'aanduwen' met heftruck

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Esaqar

Re: 'aanduwen' met heftruck

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 08:32

Doe dit alsjeblieft niet.

Elk paard is te laden zonder heftruck :')
Je moet er alleen de tijd voor nemen en geduldig zijn. Misschien iemand laten komen die er verstand van heeft? Ik heb destijds J.ohn Erb laten komen en daar ben ik erg positief over! Heb er nog steeds profijt van bij mijn paard.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 08:40

Zo zouden wij een probleem nooit oplossen in ieder geval. Wij hadden ook een paard dat niet te laden was en wij hebben hulp gehad van een trainer die ons echt goed geholpen heeft. Zelf ook veel geoefend en nu gaat het goed.

Edit; zoals ook hierboven is John ook bij ons geweest. Echt een aanrader.

dushishoeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 08:59

stefje schreef:
Lieve help, met een heftruck. Dan maar niet de trailer in, of langer aanmodderen, of een vrachtwagentje proberen te regelen waar het wel in lukt, maar dat zou ik mijn paard niet aandoen. Als het fout gaat en hij over de heftruck probeert te klimmen, brrr! Ik zie de ongelukken al gebeuren...

Ts heeft het misschien niet heel duidelijk neergezet, maar met alleen een heftruck is idd van de zotte. Op de heftruck of shovel een strobaal doet wonderen ;)

dushishoeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 09:02

ruitje schreef:
Kijk, laten we eerlijk zijn, handje geven, met een longeerlijn. Dat zijn allemaal 'hulpstukjes' voor als een paard 'een beetje niet wil' . Heb je echt een paard in paniek of een hele dominante dan kom je niet in de buurt van de achterhand, slaan ze je het leven uit of klappen gewoon achterover zodra je druk op de longeerlijn zet.

Het lastigste is als eigenaren van dit soort paarden niet oefenen, en dan ineens voor iets medisch o.i.d. op de trailer moeten. Of als je er een heb die 3 jaar in de opfok/een natuurgebied heeft gelopen.

En dan kan iedereen prachtige tips hebben, maar ik vermoed dat die mensen dan nog niet het paard zijn tegengekomen wat er écht niet in wil en er op dat moment écht wel in moet.

Iedereen snapt dat oefenen beter is, maar soms kan je niet anders.

Wij hebben er wel eens 1 met een bobcat en daarvoor een hele grote strobaal er op gezet. Gewoon heel erg langzaam met de strobaal de ruimte afgezet, en lichte druk gegeven op de achterhand.

Is naar mijn idee niet anders dan een longeerlijn of een handje, behalve dan dat je de ruimte een stuk meer kunt opsluiten.

En nee, als je dit als eerste middel doet is er iets mis met je opvoeding, maar er zijn gewoon altijd situaties waarin je op dat moment een oplossing moet zoeken he :)

Precies, het klinkt allemaal heel erg zielig etc maar dit is toch echt een betere bumper als een longeerlijn, lees touw, om die kont heen.....

Leonyvk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 09:06

Mijn merrie vertikte het op een gegeven moment om de trailer in te gaan. Ze liep er altijd netjes op en opeens had ze geen zin meer. Dus eerst oefenen met trailer laden en dan liep ze er meestal wel in. Maar als ze het zadel opkreeg wist ze dat ze er niet gelijk weer uit mocht maar dat we wat gingen doen dus liep ze er echt niet meer in. Toen hebben we aan de ene kan een trekker neergezet aan de andere kant een shovel met strobalen. 1 tik was genoeg en ze stond er op. Ze heeft het nooit meer gedaan en nu loopt ze er zelfs in haar eentje zonder mij in. Moet er wel bij vertellen dat het een koudbloed is en dat ze koel in de koppie is. Vandaar ook dat een longeerlijn ect. niet hielp. Bij een gevoelig paard of een angstig paard zou ik dit nooit doen. Die traumatiseer je alleen maar op deze manier.

LaPluche

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 09:08

Ik werk al sinds 20 jaar in in de paarden en heb dit nog nooit gezien.
En we hebben echt wel eens met de handen in het haar op concour gestaan als 1 van de paarden niet wilde laden.
Gelukkig konden we de meesten een beetje met de bezem in het gat porren zodat ze alsnog gingen.
Maar een heftruck, een beetje bizar als het aan mij ligt.

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 09:35

Ligt ook een beetje aan het paard.
Mijn ook hier wel eens een bobcat met strobaal.

