Gedragsverandering door ander gras?

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-16 23:00

Arlette1991 schreef:
Kan je hem niet bij je houden met wat lekkers?

Ik heb mijn paard geleerd te wachten met behulp van snoepjes. Gewoon onderweg naar de wei al laten zien en proeven dat je lekkers bij je hebt, en in de wei wat geven voor je het halster af doet en erna. Zo haal je misschien ook even de focus van de wei af.


Stop ze voor de zekerheid morgen in mijn jas, slim :Y)

Wispeltuur
Berichten: 1603
Geregistreerd: 06-09-09
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 23:03

Goed om te horen dat je de oefeningen overal mee pakt. Gaat helemaal de goede kant op :j

Wat ik persoonlijk zou proberen is inderdaad de oefeningen op de wei doen indien hij dit toelaat. Je zou hem voor de oefeningen ook nog even op de volte kunnen zetten als dat lukt, even wat joligheid eruit en dan even aan het werk voor we gaan los gaan op de weide.

Mijn laatste plan zou zijn om een leadrope te pakken en deze niet vast te klikken maar door de ring van het halster heen te halen. Je loopt de weide in en draait hem om en dan voordat hij `slecht` gedrag kan laten zien aan het touw trekken zodat hij uit de ring glijd.
Als hij dan wat meer gewend is aan de nieuwe gang van dingen kun je rustig aan gaan werken aan het normaal losklikken en gaan als jij dat zegt.

Als laatste nog een hersenspinsel. Je hebt moeite om les te vinden in jou land die aansluit bij jou ideeen.
Misschien kun je een nederlandse instructrice benaderen en je situatie uitleggen. Misschien dat zij tegen een vergoeding jou via filmpjes en mails les en advies kan geven?

simodi

Berichten: 8609
Geregistreerd: 21-04-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 23:44

Wispeltuur schreef:
Hier een stille volger van jou en Harveys volgtopic :D

Wat vervelend zeg.. niets zo lastig als je angstig word van je eigen paard.

Kennen jij en Harvey de grondwerk oefening waarbij je loopt en dan omdraaid? Op het moment dat jij je omdraaid moet hij onmiddelijk stil staan. Verzet hij toch nog een stap dan moet hij 1 of meerdere stappen achteruit.
Ook kun je tijdens het lopen versnellen en of juist heel traag lopen en daarna weer op normaal tempo. Het is dan de bedoeling dat hij jou tempo volgt ga jij sneller doet hij dat ook enz.

Feitelijk is wat ik hierboven noem een aandachts oefening die tegelijkertijd laat zien dat hij moet doen wat er word gevraagd.

Houd er rekening mee dat grondwerk in de bak regels opsteld die van toepassing zijn in de bak maar niet op het erf, weg, stal, naar of op de wei.
Het is aan jou om te laten zien dat wat je hem leert ieder moment dat je bij hem bent van toepassing is.

Pas als hij netjes luistert en oplet mag hij los. En dat is makkelijker gezegd dan gedaan maar het werkt echt.

Ik heb ook wat flinke troubles gehad met mijn pony en door alleen al deze oefeningetjes echt overal uit te voeren gaat alles steeds gemakkelijker en beter.

Ik wens jullie heel veel succes en laat je vooral niet uit het veld slaan!

Mochten mensen op of aanmerkingen hebben op mijn post dan hoor ik het graag, daar leer ik ook alleen maar van.


Mee eens hoor!
Heel veel gehoorzaamheidsoefeningen doen, telkens als je met hem bezig bent. Dus ook op stal, tijdens het poetsen etc.
Hij moet absoluut altijd op jou gefocust blijven.
Dat kost tijd en is niet in een paar dagen gefixt. Dus volhouden!

