Levenloos paard

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 14:53

lieveli schreef:
Ik krijg een beetje pennykriebels van je verhaal. Vooral omdat je niet ingaat op tips en adviezen maar heel erg blijft hangen in hoe je paard al dan niet is verwaarloosd/gebroken.

Precies

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 14:54

Zoals een aantal al hebben aangegeven, laat bloed prikken. Al heb je dit een jaar geleden bijvoorbeeld al eens gedaan kan er nog een tekort ontstaan zijn nu. Paard kan toch wormen hebben, selenium tekort, magnesium tekort, vitamine tekort, een ontsteking of lyme hebben.
Ik heb ook verwaarloosde paardjes gehad en die knappen altijd lekker op. Pas wanneer ze sloom en "saai" worden blijkt vaak dat er iets tekort is. Ik zou dus niet gaan kloten met andere rijmethodes en spelletjes en buiten rijden ed maar er eerst eens een DA bloed van laten nemen. Je kunt er nog zo goed voor zorgen maar soms sluipt een tekort er gewoon in.

AstridJ

Re: Levenloos paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 14:58

Als ze bij de vorige eigenaar niet veel ruwvoer kreeg en alleen in een paddock stond kan ik me zomaar voorstellen dat ze maagzweren heeft en inderdaad ook andere tekorten heeft. Ik zou d'r echt even goed laten checken door een dierenarts.

LadyFiesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 15:00

Caroline52 schreef:
Meer afwisseling lekker naar buiten wandelen rijden longeren springen opjagen etc etc

Kan ook iets medisch zijn inderdaad

Maar weet wel waar je het over hebt

Opjagen? :?
Dat advies zou ik niet opvolgen.
Verder is er al veel zinnigs gezegd.

0407Tamar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 15:02

Misschien ander voer? Kan zomaar dat ze wat energie nodig heeft. Een mineraal blok ophangen ijzertekort kan inderdaad lijden tot rusteloosheid fo vermoeidheid. Negen van de tien kwaaltjes ligt aan het voer. Bloed laten prikken is nooit verkeerd. En probeer indd eens een buitenrit of iets dergelijks. Blijf zoeken tot je iets vind waar ze zich fijner bij gaat voelen. Betreft het voer heeft wel tijd nodig en doe dit in kleine hoeveelheden. Raadpleeg bij twijfel ten alle tijden een veearts

lilyliberty

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 17:28

Hoe oud is je paard eigenlijk?
Je kunt ook eens met haar
(vrij)springen. Of paardenvoetbal, doe anders allemaal leuke spelletjes met haar je kunt ook koekjes voor haar maken. Gewoon eens lekker gek doen! *\%/*

Just_bo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 17:58

Bloed prikken inderdaad, klinkt als een (vitamine) tekort.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 18:07

astridklomp schreef:
Als ze bij de vorige eigenaar niet veel ruwvoer kreeg en alleen in een paddock stond kan ik me zomaar voorstellen dat ze maagzweren heeft en inderdaad ook andere tekorten heeft. Ik zou d'r echt even goed laten checken door een dierenarts.

Bovenstaande zou ik ook echt even ernaar laten kijken en als ze geestelijk echt gebroken is bij de vorige eigenaar krijg je dat er echt niet zo makkelijk weer om, mogelijk speelt haar karakter ook mee dat ze gewoon zo is + dat ze gebroken is...........tja dat is dan dubbelop.

Gewoon niet te veel natural horsemanship of hoe men het ook noemt doen, daarmee fileer je ook geestelijk bij de paarden, dat het nog meer gebroken wordt.

Gewoon lekker leuke dingen doen met je paard zoals aan de hand wandelen en weer eens wat anders gaan doen zoals strandritten ofzo. Voor de zekerheid ook bloed laten onderzoeken bij de dierenarts, of er ergens iets tekort is.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 18:26

wat voor voer krijgt zij naast het ruwvoer?

xxrossiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 18:29

Wat doet ze in de wei zelf? Ik hoor je nu vooral over het rijden en werken met jou, maar wat doet ze als ze buiten staat?
Sprintjes trekken? Bokken? Spelen? Eten? Of helemaal niks?

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 18:44

Mijn paard deed ook zo en ging zich daarna frustreren op andere paarden en werd gevaarlijk.
Nu is hij onder het zadel en ik wissel nu met een keer springen, buiten rijden, wandelen of simpel alleen poetsen.
Je moet niet standaard denken dat het niks is want dan breng je het ook echt over.
Je moet ze ergens enthousiast voor maken en dingen ondernemen.
In jou geval zou ik toch echt bloed prikken

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 19:25

zindylover schreef:
Nu heb ik haar al anderhalf jaar en elk paard moet ooit toch wel eens iets enthousiast vinden niet? Bij de vorige eigenaar is ze denk ik gewoon gekleineerd en kapot gemaakt vanbinnen

Lol mag ik eens even heel hard hiermee lachen? Bij jou is ze levenloos maar bij de vorige eigenaar niet en die heeft haar kapotgemaakt? Klinkt een beetje tegenstrijdig hoor.