Natuurlijk niet bij een paard waar je nog jaar in en jaar uit wekelijks mee op concours wil. Daar kan je beter wat vaker mee oefenen.

Maar een handels-frikandel (zo half bokt zal dit geen leuk woord vinden) die echt niet wil. Of gevaarlijk wordt. Sorry. Een pak stro is heel veel veiliger dan een longeerlijn. Voor mens en dier.

Zonder strobaal (zo'n grote dus) NIET DOEN!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 09:39

Dit is geen andere methode dan de hekkenmethode van Monty Roberts. En of het dan een hek is die je steeds dichter achter het paard zet, of een shovel met een 500 kilopak stro voorop maakt in principe niet uit. Het gaat er om dat het paard niet meer naar achteren kan. Met een aantal hekken werken is in een open ruimte makkelijker omdat je dan ook de zijkant kunt begrenzen. Maar in een stalgang met een shovel heb je hetzelfde effect. Het gaat er puur om de weg terug te blokkeren. Díe is eng, en de trailer is leuk. Het principe dat iedereen wil toepassen: in de trailer rust, en buiten staat er druk op.
De mensen die met 'de shovel' een probleem hebben, begrijpen niet hoe die ingezet wordt (als je het goed doet tenminste)

xMalibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 09:47

Ibbel schreef:
Dit is geen andere methode dan de hekkenmethode van Monty Roberts. En of het dan een hek is die je steeds dichter achter het paard zet, of een shovel met een 500 kilopak stro voorop maakt in principe niet uit. Het gaat er om dat het paard niet meer naar achteren kan. Met een aantal hekken werken is in een open ruimte makkelijker omdat je dan ook de zijkant kunt begrenzen. Maar in een stalgang met een shovel heb je hetzelfde effect. Het gaat er puur om de weg terug te blokkeren. Díe is eng, en de trailer is leuk. Het principe dat iedereen wil toepassen: in de trailer rust, en buiten staat er druk op.
De mensen die met 'de shovel' een probleem hebben, begrijpen niet hoe die ingezet wordt (als je het goed doet tenminste)

Precies!

Ik snap alleen niet zo goed waarom hier zo weinig mensen een probleen hebben met een longeerlijn achter z'n kont maar wel met een shovel met hooibaal. Je hoeft m echt niet met de shovel het paard er met kracht in te duwen, het paard moet gewoon doorhebben dat naar achteren niet de juiste weg is. En of dat met een longeerlijn is of met een shovel met hooibaal, dat maakt toch niets uit?

En ik ben wel benieuwd wat iedereen hier dan doet als een paard echt op dat moment ergens heen moet (kliniek bijv.) en er echt niet in wilt, ondanks longeerlijn, voer en alles wat hier genoemd wordt. Wat doe je dan? Paard maar niet naar de kliniek brengen? Of toch maar even met de shovel proberen?

Ik heb het wel zien gebeuren met shovel, niet met mijn paarden overigens, maar die liepen de keren daarna zo de trailer op.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 09:53

Hier al 40 jaar paarden/pony's laden/lossen en het is bij ons nooit voorgekomen dat we een heftruck/shovel of zoiets hebben moeten gebruiken :+ vind het al lastig als ik iemand anders erbij moet vragen om te helpen....

Over kwestie van opvoeden, ja dat is zo maar... je hebt er soms van die type paarden bij die 9x gewoon erop lopen alsof er niets aan de hand is en dan de 10e x compleet met hakken in het zand gaan. Ik ben er dan persoonlijk snel klaar mee, want dat slaat nergens op. Mijn Ollie had daar ook een handje van, gewoon puur eigenwijzigheid. dan kreeg ze gewoon een oplawaai tegen haar kont en moest ze erop (wat ze dan ook heel schijnheilig keurig deed). Ik denk dat mensen dan veel te lang blijven klooien met voer, vragen etc ze mogen best wel weten dat ze dan zitten te k*(&^tten. In het land zijn paarden naar elkaar ook niet zo geduldig hoor als ze ergens langs, over of door moeten }:0

Wat me wel opvalt is dat mensen heel vaak niet even geduld opbrengen met het paard netjes voor de trailer zetten en dat er direct zoveel heisa is als het even 10 minuten duurt. Vaak lijkt het veel langer te duren dan in werkelijkheid met probleempaarden. Zelfs bij onze Ber, wat toch echt een gevalletje apart is, heeft het nooit langer dan een uur geduurd (wat wel heeeeeeeeeeel lang leek :P ).
Laatst bijgewerkt door VanHuisUit op 04-08-16 09:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 09:53

Blinddoeken werkt ook vaak goed, en als er spoed bij de kliniek is, is er vaak wel een DA die kan sederen.