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Re: Gedragsverandering door ander gras?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-16 23:50

Simodi, even boven jouw berichtje staat eentje van mij met wat ik allemaal aan oefeningen met hem doe, al weken :D

Punz

Berichten: 8601
Geregistreerd: 04-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 23:53

Gewoon een klein handje brokjes geven als hij omgedraaid is ( al in omdraaien laten zien dat je brokjes bij je hebt) . tijdens het brokjes eten halster af doen. Klaar.
Zo kun je op een heel positieve manier ongewenst gedrag er uit trainen ( en dan kunnen mensen wel zeggen dat hij het uit respect voor jou moet doen, maar het is duidelijk dat dat hem nu even niet gaat worden)

weet je; de paarden staan nu kennelijk op voor hen aantrekkelijk gras, complete kudde staat er al even voordat hij het gras op mag... dus tja.. heel gek is het niet, dit gedrag...

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-16 00:00

Punz schreef:
Gewoon een klein handje brokjes geven als hij omgedraaid is ( al in omdraaien laten zien dat je brokjes bij je hebt) . tijdens het brokjes eten halster af doen. Klaar.
Zo kun je op een heel positieve manier ongewenst gedrag er uit trainen ( en dan kunnen mensen wel zeggen dat hij het uit respect voor jou moet doen, maar het is duidelijk dat dat hem nu even niet gaat worden)

weet je; de paarden staan nu kennelijk op voor hen aantrekkelijk gras, complete kudde staat er al even voordat hij het gras op mag... dus tja.. heel gek is het niet, dit gedrag...


Nee gek is het zeker niet!

Zit nog te denken of er iemand heel vroeg op stal is die Harvey's dekens kan wisselen en buiten kan zetten, dat als ik om 9.30 aankom op stal eerst uitmest, hooi en water bijvul, spulletjes klaarzet etc en hem dan om half 11 zonder problemen uit de wei kan pakken voor een werksessie...

Koper

Berichten: 30565
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 00:54

woepsie90 schreef:
Simodi, even boven jouw berichtje staat eentje van mij met wat ik allemaal aan oefeningen met hem doe, al weken :D

Gewoon maar even een ideetje hoor... maar is je paard het niet gewoon spuugzat om steeds maar gehoorzaam te zijn? Laat 'm lekker paard zijn als hij de wei op gaat. En dan doe je als jullie in de bak zijn gewoon jouw opdrachtjes.

Je hebt je paard nog maar net, pas na gemiddeld een jaar weet je hoe je paard is. Dan heb je alle seizoenen met 'm meegemaakt. Aanvaard dat hij het zo doet, wie weet kom je er ooit achter waarom het is. Maar als je erover gaat piekeren en van alles gaat verzinnen zonder dat je weet wat je aan het oplossen bent gaat dat tegen je werken.

Dat is wat ik er van vind :)

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-16 01:19

Koper schreef:
woepsie90 schreef:
Simodi, even boven jouw berichtje staat eentje van mij met wat ik allemaal aan oefeningen met hem doe, al weken :D

Gewoon maar even een ideetje hoor... maar is je paard het niet gewoon spuugzat om steeds maar gehoorzaam te zijn? Laat 'm lekker paard zijn als hij de wei op gaat. En dan doe je als jullie in de bak zijn gewoon jouw opdrachtjes.

Je hebt je paard nog maar net, pas na gemiddeld een jaar weet je hoe je paard is. Dan heb je alle seizoenen met 'm meegemaakt. Aanvaard dat hij het zo doet, wie weet kom je er ooit achter waarom het is. Maar als je erover gaat piekeren en van alles gaat verzinnen zonder dat je weet wat je aan het oplossen bent gaat dat tegen je werken.

Dat is wat ik er van vind :)


Haha dat kan natuurlijk ook :j
Maar alsnog, hij mag ook normaal de wei in lopen ipv mij meetrekken als hij te vroeg een sprintje inzet.

