Voernijd

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 20:24

Siersma schreef:
Ik hoop t nog steeds. Maar ben nu wel wat huiverig om er iets bij te zoeken eigenlijk. Heb mn meisje nog nooit zo ongelukkig gezien.

Tuurlijk!
Er zijn genoeg Shetlanders die geen last hebben van voerniijd en die voortreffelijk gezelschap zijn!

Eight schreef:
Een week is veel te kort om te kunnen wennen :n bij ons duurde het 3 maanden voordat de rangorde en rust terug was gekeerd toen we er een merrie bij kregen. Onze ruin had eerst ook voernijd, nu eten ze met zijn drieën dichtbij elkaar. Ze eerste tijd de nieuwe merrie apart eten gegeven (draad ertussen). Ik vind persoonlijk dat je er snel op geeft en ze niet de tijd hebt gegeven om rangorde te bepalen.

Soms klikt het gewoon niet.
En Oscar stond er al om bekend...

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-16 20:40

Dit klikt idd gewoon echt niet. Ik zie mn merrie met de dag ongelukkiger worden. Oscar is er nu sinds 15 juli geloof ik. Hoe ver moet ik het laten komen dan? Ik vond mn merrie vanmorgen in een hoekje van het land, ze had zichzelf helemaal onder geplast. Heeft ze nog nooit gedaan en medisch is ze in orde buiten de ppid om. Is volgens mij echt puur stress. Ik heb dr moeten wassen, echt goor hoor. Daarna Oscar apart gezet. Net nog wezen kijken en mn merrie stond mooi rustig en was nog schoon vanachter. Ik weet genoeg. Ik ken mn merrie en alleen is ze in dit geval echt gelukkiger.

Mn merrie staat er ook om bekend dat ze ruzie uit de weg gaat, en dat is ook geen probleem normaal. Maar hij gaat dus gewoon door. Ze zit nu ook onder de wondjes, puur omdat hij haar opjaagd en vast pakt terwijl zij wegrend voor hem. Ik heb t hem meermaals zien doen.

Dus Eight vertel mij dan maar hoe ik dat moet oplossen. Ik heb er geen shet voor gezelschap bij om hem op een landje ernaast te laten staan.

Eight

Re: Voernijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 23:11

Ach jeetje dat is inderdaad erger dan ik had verwacht! Excuses :) ik vond een week heel kort om te wennen, maar als je merrie er echt ongelukkig van wordt (zichzelf onder plassen ed) moet je natuurlijk voor haar welzijn kiezen! Ik dacht voernijd in de zin van rangorde bepaling en dat is natuurlijk niet in een week bepaald, ik snap je beslissing :)

croyslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 23:17

is het trouwens ook voernijd als een pony de andere niet laat eten en heen en weer rent van hoopje en de andere weg jaagt?
en als hij brokken krijgt in de stal, zijn oren plat in zijn nek legt en woest gaat schrapen (dreigen, iets anders durft hij niet te doen!)
ik geef hem als laatste zijn brokken omdat hij het minste hoeft te eten dan de rest en omdat hij moet leren niet zijn stal af te breken!!
ben benieuwd,sorry las dit en dacht vraag het even snel, dan heb ik duidelijkheid.
ik dacht eerder gewoon aan ongeduldig en dominant maar die chagi buien pfff

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 22:08

Niet opgeven door 1 slechte ervaring met ander gezelschap bij je paard. Je hebt ook niet het beste gezelschap voor je paard gekozen, een paard die van zichzelf onderdanig is en ruzie uit de weg gaat past niet goed bij een paard dat van nature extreem dominant is. Zoek een paard wat evenwicht brengt, zelfverzekerd maar niet tegen agressief aan, gewoon een rustig type die geen problemen met delen heeft maar ook niet over zich heen laat lopen.

Zelf heb ik het met mijn katten gehad, ik ging naar het asiel voor een 2e kat met mijn eerste kat in gedachte. Die was van zichzelf wat dominanter, dus ik moest vooral niet een nog dominanter mannetje hebben want dat zou knallende ruzie worden. Ik koos voor een poes die niet dominant over kwam maar rustig en vooral ook niet over zich heen zou laten lopen, want dan zou het ellende geven voor de poes.

Probeer een goede balans te vinden qua karakters in je mini-kudde. Ze zijn op elkaar aangewezen dus het moet wel redelijk aansluiten op elkaar.