Jonge tinker goed doorrijden... tips?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Jelkedam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-16 17:02

Ellebel123 je schat het helemaal goed in. Ik ben ook zo bang om verkeerde dingen aan te leren, we weten ook lang niet alles. Daarnaast heb ik ook nog de verantwoording voor onze 5 kinderen, waarvan de jongste 1,5 jr is, dus moet ik ook mijn tijd en aandacht besteden. Dit ging met de leaseponys prima, en ik weet dat ik nu extra moet investeren, maar zo'n project als de jonge tinker is denk ik ook misschien wel heel hoog gegrepen?

Mara2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 17:14

Tinkerfans schreef:
Ellebel123 je schat het helemaal goed in. Ik ben ook zo bang om verkeerde dingen aan te leren, we weten ook lang niet alles. Daarnaast heb ik ook nog de verantwoording voor onze 5 kinderen, waarvan de jongste 1,5 jr is, dus moet ik ook mijn tijd en aandacht besteden. Dit ging met de leaseponys prima, en ik weet dat ik nu extra moet investeren, maar zo'n project als de jonge tinker is denk ik ook misschien wel heel hoog gegrepen?

Ik weet niet of je wel openstaat voor tips om door te zetten of dat je al besloten hebt haar weer weg te doen. Helaas proef ik dat laatste een beetje uit je laatste reaktie.

Maar, je doet niet zo snel iets verkeerds mits met de juiste intentie en met goede begeleiding. En iedereen heeft goede begeleiding nodig. Met elk paard.

Paarden zijn erg vergevingsgezind dus geen ramp als je iets verkeerds doen. Denk dat iedereen anders problemen zou hebben met zijn paard want iedereen maakt fouten.
Dit dier verdient het om door te zetten, niet om weer weggedaan te worden en van hand tot hand te gaan.

Ellebel123

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 17:17

Ik ben eerlijk dat het inderdaat hoog gegrepen.

Ik zelf heb met mijn ouders, voor we de pony kochte, afgesproken dat, als het moet, ik er ook afstand van kan doen. Bijvoorbeeld als ik haar niet aankon of geldproblemen komen.
Ik ben er eerlijk in dat mijn tinker lastig is, voornamelijk met het rijden maar omdat ik overal begleiding krijg als ik het nodig heb, kan ik nu een b proefje rijden.

Het is niet leuk dat jullie tinker zo (moeilijk) is met rijden. Ik denk dat als het zo door blijft gaan jou dochters het uiteindelijk ook niet meer zo leuk zouden vinden om te moeten rijden en dat is natuurlijk hartstikker jammer.

Ik denk dat als ik die tinker zou hebben, haar terug zou brengen naar de manege en daar een makkelijker paardje zou kiezen. Dit uit zelfbelang en belang van tinkie. Inplaats van sjorre met die 4 jarige tinker kan je namelijk ook heerlijk rijden op een fijn ervaren paardje, dat zou ik persoonlijk fijner vinden.

Vraag het ook aan je dochters, wat zij er nu van vinden en welk paardje zij fijner vinden rijden.

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 17:18

Euuhh, station van "heb ik genoeg tijd" is al lang voorbij: die bedenking moet je maken vóór de aankoop, niet erna... Project Tinker hoeft echt niet meer tijd in beslag te nemen dan een ouder, opgeleerd paard. Een paar keer per week wat oefenen is meer dan genoeg...

Mara2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 17:22

Ellebel123 schreef:

Ik zelf heb met mijn ouders, voor we de pony kochte, afgesproken dat, als het moet, ik er ook afstand van kan doen. Bijvoorbeeld als ik haar niet aankon of geldproblemen komen.
Ik ben er eerlijk in dat mijn tinker lastig is, voornamelijk met het rijden maar omdat ik overal begleiding krijg als ik het nodig heb, kan ik nu een b proefje rijden.

Het is niet leuk dat jullie tinker zo (moeilijk) is met rijden. Ik denk dat als het zo door blijft gaan jou dochters het uiteindelijk ook niet meer zo leuk zouden vinden om te moeten rijden en dat is natuurlijk hartstikker jammer.

Ik denk dat als ik die tinker zou hebben, haar terug zou brengen naar de manege en daar een makkelijker paardje zou kiezen. Dit uit zelfbelang en belang van tinkie. Inplaats van sjorre met die 4 jarige tinker kan je namelijk ook heerlijk rijden op een fijn ervaren paardje, dat zou ik persoonlijk fijner vinden.

