Paard rent weg aan de hand

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 14:28

pol1 schreef:
jensvl schreef:
Als het een leiderschap probleem is dieet die het thuis ook echt wel regelmatig zou ik denken.

Een paard zou toch juist graag bij je aan willen sluiten in " spannende" omstandigheden? Wat mij betreft toch echt " leiderschap"..

Ah ja, op dat vlak kan ik volgen. Ik begreep het deel leiderschap als in geen respect hebben. Maar wat dat betreft kan ik me zeker bij aansluiten.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 14:30

KoudbloedKim schreef:
In spannende situaties wel inderdaad, ben ik het helemaal mee eens. :j
Maar niet alle paarden vinden een trailer of een vreemde omgeving spannend.

Daar is waar, hoewel de meesten een eerste keer op de trailer gaan wel echt heel spannend vinden. Maar inderdaad is dit afhankelijk van het paard.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 14:40

KoudbloedKim schreef:
fluffyfox schreef:
Als je kijkt naar een echte kudde (dus niet een door mensen bij elkaar gezette groep paarden op een beperkt gebied!) waar iets gebeurt rennen de paarden echt niet weg bij de kudde leider...
Er word gekeken/gevoeld wat de leider doet/aangeeft. Anders ben je gewoon t haasje.
Paarden denken niet in de trant van "ik heb de kans ik doe lekker waar ik zelf zin in heb" zo zijn ze niet geprogrammeerd en is een menselijke gedachten.
Dat een paard het niet meer doet nadat hij in training is gegaan lijkt mij te komen doordat (en je zegt het al) in training is gegaan, je bent (misschien zonder dat je het zelf door hebt) bezig met de leiderschap verdeling. Gezien het feit dat hij het niet meer doet heb je je leiderschap op dat vlak goed voor elkaar.
De ts geeft aan een dominant paard te hebben en verder nooit last te hebben van "probleempjes" behalve met het laden. Je kan je natuurlijk afvragen heb je echt nooit probleempjes of gaan jullie goed samen tot een bepaalde grens.
Lastige materie maar ook super interessant!!
Hier ben ik het niet mee eens. :)
De paarden die nu bij ons leven, zijn allang niet meer te vergelijken met de paarden die vroeger en op sommige plekken hedendaags nog in het wild leven.
Ze hebben zeker nog wel trekjes, maar er is een hele hoop veranderd.
Bij 1 van onze paarden zie je het aan de kop... die gaat rennen omdat ze daar op dat moment zin in heeft, om bijvoorbeeld ergens sneller te zijn of om ergens gras te kunnen eten.
Op dat moment is zij dus gewoon ongehoorzaam, terwijl zij op alle andere momenten onder de kleinste commando's voor ons wijkt.
Tja, dan doe je een bitje in en loopt ze als een mak lammetje naast je en is er geen vuiltje aan de lucht.

Ik ben het deels eens met bovengenoemde reacties. Om te beginnen zijn de meeste wilde paarden vrij geraakte gedomesticeerde paarden.

Dan wat betreft de vluchtreactie zal je zien dat de paarden wel in eerste instantie weg vluchten, maar ze zullen onmiddellijk leiding zoeken, namelijk iemand die met een doel loopt en minder paniekerig lijkt waarna ze die persoon zullen volgen. In natuurlijke kuddes gebeurt dit binnen enkele passen waardoor het lijkt dat ze gewoon de leider (degene die dat doel heeft door ervaring) volgen.

Eenvoudig te verduidelijken. Ook de leider blijft geen 24 uur per dag wakker. Het paard dat blijft rechtstaan (wat natuurlijk regelmatig afgewisseld wordt), gaat echt niet eerst de leider wekken bij een alarmerende situatie maar zal terwijl hij of zij alarm slaat vluchten waarna de andere paarden ook binnen enkele seconden vluchten in dezelfde richting. Ook hier geldt weer dat ze in mijn van tijd echter de leider voor laat opdat die heb naar veiligheid kan leiden.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 14:46

jenn0dv schreef:
Koper, heb je toevallig een foto van deze constructie?

Nee maar kan ik vanavond wel even voor je maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 14:56

jensvl schreef:
Ik ben het deels eens met bovengenoemde reacties. Om te beginnen zijn de meeste wilde paarden vrij geraakte gedomesticeerde paarden.

