op hol slaan tijdens uitstappen

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Albert

Re: op hol slaan tijdens uitstappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 18:38

Hij kan natuurlijk ook gewoon gebeten zijn door een daas of hertenluisvlieg...

jubelsnoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-16 08:00

Ik merk dat ik niet helemaal duidelijk ben geweest, de 1,5 uur rijden is gedaan omdat hij de keren ervoor zowel in stap, draf als galop ervandoor is gegaan. (normaal rijden we niet meer dan 45 minuten, en longeren we hem daar een kwartier van)
Wij hebben hem toen die keer langer gereden omdat aan het kijken waren of het ook gebeurde als hij al echt moe was, helaas zelfde laken een pak dus.
Hij is klinisch, röntgonologisch voor zowel zijn benen als zijn rug volledig goedgekeurd, de zadelmaker heeft het zadel op maat geleverd en het bontje maakt het niet kleiner, (op verzoek van de zadelmaker geprobeerd) tussen het rijden door wordt ook vaak een lange teugel gegeven en wij rijden niet constant in gallop met hem. Hij heeft 2 dagen per week gewoon vrij, dan wordt er met hem wel op het erf gelopen, hij wordt iedere dag gepoetst en minimaal 2 uur verzorgd, dochter leert haar huiswerk samen met hem in de stal, hij staat dan rustig en komt vaak snuffelen.

nanda1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 08:15

Heeft hij dit gedrag altijd al vertoond? Of is hij er ineens mee begonnen? En doet hij dat nu altijd?
Ik ben geen expert en heb dan ook geen antwoord voor je, behalve dat je misschien een expert (in gedrag en/of training) mee zou kunnen laten kijken?

Laibadji

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 08:25

Ik zou hem niet onmiddellijk losse teugel geven maar alle contact blijven bewaren en hem de losse teugel aanleren. Eerst 30 sec en weer opnemen dan een minuutje en weer opnemen en zo verder... Zo ben je er snel bij als hij in paniek slaat en leer je hem dat hij gerust op zijn eigen benen mag lopen en dat hij het mag vertrouwen.
Veel geduld maar wel oefenen.
Naast stappen vind ik niet zo een goede optie omdat je het hem dan niet leert dat wanneer je er op zit en je geeft lange teugel dat het ook veilig is.

nontie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 08:27

Osteopaat al eens langsgeweest?

Hier ging doodbraaf paard ook ineens aan de kletter, gas erop en niet terug te krijgen. Osteopaat erbij gehad, zat vast in de lendenen. Waarschijnlijk verkramping/verzuring na/tijdens rijden en dat doet zeer dus willen ze van wegrennen of ze willen het losrennen. Osteopaat geweest, losgekraakt en niet meer aan de kletter geslagen met/na rijden *afkloppen*.

Niet geschoten is altijd mis en osteopaat erbij is nooit verkeerd.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 08:52

jubelsnoes schreef:
Ik merk dat ik niet helemaal duidelijk ben geweest, de 1,5 uur rijden is gedaan omdat hij de keren ervoor zowel in stap, draf als galop ervandoor is gegaan. (normaal rijden we niet meer dan 45 minuten, en longeren we hem daar een kwartier van)
Wij hebben hem toen die keer langer gereden omdat aan het kijken waren of het ook gebeurde als hij al echt moe was, helaas zelfde laken een pak dus.
Hij is klinisch, röntgonologisch voor zowel zijn benen als zijn rug volledig goedgekeurd, de zadelmaker heeft het zadel op maat geleverd en het bontje maakt het niet kleiner, (op verzoek van de zadelmaker geprobeerd) tussen het rijden door wordt ook vaak een lange teugel gegeven en wij rijden niet constant in gallop met hem. Hij heeft 2 dagen per week gewoon vrij, dan wordt er met hem wel op het erf gelopen, hij wordt iedere dag gepoetst en minimaal 2 uur verzorgd, dochter leert haar huiswerk samen met hem in de stal, hij staat dan rustig en komt vaak snuffelen.

Hoeveel komt ie per dag buiten (los in paddock en land)? Dat mis ik een beetje in je verhaal.

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 09:08

moeilijk, waarschijnlijk heft hij ooit een keer een ervaring gehad waaruit dit gedrag is ontstaan. in principe heft hij geen krachtvoer nodig en kan hij prima zonder. daarnaast je kun ook uitstappen terwijl je ernaast loopt. dit vergroot de belonging asls hij wat goed heeft gedaan.

