Zwanger, wat is het beste voor mijn paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

denice

Re: Zwanger, wat is het beste voor mijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-16 13:36

Fijn om te lezen! Wandelen is hij absoluut ongeschikt voor, als hij schrikt trekt hij zich ten koste van alles los en is hij weg :)

Stilzetten lijkt me de beste optie, voor ons allebei. Ik kan het mennen wel gewoon volhouden tot blijkt dat het eventueel niet lukt.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 13:45

Je zegt dat je geen bijrijder wilt, maar is het eventueel een optie dat je iemand laat rijden onder jouw toezicht, één keer per week bijvoorbeeld? Komt ie toch nog even onder het zadel. En misschien is het iemand die helemaal verliefd op 'm wordt, die ook wil komen knuffelen als jij wat minder tijd hebt om hem aandacht te geven straks. (Als je paard daar het type voor is tenminste :D )

denice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-16 13:49

Kan, maar wat win ik met 1x per week? Ik denk dat ik er volgend jaar eigenlijk vrij makkelijk weer op kan stappen. We hebben geen bak, een vreemde met hem naar buiten doe ik absoluut niet en iemand wegbrengen naar de rijhal en daar wachten enzo heb ik eigenlijk gewoon geen zin in :=

Paarden staan vrijwel aan huis dus ik zal hem zelf genoeg knuffelen en longeren, ik zorg zelf voor ze, we hebben onze eigen plek met stallen en paddock. Dus ik denk ook dat ik straks genoeg heb aan de verzorging en gewoon geen zin meer om op pad te gaan.

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 14:17

Lekker pauze geven, dat doet de paarden meestal erg goed.

De fokker waar ik voor reed warden de merries op hun derde ingereden, zomer daar op een veulen, dus verplicht stil staan en daarna weer lekker oppakken. Ook de ruinen gingen daarom op 'vakantie', meestal de jonge paardenwei weer op in de eerstvolgende winter. Kan alles even bezinken en daarna zijn ze wat volwassener. Dan rustig alles weer oppakken, maar wel direct doorpakken en wel genoeg uitdaging geven.

Het enige wat ik wel opmerkelijk vind in dit verhaal is het schrikgedrag. Ik heb zelf ook een paard wat enorm pieperig was, mijn instructrice gaf toen aan dat het gros van dat soort gedrag uit ongehoorzaamheid bestaat. En inderdaad, nu ik haar (jaja ook nog een merrie en ook nog een 'drama'afstamming) beter aan de hulpen heb en veel gehoorzamer is ze nu vooral gespitst op mij in plaats van alle enge zaken in de omgeving :')

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 14:22

denice schreef:
Kan, maar wat win ik met 1x per week? Ik denk dat ik er volgend jaar eigenlijk vrij makkelijk weer op kan stappen. We hebben geen bak, een vreemde met hem naar buiten doe ik absoluut niet en iemand wegbrengen naar de rijhal en daar wachten enzo heb ik eigenlijk gewoon geen zin in :=

Paarden staan vrijwel aan huis dus ik zal hem zelf genoeg knuffelen en longeren, ik zorg zelf voor ze, we hebben onze eigen plek met stallen en paddock. Dus ik denk ook dat ik straks genoeg heb aan de verzorging en gewoon geen zin meer om op pad te gaan.

de laatste alinia dat heb ik dus ook...ook dat laat mij wel eens twijfelen eerlijk is eerlijk ,maar mijn ragebol aanbid haar extra vrijheid maar haar jonge zoon geeft wel aan de extra aandacht te missen.
Ik denk dat ik iemand ga zoeken die hem kan beleren, al is het maar 1x per week.op het moment doen we veel grondwerk en gewoon tutten (hij is slechts 2)Opa shet laat het knuffelen en tuten door dochter lief goed toe al sinds ze 2 is en stapt keurig met haar rond.

Ik denk dat je goed moet kijken naar je paard... je kent hem/haar hoe zou zij zo een toekomst vinden.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 15:11

denice schreef:

Oja, dat maakt het wel lastig :o

denice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-16 15:34

Hij is tot het M afgericht, ik rijd eens tot twee keer per week serieus maar vrijwel nooit wedstrijden. Hij is echt goed afgericht al zeg ik het zelf, maar gewoon onzeker en met vanalles bezig altijd. Normaal gaat dat goed maar het is nu ineens wel een risico dat ik niet wil nemen natuurlijk.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 18:08

Hoppaaaa gewoon lekker een paar maandjes met vakantie voor je paard wordt hij echt niet slechter van. Kan mooi weer even alles rustig in het koppie worden en volgend jaar als herboren weer verder. En dan kun jij gewoon lekker genieten van je zwangerschap.