Vraag het ook aan je dochters, wat zij er nu van vinden en welk paardje zij fijner vinden rijden.

Jij bent 14? Dat zie ik in je profiel staan en eerlijk, dat vind ik wel erg jong om te (kunnen) adviseren een paard te houden of weg te doen.

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 17:23

Het ligt er geheel aan wat je wil. Feit is dat dit een jonge pony is waar je veel in moet investeren. Geduld,tijd,vallen en opstaan. Heb je dat (risico) ervoor over,ben je bereid om veel (en goede!) les te nemen, of ga je voor iets meer zekerheid. (wat je bij paarden nooit hebt,de 1 probeerd net iets meer uit dan de ander)
Vriendelijkheid,koel in de kop etc zijn wel hele fijne karaktereigenschappen.
Ik ken het van mijn (toenmalige) haflinger,heel jong,super braaf maar eenmaal bij mij toch wel erg jong. Menig maal mee voor een auto of vrachtauto gestaan,blaren op de handen etc etc. Ik was jong en ging investeren. Heb er uiteindelijk een top paardje aan gehad. Maar dit is heel persoonlijk. In het geval met jongere kinderen weet ik niet wat ik zou doen,dit is geheel aan jullie eigen gevoel.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 17:25

Oh wat spannend maar ook super leuk.
Zoek een goede instructrice die jullie aan huis in ieder geval 1x per week kan helpen en verder samen opzoek gaan naar de goede weg.
Hartstikke leuk en fouten mogen gemaakt worden he, zolang je iemand hebt die jullie goed begeleid komt dat helemaal goed.
Neem eens grondwerk lessen, of vrijheidsdressuur lessen, echt zo leuk omdat samen te doen.
Laat je niet teveel wijs maken door internet dat tinkers niet geschikt zijn voor kinderen.
Nee niet alle tinkers zijn geschikt maar is dat niet bij elk ras. Er zit overal wel een paard tussen dat niet met kinderen klikt.
En ja een pony van 4 is anders dan een ouwe rot in het vak van 15 jaar maar dat wil niet zeggen dat je van beide geen plezier kan hebben.

Is er op de manege misschien een ervaren volwassenen die jullie wel wel helpen en de tinker wil rijden?
Laatst bijgewerkt door MissBmx op 20-08-16 17:32, in het totaal 3 keer bewerkt

Ellebel123

Re: Jonge tinker goed doorrijden... tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 17:29

Al zou ik 24 zijn, ik geef weer van wat ik zou doen in haar situatie. Je hoeft niet te denken dat ik uit mijn nek praat, ik geef tips of ideeen en neem dit topic heel serieus.

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 17:30

Ik vind dat veel mensen meteen erg negatief reageren.
TS ik vind het juist heel erg goed dat je open staat voor hulp advies en er begeleiding bij haalt!
Als jullie echt een klik hebben met dit beestje en bereid zijn er goede begeleiding bij te halen en daar in te investeren denk ik echt niet dat het een miskoop is maar juist ontzettend veel van dit paardje gaan leren en deze naar je eigen hand toe kunnen zetten.
Laat je niet gek maken als je tijd, geld en energie hebt ervoor komt het heus wel goed!

Mara2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 17:36

Ellebel123 schreef:
Al zou ik 24 zijn, ik geef weer van wat ik zou doen in haar situatie. Je hoeft niet te denken dat ik uit mijn nek praat, ik geef tips of ideeen en neem dit topic heel serieus.

Ik geloof ook wel dat je dat denkt. Maar meisjes van 14 (been there) zijn helaas nog niet volwassen genoeg voor beslissingen over verantwoordelijkheid, doorzetten of opgeven. Ook al denken ze van wel (been there). Sorry.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 17:37

Monster_tos schreef:
Ik vind persoonlijk dat jullie wel al heel veel aan het doen zijn, ze zijn er net! Laat ze eerst lekker een weekje aan de nieuwe plek en aan elkaar wennen.

Daarna hele goeie begeleiding zoeken en vooral de 4 jarige voorlopig alleen onder begeleiding trainen en niet zelf mee gaan aanmodderen. 2 keer in de week is eerst prima zat voor zo'n ukje.

Als je een nieuwe pony hebt wil je daar natuurlijk gelijk van alles mee doen, maar dat is niet eerlijk tegenover de pony.

