Nieuw project, een nieuw avontuur

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 22:26

YellowLeaf schreef:
Klinkt als een leuke uitdaging. Is deze merrie niet gewoon zo dominant/lastig/onzeker omdat ze nooit een duidelijke leider heeft gehad? Ik heb die indruk omdat ze bij jouw zo snel ontspant en volgens mij bied jij haar leiderschap waarop ze kan en durft te vertrouwen.

Zou best kunnen hoor, want in de omgang is ze wel onderdanig naar me en respecteert ze Me heel goed. Lijkt soms wel of ze het prettig vind dat ik de leiding neem.
Wat ook bijzonder is, is dat ze nu al een paar keer naar me gehinnikt heeft wanneer ik aan kom.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 13:58

Gisteren weer bezig geweest, ze begon onwijs relaxed, dus ik was al helemaal blij dat ze zo snel vooruit ging. Ze zocht ook lekker zelf de ontspanning op, en stond er een hele tijd bij als een dood vogeltje haha.
Toen liep ik een stukje verder, stop 3 ging eigenlijk heel goed, alleen stop 4 op het einde van het pad was ineens drama. Ze zag iets in de verte en raakte daarop gefocust, en toen raakte ze nogal van het padje af. Ze wilde de hele tijd langs me heen, maar ik bleef haar streng corrigeren. Dat accepteerde ze wel, en ondanks dat ik haar vroeg te ontspannen, was dat maar vvan korte duur. Toen ze heel even ontspande, ben ik weer terug gelopen. Ook toen wilde ze doordenderen maar dat heb ik weer kortdaad gecorrigeerd. Dat laatz e ook erg goed toe. Ze was ontzettend onrustig, maar toch bleef ik heel kalm en ontspannen, dat werkte goed op haar. Ze duwde wel af en toe met haar neus tegen me aan, ook dat heb ik gecorrigeerd, maar dat is wel een sort paarden gedrag. Weet iemand hier wat dat precies betekend?
Wat ik nog steeds positief vind, is dat ze niet omhoog komt. Volgens de eigenaren deed ze dat redelijk vaak, dus dat is een pluspunt, ook als ik haar corrigeer of terug vraag.

Hier een onduidelijk filmpje, maar hier zie je een beetje wat ze doet. Ze kijkt veel naar achteren op beide kanten of ze zet haar onderhals erop in standje antenne :P

Wat wel heel bijzonder was, is dat ze weer naar me hinnikte vandaag. Ze stond op stal hooi te eten, maar kwam direct met het hoofd naar buiten en hinnikte zachtjes en laag. Dat vind ik toch wel bijzonder, blijkbaar vind ze het prettig dat ik bij haar ben, ondanks dat ik haar niet voer oid.

lies_sparkle

Re: Nieuw project, een nieuw avontuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 19:22

Ik heb altijd het idee dat dat neusje duwen een beetje aandacht is.
Alsof het paard het probleem wel ziet en wil zeggen he joh, kijk daar is gevaar/iets interessants.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 15:28

liespower94 schreef:
Ik heb altijd het idee dat dat neusje duwen een beetje aandacht is.
Alsof het paard het probleem wel ziet en wil zeggen he joh, kijk daar is gevaar/iets interessants.

Ja dat zou idd wel kunnen ja, ik ga t in de gatne houden.

Ladyingreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 00:21

Bijzonder project! Hoe gaat het longeren? Kan de eigenaar haar niet aan de hand begeleiden aan de moeilijke kant?

femmelz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 21:51

Ik kom je topic nu pas tegen, en wat interessant en leerzaam!!
Volgens mij, voor zover ik geleerd heb, betekent het neusje duwen dat ze aan het drijven is, of in ieder geval dat probeert, en als ze drijft is ze hoger in rang. Ik zou dit dus zoveel mogelijk corrigeren :)

Maar echt heel interessant en leuk dat wij ook mee mogen lezen!

RoosvanBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 22:13

Ik weet niet of dat altijd zo is hoor Femmelz. Mijn paard doet het altijd als we net een voor haar spannende situatie hebben meegemaakt. Het lijkt dan alsof ze gewoon wat fysiek contact wil ter geruststelling.

Leuk project Jolien! Ik denk dat het je wel gaat lukken. Ik herken in je verhaal veel van de vroegere, onzekere Blue (die is nooit omhoog gekomen overigens). Bij haar kwam het panieken vooral door onzekerheid omdat ze nooit had ervaren wat goed leiderschap was. Vaak onterecht op haar donder gekregen en daarnaast baasjes gehad die haar niet aan konden. Ze heeft ook veel moeite met de kudde. Is dan erg onzeker en als ze niet meer weet wat ze moet doen jaagt ze maar iedereen van zich af. Eigenlijk heel sneu. Het gaat nu (heb haar 7,5 jaar) echt al veel beter. Ze is enorm stabiel en rustig geworden en heeft zowaar vriendinnen op de wei *\o/*

Dominant is bij Blue geen factor. Het is een echte merrie maar haar gedrag was voornamelijk onzekerheid. Het leek soms dominant omdat een paard dat geen leider heeft gaat proberen het zelf op te lossen, ook als het van nature geen dominant paard of een leider is. Dan gaan ze dus gekke dingen doen. Misschien iets om over na te denken in je analyse. Mocht je meer willen weten van mijn traject met Blue, let me know. Veel succes!

femmelz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 22:23

RoosvanBlue schreef:
Ik weet niet of dat altijd zo is hoor Femmelz. Mijn paard doet het altijd als we net een voor haar spannende situatie hebben meegemaakt. Het lijkt dan alsof ze gewoon wat fysiek contact wil ter geruststelling.

Dat klopt, sorry ik was niet helemaal duidelijk :o .

Ligt inderdaad een beetje aan de situatie, maar als ze je echt aan de kant proberen te duwen, dan is dit vaak wel een teken van dominantie. Maar zoals ik al zei is het in elke situatie verschillend ;)

RoosvanBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 08:21

Haha ja da's waar. Je moet niet half gelanceerd worden 8-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 15:02

Zo, weer even een update :D

In de zomer ben ik weinig met haar bezig geweest helaas, maar inmiddels zijn we weer begonnen. Ik heb nu de beschikking over een paddock, en dat is perfect. Want wat ik nu doe, is haar los 'longeren' en dan gaat ze wel rechtsom. Ze heeft nog wel wat overtuigingskracht nodig, maar ik kan het al doen met mijn armen. Dus voor de duidelijkheid, wanneer het paard rechtsom gaat, doe ik mijn rechterarm van mijn lichaam af(op 7 uur), zodat ze blijft stappen, als ik wil dat ze gaat draven, til ik mijn arm op(tot 11 uur), reageert ze niet , dan beweeg ik mijn arm heen en weer. Zodra ze draaft gaat mijn arm weer op 7 uur. Wil ik dat ze gaat stappen, doe ik mijn arm tegen mijn lichaam, zodra ze stapt, gaat mijn arm weer naar 7 uur. Als ik wil dat ze de andere kant op gaat, ga ik iets voor haar schouder staan, en til ik mijn andere arm op.
Dit gaat heel goed, in zoverre dat ze goed reageert. Ze wordt er alleen wel wat gestresst van, ik ben nog aan het bepalen waardoor dit komt.
Wat wel heel mooi is, is dat ik haar aan het einde uitnodig door mijn schouder af te draaien, en dan komt ze wel naar me toe. Niet direct, soms na 1 of twee rondjes, maar ze komt wel.

