Hoe paard enthousiast krijgen.

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-16 17:08

SETEFURII schreef:
Ja je stapt op en laat die teugel lekker lang voor een rondje of 2 linksom en 2 rechtsom, en dan ga je fijn alleen op evenwichtshulpen (zit en been) wenden. Weet niet hoe dat in de western zit maar ik geloof jat een diagonaal en een gebroken lijn en wat voltes aan een doorhangende teugel geen kwaad kunnen. en dan heeft hij al een warm-up gehad zonder te veel narigheid. Dan kan je ofwel oppakken in stap of draf en dat wat doorwerken (eerst wat vwnw, dan wat opnemen en schakelen in je stap/draf.) Beetje hetzelfde, je kan je paard in stap echt wel na laten geven. En als je hem hebt kunnen 'oppakken' en eigenlijk klaar bent voor het échte werk. Als je paard helemaal losjes is om een keertje door te kunnen rijden, dan beloon je hem en stap je aan de losse teugel, een rondje. En dan neem je hem terug op. Kan zijn dat die niet meer zo lekker los is, maar dan werk je terug aan het vorige. Kan zijn dat die het sneller doet, dan beloon je terug fijn en ga je nét dat stapje verder, maar niet te ver. en dan opnieuw een rondje aan de lange teugel en terug opnemen. Zo draaf ik soms aan, ga ik een volledige lange zijden dikke middendraf, de volgende zijde pak ik heb terug fijn op en rij dan zoveel mogelijk overgangen op die lange zijde. En de volgende terug een diagonaal en de andere kant hetzelfde, en dan weer stappen. En zo zijn er wel 1000 oefeningen die je kan doen en belonen. :)

Ik geef wel eens een suikertje na het werk of als die iets verschrikkelijk goed heeft gedaan. Maar altijd voorafgegaan door 'Ja, goed zo!' en een schouderklopje.

maar dan moet je paard al zin hebben om dat te doen :+ Meestal krijg ik wel simpele oefeningen gedaan maar als je paard het doet omdat het moet en niet omdat hij met je wilt meewerken dan is het gevoel toch heel anders. Vorige maand had hij ineens een dag dat hij super meewerkte. Ben toen ook na 15-20 min licht werk gestopt. Als hij goed zijn best doet dan beloon ik hem uitbundig en stop ik vlugger, kwestie van fijn afsluiten.

Benita: Ik doe regelmatig andere dingen met hem. Laatst nog een heel stuk gewandeld met hem ( had hem gewassen), en hij vindt buiten gaan meestal wel het leukst omdat hij dan veel te zien heeft. Springen ga ik niet meer aan beginnen aangezien dat gewoon gevaarlijk wordt. Hij heft totaal zijn benen niet op. Ik ben 2 jaar geleden hierdoor overkop geslagen met hem dus ga het niet nog een keertje opzoeken. Afentoe pak ik eens een heel laag boomstammetje mee in het bos maar daar blijft het dan ook bij. Zonder zadel rijden doen we afentoe, dit doe ik zelf ook graag, maar ik krijg hiervan wel pijn aan mijn heupen dus dat doe ik een stuk minder nu dan vroeger. Vorig jaar begonnen met de dubbele longe, dit vond hij ook eerst leuk maar ondertussen is hij hier ook niet meer echt enthousiast in.

Hetgeen hij wel enthousiast van wordt is als ik hele moeilijke oefeningen vraag van hem. Dus bv een stop vanuit galop en dan een rollback ofzo. Dan begint hij echt met je mee te denken en wordt hij erg vlug van. Maar hij is nu niet meer getraind en heeft dus ook geen bespiering hiervoor dus ik kan die dingen niet van hem vragen zonder risico op blessures. En trainen zodat hij die bespiering terug krijgt vindt hij niet interessant :+

Dee_es: Er zijn inderdaad nog meer dingen maar je moet een lesgever vinden hier in de buurt, en niet eentje die 50 euro per uur vraagt. Ik werk maar part-time aangezien ik lichamelijk niet meer aankan dus ik heb niet veel te besteden. Hij wordt tot nu toe het meest enthousiast van dingen die met snelheid te maken hebben. Galop is zijn favoriete gang :+ Maar voor zover te komen moet je bespiering/conditie kweken en daar moet je voor trainen, wat hij dan weer niet leuk vind.