Dan wat betreft de vluchtreactie zal je zien dat de paarden wel in eerste instantie weg vluchten, maar ze zullen onmiddellijk leiding zoeken, namelijk iemand die met een doel loopt en minder paniekerig lijkt waarna ze die persoon zullen volgen. In natuurlijke kuddes gebeurt dit binnen enkele passen waardoor het lijkt dat ze gewoon de leider (degene die dat doel heeft door ervaring) volgen.

Eenvoudig te verduidelijken. Ook de leider blijft geen 24 uur per dag wakker. Het paard dat blijft rechtstaan (wat natuurlijk regelmatig afgewisseld wordt), gaat echt niet eerst de leider wekken bij een alarmerende situatie maar zal terwijl hij of zij alarm slaat vluchten waarna de andere paarden ook binnen enkele seconden vluchten in dezelfde richting. Ook hier geldt weer dat ze in mijn van tijd echter de leider voor laat opdat die heb naar veiligheid kan leiden.
Klopt, maar ze zijn niet meer te vergelijken.
Zo hebben wij 1 paard dat altijd op het 'gevaar' afrent in plaats van ervoor weg.
Wij zetten onze nieuwe/jonge/schrikkerige paarden vaak bij onze oudste merrie die zelden ergens van onder de indruk is.
Zo hebben we al meerdere paarden perfect verkeersmak gekregen en dat zijn ze daarna ook altijd gebleven, ook alleen buiten.
Met een beetje ervaring weet je precies welk paard je in welke situatie het beste als 'leidpaard' kunt gebruiken.

Het is alleen niet zo dat paarden alleen het touw uit je handen trekken uit angst of om ergens weg te komen, maar soms ook gewoon omdat het ze bijvoorbeeld niet snel genoeg gaat of omdat ze een lekker bergje gras zien.
De meeste paarden kun je in zo'n situatie 'omtrekken', hoofd naar je toe halen en even streng toespreken.
Sommige paarden steken hun neus vooruit, waarna ze al een stukje voor je zijn i.p.v naast of schuin achter, en dan is het een hele simpele taak om gewoon door te walsen. :j

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 14:56

KoudbloedKim schreef:
Ik vraag me altijd af waarom mensen denken dat het te maken heeft met vertrouwen, dat het paard geen vertrouwen heeft in jou als leider.
Naar mijn mening is dat zelden het geval, maar denk het paard op dat moment:"Ik heb de kans, ik doe eens lekker waar ik zelf zin in heb".
Ze zien geen gevaar in voorbij scheurende auto's of diepe greppels en hebben zin in een beetje avontuur.
Wij hebben 1 van de 5 paarden die dit nog weleens wil proberen en die heeft geen moeite met ons als leider, maar af en toe wel gewoon een eigen mening van wat wel of niet kan/mag.
Dat heeft verder niks met vertrouwen te maken.

Jawel, dit is wel een probleem in de leiderschap. Als jouw paard jouw ECHT als leider ziet, en jouw ECHT vertrouwd, zou je zelf buiten kunnen lopen zonder touw en hij blijft bij je. Maar dan heb je wel een echt hoog level bereikt en veel mensen hoeven dat niet zo. Voor mij is werken in liberty een van de hoogtepunten van leiderschap, vriendschap en vertrouwen. En daarom vind ik dar zo geweldig. Je moet de perfecte balans hebben, anders loopt hij of over je heen, of rent van je weg.
Een paard dat weg rent, over je heen loopt, niet me je mee wilt lopen, niet op de goede plek wil lopen (te ver naar voren bijv), te dicht bij je loopt, te ver van je af loopt etc dat is allemaal een leiderschap/ vertrouwens probleem.
Ook met rijden kan bokken, steigeren of er vandoor gaan dit een probleem zijn. Een paard wat niet goed gestart is bij het beleren, mist de basis en kan je later dus veel problemen mee krijgen. Zie er heeeeel veel die dit hebben.
Een paard denkt niet 'ik heb de kans om dit de doen, laat ik me nu eens slecht gedragen :D'. Een paard doet wat hij denkt dat hij moet doen. Of dat nou is om te overleven, om onder druk uit te komen/ omdat hij t nier snapr of omdat hij denkt dat wij dit van hem vragen.
Veel mensen zien helaas niet hoe hun paard daadwerkelijk is qua leiderschap. Puur doordat mensen dit gewoon nooit geleerd hebben! Velen hebben die kennis niet. Hoeveel mensen ik wel niet gehad heb (werk bij een paardentrainer) die zeiden dat dit paard zo goed opgevoed is en dat wij (als trainers) er wsl wel snel mee kunnen beginnen met rijden. Dat is meestal een slecht teken als mwnsen dst zeggen :+. Want deze mensen zien niet dat dit paard verwend is, over je heeb loopt, schrikkerig is (ja, zelfs dat kan je er grotendeels uit trainen!!) Etc.
Het kan jou mening zijn dat leiderschap zelden een probleem is, maar her is een feit dat dit toch echt vaak voor problemen zorgt. Zonder dat mensen het doorhebben ;)
Wanneer ik terug kom in Nederland, hoop ik echt om mensen te laten zien hoe paardenpsychologie werkt, en hoe een paard echt correct te beleren zodat je geen problemen hebt later.
Wanneer jij een paard goed traint in het begin, is de rest appeltje eitje. Je paard een pirouet oid aanleren is nog nooit zo makkelijk geweest! Hij kent namelijk pressure- release al. Mijn paard had een goede start, en iedereen is verbaasd over hoe goed hij is. Nou heeft hij ook een gouden karakter, maar training is een ontzettend belangrijk deel. Ik kan m ergens parkeren (zonder touw oid) en een uur latee staat hij op dezelfde plek, zonder een voet te jebben bewogen. Ik kan m rijden en leiden/ spelen zonder tuig of touw oid. Hij doet alles wat ik m vraag, zelfs als hij t eng vindt. Heb m altijd op een halster gereden (ivm tandarts niet geweest), nu start ik met een bit en hij reageert er super op. Zo zacht met t. Begin nu zelfs al met war basis verzameling.
Pivots, sidepass, legyield (wijken in stap) is allemaal al erg goed. Gewoon omdat hij pressure- release kent. En dat starr aaaaallemaal met leiderschap en vertrouwen. Als je dat niet hebt, gaat de weg zoveel langer worden.