Ik heb zelf doorgereden t/m 13 weken op bijrijdpaard. Hij staat bekend als behoorlijk link en nadat ik er hard vanaf ben gevallen, ben ik maar gestopt. Voor de zwangerschap geen angst, maar je gaat toch voorzichtiger rijden en met een sensibel paard gaat dat toch eerder mis.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-16 19:05

Ja precies dat ben ik bang voor. Dat je het erger maakt door er wat knijpend op te zitten. Morgen heb ik les en dan kijk ik kritisch naar hoe het voelt en maak ik een plan.

Vanmiddag was hij me de hele tijd in de gaten aan het houden, alsof hij mijn plannetjes vermoedde :+

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 21:19

Ik verplaats je topic naar Omgang en Paarden Gedrag omdat ik denk dat het daar iets beter op zijn plek staat :)

Manarosao

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 15:13

Volgensmij geeft het geen problemen als je je paard een tijd stil laat staan zolang je zijn conditie daarna weer rustig opbouwt.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-16 08:48

Ik heb zaterdag nog heel lekker mijn les gereden. Ik ga niet meer alleen naar buiten, mijn vriend gaat voorlopig mee naar de vereniging les en dan in het weekend mennen. Dus dinsdag rijden, woensdag longeren, zaterdag privéles of mennen en zondag mennen. Dat aantal dagen is hij nu ook gewend.

Echt heel fijn dat jullie allemaal meedenken! Ik laat bij de volgende beurt zijn ijzers er af halen, dan zitten we ergens in december.

IpilyaNL

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 11:50

hoi wat een goede topic is dit zeg +:)+
Ik ben momenteel 12 weken <3 rij nog steeds. Gisteren nog door de bak gestuiterd tijdens de les. Dacht dat ik er wel last van zou hebben, maar niets is minder waar. Voor mezelf heb ik al aangegeven dat ik nog tot 1 januari buiten huis ga rijden. Dus nog effe enkele wedstrijden en lessen volgen. (heb gelukkig een kanjer van een paard) Daarna ga ik rustig kijken met de week. Als het gaat, dan rij ik, maar anders hou ik hem zelf aan het werk met longeren (dubbele longe) en cavaletti werk. Ik ben zelfs aan het overwegen om de training methode van Fritz Stahlecker op te gaan pakken. al kan ik straks er niet meer op, bewegen is o zo belangrijk tijdens de zwangerschap.

Kaaaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 11:51

marije1109 schreef:
Stil zetten en na je zwangerschap samen rustig opbouwen.
Dit geeft je ook meer rust denk ik, belangrijk tijdens een zwangerschap.

Ga ik in mee, is echt niet zo erg voor een paardje

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 11:59

Ik heb zelf doorgereden tot 36 weken. Vanaf 20 weken ongeveer alleen nog maar buitenritjes. Vanaf 30 weken ongeveer alleen nog maar gestapt.
Met 37 weken bevallen en na 3 weken paard weer opgepakt voor training.

IpilyaNL

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 12:20

Hoe hebben jullie dat gedaan, na de bevalling?
Was dat goed te doen ? Ik bedoel, je hebt net een kindje gekregen, kreeg je snel het ritme weer terug?
Namen jullie je kindje mee naar stal, of lette iemand anders op het kindje?

denice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-16 13:08

Ja dat vraag ik me ook wel af. Ik ga het sowieso niet zo als 35 weken lang volhouden, ik heb een grote pony en mag nog max 5 kilo aankomen van mezelf, dan stap ik er sowieso niet meer op. Allerlei longe-oefeningen doen kan ik me wel eens in gaan verdiepen!

FrankavdT

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 15:08

IpilyaNL schreef:
Was dat goed te doen ? Ik bedoel, je hebt net een kindje gekregen, kreeg je snel het ritme weer terug?

Dat ritme vond ik erg moeilijk. Ik had een prachtig schema bedacht (jaja alles plannen!), maar daar gaat je kindje dus niet precies in mee :+ Maar de paarden staan bij mijn ouders thuis en mijn moeder was veel blijer om de kleine te zien dan mij (wen daar ook maar vast aan :P ) Maar de eerste keer weer een paard uit de wei halen, man zo blij als een kind was ik <3 Ik had dat ook echt nodig, buiten ff bezig zijn met de paarden, "mezelf weer terugkrijgen".