Ik ben iig van plan om hele leuke dingen met hem te gaan doen zodra we mogen rijden en doe al die oefeningen ter voorbereiding en voor de veiligheid. Heb sinds gisteren eindelijk goede hoefschoenen dus nu kunnen we al meer en langere wandelingen maken, yay! Longeren doe ik voor opbouw rugspieren en als die weer sterk genoeg zijn, ga ik rijden langzaam opbouwen. En dan buiten kilometers maken, kan niet wachten!! Gelukkig heb ik geen haast, ondertussen leren we elkaar kennen. We komen er wel.

Heb net een plan met stalgenootje bedacht, voor als het niet overgaat. Ben benieuwdz

Koper

Berichten: 30565
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 03:08

Maar hij sprint de wei niet IN toch? Klik 'm los voordat het sprinten wordt.

sakvis
Berichten: 947
Geregistreerd: 14-08-08
Woonplaats: In de stal!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 07:38

Een paard 'denkt' niet zoals wij mensen. Een paard kan bepaalde patronen en routines herkennen en daarop anticiperen maar rationeel denken, zoals wij mensen, lukt ze niet.
Een paard kan iets dan ook niet 'spuugzat' zijn.

Mijn tip; train wat simpele grondwerk dingen op de wei. Ga 'm daar niet staan longeren oid. Grote kans dat hij zich dan losrukt. Loop met hem naar de kudde toe, loop door de kudde heen en van de kudde af weer naar het hek. Ga kilometers maken op de wei. Leer het paard dat ook de wei een trainingsveld is.

Dan nog even je eerste vraag; ja, het gras is veranderd qua structuur en voedingswaarde afgelopen anderhalve maand.Maar nee, ik denk niet dat dat de oorzaak is van je probleem. Ik denk dat Harvey zich de laatste tijd weer goed en gezond voelt en daardoor 'praatjes' krijgt.

Probeer het vertrouwen en respect, wat jullie hebben tijdens het grondwerken in de bak, ook te krijgen op het weiland.
Onze rijbak heeft een grasbodem. Ik hen gisteren met een paard getraind aan de lange teugel in die bak. Daarna heb ik, in de bak, de tuigage van haar afgehaald. Ook het hoofdstel. Het paard blijft dan keurig wachten totdat ik haar een aanwijzing geef dat ze mag eten. Dat paard en ik hebben 'afspraken' gemaakt over het opeten van de rijbak. Zo af en toe 'vergaderen' we weer eens om nieuwe afspraken te maken. Jij moet dat imo ook weer gaan doen. Even de afspraken met Harvey doornemen en hem vertellen wanneer hij mag besluiten wat hij doet en wanneer jij dat voor hem besluit. Want als jullie samen zijn ben jij de leider van de kudde.

Koper

Berichten: 30565
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 10:11

Dat kan zeker wel sakvis. Er zijn nou eenmaal paarden die meer tijd nodig hebben om eea te verwerken in hun hoofd. Maakt niet uit hoe vaak ze iets doen: ze hebben tijd nodig. Als je daar elke dag mee gaat werken worden ze "doods".

tamary

Berichten: 29323
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 14:52

Koper schreef:
Maar hij sprint de wei niet IN toch? Klik 'm los voordat het sprinten wordt.

Hij anticipeerd op los gelaten worden bij door het hek gaan en dan heeft TS dus gewoon de tijd niet om hem los te klikken. Paard moet dus leren die 3 sec. te wachten zodat TS veilig staat en halster af kan. Dit is net zo iets als een paard dat op 1 pad altijd mag galopperen en dus vol het gas indrukt zodra er 1 hoefje op dat pad staat, ongeacht wat er deze keer op dat pad loopt. Het is gewoon gevaarlijk voor zowel paard als TS en dat moet er inderdaad uit voordat er ongelukken gebeuren.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 15:04

Stel het gaat weer mis.
Dan zou ik hem daarna weer uit de wei halen en het opnieuw proberen.

