Hoe pak jij zoiets aan? ...Frozen horse

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ikke129

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 10:46

Ik lees mee! Mijn merrie heeft t ook. Een staker. Je kan beter een paard hebben wat voorwaarts/er vandoor gaat. Heb wel begrepen door grondwerk dat de leider de voeten van het paard beweegt, dus staat ze stil om wat voor reden dan ook probeer er naar links of naar rechts een stap te doen dan komt ze in beweging. Gaan binnenkort met parelli methode aan de slag. Ben benieuwd hoe dat uitpakt!

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-16 10:52

Ik word helemaal blij van alle berichten en tips! :j
Er valt genoeg uit te halen waarvan ik denk, dat kan ik eens proberen en het geeft mij in een aantal gevallen tevens de bevestiging dat, ondanks mijn twijfel, ik toch op het juiste pad zit *\o/*

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-16 10:55

ikke129 schreef:
Ik lees mee! Mijn merrie heeft t ook. Een staker. Je kan beter een paard hebben wat voorwaarts/er vandoor gaat.

Nou ik geloof niet dat ik daar zo gelukkig van ga worden hoor _O-

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 10:55

ikke129 schreef:
Je kan beter een paard hebben wat voorwaarts/er vandoor gaat.

Dat ben ik echt niet met je eens :P Ik heb echt liever een paard wat stilstaat hoor. met oversteken misschien wat banketstaaf, maar verder altijd veiliger dan een renner....

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 11:03

Toydoll schreef:
ikke129 schreef:
Je kan beter een paard hebben wat voorwaarts/er vandoor gaat.

Dat ben ik echt niet met je eens :P Ik heb echt liever een paard wat stilstaat hoor. met oversteken misschien wat banketstaaf, maar verder altijd veiliger dan een renner....

Ik reed vroeger (meer dan 40 jaar geleden) op een manege en daar zeiden ze: je hebt houwers en je hebt douwers, zeg maar waar je op wilt rijden. Ik koos toen al voor de douwers..... nu nog steeds :+

Eilatan

Re: Hoe pak jij zoiets aan? ...Frozen horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 11:34

Maar een drammerig paard is niet perse eentje die vlucht hoor....

Mijn merrie was en is drammerig als de pest (daar hou ik wel van, beetje looplust) maar bij angst bevriest ze. Mijn pony nu is eigenlijk een beetje traag en moet je voorruit schoppen, maar die rent dus bij angst......

Vond die eerste makkelijker....

Femek2902

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 11:55

Ow wat herkenbaar, mijn pony doet dit exact en ik was al een plan aan het bedenken hoe ik dit probleem ga aanpakken.

Funnyhorses, ik denk dat ik jouw aanpak ga proberen, denk dat dat weleens heel goed zou kunnen werken. Enige nadeel, het werkt niet als ik erachter loop :')

Bij ons gaat het buiten echt best wel heel goed, dan zie ik het aankomen en kan ik hem overtuigen dat iets oke is en dat het geen witte pony's eet :o

Maar binnen bij het werken gebeurt het ook, niet zozeer dat hij bevriest, maar wel dat hij zich helemaal opfokt en zich helemaal strak zet en dan opeens(echt opeens, niet na 300 signalen, het gebeurt soms binnen 2 secondes) ontploft in de zin van bokken en steigeren. Wat echt ongewenst is als je ernaast/achter loopt :') Voor iemand hier dit ook herkenbaar?

ikke129

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 11:57

Met buitenrijden misschien fijner een staker dan 1 die vlucht voor je gevoel idd. maar met trainen kan je het eerder omzetten naar werk/iets positiefs. :p voorwaarts is eerste prio nietwaar? Gas is het allerbelangrijkste is mij geleerd.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 12:48

jaa ikke dat ben ik met je eens, in de bak is het verschrikkelijk als ze het niet snappen en dan dus maar stoppen XD

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 14:56

Ik gebruik mijn "truckje" ook als er bijv iets of iemand achter ons aan komt zoals hond dan laat ik mn paard door tikje op de schouder omkijken dan heeft ze het " naderende onheil" alvast gezien en boeit t niet meer. Is de "onheil" voorbij krijgt ze alsnog iets lekkers.....niet omdat t moet maar omdat t kan haha

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 16:25

Freya6 schreef:
In het ideale geval leer je een paard alles eerst op de grond ernaast, en dan in de positie waar je zelf gaat zitten als ruiter en dan pas erop.

