Zou mijn ruin toch een klophengst kunnen zijn?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 12:22

https://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q= ... 6328,d.bGs

"10. Lang castreren (koopvernietigend gebrek)

De teelballen van volwassen mannetjes hebben een dubbele functie: ze produceren zowel zaad als testosteron (mannelijk geslachtshormoon). Door castratie (de operatieve verwijdering van de teelballen) verdwijnen beide functies: castraten zijn onvruchtbaar doordat de zaadproductie wegvalt en hun paringsdrift verdwijnt doordat de testosteronproductie stopt.

Zaadstreng
Bij castratie behoren beide teelballen in hun geheel te worden verwijderd, elk met de daarbij behorende bijbal. Bij die ingreep moeten de beide zaadstrengen (ruim) boven de teelballen worden doorgesneden. Laat je daarbij een of beide zaadstrengen te lang en blijft er een stukje teelbal achter in de balzak van het dier, dan zijn daarna wel de beide afvoerbuizen voor het sperma (zaad) afgesneden en kan de ruin (gecastreerde hengst) dus geen merries meer bevruchten. Maar het achtergebleven stukje teelbal zal testosteron blijven produceren. En dat wordt niet via de zaadstreng afgevoerd maar het komt in de bloedbaan. Daardoor zal zo’n onvolledig gecastreerd dier nog steeds merries willen dekken. En ook al worden die daarvan niet meer drachtig, zo’n deklustig dier is lastig tussen andere paarden, bijvoorbeeld bij de rijvereniging of op een concours hippique."

terpentijn

Re: Zou mijn ruin toch een klophengst kunnen zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 12:32

Een vroege castratie (onder 1 jaar bijv.) geeft ook vaak bovenstaande problematiek, omdat er dan idd. niet alles goed gevoeld en weggehaald kan worden.
Alleen een bloedonderzoek (naar testosterongehalte) kan uitwijzen of je paard een klophengst is of gewoon een macho mannetje.

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 13:14

Wat ik me toch wel afvraag is: Hoe komt het dat het zo vaak voorkomt dat men niet weet of het een klophengst is?

Bij de castratie weet de dierenarts toch ook of hij beide teelballen verwijderd heeft of niet? Als eigenaar weet je dan toch dat de castratie mislukt is?

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 13:21

Suelza schreef:
Joolien schreef:
Paard waar ik het over heb werd zo link dat ik een joint up heb gedaan.

>;)

Je had hem die joint ook gewoon niet moeten geven ...

#duh

:roll:

_O- :=

Lay_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 15:14

Mijn paard is op zijn 8e gecastreerd. Ik heb hem gekocht toen hij 10 was. Ik heb dus geen idee hoe zijn castratie is verlopen. De reden dat ik hem heb laten testen is wegens zijn gedrag naar andere paarden toe, ruinen en hengsten wilde hij te lijf en merries waren niet veilig omdat hij erop wilde.

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 15:31

Lay_D schreef:
Ik heb dus geen idee hoe zijn castratie is verlopen.

Dat snap ik wel, maar ik vind het gek dat dat nog steeds zo is. Zou het niet veel makkelijker zijn als de DA die de castratie heeft uitgevoerd daar een aantekening van maakte in het paard zijn paspoort?

Lay_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 15:46

Eline91 schreef:
Dat snap ik wel, maar ik vind het gek dat dat nog steeds zo is. Zou het niet veel makkelijker zijn als de DA die de castratie heeft uitgevoerd daar een aantekening van maakte in het paard zijn paspoort?

Een aantekening in het paspoort zal naar mijn menig inderdaad zeker meer duidelijkheid geven.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-16 12:45

Dit zou idd wat duidelijkheid geven moest het gewoon in zijn papieren staan. Nee gewoon "ruin". Maar wat ik me afvraag, als hij nog klophengst zou geweest zijn zou hij ook toch helemaal anders gebouwd zijn? Ik vind hem persoonlijk een beetje ielig

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 13:48

Speculeren heeft weinig zin. Bloedonderzoekje en je hebt antwoord. Mijn hengst was super iel. Tot hij geruimd werd. Toen was hij een dikkie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 10:01

Niemand op bokt kan jou vertellen of je paard klophengst is of niet. Klophengst betekent niet per definitie dat ze er ook nog als hengst uitzien qua bouw en stevigheid, ik ken ook een klophengst die er echt niet 'hengst' uit ziet. En andersom ook weer ruinen die gewoon dekken. De enige die jou uitsluitsel kan geven is je dierenarts dmv een bloedonderzoek.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 10:13

Hier ook 2 ruinen die bij het minste geringste gaan dekken. En echt dekken, uit het boekje. Deze zijn beide wat later gecastreerd, dus we wijten het daar aan. Wij zetten ze wel apart, is voor beide niet goed.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 10:26

Mijn ruin is gecastreerd toen hij 7 was. Beide ballen zijn er echt uit. Toen hij hengst was, was hij altijd braaf en toonde geen overdreven hengstengedrag. Het ging fout toen hij bij een stel merries in de wei werd gezet en die merries kon claimen. Van een lief, vriendelijk dier veranderde hij in een onhandelbaar stuk verdriet wat alleen maar oog had voor zijn merries en desnoods dwars over je heen denderde om er bij te komen. Zelfs nadat hij apart werd gezet verergerde dat gedrag. Correcties hielpen maar 2 seconden en dan was hij het weer vergeten en hij weigerde ook te eten als niet al zijn merries op stal stonden. Ik heb toen geen bloedonderzoek laten doen omdat hij zo onveilig in de omgang was dat ik geen tijd meer had om op de uitslag daarvan te wachten maar hem chemisch laten castreren. 3 Dagen later was er al resultaat, je hoefde er niet meer met 2 man aan te hangen om hem veilig uit zijn paddock te krijgen maar dat kon alweer alleen. Dit was voor de DA genoeg bewijs om te concluderen dat er tijdens de castratie toen iets fout is gegaan en er hormoonproducerend weefsel is blijven zitten. Uit een hormoontest zou dus uitkomen dat hij nog hengstenhormonen heeft terwijl ik 100% zeker ben dat beide ballen er af zijn. Nu ik dat weet zorg ik ervoor dat hij alleen met ruinen word gezet en zolang er voldoende stroom op de draad staat maakt hij zich ook niet druk om eventuele merries in de naastgelegen wei omdat die toch niet van hem zijn en het pijn doet als je tegen de draad aan komt :D

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-16 13:16

Ondertussen staat hij de weide ernaast, dus met een draadje tussen. Geen probleem, hij springt er niet over of op de draad. Gelukkig _/-\o_ Hij toont ook nog weinig interesse. Ondertussen ook contact opgenomen met degene waarbij hij gecastreerd zijn, zij kon verzekeren dat beide ballen eruit zijn. Maar zei ook, net zoals de vorige eigenares van wie ik hem gekocht heb, dat hij dit gedrag nooit eerder getoond heeft, altijd een heel braaf paard. Ondertussen is zijn gedrag ook verbeterd, ik heb terug een makke knol.

Bren79

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 13:34

Wij hebben een hengst wat qua gedrag een ruin met ballen is en een ruin wat een hengst zonder ballen is.
Ruinen kunnen net zo goed dekken hoeven ze geen klophengst voor te zijn ( mijn oude merrie was een sloerie die liet zich dekken door diverse ruinen en een veulen is er nooit van gekomen.
Wil je zekerheid dan moet je hem gewoon laten testen bokt kan dit niet