Paard wil de trailer niet op, hoe nu verder?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 12:20

En toch zit daar Meestal het probleem bij de paarden die eerst wel lade en daarna niet meer.

Als jou paard het niet spannend vind kun je best wat meer doorrijden.
Maar een jong paard als voorbeeld gaan wij zo de rotondes door.

En raad eens. Nog nooit een paard gehad dat niet laad.

pien_2010

Re: Paard wil de trailer niet op, hoe nu verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 12:25

TAO → OPG

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 12:29

Gillbo schreef:
bruintje123 schreef:
Of de chauffeur rustig genoeg rijdt?
Zet een volle emmer water in de trailer.
Na de rit mag er geen druppel uit zijn of de emmer van zijn plek geschoven zijn.

Whaha serieus, sorry hoor maar voordat jij de straat uit bent ligt er al water naast.
Een paard kan echt wel tegen een hobbeltje of een bobbeltje in de weg, ze zijn niet van glas

Als het paard omstapt en de trailer beweegt daardoor, ligt er al water uit.
Dit werkt niet. Zelfs niet in mijn veewagen die heel stabiel staat en waar de paarden helemaal stil in staan.

Heb je weleens een kruiwagen gevuld met water en daarmee over een vlakke weg gelopen? Dan morst er ook water uit.

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 12:36

ik vertrek met de trailer altijd op een kasseiweg (niet ideaal, maar zo is de straat hier nu eenmaal) dat overleeft die emmer al niet, zelfs niet tegen 5km /u

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 13:39

Toch is dat de tip om mensen te laten ervaren wanneer ze te hard rijden.

De meeste paarden die eerst goed erop gingen en later niet meer komt door de chauffeur.
Die altijd zegt. Ik rij rustig.
Die zul je toch bij moeten brengen dat het niet zo is.
En ja er zijn al mensen geholpen door de emmer truc.
Inzien wat een trailer doet.
Liggen er een paar druppels uit. Of ligt hij bij het eerste optrekken al acherin.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 17:51

MaritB schreef:
kruimellover schreef:

Het wachten tot ze weer aandacht heeft is een goed idee, maar dan kunnen we wachten tot we een ons wegen. Want ze blijft in zichzelf gekeerd en afgeleid. En ik beloon haar dus ook iedere keer als ze wel een stapje zet oid.

Bedankt alvast voor de tips!

Ik heb trouwens geen filmpje, alleen van toen ze het wel heel snel deed met de targets.

Ik Zou juist wachten bij zo'n paard :) ik ben zelf een parelli fan en Linda parelli zegt altijd 'it take never longer than 2 days'

Dus wacht maar gewoon eens tot je een ons weegt :) geef je paard aan dat je wilt wachten, voor haar! Ik zelf ga gewoon op de klep zitten en spelletje doen op telefoon. En zodra ze dan relaxed staat op de klep stop je en dan volgende dag weer opnieuw :)

Precies, gewoon wachten. Je moet daar gewoon aan toegeven bij zo'n paard. Of je moet zien te voorkomen dat ze in zichzelf keert. Maar dan moeten jouw timing en 'feel' wel zo vreselijk goed zijn en daar gaat het vaak fout.
Mensen hebben gewoon te weinig geduld en willen altijd controle hebben. Dat werkt niet bij zulke paarden.

kruimellover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-16 23:18

ijssnuiver schreef:
MaritB schreef:
Je schrijft eigenlijk dat je paard in zichzelf keert, in mijn ogen doet een 'eigenwijs, koppig' paard dit niet.
Maar dat is hoe ik er tegen aan kijk :)

Mee eens!

Mijn is wel daadwerkelijk koppig/dominant en staat uiterst relaxed op de klep om zich heen te kijken. Bij hem is het een kwestie van zorgen dat hij op de trailer gericht blijft, even rustig afwachten en dan weer voorwaarts. Zo duurt laden bij ons max een kwartiertje.

Als ik jou was zou ik een trailerlaadles nemen en dan ook kritisch kijken naar rijstijl met de trailer en of de trailer voldoende ruim ed is voor je paard.

Dat is ook precies de reden dat ik twijfel. Misschien is het toch wel stress, maar omdat ze zoveel verschillende dingen laat zien, lijkt het ook vaak desinteresse.

Bedankt weer voor de tips, ik ga op zoek naar iemand die een les kan geven waarbij het echt op beloningen gericht is. Kijken of dat wat uithaalt.

En wat betreft het rijden, ik heb haar nog geen enkele keer echt flink voelen verstappen oid, dus zo slecht rijd ik er denk ik niet mee. Het is alleen wel een nadeel dat ze dus midden in het bos staat en het eerste stukje dan ook bospad is waar we overheen moeten. Met slecht weer wordt het pad niet bepaald beter, dus het hobbelt wel flink. Maar dat is ook precies de reden dat ik niet harder rijd dan rollend zeg maar (ik heb een automaat, dus ga uit van de snelheid die hij zelf nog rijdt als er een tweepaards trailer met paard achter hangt). Echt heel langzaam dus.

