Help paard doet agressief vanaf ik haar wil doen werken

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 12:50

Ruiterpaden schreef:
Het is zonder enige twijfel tricky om met dit beest om te gaan. Ik vraag me echter twee dingen af: 1) waarom is de eigenaar niet direct weer opgestapt na de val (verwondingen?)? Dit is nl. de enige manier om je overwicht te laten voelen. Een paard "ruikt" angst. En 2) nergens lees ik dat het paard door iemand (??) met een soft touch wordt benaderd.
Het maakt hier eigenlijk niet zoveel uit wie de box/paddock etc inloopt: het dier is BANG. Voortdurende pijn is een optie: hoe reageert ze op de smid of vet?
Ik zou het werken even laten voor wat het is, en alle aandacht richten op de basis: vertrouwen. Maak jezelf niet ondergeschikt maar probeer eens het dier alleen maar naar je toe te laten komen. Belonen belonen belonen. En dit is wat de eigenaar ook zal moeten doen. Vermoedelijk back to the basics. Geen enkel paard wordt agressief geboren. Ernstige pijn en trauma kunnen daar helaas wel voor zorgen. Succes, blijf kalm. Vertrouwen winnen kost tijd. Ik zou me hier in vastbijten, geen twijfel.

Sorry dat ik het zeg , maar ik vind het hier redelijk tegenstrijdig. Eerst zeg je dat de eigenaar onmiddellijk terug moet opstappen en daarna dat hij eerst een lichamelijke Check up moet doen. Als de lichamelijke Check up is uitgevoerd en er zekerheid is dat het paard geen pijn of grote laat ervaart kan ik in je eerste punt komen. Hoewel dat van de overhand flauwe kul is. Maar je kan je paard er wel mee leren dat als die jou er af krijgt dat hij dan rust krijgt.
Maar mij lijkt het in deze fase van uiterst belang dat de ruiter niet opstapt, ook niet na er af gebokt te zijn. Dit omdat het heel waarschijnlijk is dat het paard en lichamelijk probleem heeft. Opstappen om het leiderschap te bevestigen is in dit geval dan ook niet van doen, want wie wilt en leider volgen die pijn veroorzaakt een in geen enkel geval luistert naar de persoon dat die leidt.
Maar ook aan ts de boodschap om niets te doen met het paard tot die gecontroleerd is. Wil de eigenaar dat niet, dan wordt er maar niets mee gedaan ook. Op zich leuk dat je wilt helpen, maar je kan niemand helpen die niet echt geholpen wil worden en al zeker niet als het om mensen en hun paarden gaat. De eigenaar wil duidelijk niet dat er echte hulp komt, dus kan je beter op zoek naar iemand die dat wel wilt.

Kiekeboefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 12:54

Echte ervaring heb ik erg nog niet mee, maar mijn vp kan ook wel zulk gedrag vertonen als jij beschrijft. Gelukkig heb ik respect, wederzijds, leren krijgen en gegeven. Door veel aan de hand te doen en goed te gaan grondwerken. Mijn vp is enorm, ik kon hier wel eens bang van worden want zij kan in een klap mijn leven veranderen. Maar zij voelde mij feilloos aan, er moest iets veranderen.

Lessen genomen, en verbeterd en veel geleerd! We zijn nog steeds aan het leren natuurlijk, maar het respect is echt wederzijds. Het helpt! Alleen rijden is nooit de bedoeling geweest.

Edit: Sorry, het was niet echt duidelijk wat ik nou bedoelde: grondwerken!

terpentijn

Re: Help paard doet agressief vanaf ik haar wil doen werken

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 13:06

TS, dit is een gevaarlijke situatie, zéker niet zo doorgaan, het paard ófwel mankeert fysiek het eea. ófwel is in het geheel geen respect/vertrouwen voor en in de mens bijgebracht. Aangezien de merrie wel kennelijk OHZ beleerd is (er werd/wordt immers op gereden) heb ik meer het idee dat het hier een opvoedkundige kwestie betreft. Temeer daar de eigenaresse ook geen held blijkt... het paard voelt zoiets natuurlijk.
Als je niet weet wat je in zo'n situatie op de grond (loswerk, longeren) moet doen, komen er uiteindelijk ongelukken van.
Prof bijhalen, hoe dan ook iemand met ervaring met 'probleem"paarden die het longeren/loswerken voor kan doen, als eigenaresse dit niet wil is de situatie zonder gevaar voor lijf en leden simpelweg NIET op te lossen.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 13:09

tamary schreef:
Ruiterpaden schreef:
Het is zonder enige twijfel tricky om met dit beest om te gaan. Ik vraag me echter twee dingen af: 1) waarom is de eigenaar niet direct weer opgestapt na de val (verwondingen?)? Dit is nl. de enige manier om je overwicht te laten voelen. Een paard "ruikt" angst. En 2) nergens lees ik dat het paard door iemand (??) met een soft touch wordt benaderd.
Het maakt hier eigenlijk niet zoveel uit wie de box/paddock etc inloopt: het dier is BANG. Voortdurende pijn is een optie: hoe reageert ze op de smid of vet?
Ik zou het werken even laten voor wat het is, en alle aandacht richten op de basis: vertrouwen. Maak jezelf niet ondergeschikt maar probeer eens het dier alleen maar naar je toe te laten komen. Belonen belonen belonen. En dit is wat de eigenaar ook zal moeten doen. Vermoedelijk back to the basics. Geen enkel paard wordt agressief geboren. Ernstige pijn en trauma kunnen daar helaas wel voor zorgen. Succes, blijf kalm. Vertrouwen winnen kost tijd. Ik zou me hier in vastbijten, geen twijfel.

