Trailerladen, paard blijft niet in de trailer..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 15:22

Misschien een oefening voor in de bak. Zet haar neer geef het commando dat je gebruikt dat ze moet blijven staan. En zet een stap weg en ga dan weer naar haar toe en beloon dat. En zo steeds verder weg. Heel handig is dat ik nu dus mijn paard bijna overal kan parkeren en weg kan lopen (gras is soms nog heel aantrekkelijk als dat net wel/net niet in bereik staat).

Als dat goed gaat dat ook op de trailer oefenen dat ze echt leert stilstaan los en je dus zelf kan weglopen.

in het engels noemen ze het ground tie
Een filmpje van youtube hoe aan te leren.
https://www.youtube.com/watch?v=unpxl0BFT8g

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 16:10

Als die van mij zelfs geen voerbeloning meer aanneemt weet ik dat hij veel te veel stress heeft. Maar ik ken jouw paard natuurlijk niet. Neemt ze buiten de trailer wel voer aan?

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-16 16:15

Koper schreef:
Als die van mij zelfs geen voerbeloning meer aanneemt weet ik dat hij veel te veel stress heeft. Maar ik ken jouw paard natuurlijk niet. Neemt ze buiten de trailer wel voer aan?

Mondjesmaat, ze is niet zo op voer (in de meeste gevallen zeg ik daarop gelukkig). Een snoepje onder dr lippen zal ze in normale situatie niet weigeren, maar komen voor een snoepje zal ze nooit doen. Maar gezien alleen de trailer dit resultaat geeft (op/onder iets anders maakt helemaal niks uit), kan ik het ook niet anders veranderen dan haar toch vertrouwd maken met die trailer.

Patt

Re: Trailerladen, paard blijft niet in de trailer..

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 16:20

Hier hetzelfde probleem met nog het bijkomende probleem dat ik een trailer heb met het ´ouderwetse´ systeem dat ik een losse achterstang heb die je erin moet schuiven en pinnetjes er aan beide kanten in moet doen....... pffff nou dat is met een uitdaging!

Hiervoor nog iemand tips toevallig?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 16:23

Is er iets anders wat je kunt inzetten als ultieme beloning? Een favoriete kriebelplek bij voorbeeld?

Of heeft je paard toevallig een hekel aan regen, zodat je trailer = droog op haar harde schijf kunt installeren?

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 16:28

Wat zou er gebeuren als je binnen die 10 seconden de stang er wel achter doet en de klep dicht maakt? Zou ze flippen, of zou ze het accepteren?

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-16 16:28

butengeweun schreef:
Misschien een oefening voor in de bak. Zet haar neer geef het commando dat je gebruikt dat ze moet blijven staan. En zet een stap weg en ga dan weer naar haar toe en beloon dat. En zo steeds verder weg. Heel handig is dat ik nu dus mijn paard bijna overal kan parkeren en weg kan lopen (gras is soms nog heel aantrekkelijk als dat net wel/net niet in bereik staat).

Als dat goed gaat dat ook op de trailer oefenen dat ze echt leert stilstaan los en je dus zelf kan weglopen.

in het engels noemen ze het ground tie
Een filmpje van youtube hoe aan te leren.
https://www.youtube.com/watch?v=unpxl0BFT8g

Ik ga hier thuis even naar kijken, volgens mij heb ik hier al een beginnetje mee (ze kan het in de stalgang), wellicht makkelijk uit te breiden!

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-16 16:29

rien10 schreef:
Wat zou er gebeuren als je binnen die 10 seconden de stang er wel achter doet en de klep dicht maakt? Zou ze flippen, of zou ze het accepteren?

Dat haal je niet, het is een stang die je erin moet hangen. Ik gok dat ze dan omhoog zal komen, met alle gevolgen van dien.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-16 16:30

Koper schreef:
Is er iets anders wat je kunt inzetten als ultieme beloning? Een favoriete kriebelplek bij voorbeeld?

Of heeft je paard toevallig een hekel aan regen, zodat je trailer = droog op haar harde schijf kunt installeren?

Ik kriebel haar uiteraard als ze staat, maar dat is niet zo geweldig dat ze dat perse wilt behouden zegmaar.

Ben juist zo trots op mijn all weather paard wat met elke weersomstandigheid te rijden is, dus helaas deert regen haar niet (verdorie, heb dat beest veel te veel geleerd :') )

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 16:31

Ik zou het ook maar niet proberen (snel de stang er achter doen dus). Voor je het weet ontdekt ze een foefje en ben je verder van huis. Die van mij heeft een stokmaat van 1,34 meter en is er achter gekomen dat hij onder de meeste stangen door kan. Hij heeft al eens bijna zijn rug gebroken op zo'n ding.