_/-\o_

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 17:40

Monster_tos schreef:
Ik vind persoonlijk dat jullie wel al heel veel aan het doen zijn, ze zijn er net! Laat ze eerst lekker een weekje aan de nieuwe plek en aan elkaar wennen.

Daarna hele goeie begeleiding zoeken en vooral de 4 jarige voorlopig alleen onder begeleiding trainen en niet zelf mee gaan aanmodderen. 2 keer in de week is eerst prima zat voor zo'n ukje.

Als je een nieuwe pony hebt wil je daar natuurlijk gelijk van alles mee doen, maar dat is niet eerlijk tegenover de pony.

Eens!

Goede begeleiding houdt voor mij in dat diegene begrijpt dat een jonge pony niet 'stout' of 'gemeen' is, maar een dier dat nog weinig balans heeft en nog niet alles kent / weet / begrijpt. En dat het dus tijd kost om kleine stapjes te maken in de training.

tinker_sally

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 17:45

Succes met het maken van een keuze. Uiteindelijk moeten jullie er zelf mee leren leven wat je ook kiest.

Ik ga hier ook geen advies in geven, maar wil wel dit zeggen.
Toen ik mijn tinker kocht was ze ook net een aantal maanden in nederland. Zij was dan 8 maar ook heel groen in rijden. Ik heb iemand hiervoor laten komen omdat ik het zelf niet aandurfde.
Maar bij haar heeft het echt bijna een half jaar geduurd voor haar ware karakter naar boven kwam.
En die is zo andersder dan toen ze kwam, en nog na bijna 4 jaar wordt ze steeds liever.
Import tinkertjes worden niet altijd met respect behandelt en als ze dan weer zo snel verhandelt wordt, kan ook betekenen dat ze zich wat afsluit voor jullie.

Jelkedam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-16 17:56

Tinker_sally... Zou heel goed kunnen! En persoonlijk vond ik de instructrice vanmorgen ook vrij dwingend.
Ik heb net de oude eigenaar hierover gesproken. Zij gaf aan dat ze veel onzekerheid bij me proefde en dat dat bij dit beestje echt niet hoeft. Zij denkt dat de instructrice vanmorgen misschien teveel wilde van haar en ze door paniek idd in verzet ging.
Ze vond het jammer dat we zover weg wonen (1,5 uur rijden), anders was ze direct gekomen. Ze denkt dat het zo'n lief dier is, wat echt niet mis hoeft te gaan.
Ik zou zo graag iemand om me heen hebben die af en toe even mee kan kijken, waar je vragen aan kan stellen. Bij de buren was het eigenlijk alleen zo lang we hun pony's hadden... Ze zijn altijd erg druk. We gaan vanavond met de 15 jarige pony weer een half uurtje in de binnenbak van de ponyclub. Samen met onze oude leasepony. De 15 jarig heeft nu 2 dagen niks anders gedaan dan gras eten haha.... Kan nu toch weer wel?

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 17:58

Anders ga je op zoek naar een instructrice waar je een klik mee voelt! Die zijn goud waard!

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 18:01

Waarom moet het nou allemaal zo snel? Nog maals mijn tip: Laat beide pony's even lekker met rust. Minstens een weekje niet te veel mee ompielen, laat ze eerst even wennen aan de nieuwe situatie.

Welke regio zit je? Misschien zit er een bokker in de buurt die je kan helpen?

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 18:09

Gelukkig geen mccloud. Als ik ook de vorige eigenaar hoor is ze wel heel erg betrokken.

Geef de merrie de rust en zoek een instructie waarmee jij een klik hebt. Of als je de omruil gerantie heb ruil haar in voor een langer in nl zijnde paard en die echt goed is doorgereden.

En als je haar houdt laat even een da haar scannen op dracht je zal niet de eerste zijn die er 2 voor de prijs van 1 heeft gekocht

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 18:14

Monster_tos schreef:
Welke regio zit je? Misschien zit er een bokker in de buurt die je kan helpen?

Dat vroeg ik me ook af.

Een instructrice waar je een goede klik mee hebt en die goed kan motiveren waarom ze iets op een bepaalde manier doet vind ik wel een vereiste. "daarom" of "omdat ik het altijd zo doe" is voor mij geen antwoord.

Ik zou het ook een stuk rustiger aan doen. Eerst even samen lekker in de wei, tuurlijk kun je ze dan even poetsen en een rondje door de wei wandelen, maar verder even niet. Daarna grondwerken, en lekker wandelen door de omgeving (mits veilig). En daarna pas aan longeren / rijden gaan denken.