Oh, maar hiermee ben ik het volledig eens. Dit is stap 1.
Ik stap altijd af, ook al adviseert driekwart van de mensheid nooit af te stappen. Als ik merk dat hij iets echt, echt eng vindt, ga ik eraf. Samen gaan we erlangs, ik aan de gevarenkant. En even later stap ik er weer op.
Meestal is de terugweg (als het lukt ga ik wéér langs het 'gevaar') een stuk minder eng.

Het is de kunst aan te voelen wanneer je met wat druk zetten erlangs kunt gaan - of het paard uit het 'freeze moment' kunt halen met genoemde tik op de schouder en wat lekkers - of wanneer de spanning zo groot is dat hij er vandoor dreigt te gaan, dat je beter af kunt stappen en samen op de grond het gevaar trotseert.
De zin is trouwens taaltechnisch hopelijk nog verantwoord... :P

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-16 18:42

Vanmiddag kunnen uitproberen hoe de "stapjeterugtherapie" zou werken in de praktijk. Dat viel me in het geheel niet tegen! Na het rijden ben ik te paard een slag over het erf gegaan, hier ziet zij altijd wel iets wat haar de oortjes doet spitsen en zintuigen op scherp zet. Bij elk oortje wat ze scherp zette, zette ik haar stil, ff wachten, kauwmoment en vooruit. Op een gegeven moment had ze het door en stapte zelf spontaan vooruit na haar kauwen en loslaten.
Met dat weten ben ik het erf afgestapt om te kijken hoe ze zich, éénmaal van het erf, zou houden te midden van fietsers, wandelaars e.d, ook dit ging voor ons doen best goed. Jammer dat ons pril geluk gestoord werd door verdwaalde fietsers welke de weg vroegen. Tijdens de uitleg van wegbewijzering plonst er achter ons een eend in de sloot, rijden er wielrenners voorbij waarvan de wind door de spaken zoeft. Ze schrok, maar bleef wel bij de tijd. Niks geen freeze, al vond ze het wel genoeg voor vandaag. Ze heeft een hekel aan zoveel verschillende impulsen (drukte), ze deed eigenlijk niks, maar je merkt wel dat het haar irriteert, ze perst dan namelijk haar lippen samen. Dus dik tevreden afgestapt en het kleine stukje aan de hand terug gelopen met een tevreden briesend paard naast me +:)+

Ter aanvulling, mijn merrie en ik zijn het buiten rijden nog niet zo gewend. Uiteraard wel in de buitenbak, maar niet ohz het erf af. Wel zijn we diverse malen wandelend of naast de fiets het bos in geweest, maar door haar schrikgedrag en freezemodus en mijn onervarenheid hierin durfde ik dit ohz niet aan eerlijk gezegd. Wel had ik mijzelf als doel gesteld om dit jaar samen met haar zelfstandig het erf af te kunnen om een rit over heide of in het bos te kunnen maken. Ik heb nu in ieder geval een klein begin kunnen maken *\o/*

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 18:50

Je staat op het punt waar ik een jaar geleden stond.
Wat mij enorm geholpen heeft zijn een aantal adviezen over leiderschap van een 'ervaren oude rot' die hier niet meer komt.
Ik heb ze in een document gezet, om af en toe nog even door te lezen. Als je belangstelling hebt pm me maar.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 19:01

Morrie schreef:
Mijn paard "bevroor" extreem toen hij jonger was. Hij raakte zelfs zo in zichzelf gekeerd dat voorbijgangers zeiden: kom er maar af, want hij kijkt zo raar, z'n ogen draaien helemaal weg.
Hij is hiervoor behandeld met druppels door een holistiche dierenarts, dat heeft al veel geholpen. Pareli training heeft ook veel goed gedaan en uiteindelijk komt het nog maar sporadisch voor. Hij is nu 17 (en ik heb hem vanaf z'n 3e).

Als hij nu "bevriest", probeer ik het voor te zijn met de methode van op de schouder tikken, hoofd omdraaien en een brokje erin duwen, dat werk 9 van de 10 x perfect. Als het echt te eng is allemaal ga ik eraf en aan de hand gaat hij altijd mee. Gebeurt gelukkig vrijwel nooit meer.

Enge voorwerpen die stilstaan (grote trekkers, aanhangwagens, diepladers, cementwagens, enz.) zijn goed voor de "touch-it-game: hij raakt het enge ding aan met z'n neus, draait z'n snoet om en ik doe er een brokje in, daarna direct doorlopen.