Anoniem

Re: Paard rent weg aan de hand

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 14:57

Ik ben het deels met je eens en deels niet. :D
Geeft niks, dan hebben we gewoon een andere mening. :j

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 15:01

Maar een mening is wat anders dan een feit. Feit is dat paarden planteneters zijn en dat planteneters veel minder snel evolueren dan bij voorbeeld omnivoren. Hun biologische blauwdruk is minder snel te veranderen. Het klopt ook echt niet dat de paarden van nu heel anders zouden zijn dan de paarden van een paar duizend jaar geleden. Behalve dan aan de buitenkant.

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 15:05

funnyhorses schreef:
Jouw paard fixeerd zich gewoon te zeer op andere dingen.
Het is de kunst hem uit die fixatie te houden/halen.
Ik zou het eens proberen met voedsels bijv. gedroogde kamille dat ruikt lekker en is gezond. Zodra je merkt dat de aandacht foetsie gaat zorg je dat hij de kamille ruikt en bij goed gedrag geef je een beetje.
Met kracht ga je het immers niet winnen dus zul je slimmer moeten zijn en laat de liefde van een paard nou ook door de maag gaan.
Dus gewoon ervoor zorgen dat het paard graag bij je wil blijven en dat lukt met lekkers.

Dat is iets wat ik ook absoluut niet snap. Mn verstand kan daar gewoon niet bij, kan jij mij goed uitleggen hoe dat nou precies werkt? Vind t heel interessant omdat t voor mij juist echt t tegenovergestelds is :')
Positieve reinforcement noemen ze dat toch?
De paardentrainer waar ik werk, traint ook honden. Hij heeft t me ook uitgelegd dar mensen dit doen (hijzelf niet!) Paar dagen erna ging ik naar iemand toe en die deed het ook. Zij heeft een hond en die hond blijft altijd maar blaffen. In het huis en wanmeer ze een andere hond ziet bij t uitlaten oid. Dus elke keer dat ze blaft, geeft ze m koekjes!?!? :oo Positieve reinforcement noemen ze dat. Dus elke keer dar ze een hond zien, moeten zr dat associeren als een leuk ietd waar ze koekjes voor krijgen? Ofzo?
In mijn ogen beloon je toch gewoon t slechte gedrag? :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 15:08

Dat ligt waarschijnlijk ook aan het ras.
Voor zover ik weet hebben de koudbloeden van ons nooit in het wild geleefd.
Zij zijn veel minder snel onder de indruk van grote lawaaierige dingen.
Ons IJslanderruintje komt niet uit een lijn van op IJsland levende paarden en is ook zelden ergens van onder de indruk.
Terwijl ons IJslandermeisje uit een moeder en vader uit IJsland komt en er veel langer over heeft gedaan en veel 'rilliger' is, maar wel dicht bij ons blijft op die momenten.

