem aardig schoon.
Hij heeft nu wel een slowfeeder hangen, door het boxlopen strooide hij zijn hooi door de hele stal en ook daardoor werd de stal erg vies. Tevens at hij minder hooi omdat het eenvoudig vies geworden was door de mest etc.

BoydS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-16 16:51

ElCamino schreef:
Wat een hoop onzin komt hier soms voorbij zeg !

Ik heb al 21 jaar mijn Poolse Ruin van inmiddels 28 jaar oud.
Het is een notoire boxloper..... loopt een complete hoefslag in de stal.
Hij heeft diverse pensionstallen gezien in de afgelopen 21 jaar.
Waarvan stro, zaagsel, krullen
En varierend van op stal, tot paddock-tijden in groepen en apart en volledig 24/7 de keuze tussen binnen en buiten staan toen ik ze aan huis had.
Dit heeft zich ooit ontwikkeld als een nare gewoonte voordat ik hem kocht en hij komt er dus niet vanaf ongeacht de huisvesting, voer, arbeid etc.
24/7 weidegang, ja dan wel.... maar dat heb ik nu eenvoudig niet, ze konden destijds aan huis zelf kiezen en met rotweer gingen ze toch binnen staan....hun eigen keuze, dus dat ze zelf 24/7 buiten willen staan gaat niet altijd op.
En ieder paard is anders!

Inmiddels 28, wel artrose in de kogels maar verder niks mis met hem en hij loopt nog iedere dag.
Niks geen pees problemen of andere ellende daardoor.

Tegenwoordig staat hij op vlas.
Lege box begonnen met 5 pakken en dan elke dag de drollen eruit.
Ik sta nu op een pensionstal waar we elke woensdag en zaterdag een pak vlas krijgen, en hiermee hou ik hem aardig schoon.
Hij heeft nu wel een slowfeeder hangen, door het boxlopen strooide hij zijn hooi door de hele stal en ook daardoor werd de stal erg vies. Tevens at hij minder hooi omdat het eenvoudig vies geworden was door de mest etc.

Dankejwel! Ja en niet iedereen heeft de keuze tot een inloop stal etc. Wij hebben een wei aan huis, 100m verder 1 in gebruik en een paddock van 20 bij 40 aan huis. Hier staat hij zoveel mogelijk 24/7 in. Soms als het snertweer is dus niet en dan moet dat dan maar. Fijn om te horen dat jouw paard hier geen hinder van ondervind. Ik heb het met de hoefsmid over gehad en hij vertelde mij dat er niet veel aan te doen was. Hij dacht ook dat ik gewoon een viespeuk op stal heb staan.

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 17:02

En zoals elk paard anders is...1 voorbeeld is representatief?
Als je wel de mogelijkheid hebt bij huis op de paddock, dicht bij de kudde dan is een gehuurde schuilstal ook een optie. Is ook betaalbaar. Wel buiten, droog, droog eten en toch in de buurt van de rest.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 17:06

ja, ze leren het gewoon niet meer af, Chico stond 4 jaar aan huis met maatjes en 24/7 de keus. Maar zodra hij naar binnen gaat begint het weer.....maar hij is inmiddels 28 en staat nu weer bijna 4 jaar op een pensionstal en doet het prima. Slijtage valt best mee met boxlopen, weven etc aan de gewrichten....

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 17:15

Maar hoe bestrijd je dan het boxlopen? Doe je er wat aan of laat het het gebeuren?

Voor mij was de verveling die mijn paard duidelijk liet zien reden om het anders te doen. Hij ging graag de stal in, dat wel, want daar was eten, en dus de motivatie naar stal te willen. Nu staat hij 24/7 buiten, met schuilstal, en verharding (dus gelukkig niet in de drek) en is zo relaxed. Niet te vergelijken met voorheen.
Ervaringen van mensen zijn leuk; zoals elk paard verschilt van een ander is het verhaal niet representatief voor alle. Ook die van mij niet.
Objectief kijken, en oplossingen zoeken die het welzijn van het paard vergroten gaan zoeken. Evt. een tussenwand van 2 boxen weghalen en 2 paarden die elkaar mogen bij elkaar zetten; buitendeur openen en met een paar draadjes verbinden aan de paddock. Genoemd schuilstalletje huren of een afdak maken...
En soms ontkom je niet aan compromissen sluiten. Een paard vertelt veel; luister er naar ;) en denk creatief.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 17:21