Eerst ontspanning. En daarna pas de volgende stap. Dus eerst ontspannen en zo lang als jij wil in de trailer. Zonder stang. Ik heb alleen voor jouw paard geen idee hoe ik dat zou aanpakken.

Wat voor tekenen geeft je paard wanneer ze (mentaal) ontspant? Die van mij zucht of kauwt, en wanneer hij dat doet krijgt hij een extra aai + vocale beloning en mag hij even rust. En daarna kan hij dan eventueel verder met een volgende opdracht.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 16:34

Princesj schreef:
rien10 schreef:

Dat haal je niet, het is een stang die je erin moet hangen. Ik gok dat ze dan omhoog zal komen, met alle gevolgen van dien.

Nee, dan moet je het zeker niet doen. Ik ken ook paarden die bij tegen druk reageren als "oh, mag niet. OK, ook goed. Ik blijf hier wel"

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-16 16:36

Ik heb zoiezo besloten dat we eerst met een halstertouw/leadrope gaan 'sluiten' voor we met een stang gaan werken. Een lijn kun je gewoon loslaten als ze het toch niet trekt.

zwanepol

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 16:38

Ik heb een twee-paards trailer maar vervoer altijd maar 1paard zonder tussenschot.

Als ik met het paard de trailer in loop doe ik het halstertouw over de voorstang heen en hou dan het einde van het touw vast. Zelf doe ik dan 1 stap naar achteren en doe achter de billen van mijn paard de achterketting dicht. Wanneer ik dus een stapje terug doe om de ketting te pakken, kan ik mijn paard toch tegen houden via de voorstang als deze dan ook achterwaarts wil. Wij hebben de achterstang vervangen voor een zware schakelketting en dat werkt prima.

Edit: het voordeel is dat je bij je paard blijft en niet buiten om de trailer hoeft te lopen waardoor een paard ook wel weer paniekerig word als je plots achter ze staat met een stang.

tarek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 16:46

Zo maar een wild idee :-): zou je haar er achteruit in krijgen? Zodat ze er toch in staat maar overzicht kan houden op wat er buiten de trailer gebeurt. Misschien dat ze dan rustiger blijft en je zo het vertrouwen en de tijd kunt opbouwen. Daarna weer vooruit proberen

beline1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 16:48

Ons paard (toen 3) komt uit Engeland, en wij weten niet precies hoe hij hier naar Nederland vervoerd is maar hij had veel onrust op de trailer toen we hem ophaalde (stampen als een hengst en slaan tegen de klep).
Toen hij op stal gewend was en we weer in de trailer wilde was dat vrij lastig, en omdat we geen ongelukken wilde hebben we er meteen iemand met kennis van zaken bijgehaald. (één uurtje + oefentips) Hij had vooral een probleem met rijden, het laden ging zonder al te veel spanning.
Omdat we een Iforwilliams trailer hebben konden we fijn oefenen zonder druk, en met zicht op buiten.
Misschien kan je zo'n trailer lenen?
Ons paard is gelukkig wel dol op eten en zo hebben we in het begin veel beloont.
Elke dag in het land of in de bak kort! geoefend en beloont met voer.

Het ging een tijdje goed en toen hij wat sterker en vooral dominanter werd ging hij opnieuw protesteren, en wilde er niet meer in.
Wat nu? Echt de tijd genomen en ruim een uur geprobeerd (kan ook langer geweest zijn)
Toen kwam de staleigenaar en die prikte met de borstelkant van de bezem als hij achteruitging, en dat lukte, daarna gereden en toen we weer moesten laden weer de bezem laten zien en even met de bezem onder zijn kont en hij stond erin, daarna natuurlijk weer belonen met voer.
Dit weer afgebouwd en hij laad nu zonder voer en touwtje los en hij loopt er zo. in (heen en terugreis)
Wel hebben we altijd een vol hooinet.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 16:48

Klinkt alsof jullie al heel prima bezig zijn :-)

Je kunt ook nog kijken of je een trailer kunt lenen met een voorlader. Dan kan ze er in en vervolgens voor uit. Als je dat een paar keer doet dan wordt hopelijk de drang om gelijk weer achteruit te gaan minder. Immers: de uitgang is dan voor haar de voorkant :-)

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-16 16:57

Helaas maar weinig mensen in onze omgeving met überhaupt een trailer, en ik weet niemand met een Ifor, dat zou inderdaad het mooiste zijn!