Ik heb mijn paard (Quarter) geïmporteerd toen hij net 4 jaar oud was. Hij was licht ingereden (snapte dat er iemand op zijn rug kon zitten en gas/rem/links/rechts). Ik heb 3 maanden niks anders gedaan als wandelen en een beetje grondwerk. De tijd dat ik niet met hem bezig was, stond hij met twee shetten en mijn welsh in een paddock, later op de wei. Na die drie maanden ben ik hem gaan rijden, 1x per week in de bak en 1x per week een buitenritje.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 18:56

Mara2000 schreef:
Ellebel123 schreef:

Jij bent 14? Dat zie ik in je profiel staan en eerlijk, dat vind ik wel erg jong om te (kunnen) adviseren een paard te houden of weg te doen.

Geeft maar weer aan dat leeftijd lang niet altijd wat zegt! Ze maakt namelijk echt hele goede punten. Een 4-jarige tinker hoeft echt niet meteen van hand tot hand te gaan. Mijn fjord heeft voor ik haar kocht bij een handelaar als 5-jarige 4 andere eigenaren gehad en die is er echt niets minder om geworden. Jonge koudbloed en jong kind.. Ik heb het eigenlijk nog nooit echt goed zien gaan.

Echt, als je er niet helemaal achter staat; doe die pony weg. Voor die pony is het ook niet fijn als je gewoonweg niet weet wat je er mee aan moet.

Ellebel123

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 19:10

Bedankt Nies, ik ben blij dat niet iedereen hier op iemand neerkijkt vanwege de leeftijd.

Mara2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 20:02

Ellebel123 schreef:
Bedankt Nies, ik ben blij dat niet iedereen hier op iemand neerkijkt vanwege de leeftijd.

Heeft niks met neerkijken te maken. Ben het met je eens dat er ook oudere volwassenen zijn die zo'n zelfde advies geven. Maar het is een erg 'kort door de bocht' advies, paardjes zijn er net een dag. Ervaring leert namelijk dat een band met je paard en zijn training iets langer duurt dan een paar dagen.
Vat het niet persoonlijk op, ik reageerde vooral vanwege TS haar reaktie.

TS, ben ook benieuwd in welke regio je woont. Ik ken ook een paar mensen die je heel goed zouden kunnen helpen.

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 17:30

Ik vind het advies van ellebel nog niet zo kort door de bocht. Ik ben ooit zelf begonnen aan een "project" en dat gaat me met hulp en les goed af. En ik heb er ontzettend veel van geleerd. Ben heel blij dat ik voor mijn paard gekozen heb. Ik heb dus zelf de ervaring dat dit ook heel leuk kan zijn. Mijn vriendin heeft ook een 4 jarig jong paard gekocht. En met hulp rustig gaan doorrijden, ging heel goed tot ze op een dag haar dochtertje erop zette en het paard geschrokken? is en bovenop haar gesteigerd is. Nogal wat gebroken en ze is heel angstig geworden. Geloof me deze ervaring had ze kunnen missen. Dus ja het kan heel leuk en leerzaam zijn, maar ook wel echt mis gaan. Gedrag van een jong paard is ook niet altijd in te schatten als je hier geen ervaring mee hebt. En ik vind dat als er kinderen op rijden, dan moet ie echt schaapmak zijn. Tinkers zijn toch wel groot en zwaar, dus kunnen wat makkelijker gebruik maken van hun eigen kracht als ze dit eenmaal leren. Niemand kan vanachter een scherm inschatten hoe deze pony zich gaat ontwikkelen. Eventueel kun je haar laten doorrijden bij een lesgever? Voordeel is dat iemand met ervaring wat makkelijker erdoor prikt en je advies kan geven of dit een goede match is en of het veilig is met de kinderen. Heb je een termijn waarbinnen ze eventueel terug moet? Hoewel je je ook meer gaat hechten natuurlijk als ze langer blijft. En als je de stal waar ze vandaan komt niet meer vertrouwd, misschien kun je je lesgeefster meenemen bijv. Ze heeft waarschijnlijk meer ervaring. Het is geen schande om toe te geven dat iets te hoog gegrepen is. Liever dan dat er ongelukken gebeuren. Jij bent uiteindelijk de enige die kan besluiten of je er voor wilt gaan of niet.