Ik zou ook niet snel met voer werken bij zo'n probleem, tenzij er echt nood is en dat het enige is dat op dat moment werkt.
Netjes naast me lopen in mijn tempo, voor mij achteruit of opzij gaan, dat zijn basisdingen die we onze jonge paarden ook direct al leren en daar worden ze niet voor beloond.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 15:11

Ik vind het altijd een beetje onzin dat er gedaan wordt alsof paarden in de natuur als netjes op een rijtje alleen maar in ganzenpas achter de leider aan lopen en die alles precies bepaald. Paarden lopen blijkbaar nooit uit eigen beweging een paar meter om naar een graspriet en een jong paard zou in het wild ook nooit een klein stukje bij/om de groep rennen in het spel :? . Het is imo onzin dat het wel of niet binnen de zeer beperkte grens van een touwtje met je mee lopen altijd te maken heeft met leiderschap of vertrouwen. Aan een touwtje lopen is een trucje wat je een paard leert en als een paard wat zich verder perfect gedraagt zich een keer lostrekt om bij een graspriet te komen of omdat ie uit opwinding/enthausiasme een rondje wil rennen oid dan heeft dat echt niet perce altijd te maken met vertrouwen en leiderschap. Voor een paard is het toch de basis instelling dat hij wel gewoon naar die graspol kan lopen als hij dat wil, je moet het paard juist leren dat het feit dat hij aan het touw loopt hem daarin begrenst.

Mijn paard verstopt zich achter mij als die bang is, ook in vrijheid, maar trekt nog wel eens aan het touw als ie nieuwsgierig naar iets toe wil oid dat is gewoon net niet helemaal netjes dat trucje geleerd hebben en heeft imo niet zoveel met vertrouwen te maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 15:15

Daar is trouwens een hele mooie film van, kan even niet op de naam komen, maar gaat over een echt bestaande wilde hengst en zijn kudde. :j
Die paarden gaan onderling regelmatig een eind van de kudde weg, zeker in het dekseizoen.
Erg interessant.

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 15:18

Hmm het paard waar ik over praatte, die ik getraind heb (en nu deels mijne is), was een jaar geleden nog wild ;) komt uit een wilde kudde die alleen een tractor gezien heeft. Maar geen mensen.
Deze paarden hebbem een grooot gebied en moeten dus ook zien te overleven, dus ja dat overlevingsinstinct is er dus echt wel.
Toen we met m begonnen waren ze dus ook bamg, schrikkerig, gevaarlijk. Is er allenaal uitgetraind. Nu is t t meest veilige beestje dat je je kam voorstellen..
Schrikkerigheid kan je er uit trainen. Nouja, dat zeg ik verkeerd.. Een paard is een vluchtdier en zal dus altijd schrikken en weg willen rennen. Ook paarden van die paardenmannen die die awesome liberty shows doen.
De kunst is om je paard de volle leiderschap en vertrouwen in jouw te hebben. Dat jij de focus zo snel mogelijk op jou terug kan krijgen. Dat je paard weer kan relaxen. En dat is iets wat wij de paarden dus aanleren bij het beleren.
Daarom kan ik veilig tuigloos rijden, omdat ik de focus op mij terug kan krijgen wanneer hij schrikt. En daar heb je dus geen hulpteugels en een zwaar bit voor nodig, als je echte leiderschap en wederzijds vertrouwen hebt. Het is gewoon zo zo jammer dat dit niet geleerd word in Europa. Ik hoop echt dat dit veranderd gaat worden (en daar ga ik aan werken :P), als dit veranderd zou worden zouden de paarden zo veel beter worden begrepen. Minder gevaarlijke situaties, minder problemen en minder frustraties.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 15:23

Klopt, wij hebben 1 paardje dat nog wat rillerig is en zij is nog maar 10 maand en net bij ons, dus zij moet nog wat meer vertrouwen in ons krijgen.
Zij kende tot ze bij ons kwam ook geen verkeer of zeil of wat dan ook, dus wij oefenen daar gewoon mee en laten ze zelf op onderzoek uitgaan.
De paarden worden hier overigens heel goed begrepen hoor, we luisteren altijd naar wat ze te zeggen hebben, maar zorgen er wel voor dat zowel zij als wij niet in gevaar komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 15:31

Zie je het totaal niet aankomen?
ik zou goed gaan letten op haar lichaamstaal, en als je het idee krijgt dat ze er vandoor wil gaan, 20 meter in zn achteruit zetten... ik had een jaarling die dit grapje ook doorkreeg, maar bij haar zag ik het dus wel aankomen en dan moest ze aan de bak :j balen dat ze deed.. :D