Wat ook kan helpen is inderdaad met wat lekkers.
Zorg dat hij daar al op gefocust is. Dat kun je doen door hem dan al halt te laten houden en wat te geven.
Dan heb je meteen de oefening van het halthouden en het wat lekkers als beloning.
Vergeet niet je stem te gebruiken, duidelijk ho, duidelijk braaf. Want uiteindelijk is dat waar hij uiteindelijk ook alleen op moet gaan reageren.

De kans dat hij door de samenstelling van het gras zo doet zie ik als nihil.
Wel dat hij het super leuk vindt in die wei en daarom te enthousiast wordt.
Hoeveel uur komt hij eigenlijk buiten? Is dat veranderd, want dat kan wel mee spelen.

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Re: Gedragsverandering door ander gras?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-16 15:51

Het aantal uur in de wei is niet veranderd. Zijn voer is behalve 's ochtends 200 gram meer bietenpulp, ook niet veranderd. Afgelopen twee weken heeft hij wel meer beweging gehad (voordat de herfstvakantie begon tenminste, de twee weken daarvoor dus).

UPDATE

Vanmorgen een bijna wild paard op stal. Heel ongehoorzaam, druk, drammerig en gestressed. In de bak gelongeerd, dmv spiegelen en overgangen focus geprobeerd te houden. Na een kwartier werd hij wat beter maar nog niet helemaal zichzelf. Uiteindelijk nog balkjes erbij. We zijn 45 minuten bezig geweest, gewoon veel afwisseling aangeboden, ook een kroelmomentje tussendoor, rondjes stap, maar ook NH oefeningen en paar keer galop. Van alles. Gewoon met halstertje om. Aan het einde een snoepje gegeven (doe ik nooit, hij was helemaal verbaasd!!)

Daarna was hij moe, stond te gapen op de poetsplaats toen ik dekentje opdeed. Weer snoepje gegeven. Toen met de longeerlijn en handschoenen naar de wei gelopen. Voor het hek een snoepje gegeven. Na het hek ben ik niet omgedraaid om hem dicht te doen, maar ben ik een paar meter de wei in gelopen, met snoepje voor zijn neus. Toen we wat verder in de wei stonden stil gezet, lijn afgeklikt, snoepje gegeven en toen ik mij omdraaide - klaar voor de sprint - bleef hij staan!!!! Hij ging gelijk eten!!!!

Wat een opluchting. En ik stond te rillen op mijn benen, zo dom.
Ben benieuwd hoe het morgen gaat.

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Re: Gedragsverandering door ander gras?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-16 15:54

In mijn topic (zie onderschrift) staat de uitgebreide beschrijving van vanmorgen trouwens, met wat filmpjes van het longeren.

Bedankt voor jullie hulp :o +:)+ +:)+ +:)+ +:)+

dianaw33

Berichten: 1893
Geregistreerd: 09-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 17:43

Omdat niemand je nog een antwoord op je oorspronkelijke vraag gegeven heeft: Ja je kunt een gedragsverandering door ander gras krijgen. Als je paard eerst op suikerarm gras stond en nu op bijvoorbeeld heel suikerrijk (en door de lengte lijkt het ook nog eens niet gemaaid dus '1e snee') Engels raaigras staat, zal hij heel druk worden van al die suiker. Ik lees dat je paard een volbloed is, reken maar dat die daar van exploderen. Ik zou stoppen met alle kracht- en bijvoer, dat heeft hij in principe helemaal niet nodig, mits hij zwaar werk gaat doen. Volbloed/ arabiertypes overvoer je soms al met een korreltje te veel (ze kunnen bij wijze van spreken endurancewedstrijden op een halfje biks lopen) waarna ze vrolijk over je heen stuiteren van het te veel aan energie.
Dus: goed hooi, gras, en inderdaad een graaskorf zou kunnen helpen om de opname van die suiker te verminderen, maar dan moet hij wel meer hooi op stal. Ga uit van 1kg per 100 kilo lichaamsgewicht van je paard. Dus als je paard 400 kilo weegt mag hij 4 kilo hooi per etmaal. Met een graaskorf op gras, zou ik op 3 kilo hooi gaan zitten. En geen ander voer, overbodig en je paard explodeert ervan.