5 keer per week trainen vind ik ook nogal veel voor een 5 jarige. laat hem lekker nog paard zijn en spelender wijs kennis maken met het werk.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 09:15

het klinkt voor mijn als pijn in rug? losgooien betekend andere houding (meer ontspannen) en dit gaat pijn doen, dus paard slaat op hol?

ik zou een osteopathaat er eens na laten kijken of er niet iets vast zit.

overigens slecht advies van zadelmaker om bontje te proberen, zadel op maat gemaakt moet goed passen zonder bontje en niet met.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 09:17

Ik vraag me af wat mensen van een topic als dit verwachten. Vanachter je pc kan je echt niets erover zeggen. Maar zoals ik het lees is het gewoon niet zo'n braverd als jullie denken. Is niet gek ook alsie pas 5 is. Ja wat doe je eraan? Zet er een tijd geen lieve dochters op maar een ervaren paardrijder die het paard op de juiste manier aanpakt zodra het paard aanstalten maakt om te gaan racen. Het is en blijft een kwestie van opvoeden. Zeker in de leeftijd van 5 heb je verkeerde gewoontes heel snel aangeleerd. Gewoon even aanpakken denk ik, de aanhouder wint.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 09:20

jubelsnoes schreef:

Dat is dus niet een heel braaf paard wat er alleen met uitstappen vandoor gaat, maar een paard dat er sowieso regelmatig vandoor gaat. Nogal wat anders dan in de OP staat.
In dat geval zou ik zeggen; sluit medische oorzaken uit, en zoek dan een goede instructeur die je kan helpen om te leren aanvoelen wanneer je moet ingrijpen vóór hij gaat, en die eventueel een tijdje de training kan overnemen als je echt onzeker bent.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 09:28

Misschien is het heerschap enigszins verwend? Heb de openingspost nog eens gelezen. Hardstikke mooi zonder zweep en krachtvoer, alle soorten vriendelijke tuigage etc etc, jullie klinken als hele lieve en goede eigenaars. maarrr uiteindelijk zul je hem wel de baas moeten zijn. Ik ben de laatste die zal zeggen dat je een paard met geweld moet leren gehoorzamen maar toch is een keer een tik of een ruk op precies het goeie moment weleens nodig om ze in het gareel te houden. Paard is namelijk veel sterker dan een mens en het is belangrijk dat je wel de leiding houdt en het paard dit accepteert. Ik hou altijd als stelregel "zo zacht als mogelijk en zo hard dat nodig is". Puur omdat het gevaarlijk wordt voor mens en dier als je je beest niet onder controle hebt.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 09:49

Je hoeft maar onbewust net wat spanning er in te rijden, er hoeft maar 1 spiertje te verkrampen en hij schrikt zich te pletter van iets in z'n eigen lijf.
Dat kan overal in het lijf zijn, zelfs onder het hoofdstel kan iets klemmen.

Hij klinkt als een ideale goedzak, die z'n best voor jullie doet en dan ineens rennen en nauwelijks communicatie mogelijk. Dat doet ie niet omdat ie het leuk vindt om jullie door de lucht te laten vliegen.
Het is ook niet dat ie te fris is, dat heb je door die keer 1.5 uur moe te rijden wel uitgesloten.

Dat ie bij aankoop volledig gekeurd is, sluit helaas niet uit dat er toch iets niet lekker zit tijdens het rijden.

Kijk niet alleen kritisch naar zijn lijf en je zadel en hoofdstel, kijk ook kritisch naar je eigen rijden.
Soms kun je met je beste bedoelingen toch net iets doen wat niet fijn voor hem is en soms is dat ook voor een instructeur lastig om te zien.

Film het een keer als je aan het rijden bent, laatste rondjes arbeid en dan het uitstappen, dan kun je het rustig over en over bekijken wat ie nu precies doet, waar komt dat plotselinge ongemak van.

Heb je wel eens gehad dat je arm of been sliep en dat dan ineens het bloed weer gaat stromen?
Dat kan ook zo rottig voelen, wie weet is het zo iets.

Yvette81

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 09:50

Vervelend dat jullie lieve paardje dit doet. Maar ik kan er weinig over zeggen. 'Op hol slaan' kan zo veel oorzaken hebben. Eerst uitvogelen of het lichamelijk of rij-technisch is. Lichamelijk is er al heel veel uitgesloten. Dus zou het een optie kunnen zijn om een instructeur mee te laten kijken tijdens het rijden of jullie paard laten berijden Door een goede ruiter.
En wat al genoemd is, een jong paard wat uit zijn concentratie komt tijdens of na de training kan ineens raar doen. De kunst is om hier adequaat mee om te gaan. Gedrag begrenzen duidelijkheid en sturing geven. En ik snap dat je van een rare uitbarsting zo overdonderd bent dat je vooral wil blijven zitten. Maar juist dan moet je leiding nemen. Straffen hoeft misschien niet eens. Maar wel aanpakken, doorzetten en verder rijden. Juist dit zijn de leermomenten voor jullie paard. Succes verder! Hier op bokt zijn er vast wel mensen die weten wie bij jullie in de buurt je verder kan helpen.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 10:57

lekker na het rijden niet uitstappen maar rustig afzadelen en hem even zijn ding laten doen los in de bak dan kan ie ongestoord zijn gang gaan, zo drogen ze al vanzelf op ff ontspannen rollen om de spiertjes los te maken en een zandlaagje te kweken om sneller op te drogen (is een hele effectieve zweetdeken en vliegendeken in een).

Tegen de tijd dat het winter word zijn jullie al verder in de trainingsopbouw/conditie en is ie ook wat ouder en wijzer en kan ie er miss beter mee omgaan