Maar weet je, ga mee in de stroom en al snel komt alles op z'n pootjes terecht en krijg je toch iets van ritme in het baby/paard gebeuren.
Mijn ouders of schoonouders of manlief passen op als ik aan het rijden ben.

Heb wel netjes 6 weken gewacht met weer op het paard klimmen, in die tijd veel gelongeerd. Iets teveel verhalen gehoord van vrouwen die snel weer op het paard zaten en na een tijdje zoveel last kregen van hun lijf dat ze moesten stoppen met paardrijden en achteraf dachten: had ik maar wat langer gewacht met opstappen...

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 15:14

Interessant topic. Zit namelijk met het zelfde. Ben nu 22 weken zwanger en gister na het rijden besloten om er nu eerst maar mee te stoppen.. Kreeg na de tijd iets te veel last van m'n bekken en dat voel ik nog steeds -O- Erg balen. Had haar net zo lekker voor elkaar en zo'n zin om nog wat wedstrijdjes mee te pakken dit jaar.

Inmiddels wel - sinds kort - een bijrijder. Kijken hoe dat gaat.. Mijn paard is 11 jaar. Is het dan niet zonde om haar een x aantal maanden weg te zetten tot ik weer kan rijden? In jullie geval gaat het allemaal om jonge paarden als ik het zo lees.

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 15:17

Lekker stil zetten. Word het paard niet minder van. Ik denk als je nu doorgaat je je stress overbrengt en dat is voor beide niet goed qua vertrouwen. Wat Mennen betreft als je gewoon lekker rustig ment met goed instappen en uitstappen zie ik geen problemen maar ook dat kan je eventueel na je zwangerschap weer oppakken. Lekker krielen en tutten met hem en verder lekker laten ravotten met zijn vriendjes en dan volgend jaar lekker oppakken

_Siri

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 15:25

Ik zou hem ook lekker stil zetten, mits je paard daar tegen kan..
Als je je zelf niet meer vertrouwd voelt, moet je er niet opstappen..
Je vergeeft het jezelf nooit als er wel wat gebeurd.

Ik durfde zelf niet meer met 8 weken zwangerschap.
Paard ook stilgezet, maar die werd er doodongelukkig van.
Inmiddels toch overstag gegaan voor een bijrijder en paard is weer hartstikke blij.

Verschilt ook wel per paard of stilzetten een optie is..

IpilyaNL

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 16:56

Rianne_ schreef:
In jullie geval gaat het allemaal om jonge paarden als ik het zo lees.

Die van mij is ook 11 jaartjes ;-) Hoop eigenlijk dat ik nog 3 winstpuntjes kan binnen halen, voor ik stop. Maar merk het nu al, dat 2 proeven me echt zwaar worden. Niet op de dag zelf, maar de dag erna :+
Maar kan het nu nog niet laten.. mijn nieuwe rijbroek van maat 42 past nog hahaha en zojuist mijn positierijbroek binnen gekregen ;-)

Maar een paard stilzetten? nee dat is niet voor mij weggelegd. Ik ben dit jaar hard ten val gekomen (door een stom dingetje) 3 maanden idd echt niets mogen doen, zelfs niet longeren of kunnen poetsen. Mijn paard werd daar niet gelukkiger door. Dus ik zoek gewoon verder, ik mankeer straks weinig dan dat ik mss last van mijn bekken heb, en een buik heb tot aan jupiter. Maar longeren en ander leuk grondwerk kan altijd.

karelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 18:16

IpilyaNL schreef:

ik ben 6 weken na mijn bevalling( beide zwangerschappen) weer rustig begonnen met opbouwen. Paard was wel doorgereden tijdens mijn zwangerschap door iemand anders. Ik heb mijn paarden aan huis staan en mijn schoonouders wonen naast ons en daar kon en kan ik de kinderen brengen als ik wil rijden. En als mijn man thuis is past hij op de kinderen. Ik zat na een week of drie rijden wel weer in t ritme en had toen mijn conditie ook weer redelijk terug.

RavenIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 18:29

Ik zou hem ook gewoon die tijd stilzetten...
Een deel van onze paarden krijgt ook jaarlijks een "lange vakantie" van enkele maanden. Zijn meestal nog dezelfde paarden als we ze terug oppakken, en vaak zelfs weer werkwilliger :)

Mafflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 22:12

Ik zou inderdaad ook gewoon lekker stilzetten...
Je zegt dat je hem zelf de nodige aandacht geeft, dus dat komt echt wel goed hoor. En na de bevalling lekker op het gemakje weer oppakken.