Nadeel van een longeerlijn is dat die door een mens wordt vastgehouden en dan verlies je het qua kracht en dus wint het paard en is de volgende keer inderdaad nog moeilijker te laden.
Dan liever een shovel met een baal stro. Die geeft niet mee, paard wint niet en inderdaad, de volgende keer probeert-ie het niet eens meer.
Laatst bijgewerkt door Ibbel op 04-08-16 09:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Cheminee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 09:55

Ik heb het wel vaker gezien.. jonge paarden die alleen maar in paniek raken door het getrek aan hun kop.. Eerst met een lange zweepje geprobeerd te porren maar 3 jarige net uit de opfok komende paarden slaan dan gewoon het licht uit je ogen.. Veiligste manier voor paard en mens: strobaal en heftruck. Paard verwond zich niet doordat stro zacht is en de mens zit veilig

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 09:56

Je moet dus ook nooit aan het halstertouw trekken.
Les 1 bij trailer laden.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 09:57

Los van hoe het paard zo'n actie beleefd zou je bij net iets te veel druk ook schade in de rug kunnen veroorzaken.
Dat merk je misschien over jaren pas, maar een paard wat zich echt schrap zet en dan van achter wordt opgeduwd met zwaar materiaal, dat kan toch gaan wringen in het lijf.

Ik denk dat het vooral een kwestie is van oefenen en niet alleen in het laden, maar in grondwerk in het algemeen.
En dan hoef je echt niet de Parelli levels of wat dan ook te doorlopen, maar een beetje bewust worden van jouw lijf ten opzichte van je paard kan al wonderen doen.

Ik zie soms mensen op de laadklep aan het touw van het onwillige paard hangen, want hij wil de trailer niet op.
Maar ze hebben dan niet door dat ze frontaal tegenover het paard staan en door de vaak wat verhitte gemoedstoestand niet echt het paard uitnodigen nog een stapje te doen.

Aan de andere kant:
Soms moet je met spoed een paard vervoeren en heb je net een paard in handen wat weinig gewend is of wat juist te veel slechte ervaringen heeft gehad op de trailer.
Dan moet je soms grof geschut in zetten.

Zo zacht als het kan en zo hard als het moet toch?

sakvis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 10:05

Puur uit interesse. Als je je paard met een shovel de trailer op duwt, hoe krijg je dan de achterstang en de klep dicht? Of zijn het allemaal kei-brave paarden die zo geschrokken zijn van de shovel dat ze de trailer niet meer uit durven?
Ik kan mij namelijk voorstellen dat het erin duwen met de shovel niet eens zo'n probleem is. Shovel wint het toch wel van het paard. Maar dan, de shovel moet achteruit, de achterstang moet dicht en de klep moet gesloten worden.
Hoe zorg je ervoor dat het paard dan alsnog niet de weg naar achteren kiest als uitgang?

En nee, ik ben niet van plan om zelf met de shovel te werken, maar ik ben gewoon nieuwsgierig :D

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 10:06

Goh nou moet je ook al vragen als je geïnteresseerd bent om een bepaald paard te kopen of het niet ooit met de heftruck is geladen |o Serieus??Dat is toch vreselijk slecht voor de rug van een paard -:(-

Jullie mogen wel wat meer respect tonen voor paarden,moet je kijken wat ze allemaal voor ons moeten doen zeg :\ ..Als een paard niet laadt neem dan op zijn minst de tijd om dit op een respectvolle wijze op te lossen..

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 10:08

@sakvis

Je moet het niet echt zien als erin duwen (tenminte bij ons niet) Wij lopen met paard aan de hand (halser en touw dus) de trailer in en de pak stro is achter het paard om te voorkomen dat het paard de verkeerde kant op gaat.
Staat het paard echt met het hoofd in de trailer dan lopen de meeste wel door. Dus kan een 3e man de stang dicht maken en de gene voor in de trailer het paard vast.

