Pony vertoont na 8 jaar totaal ander gedrag

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Boetjewoor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-16 14:15

Ze is inderdaad 8 jaar lang alleen maar door mij bereden, voornamelijk buitenritten en af en toe een sprongetje in de bak. Ze staat daar nu ongeveer 3 maanden.

De vrouw die voornamelijk op haar rijdt is heel voorzichtig, durft eigenlijk niet in galop en maakt dus eigenlijk alleen stapritten met af en toe een drafje en probeert ook wat in de bak rond te sturen met haar.

Of dat zadel past, dat weet ik niet. Ik heb daar niet aan getwijfeld, als ze last van haar rug had zou ze juist in protest komen als in bokken en steigeren. Het is puur dat het lijkt alsof ze haar energie niet kwijt kan en echt op ontploffen staat. Terwijl ze vaker bereden wordt dan toen ze bij mij stond, dit is ook de reden dat ik een ander plekje zocht. Ik had erg weinig tijd voor haar.

Iedereen bedankt voor de reacties! Ik heb inmiddels contact gehad en we gaan haar een periode van rust geven

Edit; zag nu de laatste reactie, ik heb een jaar (!!) lang geprobeerd een goede verzorgster voor haar te vinden maar die liggen echt niet voor het oprapen helaas.

Boetjewoor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-16 14:22

En het is voor mij inderdaad erg moeilijk om mijn vriendinnetje te zien veranderen. Er zit haar iets dwars en ik weet steeds niet wat. Ook de reden dat ik dit topic geopend heb.
Ik dacht de perfecte oplossing gevonden te hebben, iemand die haar zorg en aandacht geeft en met haar rijdt wat ze altijd heel erg leuk vindt en daarnaast kan ik zelf ook nog komen op dagen dat ik wel kan (ongeveer 1x per week). Zo zou ik haar niet kwijt raken en toch ervoor zorgen dat ze weer meer aandacht krijgt dan ik haar kan geven..

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 14:24

bruintje123 schreef:
Maar willen draven waar je wilt stappen.
Galop waar je draf wilt klinkt niet echt als een slecht passend zadel. :)

Niet willen stil staan, altijd sneller willen gaan zijn uitingen van pijnen wijzen vaak op problemen met de rug. Als ik dan zie daar er af en toe een ander zadel op komt lijkt het me niet onwaarschijnlijk dat dat een oorzaak kan zijn.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 14:25

maar waarom zou ze zo nodig meer dan 1x/week gereden moeten worden?doet zij daar moeilijk over?

ik veronderstel dat je in vakantie periodes wel vaker kan?

kan je dan gewoon niet zoeken naar een stal waar ze in groep buiten staat en gewoon1/week met haar rijden?

mij duidelijk dat je paard zich niet goed voelt met al die verschillende ruiters.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 14:25

Leuk dat je een rustperiode inlast voorlopig.

Boetjewoor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-16 14:37

Ik vind het heel moeilijk te beoordelen. Ze leek niet gelukkig toen ze maar zo weinig aandacht kreeg.
Daarnaast ben ik een student die zelf moet opdraaien voor alle kosten zoals huur studie etc. Ik kan haar dus niet zomaar overal neerzetten omdat het ook financieel haalbaar moet zijn. Ik weet dat het nu het meest realistisch is om haar te verkopen maar ik wil er eerst alles aan gedaan hebben om dat te voorkomen, ze is echt mijn maatje en ik hield mijzelf al die jaren voor dat dat voorgoed was..

xSlvna

Re: Pony vertoont na 8 jaar totaal ander gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 14:39

Jullie vinden wel een match hoor. Misschien is je knol gewoon door alle ritjes beter in zijn vel komen te zitten en nu juist jollig en energiek.

Mijne word alleen maar drukker als ik vaker rijd, dan weet ze weer wat we gaan doen en dan wil ze ook gelijk in galop weg om gas te geven haha

Boetjewoor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-16 14:50

Ja dat zou ook zeker het geval kunnen zijn :j

Irisjeeh1999

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 14:53

Misschien is het een uiting van geluk inderdaad, dat ze heel blij met alle extra aandacht. Kijk het even aan, mocht het niet 'over gaan' zou ik de DA even laten komen om haar te checken, zodat je medische redenen kunt uitsluiten.

nienn4x

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 15:02

Misschien is ze idd super gelukkig nu. En daarom zo speels. Ik denk dat de tijd het moet leren... Komt vast wel goed! ;)

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 15:08

schrikkerig,remloos,onrustig,....lijkt mij eerder gewoon een teken van onrust in haar hoofd.
ik zou niet weten waarom een gelukkig paard plots onrustig en schrikkerig komt op wandel,niet meer te houden is,....?

noompje901

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 15:17

Zoals je hiervoor zei dat de ruiter die haar voornamelijk rijd niet veel durft,alleen stapt en wat draaft. Misschien is dat het dat die juist de energie even kwijt wil. Een pony van een vriendin werd ook altijd heel rustig gereden nooit op haar eigen tempo totdat die de hele tijd heel drammerig was en er vandoor ging, maar zij de pony niet naar voren durfde te rijden vanwege haar knie. ik moest er op om de pony even te rijden, ze teste me uit en ging er van door en ik liet haar gaan, maar toen de pony terug wou moest ze juist door galopperen, daarna luisterde hij en deed wat die moest doen. Misschien kun je dat proberen en helpt het. (iedere pony heeft een eigen handleiding)

nienn4x

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 15:22

tengeltje11 schreef:
schrikkerig,remloos,onrustig,....lijkt mij eerder gewoon een teken van onrust in haar hoofd.
ik zou niet weten waarom een gelukkig paard plots onrustig en schrikkerig komt op wandel,niet meer te houden is,....?