Catherself

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 16:13

Afbeelding
Ik heb een Tinker uit Ierland geimporteerd, puur op foto's en film. Het is een prachtig dier, 1.56 (nog) en 4 jaar. (volgens de advertentie was ze 5, maar goed) Mijn vorige Tinker heb ik moeten inslapen, daarom heb ik misschien een beetje overhaast deze gekocht.
Toch heb ik geen moment spijt gehad. Ze is nog vrij groen, maar ontzettend lief. Ze is werkelijk bomproof. Het rijden gaat prima, wonderbaarlijk zelfs, en ze leert vrij snel.
Behalve het gedram, wat een Tinker eigen is. Mijn vorige paard was 20 en dramde ook. Maar dan wel meer opgevoed. Deze sleurt je af en toe mee, en/of loopt je zowat omver als ze dat in t hoofd heeft. Ze walst over dingen heen zoals; krukjes, bakken water etc. Heel vervelend. Maar wat kun je verwachten van een paard die nog kleuter is (wij noemen haar zelfs baby) Ik heb haar nu een maand en ze zal nog heel veel moeten leren.

Een kind zou ik er niet mee laten omgaan. Ook niet met mijn vorige paard, hoewel die ook heel lief was. Het gevaar van zo'n log en lomp dier om een kind omver te gooien (per ongeluk weliswaar) is te groot. Tenzij je er zelf bij bent dan. De Welsh-Arabier die wij hebben is wat dat betreft veel gemakkelijker om mee om te gaan, ook met kinderen.

Het voordeel van zo'n jong dier is dat je haar zelf veel aan kunt leren. Tenzij je dat ook fout doet...
Ook een strijd die wij dagelijks aangaan.. Alles proberen goed af te sluiten.
Het valt niet altijd mee.
Het is twee stappen vooruit... en eentje terug

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 16:33

Gefeliciteerd met je aankopen, want ze hoeven niet verkeerd te zijn, je hebt ze net, dus iedereen moet nog aan elkaar wennen, persoonlijk had ik voor mijn 8 en 10 jarige geen 4 jarige gekocht, hoe braaf ook.
En heb ik zelf paar potentiele kopers voor mijn inmiddels 5 jarige super brave met rijden fjord afgewezen vanwege niet genoeg ervaring, maar... Als je consequent kan zijn en de nodige inspanningen wil verrichten (en kosten die dat met zich meebrengt kunt en wilt dragen) dan kan je van die 4 jarige tinker als hij braaf is zoals je zegt misschien best heel leuk gezinspaard voor jullie maken.
Doorgewinterde oude brave was makkelijker geweest, maar dit kan ook, maar zoals gezegd, gaat je meer inspanningen kosten.
1 ding is wel heel belangrijk, het moet altijd veilig blijven voor je dochters, als dat het niet is, dan lijkt me de keuze eenvoudig.

Jonge paarden leren vaak snel, de goede dingen, maar ook de verkeerde, dus zorg voor begeleiding als je haar wel houdt.

Miskoop nee, misschien niet helemaal doordachte koop ja, maar dat gebeurt wel meer mensen, zolang er niemand zijn nek breekt en het enigste probleem is dat je ander baasje moet zoeken voor het paard is dat ook niet het einde van de wereld en misschien dat dit paard wel voor jullie geschikt is met de juiste begeleiding.

Veel wijsheid toegewenst.

sammie214

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 16:35

Ik heb een tijd vrijwilligerswerk gedaan op een manege met gehandicapten en die manege had na een tijdje bijna alleen nog maar tinkers omdat die zo ontzettend braaf waren en sommige gehandicapten hiermee dan zelfstandig konden rijden. En er was maar één tinker op de hele manege die soms wat minder lief was maar de rest van die tinkers waren echt droompaardjes! (soms een beetje lomp maar echt geen kwaad te vinden) Met doorrijden is het heel belangrijk dat je hulp krijgt van andere mensen want van de grond kun je nog veel meer zien dan als je erop zit. Grondwerk moet je oefenen mijn verzorgpaard is ook 4 die staat ook nog niet helemaal stil en die wil ook wel is een rondje draaien maar dat wordt vanzelf beter, is een kwestie van respect voor elkaar krijgen. En ik las laatst ergens dat je een paard pas na een halfjaar echt goed kan kennen dus of het een miskoop is kan je eerst nog moeilijk zeggen. Je moet in het begin vooral niet te snel willen wat dat leidt soms tot teleurstelling en frustratie en daar wordt het niet bepaald beter van :+ Ik hoop dat het gaat lukken alvast veel succes