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-16 17:48

dianaw33 schreef:
Omdat niemand je nog een antwoord op je oorspronkelijke vraag gegeven heeft: Ja je kunt een gedragsverandering door ander gras krijgen. Als je paard eerst op suikerarm gras stond en nu op bijvoorbeeld heel suikerrijk (en door de lengte lijkt het ook nog eens niet gemaaid dus '1e snee') Engels raaigras staat, zal hij heel druk worden van al die suiker. Ik lees dat je paard een volbloed is, reken maar dat die daar van exploderen. Ik zou stoppen met alle kracht- en bijvoer, dat heeft hij in principe helemaal niet nodig, mits hij zwaar werk gaat doen. Volbloed/ arabiertypes overvoer je soms al met een korreltje te veel (ze kunnen bij wijze van spreken endurancewedstrijden op een halfje biks lopen) waarna ze vrolijk over je heen stuiteren van het te veel aan energie.
Dus: goed hooi, gras, en inderdaad een graaskorf zou kunnen helpen om de opname van die suiker te verminderen, maar dan moet hij wel meer hooi op stal. Ga uit van 1kg per 100 kilo lichaamsgewicht van je paard. Dus als je paard 400 kilo weegt mag hij 4 kilo hooi, per etmaal, met een graaskorf op gras, zou ik op 3 kilo hooi gaan zitten. En geen ander voer, overbodig en je paard explodeert ervan.


Hehe eindelijk :')

Hij krijgt een soort bietenpulp met vitamine mix, schepje zeewier, twee wortels en scheutje lijnzaad elke ochtend. Dit was om aan te komen ivm schraalheid en voor de verbetering van zijn slechte hoeven.

Ik heb die hoeveelheid vanmorgen al verminderd en heb vanmiddag een graaskorf gekocht. Hij heeft 3 hooinetten vol, tweemaal een vijftig liter plus een kleintje en die zijn in de ochtend nooit leeg. Hij gaat morgenochtend weer iets minder ontbijt krijgen. En hopelijk raakt hij niet geirriteerd door de korf...

Gras is niet getopt inderdaad, het is zo lang dat het omgevallen is en de topjes zijn bruin. Weide heeft hele zomer leeggestaan.

Bedankt voor je fijne antwoord!

dianaw33

Berichten: 1893
Geregistreerd: 09-03-10

Re: Gedragsverandering door ander gras?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 17:53

Graag gedaan en succes, gaat helemaal goedkomen met jullie twee. :)

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 18:24

bruintje123 schreef:
De kans dat hij door de samenstelling van het gras zo doet zie ik als nihil.
Wel dat hij het super leuk vindt in die wei en daarom te enthousiast wordt.
Hoeveel uur komt hij eigenlijk buiten? Is dat veranderd, want dat kan wel mee spelen.


Niemand die op de oorspronkelijke vraag reageert?

Hehe eindelijk?


Ook bedankt.
Lang gras heeft veel minder suikers dan kort. Het is grif van structuur dus een paard zal er snel van vol zitten.
Dus nee de kans op gedragsverandering heeft weinig kans.

Jou onzekerheid wel.
Dat hij het een leuke wei vind ook.


Maar fijn dat er zo goed gelezen wordt en dan zeggen hehe eindelijk. :?

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-16 18:47

bruintje123 schreef:
bruintje123 schreef:
De kans dat hij door de samenstelling van het gras zo doet zie ik als nihil.
Wel dat hij het super leuk vindt in die wei en daarom te enthousiast wordt.
Hoeveel uur komt hij eigenlijk buiten? Is dat veranderd, want dat kan wel mee spelen.