Tarek, wat jij zegt wil ik zeker proberen. Het is een heel slim paard en wellicht als ze heeft gezien wat we achter haar willen gaan doen dat ze het beter begrijpt en het niet perse meer hoeft te zien.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 17:05

Ik wil net posten wat Tarek ook zegt.
Achteruit erin wil soms heel erg goed helpen, omdat ze zich minder opgesloten voelen.
Heb je misschien de kans om de (open) trailer in de wei te zetten bij haar? zodat ze gewoon op eigen tempo kan wennen eraan en zelf besluiten wanneer en of ze erin gaat. Kan even duren, maar als je er wat lekkers in legt, is toch mijn ervaring wel dat ze uiteindelijk gaan kijken en erin gaan.

tarek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 07:33

Nou fijn dat het idee wat is. :-) hoop dat het je helpt . Succes

sakvis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 08:08

Achteruit de trailer in, is een goede oefening. Maar zal je probleem waarschijnlijk niet oplossen.
Zoals ik het nu lees, lukt het jojo'en nog niet goed genoeg. Je moet het paard ook de trailer in kunnen vragen, als het paard al achterwaarts onderweg naar buiten is.
Je kan dit imo op twee manieren oplossen. Manier 1, is met druk van een sluitende leadrope. Dus paard gaat op eigen iniatief achterwaarts en komt dan na een paar passen de leadrope tegen. Zo merkt ze dat de route naar achteren niet meer 'mogelijk' is. Dat is alvast een stap richting het sluiten van de achterstang. Want dan kan ze ook zelf niet meer naar achteren.
Optie 2: zelf de regie weer over nemen. Kijk, het is mooi dat je het paard iedere keer weer de trailer in kan vragen. Maar als het paard steeds zelf besluit dat ze er weer uit gaat, dan moet je haar voor zijn. Of haar overtreffen.
Hoe? Op het moment dat ze ook maar enigzins aanstalten maakt om achterwaarts te gaan, neem jij de leiding. Zij wilt achterwaarts, prima, maar wel in jouw tempo en jij besluit tot waar. Zet haar enorm actief de trailer uit, neem grote stappen en stop niet als je van de klep af bent. Loop door! Minstens 5 meter achterwaarts na de klep. Jij moet de regie hebben, niet het paard. Neem op die 5 meter afstand van de klep weer pauze en loop er weer in. De tijd die jullie samen doorbrengen in de trailer is even niet spannend. Al staat ze er maar twee seconden in. Het gaat erop dat ze niet de tijd krijgt om zelf naar buiten te gaan. Jij moet haar voor zijn.

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 08:26

https://www.youtube.com/watch?v=BpuiFp-BhEk

Ik heb enorm veel gehad aan dat filmpje. Nu was mijn paard niet angstig, maar ik kan hem nu wel alleen laden. Ik stuur hem vooruit de trailer in en doe de achterstang er zelf achter.
Ik heb nu al meerdere angstige paarden op deze manier de trailer ingekregen.

Je moet alleen in het begin enorm veel geduld hebben.

peer2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 08:48

Ik zou een buttrope gebruiken. Eerst rustig mee oefenen vanaf de grond. Dit leert ze omdenken. Met een lichte, vertrouwensvolle druk op het buttrope zal je uiteindelijk de stang kunnen sluiten.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-16 09:36

Een lijn er achter heeft tot nu toe alleen maar averechts en gevaarlijk gewerkt. Terwijl je haar op de grond gewoon in kunt pakken met lijnen, niks aan het handje. Paard is ook bekend met dubbele longe, dus druk op de achterhand is ook niet nieuw.

Te hard inkomen op achterwaards is mij afgeraden door een trainer in opleiding. Dit omdat ze op een begevenmoment dus al achteruit spurt als je naar haar kijkt, waardoor je het werken wel erg moeilijk maakt. Wegens teveel wantrouwen van mijn paard, heb ik zelf besloten niet haar door een trainer te laten werken. Je ziet te duidelijk dat ze steun zoekt op mij, dan zet ik dubbele angst bij de trailer en dat wil ik uiteraard niet.

Gisteren in de paddock geoefend met ground tie, dat vind ze erg raar. Ze wil heel graag bij mij zijn. Ik ga hiermee verder aan de slag, gezien ik dit een vriendelijke en veilige methode vind, waarmee ik haar ook zelfverzekerder kan maken.

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 10:03

Ik had hetzelfde probleem. Ook ik ben handig en heb met veel paarden gewerkt. Toch ben ik overstag gegaan en Equinologica laten komen. En met succes. Hij gaat er nu pas uit op het moment dat ik met mijn lichaam draai en hij eruit mag.

peer2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 11:41

Een buttrope kan nooit gevaarlijk zijn want die bedien je zelf. Het is een lus die onder de staart hangt en via de rug langs de zijkant naar je hand. Die kan je zelf dus wat aantrekken (naar je toe komen, stilstaan) of laten vieren.