Ik gebruik hem ook echt als opvoed paard. Altijd al gedaan en dit doet hij erg goed. Hij is super met jonge paarden en geeft veel vertrouwen naar schrikkerige paarden. Ik heb hem ook tot nu toe gebruikt in de beleerfase van dat andere paard. Ik pak ook eerst jonge paarden mee als handpaard voordat ik er zelf mee in het bos ga. De jonge paarden pakken zijn nuchtere gedrag vaak over wat erg prettig is.
Ik denk ook dat hij zich met de buitenritjes nu wat eenzaam voelt aangezien we altijd alleen gaan. Ik heb wel de toestemming van mijn staleigenaar om een paard van hem te lenen dus mijn vriend kan binnenkort wel afentoe mee. En als dat meisje haar paard goed gaat in het bos dan hoop ik dat zij ook wat ritjes met mij wilt maken en dat Brandon zo ook terug wat enthousiaster wordt. Een paard wat van bakwerk houdt gaat het toch nooit worden.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 17:20

Hahahahaha, je paard heeft karakter. }> Je moet echt dat topic gaan lezen. Ik lig helemaal in een deuk hier om je verhaal.

nieky1993 schreef:
Hetgeen hij wel enthousiast van wordt is als ik hele moeilijke oefeningen vraag van hem. Dus bv een stop vanuit galop en dan een rollback ofzo. Dan begint hij echt met je mee te denken en wordt hij erg vlug van. Maar hij is nu niet meer getraind en heeft dus ook geen bespiering hiervoor dus ik kan die dingen niet van hem vragen zonder risico op blessures. En trainen zodat hij die bespiering terug krijgt vindt hij niet interessant :+

Je paard is niet van porselein. Mijn paard is super met beginners dus heeft 0,0 conditie. Die enkele keer dat ik hem nog pak op buitenrit, ga ik ook paar keer vanuit stap galopperen en weer terug. Jouw paard staat ook in de kudde en is de leider _O- , hoe kan het ook anders, dus die heeft echt wel spier conditie.

Niet te flauw met dat ding doen, je hebt al een belangrijke ontdekking gedaan.

Ga ook vrijheidsdressuur met hem doen. Kans is groot dat hij geniet. En als jij last hebt van je gezondheid heb je hem toch in je handen en bent met hem bezig. Want dat is wel belangrijk hoor met deze paarden. Veel met hun bezig zijn, uitdagen en dat hoeft echt niet allemaal met rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 17:21

Voordat ik de rest lees, wat bedoel jij met enthousiast/niet enthousiast? Hoe reageert je paard dan? Is ie lui? Gaat ie staken? Reageert ie mat?

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-16 17:37

pien_2010: Ben net thuis dus ga het zo eens lezen :D Ik ben inderdaad opzoek naar een lesgever in vrijheidsdressuur aangezien ik denk dat dit hem enige uitdaging geeft. Maar zelf ben ik te onervaren om daar echt zelf mee te beginnen. Simpele oefeningen gaat wel maar de meer moeilijkere oefeningen ga ik hulp bij nodig hebben om ze aan te leren. Echter loop ik hier ook weer tegen het probleem aan dat ik moeilijk een lesgever vind. Heb al verschillende keren oproepjes geplaatst maar daar komt niet echt iets uit -O-

Joolien: Met niet enthousiast bedoel ik dus lui, mat reageren, geen initiatief tonen tot werken/meewerken, niet energiek lijken.
En als hij echt geen zin heeft probeert hij er gewoon onderuit te komen door ineens alles eng te vinden in de bak, zich sterk te maken of gewoon niet vooruit te branden.

Het paard wat ik nu aan het beleren ben die is altijd blij om mij te zien. Komt naar mij toe in de wei, duwt haast het hoofd in zijn halster. Dat paard heeft ook een hele nieuwsgierige,open blik in zijn ogen. Let ook altijd op wat je aan het doen bent. En denkt tijdens het werken echt met je mee en doet zichtbaar zijn best om het goed te doen. Bij dit paard lijkt het echt alsof hij blij is om te werken.

Brandon is niet zo :+ Die heeft genoeg aan de weide en aan zijn maatjes en de rest heeft hij niks nodig. Brandon is een paard dat niet perse aandacht nodig heeft. Een heel erg onafhankelijk paard. Hij zal nooit zo worden als dat paard wat ik aan het beleren ben, hoeft ook niet want ik vind zo een nuchter paard wel fijn. Dat paard wat ik aan het beleren ben is bv ook heel schrikkerig en wat rillerig. Maar een beetje enthousiasme als ik aan het rijden ben mag wel :+ Hij staat nog net niet te zuchten als ik aankom met het zadel :+

Anoniem

Re: Hoe paard enthousiast krijgen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 17:50

Heb je wel eens medisch gedacht?

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-16 17:54

Joolien schreef:
Heb je wel eens medisch gedacht?