Direct weer opstappen heeft enkel zin als je dan wel blijft zitten. Val je weer, dan maak je van het ruiter er af gooien enkel een gewoonte en die er weer uit krijgen is met elke val moeilijker.
En nee die gedrag hoeft echt niet vanuit pijn of angst te komen. Beetje slim paard + onervaren eigenaar en dit wangedrag "train" je er zo in.

Kan ook de oorzaak zijn. Een goede lesgever gaat dit voor een groot deel kunnen beoordelen. Maar de kans is reëel dat het paard flinke lichamelijke klachten heeft. Je moet toch ongeveer zeker zijn dat het geen pijn is voor je begint het af te leren. Valt natuurlijk redelijk snel te checken. Hebben goede trainings methodes nauwelijks of geen effect dan is het hoogst waarschijnlijk lichamelijk. Alleen moet je wel goed weten wat je doet zodat je zeker bent dat je voor dat paard de juiste trainings methodes gebruikt.

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 13:14

Zon paard moet gewoon verkocht worden, en dan van de hel naar de hemel gaan.

Dus van een mens met paarden, naar een paardenmens!

Ik zou er ook mijn handen niet aan branden, uit een verzorgpositie.

Ik zou zon die kopen, en dan alle controle in eigen hand.

Dit klinkt voor 95% procent een paard, wat zo is gemaakt....dus eigenaar is lijder en paard is leider.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 14:11

Ineke2 schreef:
Pol1: ts is 14 volgens haar profiel.

De ideale kandidaat die zich flink overschat, met 1 paard die van haar zelf ( haar ouders) is en gelukkig heel braaf is... Dat echt veeel ervaring noemt dus daarom een lastig paard ook wel aan kan zonder te weten hoe helaas.

De eigenaar zou zich moeten laten nakijken om dit over te laten aan een 14 jarige zonder goede begeleiding -O-

Met je eens..

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 14:21

Zeg dit ook eens eerlijk tegen je ouders ts, ben benieuwd of zij gaat hun jonge dochter op een dergelijk dier nog willen.

Ik wist het wel ;) te jong, te onervaren en ongeschikt paard: dit is vragen om ellende. Ontzettend slecht ook van de eigenaar... Stop nu je de ledematen nog goed kunt gebruiken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 14:28

Er staat inmiddels dat TS haar account inactief is..

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 18:19

Geschrokken van de antwoorden zeker? Als ze nou ook maar met dat paard gestopt is.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 19:29

Hopelijk inderdaad.

paardje1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 19:31

Resistance schreef:
Er staat inmiddels dat TS haar account inactief is..

Misschien een stomme vraag, maar wat bedoelen ze daar mee

Ruiterpaden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 23:32

Jensvl...ik probeer je te begrijpen maar snap niet helemaal wat je bedoelt....
Ik schrijf niets over een check-up..? Ik vraag me een paar dingen af die ik benoem en die zijn m.i. niet tegenstrijdig maar komen voort uit het soort ervaring dat de meesten van ons die 30 jaar in het zadel zitten wel hebben.

Kunnen blijven zitten is toch wel de basis van elke tak van de ruitersport en dat gaat soms met (veel) vallen en weer opstaan.

Een paard is in de basis een vluchtdier en heeft vertrouwen nodig om voor je te willen werken. Al die toegeschreven pijnen ten spijt: ik geloof daar meestal niet in, net zo min als in de talloze volledig zinloze maar kostbare therapieën die "het leed" zouden moeten verzachten.

"The horse needs a soft yet firm hand". Volharding en onbevreesdheid zijn key voor de ruiter die dat kennelijk niet bieden kan of wil. Jammer, vind het triest. Blijf erbij dat paard helemaal terug moet naar de basis. En de ruiter zeer zeker.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 08:02

Oh, absoluut is dit vaak waar, maar ook een lichamelijke oorzaak komt meer dan eens voor. Ik zou denken dat je dit wel weet na zo veel ervaring.
Maar dat als pijn niet de oorzaak is, je terug naar de basis moet en de persoon goed moet leren omgaan met het paard is zeker een feit dat ik zelf ook van ondervonden heb. Ik heb ook meerdere paarden onder de noemer onhandelbaar hertraind, waarbij snel duidelijk was dat de medische kant het probleem niet was, ook een paar waar dit wel was. Waar dit wel was is het grootste deel van het probleem weg als de lichamelijke klachten weg zijn. Wat dit niet was sloeg een goede training vrijwel onmiddellijk aan met blijvende resultaten.
Maar zeker als mensen met relatief weinig ervaring die niet meer behoorlijke grote zekerheid Pijn kunnen uitsluiten, met zo'n paarden aan de slag gaan, en het is een grote mogelijkheid dat pijn de oorzaak is, dan lijkt me het laten komen van Mensen die dit in je plaats kunnen wel belangrijk.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 10:17

Besloten hebben we om dit topic te sluiten want TS heeft haar profiel inactief gemaakt en zal dus niet meer reageren.