Mijn paard is master in misbruik maken van situaties als er iets (eetbaars) voor hem in zit, maar zodra ik erop zit, doet hij dat, vreemd genoeg, niet.

jaaaj touch it game, ideaal voor dit soort situaties!

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 19:03

Icrack schreef:
Vanmiddag kunnen uitproberen hoe de "stapjeterugtherapie" zou werken in de praktijk. Dat viel me in het geheel niet tegen! Na het rijden ben ik te paard een slag over het erf gegaan, hier ziet zij altijd wel iets wat haar de oortjes doet spitsen en zintuigen op scherp zet. Bij elk oortje wat ze scherp zette, zette ik haar stil, ff wachten, kauwmoment en vooruit. Op een gegeven moment had ze het door en stapte zelf spontaan vooruit na haar kauwen en loslaten.
Met dat weten ben ik het erf afgestapt om te kijken hoe ze zich, éénmaal van het erf, zou houden te midden van fietsers, wandelaars e.d, ook dit ging voor ons doen best goed. Jammer dat ons pril geluk gestoord werd door verdwaalde fietsers welke de weg vroegen. Tijdens de uitleg van wegbewijzering plonst er achter ons een eend in de sloot, rijden er wielrenners voorbij waarvan de wind door de spaken zoeft. Ze schrok, maar bleef wel bij de tijd. Niks geen freeze, al vond ze het wel genoeg voor vandaag. Ze heeft een hekel aan zoveel verschillende impulsen (drukte), ze deed eigenlijk niks, maar je merkt wel dat het haar irriteert, ze perst dan namelijk haar lippen samen. Dus dik tevreden afgestapt en het kleine stukje aan de hand terug gelopen met een tevreden briesend paard naast me +:)+

Ter aanvulling, mijn merrie en ik zijn het buiten rijden nog niet zo gewend. Uiteraard wel in de buitenbak, maar niet ohz het erf af. Wel zijn we diverse malen wandelend of naast de fiets het bos in geweest, maar door haar schrikgedrag en freezemodus en mijn onervarenheid hierin durfde ik dit ohz niet aan eerlijk gezegd. Wel had ik mijzelf als doel gesteld om dit jaar samen met haar zelfstandig het erf af te kunnen om een rit over heide of in het bos te kunnen maken. Ik heb nu in ieder geval een klein begin kunnen maken *\o/*

Wat ook erg helpt bij dit soort paarden is stoppen na succes, dus als iets een succes is geweest stoppen en lekker op de wei (of waar ze rust heeft). Je zult zien dat ze na zo'n ervaring nog een tijdlang staat te kauwen en likken en verwerken. Het heeft enorme impact op dit soort paarden.
De volgende keer vraag je 1 % verbetering en stopt dan weer, of ga wat doen binnen de comfortzone. Zo stretch je de mood van je paard en de draagkracht neemt toe. *\o/*

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 19:06

Wat een fijn topic! Ja Parelli methode werkte voor mij erg goed om te leren lezen en juist handelen met de juiste timing. Ideaal voor dit soort paardjes. Werd helemaal verlieft op dit type. Omdat dit juist vaak de onbegrepen paarden zijn.
Als ze dan uiteindelijk naar je toe galopperen om zo graag mee te gaan is er toch veel winst uit de tijdsinvestering.
Wat top om te lezen hoe mensen in dit topic bezig zijn, en TS super fijn voor je paard hoe je met haar bezig bent.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 19:10

Mijn ruin kan het ook goed inderdaad. Ik ben inderdaad een drammer, en duw hem er gewoon langs, als hij opzij springt blijf ik toch wel zitten :=

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 19:12

AlwaysH schreef:
Mijn ruin kan het ook goed inderdaad. Ik ben inderdaad een drammer, en duw hem er gewoon langs, als hij opzij springt blijf ik toch wel zitten :=

Punt is dat een paard door door te drukken er vaak niet van leert. Met de approach en retreat wijze wel.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 19:17

Freya6 schreef:
AlwaysH schreef:

Punt is dat een paard door door te drukken er vaak niet van leert. Met de approach en retreat wijze wel.

Retreat, hoezo iets herhalen als hij er met een beetje vertrouwen langsloopt? Snap ik niet helemaal hoor:) Bij hem is het in ieder geval in een jaar al erg verandert.