Niemand die op de oorspronkelijke vraag reageert?

Hehe eindelijk?


Ook bedankt.
Lang gras heeft veel minder suikers dan kort. Het is grif van structuur dus een paard zal er snel van vol zitten.
Dus nee de kans op gedragsverandering heeft weinig kans.

Jou onzekerheid wel.
Dat hij het een leuke wei vind ook.


Maar fijn dat er zo goed gelezen wordt en dan zeggen hehe eindelijk. :?


'Ik zie de kans als nihil' is niet echt iets waar ik wat mee kon, totaal geen uitleg. Waarom dan precies?
Dianaw33 legt het ietsje uit en dat gaf mij het gevoel van 'hehe eindelijk'.

Er is niks mis met onzeker zijn, daar ben ik mij ook erg bewust van en ik probeer eraan te werken. Bokt helpt gelukkig om mij wat meer zekerheid te geven, omdat ik hier alles kan vragen.
Daarnaast werd ik pas écht onzeker na het ongeval van gisteren. Daarvoor was ik niet onzeker bij mijn paard, alleen de dagen ervoor met buitenzetten maar niet in de omgang. Na gisterochtend werd ik zelfs onzeker in de omgang.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 18:54

Dan is het niet zo dat je geen reactie op je vraag hebt gehad maar dat het voor jou niet duidelijk was.
Dat had je dan door kunnen vragen.

Ik ga dus totaal niet mee in het suiker verhaal.
Was het nu lente jong gras geweest had ik geantwoord met dat de kans wel groot was geweest.
Daar zit wel veel suiker in.
Lang gras niet.

Als jij zeker in je schoenen had gestaan was je paard niet los gerukt.
Het is niet erg dat je onzeker bent.
Maar jou paard heeft dat wel opgepikt en gebruikt.
Ook al gaat het grondwerk verder wel goed. Dit is een andere situatie wat van jou een andere, meer standvastige, houding vroeg.

Juist een volbloed pakt dat blindelings op. Die voelen het kleinste signaal.

dianaw33

Berichten: 1893
Geregistreerd: 09-03-10

Re: Gedragsverandering door ander gras?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 20:09

Bruintje 123: we hebben hele koude nachten gehad met veel zon overdag, dan schiet het fructaangehalte omhoog in gras. Juist nu raken daardoor veel paarden hoefbevangen die nog op gras staan. Niet meegaan in een suikerverhaal is dus ongegrond, zeker als het om Engels raai gaat. Ik heb zelf al heel lang paarden jaarrond op diverse soorten gras en weet uit ervaring dat de ene soort gras enorm veel kan schelen in energie, vergeleken met de andere.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 20:29

Zon?
Ik heb al in geen week zon meer gezien.

Ik weet van de fructaan index.
Heb hier zelf paarden (voorheen ook een engels volbloed) staan die 365 dagen per jaar op gras staan. Ook enkele suiker gevoelige.
Maar juist daar wordt weidegang op lang gras bij aangeraden. Omdat daar de suikers lager in zijn dan bij kort.

Daarom is de kans dat hij daar nu op zou reageren nihil.

Dat zijn vriendjes al in de wei staan wel.
Wil ik hier opgefokte paarden moet ik dat ook doen.
Niet meer uit de wei kunnen halen na een uur is net zo ongehoorzaam als het los trekken.
Daar zit bij ts het probleem.
Alleen wil ze het graag op ander vlak verklaren.

LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 20:30

De wei waar ie eerst stond en nog wel braaf was, kon hij die wei zien vanuit de stal?

En deze nieuwe wei, is die zichtbaar?

Oftewel ziet ie zijn kudde nu voor hij de wei op mag een uur wel of juist niet?
En heeft ie misschien daardoor zo veel haast?

Want hij staat zich op stal al op te laden blijkbaar.

SilverStable

Berichten: 7
Geregistreerd: 27-10-16
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 20:31

Das wel vervelend ja,