Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
different1 schreef:Als je paard altijd normaal wil laden, je rijstijl is rustig en er is niks gebeurd onderweg, en dan ineens z'n middelvinger naar je opsteekt snap ik dat je het dier even duidelijk maakt wat je wil/wat moet gebeuren.
different1 schreef:Als je paard altijd normaal wil laden, je rijstijl is rustig en er is niks gebeurd onderweg, en dan ineens z'n middelvinger naar je opsteekt snap ik dat je het dier even duidelijk maakt wat je wil/wat moet gebeuren.
different1 schreef:Maar daarna ga je thuis oefenen, elke stap in de juiste richting word beloond, alleen weglopen word geblokkeerd.
En dan maar wachten, afentoe vragen om voorwaarts te gaan, en weer wachten.

. De eigenaar is onwijs blij en tevreden over haar en onze samenwerking, omdat het paard in de omgang en het rijden van ver is gekomen. Ik heb haar vertrouwen gewonnen en kan inmiddels, op het trailerladen na, alles met haar. De eigenaar is ook op de hoogte van de problemen, die ik zeker nooit zal achterhouden. En ik heb dit alles daadwerkelijk waar met de juiste hoeveelheid geduld en liefde voor elkaar gekregen, zonder 'paardonvriendelijke' methodes
bruintje123 schreef:"Je mag pas oordelen als je haar gezien hebt."
De manieren die jij noemt hoef je niet te zien om te weten dat ze altijd fout zijn. Wat het paard ook doet.
En duidelijk mist ze vertrouwen, anders liep ze achter je aan de trailer in
Ibbel schreef:Jouw paard is wel bang. Koppige paarden worden niet moeilijker naarmate ze vaker 'verloren' hebben. Een koppig paard zou de tweede keer eerder toegeven met 'pootje voor pootje' of een longe achterlangs. Ik heb mijn koppige paard een half jaar lang 'pootje voor pootje' in de trailer gezet. Tóen pas was-ie het zat.
Alleen bange paarden reageren zoals dit paard gedaan heeft: steeds extremer reageren, waardoor jij steeds geweldadiger methodes bent gaan gebruiken.
En tijdsdruk omdat jij haar mee naar huis wil nemen omdat het vakantie is? Dan blijf je maar een dag langer 'bij school rondhangen'.
JorineCosse schreef:bruintje123 schreef:"Je mag pas oordelen als je haar gezien hebt."
De manieren die jij noemt hoef je niet te zien om te weten dat ze altijd fout zijn. Wat het paard ook doet.
En duidelijk mist ze vertrouwen, anders liep ze achter je aan de trailer in
Dat mag je uiteraard zo vinden, maar zoals ik al eerder zei: ze komt van ver. Ik en de eienaren weten hoe ze was en hoe ze nu is. Ik kan er helaas ook niets aan doen dan niet alle paardenmensen om mij heen monty roberts de tweede zijn. Ik heb veel hulp gehad, van eigenaren van stallen tot aan pensionklanten bij mij op stal en vrijwel alle 'oplossingen' zijn in mijn schoot geworpen. Ik praat niets goed, echt, maar een paard kennen voordat daar over geoordeeld wordt is wel een fijne bijkomstigheid.
Vertrouwen is er wel, weer wijzend op het verhaal hierboven. Zoals ik al zei, ik kan inmiddels alles met haar. Als ze achter in de wei staat, komt ze galopperend op me af ter begroeting, ongeacht waar ze mee bezig was. Een ander kan er rijtechnisch vrijwel niets mee en ik wel. Niet omdat ik haar ergens toe dwing, maar omdat ik daar altijd alle tijd voor genomen heb en altijd met haar heb samengewerkt. Het is een echte vosmerrie, dus ik moet altijd 'overleggen' en compromissen sluiten, wil ik wat bereiken. Helaas hebben we die compromissen in het trailerladen nog niet gevonden.