KoudbloedKim schreef:Ik vraag me altijd af waarom mensen denken dat het te maken heeft met vertrouwen, dat het paard geen vertrouwen heeft in jou als leider.
Naar mijn mening is dat zelden het geval, maar denk het paard op dat moment:"Ik heb de kans, ik doe eens lekker waar ik zelf zin in heb".
Ze zien geen gevaar in voorbij scheurende auto's of diepe greppels en hebben zin in een beetje avontuur.
Wij hebben 1 van de 5 paarden die dit nog weleens wil proberen en die heeft geen moeite met ons als leider, maar af en toe wel gewoon een eigen mening van wat wel of niet kan/mag.
Dat heeft verder niks met vertrouwen te maken.
Jawel, dit is wel een probleem in de leiderschap. Als jouw paard jouw ECHT als leider ziet, en jouw ECHT vertrouwd, zou je zelf buiten kunnen lopen zonder touw en hij blijft bij je. Maar dan heb je wel een echt hoog level bereikt en veel mensen hoeven dat niet zo. Voor mij is werken in liberty een van de hoogtepunten van leiderschap, vriendschap en vertrouwen. En daarom vind ik dar zo geweldig. Je moet de perfecte balans hebben, anders loopt hij of over je heen, of rent van je weg.
Een paard dat weg rent, over je heen loopt, niet me je mee wilt lopen, niet op de goede plek wil lopen (te ver naar voren bijv), te dicht bij je loopt, te ver van je af loopt etc dat is allemaal een leiderschap/ vertrouwens probleem.
Ook met rijden kan bokken, steigeren of er vandoor gaan dit een probleem zijn. Een paard wat niet goed gestart is bij het beleren, mist de basis en kan je later dus veel problemen mee krijgen. Zie er heeeeel veel die dit hebben.
Een paard denkt niet 'ik heb de kans om dit de doen, laat ik me nu eens slecht gedragen
'. Een paard doet wat hij denkt dat hij moet doen. Of dat nou is om te overleven, om onder druk uit te komen/ omdat hij t nier snapr of omdat hij denkt dat wij dit van hem vragen.
Veel mensen zien helaas niet hoe hun paard daadwerkelijk is qua leiderschap. Puur doordat mensen dit gewoon nooit geleerd hebben! Velen hebben die kennis niet. Hoeveel mensen ik wel niet gehad heb (werk bij een paardentrainer) die zeiden dat dit paard zo goed opgevoed is en dat wij (als trainers) er wsl wel snel mee kunnen beginnen met rijden. Dat is meestal een slecht teken als mwnsen dst zeggen
. Want deze mensen zien niet dat dit paard verwend is, over je heeb loopt, schrikkerig is (ja, zelfs dat kan je er grotendeels uit trainen!!) Etc.
Het kan jou mening zijn dat leiderschap zelden een probleem is, maar her is een feit dat dit toch echt vaak voor problemen zorgt. Zonder dat mensen het doorhebben 
Wanneer ik terug kom in Nederland, hoop ik echt om mensen te laten zien hoe paardenpsychologie werkt, en hoe een paard echt correct te beleren zodat je geen problemen hebt later.
Wanneer jij een paard goed traint in het begin, is de rest appeltje eitje. Je paard een pirouet oid aanleren is nog nooit zo makkelijk geweest! Hij kent namelijk pressure- release al. Mijn paard had een goede start, en iedereen is verbaasd over hoe goed hij is. Nou heeft hij ook een gouden karakter, maar training is een ontzettend belangrijk deel. Ik kan m ergens parkeren (zonder touw oid) en een uur latee staat hij op dezelfde plek, zonder een voet te jebben bewogen. Ik kan m rijden en leiden/ spelen zonder tuig of touw oid. Hij doet alles wat ik m vraag, zelfs als hij t eng vindt. Heb m altijd op een halster gereden (ivm tandarts niet geweest), nu start ik met een bit en hij reageert er super op. Zo zacht met t. Begin nu zelfs al met war basis verzameling.
Pivots, sidepass, legyield (wijken in stap) is allemaal al erg goed. Gewoon omdat hij pressure- release kent. En dat starr aaaaallemaal met leiderschap en vertrouwen. Als je dat niet hebt, gaat de weg zoveel langer worden.