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 15:37

@eileen:
Bij mij is dit ook geen probleem (heb veel op mijn paard gereden zonder halster of zadel. Ok weken in absolute vrijheid heb ik vaak ondervonden als groot voordeel in de training). Ik weet niet hoe jij werkt natuurlijk, ook niet hoe jij denkt over de alfa methode, maar de alfa methode volg ik zelf niet. Ik haal veel betere resultaten met de methode van passief leiderschap. Maar ik ben altijd benieuwd hoe anderen het doen. Dus als je wilt mag je een pb sturen met de pijlers waarop jou methode berust.
Niet dat ik er vanzelfsprekend mee eens zal zijn (misschien wel), want er zijn met methodes die werken, maar slechts weinig (tot nu toe ken ik er maar 1) waarbij heel goede resultaten worden bereikt op een vriendelijke manier een waarbij het paard centraal staat een alles op het paard als uniek wezen is aangepast waardoor je een zet hoorde band met je paard krijgt een nooit problemen krijgt met dominantie, wantrouwen en dergelijke. Ik ben vooral benieuwd of je misschien op ongeveer dezelfde manier werkt of op een andere manier waarbij dit alles ook centraal staat. Daarom ben ik benieuwd naar de pijlers van jou training kort toegelicht dan.

SpeechLess

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 15:47

Wat hier heel goed helpt is een longeertouw (gewoon touwtje is een beetje kort) aan de ene kant door het halster doen, dan over het hoofd en aan de andere kant vast klikken. Op deze manier heb je net even wat meer invloed als je paard weg trekt en kun je het patroon van succes bij het wegtrekken doorbreken.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 16:05

liedje89 schreef:
Ik vind het altijd een beetje onzin dat er gedaan wordt alsof paarden in de natuur als netjes op een rijtje alleen maar in ganzenpas achter de leider aan lopen en die alles precies bepaal[t].

Dat doen ze ook niet. In een groep neemt het ene paard meer initiatief dan het andere maar als je een tijdje een groepje paarden observeert zie je al gauw dat bij voorbeeld het ene paard het voortouw neemt als het om rusten gaat, een ander als het om water drinken gaat enz. Een paard loopt ergens heen (schaduw, waterbak, vul maar wat in) en als de andere paarden het de moeite waard vinden lopen ze mee. En zo kan het ook zijn dat een hoog in rang staand paard het leuk vindt om te spelen waardoor een veulen of jong paard tegen dat hoog in rang staande paard brutaal doet terwijl een lager in rang staand paard meer helpt om het veulen/jonge paard op te voeden waardoor het veulen zich naar zo'n paard ook beter gedraagt en er meer ontzag voor heeft dan voor het hoger in rang staande paard.

Ik heb een paard wat gewend is om veel voor zichzelf te beslissen (gebrek aan leiding bij zijn vorige eigenaar en ook toen hij net bij mij was). Dat paard wéét dat hij sterker is dan de mensen. En toch krijgt hij van mij soms de leiding. Uiteraard alleen op de wei, niet op de openbare weg. En dan merk je dat hij een hele zorgzame kant heeft. En zo laat ik ook mijn zeer volgzame merrie af en toe wat initiatief nemen. Zij is bij voorbeeld meestal degene die begint als er als idioten heen en weer gegaloppeerd wordt. En zo krijgt zij de vrijheid om het tempo te bepalen wanneer ik met haar ga wandelen en mijn ruin ab-so-luut niet. Daarmee wil ik niet zeggen dat hij geen rol heeft. Maar die rol is op dat moment niet die van tempocontrole. Ik zorg ervoor dat ik de rollen heb die ik wil en dat dat paard een/de rol(len) heeft die hij goed kan uitvoeren. En altijd in het voordeel van de samenwerking.

En zo heeft elk paard zijn kwaliteiten en rol binnen de groep.
Laatst bijgewerkt door Koper op 14-05-16 16:15, in het totaal 1 keer bewerkt

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 16:13

Eileen_ schreef:
funnyhorses schreef:
Jouw paard fixeerd zich gewoon te zeer op andere dingen.
Het is de kunst hem uit die fixatie te houden/halen.
Ik zou het eens proberen met voedsels bijv. gedroogde kamille dat ruikt lekker en is gezond. Zodra je merkt dat de aandacht foetsie gaat zorg je dat hij de kamille ruikt en bij goed gedrag geef je een beetje.
Met kracht ga je het immers niet winnen dus zul je slimmer moeten zijn en laat de liefde van een paard nou ook door de maag gaan.
Dus gewoon ervoor zorgen dat het paard graag bij je wil blijven en dat lukt met lekkers.