Daarnaast ben ik ook begonnen met het opstappen. Ze wordt heel onrustig zodra je opstapt, dan gaat ze rondjes draaien( en ze is met de vorige ruiter achterover gegaan, wat ik me overigens niet voor kan stellen. Dus ik ging met halster en zadel aan de bak. Eerst alleen maar naast haar staan, maar dat vond ze al spannend. Dus net zo lang naast haar staan totdat ze stilt stond, en dan direct de druk weg nemen. Dit ging al snel beter, al bleef het er een beetje in zitten uit gewoonte. maar zodra ik haar aan het halster stil zette, werd ze wat angistig en onzeker. Dus moest ik daar weer wat op bedenken, aangezien ze door kreeg dat ze ook richting de uitgang kon lopen. :+
Afijn, geheel vanuit mn gevoel begon ik zijwaartse pressure-release toe te passen. Dus druk geven op de zijkant van het halster richting de schoft. In het begin gaat het paard dan rondjes draaien, mar gewoon rustig druk blijven houden en wachten tot ze stilstaat. Dat gebeurde al vrij snel, en toen ontspande ze al heel snel naar de rug toe. Na even geoefend te hebben hoefde ik maar minimaal het halstertouw op te pakken, en ze gaf al na richting mijn kant. Daarna gaf ik dus weer ontstpanning(release) en liet ze meteen haar hoofd ontspannen omlaag vallen.
Dat zorgde ervoor dat ik naast haar kan blijvven staan maar zo kan ik ook direct inwerken op de ontspanning. Dus voet naar de beugel, hoofd naar mij toe vragen, release en ontspanning. Dat ging top. Eerste keer hangen liep ze nog wel, maar de tweede keer hangen bleef ze zowaar staan. Wel nog met spanning in haar lijf, maar het stilstaan was al zo'n grote stap.

Daarna direct gestopt. Vanavond weer herhalen, kijken hoe ver we dan komen. Dan wil ik tijdens het hangen ook de p-r methode toepassen, maar dat is nog even lastig omdat ik dan 1 hand los moet laten enzo :')

Overigens heb ik er dit weekend nog een uur over gedaaan om haar uit stal te krijgen. Niet dat ik haar echt er niet uit kreeg. Maar de eerste keer het zadel op raakte ze helemaal overprikkeld. Ze draaide rondjes in haar stal, en ging met haar hoofd in de verste hoek staan. Ze vermeed mij ook. Ik wilde dat ze zelf naar me toe zou komen, omdat ik wil dat ze vertrouwen in mij krijgt. Dus een tijd gestaan, uiteindelijk kwam ze steeds dichterbij, maar soms draaide ze toch nog weg. Toen hebi k het touw gepakt, zodat ze iig niet meer weg kon draaien, dat leverde wel wat spanning op, maar meer dan dat vroeg ik niet. Dus gewoon blijven wachten, en ineens blies heel hard uit, liet ze haar hoofd zakken en kwam ze naar me toe. Zo mooi was dat. Dat was na 40 min.

Geduld is een schone zaak :D :Y)

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 16:27

Leuk dat je weer een update geschreven hebt!
Ik vind het goed om te zien dat je zoveel geduld hebt.
Merkte je ook dat ze bij het opstappen en oefenen hiervan gedrag vertoonde wat in de overtreffende trap het steigeren kon veroorzaken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 17:41

liespower94 schreef:
Leuk dat je weer een update geschreven hebt!
Ik vind het goed om te zien dat je zoveel geduld hebt.
Merkte je ook dat ze bij het opstappen en oefenen hiervan gedrag vertoonde wat in de overtreffende trap het steigeren kon veroorzaken?

Nee zeker niet, maar heel extreem gedrag heeft ze bij mij sowieso nog niet vertoond. Ook niet toen ik de eerste keer ging rijden. Maar toen pakte ik het al heel rustig aan, en was ze sowieso al een stuk rustiger bij mij dan bij anderen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 18:53

Helaas heb ik afgelopen week een slechte(psychisch) week gehad, waardoor ik alleen woensdag en vandaag ben geweest.