Dat kan niet.En dat doe ik dus ook niet....
Hij leert het niet af meer, dus tegenhouden levert meer stress op.
Meer naar buiten lukt daar in de winter niet. Hij staat een halve dag in de paddock, ik rij hem na mijn werk en hij heeft een slowfeeder, dat is meer tegen vertrappen van het hooi en rommel maken.Hij zit nl altijd nog half vol als ik kom.
Ik vul hem om 18.00 uur in de avond, en de stal voert geen hooi bij zolang hij nog vol zit. Soms zit er de volgernde avond nog steeds hooi in. Dus zonder staat hij nooit.
In de zomer staat hij van 09.00 uur tot 17.00 uur op de wei. En dan doet hij het ook op stal...
en zoals ik al zei...24/7 deed hij het ook als hij naar binnen kwam.... stommerd...de deur stond dan gewoon open...

Niello

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 17:48

ElCamino schreef:
Dat kan niet.En dat doe ik dus ook niet....
Hij leert het niet af meer, dus tegenhouden levert meer stress op.
Meer naar buiten lukt daar in de winter niet. Hij staat een halve dag in de paddock, ik rij hem na mijn werk en hij heeft een slowfeeder, dat is meer tegen vertrappen van het hooi en rommel maken.Hij zit nl altijd nog half vol als ik kom.
Ik vul hem om 18.00 uur in de avond, en de stal voert geen hooi bij zolang hij nog vol zit. Soms zit er de volgernde avond nog steeds hooi in. Dus zonder staat hij nooit.
In de zomer staat hij van 09.00 uur tot 17.00 uur op de wei. En dan doet hij het ook op stal...
en zoals ik al zei...24/7 deed hij het ook als hij naar binnen kwam.... stommerd...de deur stond dan gewoon open...

Het paard wat ik kende, deed het ook in de wei. De herhalende beweging levert waarschijnlijk toch endomorfine op, waar ze verslaaft aan raken.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 10:24

Niello, dat is het ook precies. Dus ik laat hem lekker gaan, inmiddels 28 en nog happy en loopt nog iedere dag dus dat hevige slijtage valt wel mee van de wevers en boxlopers...

Niello

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 12:09

ElCamino schreef:
Niello, dat is het ook precies. Dus ik laat hem lekker gaan, inmiddels 28 en nog happy en loopt nog iedere dag dus dat hevige slijtage valt wel mee van de wevers en boxlopers...

Ik heb ook kortdurend een boxloper op stal gehad,die Door het korte gedraai heel zijn hoeven scheef afsleet. Volgens de DA is de belasting op de pezen en banden enorm. Gelukkig heeft het voor jouw paard geen gevolgen. Vind het wel triest om te zien en werd er zelf ook zenuwachtig van.

Lovas

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 21:10

paardje1983 schreef:
Heb je je paard zelf gefokt? Rondjes lopen in de stal kan en verborgen gebrek zijn. Weet zo alleen niet meer hoe dat genoemd wordt.

Bedoel je stereo type gedrag?

theemutsjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 23:39

Een vriendin van mij had een paard met hetzelfde probleem. na verhuizing was dit opgelost. Het verschil: op de nieuwe stal meer contact met vriendjes en langer voedsel. hij stond op stal zonder contact en nieuwe stal met een klein stukje gaas tussen de stallen. Daarnaast langer in de paddock met leukere vriendjes. Ook heeft ze een hooitas opgehangen voor de avond/nacht.

-wat ik verder mee heb gekregen over boxwalking/weven is dat het vaak komt door onbevredigde behoefte aan contact met andere paarden of beweging zelf. Heel soms helpt een spiegel, maar die moet wel groot genoeg zijn zodat hij denkt dat hij met soortgenoten staat.

Ik zou me niet neerleggen bij dat het viespeuk is, paarden hebben een reden! Succes met de zoektocht!

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 15:19

Mijn paard heeft altijd contact met anderen.Hij stond aan huis met 2 andere en op huidige stal samen op de wei. Samen in de paddock en een open stal. Ze leren het niet meer af.

Niello: hoeven scheef afslijten????werkelijk nog nooit van gehoord. Lijkt me dat wanneer er genoeg bedekking op de bodem ligt dit niet mogelijk is. Mijn paard loopt nooit op het beton!!