Kan ondertussen zeggen dat hij na jaren sukkelen eindelijk gezond is ;) Medisch kan ik gelukkig uitsluiten. Bovendien is hij altijd wel zo geweest, in mindere mate weliswaar. Is gewoon geen werkpaard. Meestal kreeg ik hem wel enthousiast voor bepaalde dingen maar sinds hij hier staat is dat ook zo goed als weg. Zoals mijn vriend het zo mooi zei: Hij is gewoon kei gelukkig op deze plek en heeft jouw niet meer nodig nu, hij heeft geen behoefte aan aandacht meer :+

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-16 18:07

Net even dat topic gelezen van pien_2010 en herken er wel erg veel dingen in :+ Fijn om te weten dat ik niet de enige ben die wel eens vastloopt met "zo een soort" paard. Ga me hier eens meer in inlezen en kijken of we daar wat vooruitgang in boeken.

buurmann

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 11:28

ik denk eerder dat er een medische reden achter schuilt.

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-16 11:34

buurmann schreef:
ik denk eerder dat er een medische reden achter schuilt.

Kan je verzekeren van niet ;) paard is nog nooit zo gezond geweest als nu. Hij zit bovendien echt super in zijn vel. Medidch is uitgesloten

Effects

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 11:49

Ik ga mee met de opmerking van Benita en de eerste van SETEFURII over gericht belonen.
Het kan zijn dat het voor je paard niet duidelijk is wat het hem oplevert om te trainen en dat hij er daarom niet zoveel plezier in heeft. Wat belangrijk is met beloningen, is dat het duidelijk is waarvoor hij beloont wordt en dat het duidelijk is wat hij daarvoor moet doen. Werk je met een clicker? Omdat het signaal van de clicker heel duidelijk is, koppelen paarden dat snel aan de beloning en wordt het ook duidelijk wat ze moeten doen om een beloning te krijgen. Ik vind clickertraining een aanrader wanneer je wilt dat je paard meer plezier in de training krijgt.

Een paar jaar geleden ben ik helemaal opnieuw begonnen in de training van mijn pony. Ik heb een lieve pony, ook wat op zichzelf, maar doet wel alles voor je. Alleen wanneer ik bezig was, had ik het gevoel dat hij het allemaal maar deed omdat het moest en niet omdat hij het zelf nou zo leuk vond. Ik heb er toen voor gekozen om hem te laten kiezen of hij wilde trainen. Ik ging bijvoorbeeld in de bak zitten, mijn eigen ding doen (boek lezen/onkruid wieden) en elke keer als hij naar me keek of naar me toe kwam, gaf ik hem aandacht. Toen eenmaal zijn interesse iets meer gewekt was, ben ik clickertraining gaan doen. Korte sessies, stoppen voor hij zijn interesse verloren is. Na een paar jaar merkte ik duidelijk dat mijn pony nu fun heeft in de training omdat hij uitgedaagd wordt mee te denken en ik geen druk zal geven als hij een oefening niet doet. Hij staat te springen om mee te doen en dat geeft mij zelf ook veel meer plezier in het trainen.

Een aanrader is ook zeker om een kijkje te nemen in het topic van xyzutu2 waarin ze een verhaal beschrijft wat op dat van jou lijkt. Zij heeft veel ervaring met dit soort dingen en wil je vast advies geven.
http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=1&t=1857981&p=94708422&hilit=rio+jeppe#p94708422

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 11:55

Oe ik zou willen dat jij mijn baas was :D
Als ik een dagje niet zo enthousiast ben mag ik naar huis JEUH !

Dan geloof maar dat ik binnen een paard dagen niet meer zo enthousiast ben :P.

Ik denk toch echt dat dit ook een groot deel met jezelf te maken heeft, logisch als je lichaam een dagje niet wil dat je dan niet gaat rijden. Maar je paard terug zetten omdat hij uit het raampje kijkt ipv naar mij, zou niet echt in mijn hoofd opkomen.

Probeer juist het werk leuk en uitdagend te maken, anders kom je dalijk nooit meer aan rijden toe. En vooral niet meteen terug zetten, natuurlijk doe het voor beide's plezier, maar soms moet je even door een 'zure appel' heen bijten.

Zelf heb ik ook zo vaak een dagje geen zin, als ik dan iedere x thuis blijf wordt de stap alleen maar zwaarder. Ga ik toch, ben ik tegen de tijd dat we bezig zijn weer een stuk enthousiaster.

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 12:03

Inderdaad het topic wat [pien_2010] aanhaalde. Hahah echt typisch :') wat misschien ook heel interessant is: http://www.horsepersonality.com/quiz.html Dit is een quiz om er achter te komen welke "persoonlijkheid" je paard heeft (er zijn er 16 volgens mij) het sluit aan bij het topic waar [pien_2010] het over had. Maar het gaat nog een stapje verder.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 01:46

Paard is medisch helemaal in orde?
Een vitamine of mineraal ofzo dat te laag staat hoef je niet aan de buitenkant te zien maar kan wel zijn weerslag hebben op enthousiasme om inspanning te leveren!