Maarrrrr, vandaag was een hoogtepuntje. Jammer dat ik het niet heb gefilmd, maar ik ben opgestapt. En ze was braaf, wel even gespannen, maar mijn zijwaartse pressure-release methode werkt. Toen ik dat vroeg, deed ze dat netjes waarna ze ook direct ontspande. Veel het stilstaan geoefend, pr weer toegepast, en weer ontspanning. Even wat rond gestapt, geen gekke dingen, en toen weer afgestapt.
Wauw, wat kicken was dat. Ook na het afstappen was het bijzonder. Soms dan wendt ze haar hoofd nog wel eens af(ik zie dat als wantrouwen), maar toen ik afstapte, keek ze naar me, en ik mocht haar zo omhelzen. Dus stond ik daar penny te zijn met een paardenhoofd ontspannen in mijn armen. /3 *\o/*

Overigens was het uit stal komen wel mooi. Ze werd weer onrustig, rond draaien enzo. Toen ging ik haar gewoon aaien op haar lijf, ze wendde zich weer af. Toen ging ik haar op haar schoft kriebelen, en dat was toch wel een goeie. Ze kwam steeds meer naar me toe, maar ze twijfelde dus t was ook wel weer grappig, dan weer wegdraaien, dan weer naar me toe. Uiteindelijk brieste ze hard(spanning eruit), begon ze te kauwen(verwerken) en liep ze zo met me mee. Ook weer bijzonder om te zien.
Ik merk dat het echt puur een kwestie is van wantrouwen in de mens. En ik heb ook een vermoeden waardoor dat komt...

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 10:59

Joolien schreef:
Ik merk dat het echt puur een kwestie is van wantrouwen in de mens. En ik heb ook een vermoeden waardoor dat komt...

Oooo je maakt me nieuwsgierig zo :+ Goed fijn dat het zo goed gaat! Mooie update en zo te lezen goed bezig.

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 11:10

Ik ben ook erg nieuwsgierig!

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 11:14

Interessant om te lezen..Ik werk veelal met dezelfde technieken/ methodes die je omschrijft..
Waardoor is dit paard semi getraumatiseerd geraakt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 12:57

Nja, ik denk niet 1 gebeurtenis, maar toen ze bij de huidige eigenaresse kwam, wilde ze niet aangeraakt worden aan de rechterkant. Daarnaast werd gezegd dat ze nog niet zadelmak was, maar dat was ze zeker wel, alleen is er blijkbaar iets gebeurd waardoor ze de rechterkant absoluut niet tof vond. Longeren rechtsom lukte in het begin ook niet bij haar(vriendin van de eigenaresse), net zoals het nu bij mij niet lukte.
Daarnaast is ze heel onzeker maar ook dominant, en de eigenaresse wat onervaren en ook wat onzeker geworden door wat dingen, en ik merk dat als je wat onzeker reageert(gisteren toen ik er net op zat, was ik eigenlijk wat te voorzichtig, en dan merk je dat ze heel erg gaat zoeken en spanning krijgt), zij daar direct op reageert.
Ze is ook achterover gegaan met de vorige ruiter, ik weet natuurlijk niet wat er gebeurd is, maar er zijn denk ik een aantal signalen gemist.

Meerdere dingen dus, ik kan het niet precies aantonen, maar aangezien ze verder eigenlijk helemaal niet zo ril is, denk ik ook dat het wel weer goed kan komen. Gisteren bijv, had ik met haar gegraasd, en toen liep ik terug naar stal, maar ze slenterde wat en week uit, waardoor ze tegen een emmer aan schopte, meerdere keren en de emmer kwam ook tussen haar benen enzo, maar ze liep onverstoorbaar door :')
En ze staan aan een drukke weg en naast het spoor, maar ze is echt onverstoorbaar, ook wanneer er harde geluiden zoals de ambulance voorbij komen enzo, dat doet haar helemaal niks.
Het is dus echt een spanning van binnenuit.