Dat is iets wat ik ook absoluut niet snap. Mn verstand kan daar gewoon niet bij, kan jij mij goed uitleggen hoe dat nou precies werkt? Vind t heel interessant omdat t voor mij juist echt t tegenovergestelds is :')
Positieve reinforcement noemen ze dat toch?
De paardentrainer waar ik werk, traint ook honden. Hij heeft t me ook uitgelegd dar mensen dit doen (hijzelf niet!) Paar dagen erna ging ik naar iemand toe en die deed het ook. Zij heeft een hond en die hond blijft altijd maar blaffen. In het huis en wanmeer ze een andere hond ziet bij t uitlaten oid. Dus elke keer dat ze blaft, geeft ze m koekjes!?!? :oo Positieve reinforcement noemen ze dat. Dus elke keer dar ze een hond zien, moeten zr dat associeren als een leuk ietd waar ze koekjes voor krijgen? Ofzo?
In mijn ogen beloon je toch gewoon t slechte gedrag? :P

Je hond belonen als ie al negatief gedrag vertoont lijkt me inderdaad niet logisch maar funny horses stelt toch alleen voor het paard zijn aandacht terug naar jou te trekken met voedsel voor hij echt iets verkeerds doet, dat is imo wel gewoon prima. Je leid bovendien af met de geur en het paard wordt pas beloont als hij zijn aandacht op jouw vestigt imo, niet dat je paard in de verte staat te kijken terwijl jij kamille in zijn bek duwt of hij zich al los aan het trekken is en je dan ineens kamille in zijn bek gaat duwen.
Laatst bijgewerkt door liedje89 op 14-05-16 16:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 16:19

Mooi voorbeeldje daarvan is misschien mijn merrie in de bekapstal.
Zij heeft een ongeluk gehad daarin en heeft sindsdien veel moeite om daar in te stappen.
Nu kunnen we met 3 man gaan duwen en trekken en haar er met veel geweld na een uur er in krijgen of met een bakje biks ervoor gaan staan, waarna ze er aan een los touwtje met haar oortjes naar voren in stapt.
Wij kiezen voor het tweede omdat dat veel minder stress oplevert en veel meer energie bespaart.

Ianrowan2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 16:25

Ik denk dat je het idee van met halster om braaf naast je lopen even niet meer moet hebben. Schijnbaar is dit geen paard waarbij je veilig over straat kan met alleen een halster.
Ik zou gewoon een hoofdstel omdoen, al moet je alleen maar naar een weiland lopen ( ik noem maar wat )
De veiligheid van je paard staat immers boven het idee dat het ook alleen met halster moet kunnen toch?!

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 16:30

Wij hebben ook zo'n portret. Doe inderdaad een hoofdstel om. En aan het halster het paard niet bij het touwtje vasthouden, dan heeft hij teveel ruimte om zijn hoofd van je af te zwaaien en kan jij hem niet meer houden. Dus aan het halster vasthouden en zorgen dat hij zijn hoofd niet van je af draait.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 16:30

@koudbloedkim:
Ik denk dat dit in eerste instantie wel iets goed is in dit geval omdat het paard sneller doorheeft dat het niet nadelig is. Ik zou dit echter niet toepassen bij een paard omdat het anders kan dan de door jou beschreven methode van 3 mensen, maar dit alleen al wandelend oplossen in een zo ontspannen moeite sfeer zodat het paard niet direct iets gaat verwachten van eten bij het binnengaan van zo'n ruimte. Maar goed ik denk dat ook dit een persoonlijke voorkeur is.

Sowieso is het beter om dat te doen dan zoals je zegt het paard er met 3 man injagen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 16:32

Ianrowan2009, precies. :j

Jensvl, er is geen andere manier bij dit paard dan de eerste of tweede optie. :)
Er zitten namelijk 2 uiteinden van de stangen en zodra het paard er ook maar iets schuin voor staat, kan het er al niet meer in.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 16:41

Als een andere oefen plaats niet gaat wordt het inderdaad moeilijk. Hoewel het mogelijk is met iets dat je zelf op een uurtje bouwt met paletten in de wei. Maar als dat echt niet mogelijk is, is het inderdaad moeilijk om anders te leren en veiliger met voedselbeloning.