Ibbel

Re: 'aanduwen' met heftruck

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 10:16

Mensen die deze methode niet kennen denken echt dat een paard letterlijk op de bak van een shovel de trailer ingeschoven wordt - zoals met een dood paard. Ja, dan krijg je idd beschadigingen aan rug en benen.
De shovel is alleen de begrenzing, die duwt niet letterlijk. Op het moment dat de strobaal de hakken van een paard aantikt springt het paard wel naar voren (het effect is niet anders dan met een bezem duwen, het prikt), en springt-ie niet, dan stop je uiteraard met rijden en geef je hooguit een héél klein beetje druk tot het paard reageert door wél naar voren te gaan. En die beloont daarmee zichzelf door de druk weg te nemen.
Echt, het is niet anders dan wat iedereen wil en doet: je geeft druk buiten de trailer, er is maar één weg, die naar voren, dáár is de rust, en gaat het paard die weg op, dan valt de druk weg. En of je dat nu met een longe, met een bezem, met een hek of met een shovel doet, het principe is iedere keer hetzelfde.

dushishoeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 10:19

Ibbel schreef:

AMEN~!!!

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 10:20

Methode Ruitje is hier ook zeer beproefd gebleken bij een niet willer maar wel moeter.

dikke strobaal op de lepel, en je helpt ze heel makkelijk de wagen op.

Blinddoeken zou ik niet doen. Als die loskomt rent die over een terrein geblinddoekt en dat vind ik eng
Laatst bijgewerkt door danzzz op 04-08-16 10:23, in het totaal 1 keer bewerkt

dushishoeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 10:22

Ibbel schreef:
Mensen die deze methode niet kennen denken echt dat een paard letterlijk op de bak van een shovel de trailer ingeschoven wordt - zoals met een dood paard. Ja, dan krijg je idd beschadigingen aan rug en benen.
De shovel is alleen de begrenzing, die duwt niet letterlijk. Op het moment dat de strobaal de hakken van een paard aantikt springt het paard wel naar voren (het effect is niet anders dan met een bezem duwen, het prikt), en springt-ie niet, dan stop je uiteraard met rijden en geef je hooguit een héél klein beetje druk tot het paard reageert door wél naar voren te gaan. En die beloont daarmee zichzelf door de druk weg te nemen.
Echt, het is niet anders dan wat iedereen wil en doet: je geeft druk buiten de trailer, er is maar één weg, die naar voren, dáár is de rust, en gaat het paard die weg op, dan valt de druk weg. En of je dat nu met een longe, met een bezem, met een hek of met een shovel doet, het principe is iedere keer hetzelfde.

*\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 10:25

Ibbel schreef:

Toch denk ik dat je er van schrikt hoe vaak de shovel niet alleen als aanmoediging/begrenzing, maar ook als brute kracht wordt gebruikt...

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 10:30

Tja, je schrikt er ook van hoeveel mensen aan het bit hangen/zagen, met sporen prikken, of een totaal niet passend zadel hebben. Is daarmee een bit, sporen en een zadel per definitie niet goed?

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 10:42

Het is idd gewoon het opsluiten van het paard.
Als het paard dan niet uit zichzelf beweegt, geef je een klein duwtje en vaak gaan ze dan wel lopen, al is het maar 2 stappen. Daarna kun je het paard weer veilig tegenhouden zodat het niet weer achteruit de klep af vliegt. Waar nodig volgt dan gewoon nog een klein duwtje, net zo lang dat hij op z'n plek staat.
Als je dan idd met de baal tegen de trailer staat, moet deze een klein beetje achteruit zodat je tussen de baal en de trailer door de stang vast kunt maken. Hierna kan dan de klep dicht.

Handen onder de kont werkt idd vaak ook wel goed maar niet als ze gericht trappen.
Ook moeten de mensen wel de hulp willen, want vaak willen de mensen het eerst zelf proberen.
Als dan na een paar uur blijkt dat het niet lukt staan ze vaak wel open voor een ander idee :P ze kunnen immers niet op het wedstrijdterrein blijven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 10:51

pleiada schreef:
Goh nou moet je ook al vragen als je geïnteresseerd bent om een bepaald paard te kopen of het niet ooit met de heftruck is geladen |o Serieus??Dat is toch vreselijk slecht voor de rug van een paard -:(-

Jullie mogen wel wat meer respect tonen voor paarden,moet je kijken wat ze allemaal voor ons moeten doen zeg :\ ..Als een paard niet laadt neem dan op zijn minst de tijd om dit op een respectvolle wijze op te lossen..

Hoe geladen met heftruck bedoel jij :') paard optillen en erin schuiven??
zie t helemaal voor me :')

Ik ken iemand die vroeger een keer de trekker erachter heeft gezet en heeft aangeduwd. dikke koudbloed en boerenverstand .. Dan krijg je dat.
Jaren later leerde ik paard kennen en kon ik m gewoon laden met brokjes :))