Ik kijk hierbij dus ook heel erg naar haar lichaamstaal en naar haar ogen. Verraderlijke bij haar is, dat ze heel ontspannen oogt, want ze heeft haar hoofd wat omlaag hangen en reageert niet altijd schrikkerig. Het is bij haar het afwenden van haar lichaam, haar borstspieren die ze aanspant of trillen, maar vooral het oog waar ik op let. Ze heeft hele mooie grote ogen, maar daar zie je meer dan duidelijk in wanneer ze de boel niet vertrouwd. Ze probeert je soms ook niet toe te laten aan een bepaalde kant, dan probeert ze me met haar hoofd te blokkeren als ik om haar heen wil lopen.

Ik zal vanavond mijn vriend eens mee slepen om wat te filmen enzo, kan ik het met jullie delen.

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 13:50

Heel tof! Goed dat je het zo aanpakt, ik ben benieuwd naar beeldmateriaal!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 13:55

liespower94 schreef:
Heel tof! Goed dat je het zo aanpakt, ik ben benieuwd naar beeldmateriaal!

Ja ik ga echt wat materiaal maken. Gisteren was ik alleen bezig, en ik was zo blij, maar ik kon het dus alleen in woorden delen en niet in beeld en dat vind ik dan zo jammer :P

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 13:57

Jaa Snap ik ! Het is ook fijn als je die momenten van jezelf terug kunt zien :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 22:21

Nou, vanavond ben ik weer geweest en heb ik gefilmd. Ik heb er tekst en uitleg bij gegeven. Ik ben weer blij met hoe het is gegaan! Het verschil met hoe ze eerst was is zo groot, mevrouw kon niet stilstaan, mevrouw bleef maar lopen als ik naast haar ging staan, en mevrouw had een bonk spanning als ik op wilde stappen.

Er zit ook nog een klein stukje rijden bij, had meer willen laten zien daarvan, maar t werd helaas te donker. Let hierbij overigens niet op mijn rug/houding, mn rug en nek zijn niet al te best :')

Hier nog een foto van hoe wantrouwend madame altijd in stal staat als ze het zadel eenmaal op heeft. Maar ook hier weer vooruitgang, ze heeft maar 1 rondje gedraaid, wendde zich niet van mij af en ging al bijna direct met me mee uit stal.

Afbeelding
(ik heb hier een touwhalster over het hoofdstel)
Wel merk ik dat ik het rijden minder leuk vind :oo dat is nieuw voor mij := Maar eens kijken of ik het nog leuker ga vinden. Ik vind het grondwerk etc wel onwijs gaaf, misschien ga ik daar wel meer mee doen!
Avontuur(jaja, zo heet ze :P ) heeft wel best leuke gangen, dus wellicht wordt het nog wat met ons :P

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 02:29

Het gaat goed vooruit zo, fijn om te zien. Niks mis mee, als je meer plezier uit grondwerk haalt dan uit rijden.

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 07:50

balance schreef:
Het gaat goed vooruit zo, fijn om te zien. Niks mis mee, als je meer plezier uit grondwerk haalt dan uit rijden.

Wat bedoel je met die laatste zin?

TS: ik vind het leuk om te zien hoe het er in het echt uitziet. Mooi ook hoe gezien kan worden wat het dier met de oren doet bij het werken.
Ik ben benieuwd, ziet er uit als een heel vriendelijk dier!

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 09:09

Leerzaam filmpje! Leuk gedaan met die ondertiteling :)

Blijf het mooi en bijzonder vinden hoeveel je met eigen houding en lichaamstaal met een paard kan communiceren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 10:21

liespower94 schreef:
balance schreef:

Wat bedoel je met die laatste zin?

TS: ik vind het leuk om te zien hoe het er in het echt uitziet. Mooi ook hoe gezien kan worden wat het dier met de oren doet bij het werken.
Ik ben benieuwd, ziet er uit als een heel vriendelijk dier!

Het is ook een heel leuk dier, totaal niet mijn type behalve dat ze vos is :P , maar ik heb een onwijze klik met haar. Vanaf moment 1 voelt het goed.

Ik merk ook dat het scheelt dat ik hier vaak alleen aan het werk ben. Zo kan ik echt m'n eigen ding doen op gevoel, word ik niet ((on)bewust) beïnvloed door anderen, dat vind ik fijn.