Zal ik je het verhaaltje van mijn merrie eens vertellen? Stond toen ik ze kocht in de zomer 12u op stal, in de winter bijna heel de dag. Ging goed: happy, levenslustig paard. Haar eigen dominante prinsessenkarakter, echt one of a kind.
Maar ik vond dat niet goed want paarden op stal zijn zielig en ze horen 24/7 buiten te staan. Dus merrie verhuisd naar zo'n plek.
Weet je wat? Dooie merrie. Continu wel iets met dat dier. Dan dit, dan dat. DA stond er minstens 2x op een week bij omdat ze wel weer wat had. Bij de merrie levenslust weg, de sprankel was uit haar ogen, ze kroop haast in mijn jas van ellende terwijl het normaal een zeer trotse dame is die zoiets nooit zou doen.
Principes ingeslikt en weer naar de vorige stal verhuisd. En weet je wat? De blink in haar ogen kwam terug. Ze werd terug de dominante trotse merrie die ik kende. Ze kwam bij, ze werd niet meer ziek. Sindsdien enkel nog de DA gezien voor entingen.

Dus dat zal gemiddeld bokt wel erg sielugh vinden want mijn paard staat navenant het seizoen 10-20u op stal. Maar ze is op die manier gezonder en gelukkiger. Baasje heeft haar principes kunnen inslikken. Ik kijk liever naar hetgeen wérkt voor mijn paard. En er zijn blijkbaar dus types, zoals de mijne, die liever op stal staan met een flinke berg hooi (en jup, kan zolang ze hooi heeft mijn staldeur gerust openlaten, ze zal er niet uit zichzelf uitgaan)

Misschien heb jij wel hetzelfde type paard dat gewoon graag binnen staat en voorzagen ze op dat punt beter in haar noden op haar vorige plek, ookal vind jij dat verwaarlozing.

Deliana1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 19:28

Ben ik nou de enige die benieuwd is hoe dit paard en dan daadwerkelijk bij staat. TS zou je misschien een foto van haar hier kunnen plaatsen en laten zien wat je bedoeld?

Lovas

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 23:16

Misschien zijn jij en je paard wel te verschillend? Vind je paard springen leuk en doe jij bijv. Dressuur omdat jij dat leuk vind.
Ga bijv. Een keertje een strand ritje maken of een spring les doen.
Ik merk met mijn 2 totaal verschillende paarden dat ze van veel buiten rijden en afwisseling echt vrolijk blijven.
Als het echt lijkt alsof er iets mis is dan zou ik het laten na kijken! Maar het kan ook zijn dat jij teveel verwacht.
Het kan het karakter zijn natuurlijk!
maar misschien kan je beter iemand er naar laten kijken met verstand, want misschien kan jij niet goed zien of het nou is omdat je paard dingen doet die die niet leuk vind, of het iets lichamelijks is of gewoon het karakter.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 23:57

Hoi, ik heb ook een vaak weinig geinteresseerd paard. Werken vind ze niet echt leuk en als je haar borstelt ofzo dan staat ze het braaf toe maar straalt niet echt uit dat ze geniet.

Echter wat bij haar heel goed werkt is haar alleen in de bak zetten zonder tuig en er echt voor haar zijn. Lekker masseren over haar rug, schouders en billen en manen en staart krabbelen. Dan ontspant ze helemaal, gewoon lekker samen zijn en niks vragen en zelf je hoofd leeghebben van wat je wil of moet.

Een band opbouwen gaat niet vanzelf, als je paard het rijden niet prettig vindt, zal dat je band niet vergroten. Zoek dus dingen die ze leuk vindt, wandelen aan de hand, lekker grazen en behandel je paard zoals je zelf ook behandeld wil worden. Dan komt het vast goed met jullie. Trouwens de mijne vind vrijheidsdressuur en springen ook geen zak aan. Rijden vind ze wel best als het maar niet harder gaat dan stappen.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 23:59

Oeps dubbelpost, sorry

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 00:03

Ik heb even terug gelezen in je oude posts. Waar je een topic opende over een merrie die je net had gekregen. Ik neem aan dat je hetzelfde paard bedoelt? Daar zie ik wel dat ze bij de vorige eigenaar in het land stond? En ook dat je eerst wat problemen met haar had.
Of is dit niet dezelfde?
Om eerlijk te zijn weet ik niet zo wat ik van je verhaal moet denken. Je gaat amper in op de tips/adviezen , alleen op hoe gebroken ze is.
Verder moet je ook niet teveel verwachten, mijn paard staat het liefst ook gwn voor zich uit te suffen ofzo. Ze zijn allemaal anders he!