Ik laadde haar eerst ook regelmatig vooraan het bospad ivm de modder en hobbels, maar daar ging het nog moeilijker door alle afleidingen en dergelijke. Thuis doet ze het al een stuk beter.

Het probleem is een beetje dat ze het telkens een aantal keer super doet en dan ineens niet meer. Ik moet telkens iets nieuws verzinnen. En als ik nou onderweg een keer flink zou hebben moeten remmen ofzo, dan begrijp ik dat volledig. Maar dat is ook het geval niet.

Op naar een goede training! Eens kijken of dat helpt :)

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 23:46

TS ik heb zelf helaas geen tips voor je, maar lees wel even mee.

Mijn merrie is zo trailermak dat ik haar steeds moet blinddoeken om de trailer op te gaan. Ze liep niet eens achter haar veulen aan de trailer op.
Wat blijkt nu: ze is 300% trailermak, als er een vriendje mee gaat. Als ze alleen is weigert ze de trailer op te gaan en als er een vriend mee gaat loopt ze los enthousiast de trailer op. *zucht*

liekensancho

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 01:09

Hier in belgie zit eva saegerman, laadt met rust en fijn je paard, helpt je daarbij. Haar methode kun je ook in filmpjes zien
Www. Paardentaxi.be denk ik, ook kun je dvd bestellen. Klikkertraining doet ze ook.

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 01:58

Combinatie clicker en target? Een click kan een paard dat even dichtslaat weer heel goed bevestigen dat ie echt heel knap en braaf is, omdat het triggerd. Waardoor je dus in combinatie van click en target je paard makkelijker kan motiveren. En aangezien je aangeeft dat ze veel doet voor wat lekkers... denk dat je een heel eind kan komen met die methode als je even puzzelt wat voor jullie werkt :j

kruimellover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-16 06:45

VisibreTeam schreef:
Combinatie clicker en target? Een click kan een paard dat even dichtslaat weer heel goed bevestigen dat ie echt heel knap en braaf is, omdat het triggerd. Waardoor je dus in combinatie van click en target je paard makkelijker kan motiveren. En aangezien je aangeeft dat ze veel doet voor wat lekkers... denk dat je een heel eind kan komen met die methode als je even puzzelt wat voor jullie werkt :j

Dat is precies wat we nu al doen en daarmee kan ik regelmatig toch weer haar aandacht erbij vangen, maar soms is ze zo afgeleid dat ik met geen mogelijkheid haar aandacht terug krijg. Heb je daar misschien nog tips voor? Misschien als ik haar nog een of ander klein kunstje leer en dat als afwisseling doe van het targetten?

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 11:38

ik heb mijn pony twee weken terug voor het eerst geladen, nadat hij anderhalf jaar van mij was en geen trailer gezien heeft.

Dus alsof het de normaalste zaak van de wereld was aangelopen, even laten kijken toen hij met z'n voorbenen erop stond en een paar minuten later stonden we nog steeds in die patstelling. Hij in zichzelf gekeerd en wegkijkend van mij, ik met het touw losjes, want zodra er een vorm van druk was ging hij achterwaarts.

stond verbaasd, er was geen angst of wantrouwen, maar er gebeurde gewoon niets meer.. Terwijl hij in het verleden in wedstrijden heeft gelopen (veelvuldig), dus het zou toch geen enkel probleem moeten zijn.

Dus achteruit weer rustig weggewandelt. om gedraaid, ruime bocht genomen en met 'langere aanloop' stevig doorgelopen.. Meneer liep toen ineens aan een los halstertouwtje gewoon vlotjes mee erop.

---

mocht er geen aanwijsbare reden zijn, en geen 'angst' waardoor je paard bevriest.. Kun je het wellicht gewoon eens proberen.. iets vlotter aanlopen, niet stoppen om te 'laten' kijken, zodat hij/zij geen tijd heeft om over dat eerste stapje na te denken?

Ladyingreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 23:11

Wij hadden ook een pony die met moeite twee benen op de klep zette, maar verder absoluut niet. Hij letten dan ook helemaal niet meer op mij of wat ik van hem vroeg. Ik heb AL zijn bewegingen vooruit beloofd met voer/brokjes. Ook heb ik af en toe brokjes op de laadklep gelegd om hem daarmee weer vertrouwd te maken. (Pony had eenmaal zijn hoofd gestoten en wilde er daarin niet meer in).

Ging hij stilstaan en wilde hij niet meer (vooruit) bewegen? Dan maar achteruit! Ik wilde dat hij in beweging bleef en dat ik aan gaf welke kant hij op moest: achteruit, vooruit, een been op de klep en weer achteruit, vooruit en twee benen op de klep en weer achteruit, ik heb hem continue in beweging gehouden en opeens liep hij zo naast me mee de klep op. Volgens mij vond de pony het ook fijn dat ik niet meer voor hem stond op de klep/in de trailer, maar naast hem.

Zelf heb ik niet zoveel met druk zetten (duwen/slaan) bij het trailer laden, maar ervoor staan wachten heeft ook geen zin. Ga lekker vaak oefenen, doe altijd handschoenen aan en beloon iedere pas vooruit!