Ik snap wat je bedoeld. Maar het is voor ons heel moeilijk te beoordelen omdat we het zelf niet zien en het paardje niet kennen... Er is idd een verschil tussen vrolijk, blij zijn en gewoon niet meer luisteren...

Laibadji

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 15:37

Je praat maar van 1 ruiter die niet veel durft met haar maar ik las dat er nog 2 ruiters zijn die haar berijden? Klopt dit? Dit zijn nog jonge meiden dacht ik? Zou het kunnen dat zij 'spelletjes' spelen al rijdend. Heen en weer crossen in de bak ed? Ik zie dit vaak gebeuren en eerlijk toen ik zou oud was durfde ik dat ook doen (stout van mij maar was uit onwetendheid). De pony raakt dan zo zijn kluts kwijt door alle verschillende manieren van rijden, de ene is bang, de andere crosst er mee, de andere wil dat hij luistert... en de pony weet op de duur niet meer wat te doen om goed te doen? Is maar een bedenking he! Misschien eens samen zitten met alle ruiters en bepaalde regels afspraken waar iedereen zich aan moet houden zodanig dat er duidelijkheid komt voor je pony? Dit zonder de andere af te breken of hun plezier niet te gunnen maar gewoon om duidelijkheid en rechtlijnigheid te krijgen naar je pony toe.

Xjosee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 15:50

Naast bovenstaande reacties nog een input:
Ik hoor een onzeker iemand die rijd en 2 jonge meiden. Mijn vermoeden is daarom dat ze weliswaar wel gereden wordt maar niet echt getraind. Pony die ik rijd kan gerust twee uur kinderlesjes lopen, maar een half uur fanatiek rijden is al heel pittig. Mogelijk wordt paard lichamelijk en mentaal niet voldoende uitgedaagd. Andere optie: Paard wordt onzeker omdat hij niet voldoende leiding krijgt van anderen en gaat daarom nu zelf maar de leiding nemen.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 16:37

Maar trainer en kinderen lijken geen problemen te ervaren met de pony, althans, rijden zij wel met plezieR?

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 16:46

Xjosee schreef:
Naast bovenstaande reacties nog een input:
Ik hoor een onzeker iemand die rijd en 2 jonge meiden. Mijn vermoeden is daarom dat ze weliswaar wel gereden wordt maar niet echt getraind. Pony die ik rijd kan gerust twee uur kinderlesjes lopen, maar een half uur fanatiek rijden is al heel pittig. Mogelijk wordt paard lichamelijk en mentaal niet voldoende uitgedaagd. Andere optie: Paard wordt onzeker omdat hij niet voldoende leiding krijgt van anderen en gaat daarom nu zelf maar de leiding nemen.

Dit lijkt mij de meest waarschijnlijke conclusie. Heeft de dame les met de pony? Niet ieder braaf paard is geschikt voor een onzekere ruiter.

Boetjewoor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-16 16:49

Er wordt absoluut niet met haar gecrosst :) het meisje van 11 rijdt enkel en alleen onder begeleiding (les) in de bak. Dit gaat volgens mij over het algemeen prima.
Te weinig uitdaging heb ik inderdaad ook al bedacht, ik ben meer een ruiter van de langere ritten met regelmatig stukken draf en galop. Nu moet ze steeds braaf blijven stappen, maar dit is alsnog geen reden voor dit gedrag dacht ik aangezien ik zelf ook prima een rustige staprit kon maken ookal had ze een paar weken stil gestaan. Het is altijd wel een pony geweest die je in de wei kan zetten en een paar weken later kan oppakken zonder dat er iets aan de hand is. De vrouw die er het meest mee doet gaat nu voorlopig lekker spelen met haar. Grondwerk, rustig borstelen, wandelen etc dus ik ben weer wat gerustgesteld en goede hoop dat het goedkomt. Ik zal over een aantal weken een update geven voor wie dat interessant vindt :)
Afbeelding

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 17:03

En als je terug opstart, laat dan de sperriem en meer af. Dan krijg je sneller en idee of het bit geen probleem is voor je paard.
Ik zou je updates zeker op prijs stellen ;)

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 17:05

wat een koppie _/-\o_ , de ondeugd straalt er van af, zal altijd een pittig beestje blijven denk ik, karakter verander je niet.
Ze is gewoon gewend aan lekker actief rijden en om haar te wennen aan een andere rijstijl, heb je tijd nodig, komt vast goed, succes!!

WolfBlood

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 17:21

Mooi paardje! Had ik die maar Gelukkig heb ik ook een knap paardje!

Laibadji

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 18:47

Knapperd!!! :)) komt wel goed! Paardje zit in goede handen blijkbaar!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 18:57

Moderatoropmerking:
Eén bericht verwijderd en de berichten die daarop reageerden dus ook verwijderd.

CedriiC

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 21:31

Yvonne, ook ik ben erg benieuwd hoe dit verder gaat verlopen. Ik heb er vertrouwen in dat dit goed gaat komen, met zo'n baasje! Je hebt een mooie oplossing gevonden zo :j :D

Boetjewoor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-16 20:08

Iedereen bedankt voor de reacties. Heeft me echt aan het denken gezet, dat en nog wat redenen die ik hier niet wil noemen heeft gemaakt dat mijn meisje weer thuis is, sneller gegaan dan verwacht, jammer dat de oplossing die ik bedacht had niet gelukt is maar stiekem heel blij dat ze weer thuis is.
Voor nu mag ze lekker tot rust komen in de wei en dan pak ik haar rustig weer op met af en toe een ritje. Hopelijk heb ik snel mijn oude vertrouwde pony weer terug en dan kijken wat ik voor andere oplossing kan vinden. Voor nu hier al heel blij mee

Afbeelding