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-16 19:35

Freya6 schreef:
Wat ook erg helpt bij dit soort paarden is stoppen na succes, dus als iets een succes is geweest stoppen en lekker op de wei (of waar ze rust heeft). Je zult zien dat ze na zo'n ervaring nog een tijdlang staat te kauwen en likken en verwerken. Het heeft enorme impact op dit soort paarden.
De volgende keer vraag je 1 % verbetering en stopt dan weer, of ga wat doen binnen de comfortzone. Zo stretch je de mood van je paard en de draagkracht neemt toe. *\o/*

Die handelswijze heb ik, onbewust, toe gepast toen ik voor het eerst ohz vanuit de binnenbak het erf opging. Ze vond het erg spannend, maar ik wilde haar toch laten wennen aan het feit dat de wereld ohz groter is dan een binnen en buitenbak. Ik ben klein gestart met 5 stappen buiten de bak en daarna de binnenbak weer in. Een paar rondjes binnenbak (comfortzone) en weer naar buiten en 1á2 stapjes verder dan de eerste keer. Dit heb ik langzaamaan uitgebouwd naar meer tot daar waar het erf stopt.
We waren nu op een punt dat we kleine blokjes om op het erf maakten en sinds korte tijd een miniem stukje over het pad voor het huis langs. Met vandaag weer een stuk verder het erf af.

Het is erg fijn te lezen dat ik gevoelsmatig toch de juiste aanpak heb weten te kiezen. Die bevestiging sterkt mij ook natuurlijk. Ik denk dat het voor sommigen wel herkenbaar zal zijn dat je niet altijd evenveel begrip en of steun krijgt van stalgenoten.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 19:53

Citaat:

Citaat:
Retreat, hoezo iets herhalen als hij er met een beetje vertrouwen langsloopt? Snap ik niet helemaal hoor:) Bij hem is het in ieder geval in een jaar al erg verandert.

Retreat is terugtrekken :) dus wat ze in het wild ook doen bij iets engs, naderen en terugtrekken. Zodat ze zich kunnen ontspannen en de situatie overzien. Ja, en vooral tijd geeft de verandering zoals je zelf al schrijft!
Laatst bijgewerkt door Freya6 op 01-05-16 19:57, in het totaal 4 keer bewerkt

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 19:54

Icrack schreef:
Freya6 schreef:

Die handelswijze heb ik, onbewust, toe gepast toen ik voor het eerst ohz vanuit de binnenbak het erf opging. Ze vond het erg spannend, maar ik wilde haar toch laten wennen aan het feit dat de wereld ohz groter is dan een binnen en buitenbak. Ik ben klein gestart met 5 stappen buiten de bak en daarna de binnenbak weer in. Een paar rondjes binnenbak (comfortzone) en weer naar buiten en 1á2 stapjes verder dan de eerste keer. Dit heb ik langzaamaan uitgebouwd naar meer tot daar waar het erf stopt.
We waren nu op een punt dat we kleine blokjes om op het erf maakten en sinds korte tijd een miniem stukje over het pad voor het huis langs. Met vandaag weer een stuk verder het erf af.

Ja heel fijn dat je eigen gevoel en intuitie de juiste weg laten zien, een beetje meer ondersteunende info hier en daar en je bent al heel eind op weg! Top!

Het is erg fijn te lezen dat ik gevoelsmatig toch de juiste aanpak heb weten te kiezen. Die bevestiging sterkt mij ook natuurlijk. Ik denk dat het voor sommigen wel herkenbaar zal zijn dat je niet altijd evenveel begrip en of steun krijgt van stalgenoten.

Ja heel fijn dat je eigen gevoel en intuitie de juiste weg laten zien, een beetje meer ondersteunende info hier en daar en je bent al heel eind op weg! Top!

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 20:11

@Freya, maar als ik ergens langs moet (op het erf bijvoorbeeld) heb ik toch niet echt de keuze om terug te trekken?

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 20:22

AlwaysH schreef:
@Freya, maar als ik ergens langs moet (op het erf bijvoorbeeld) heb ik toch niet echt de keuze om terug te trekken?

Dat weet ik niet, ik probeer zelf in de situatie te zijn dat ik daar niet in beland. Soms heb je idd geen keuze.
Het meest ideaal is om toch situaties voor te zijn, of te oefenen in de bak, zodat je bijv. kunt stoppen op zo'n moment. Maar dan hebben we het over de ideale situatie.

Veel mensen doen te snel dingen waar het paard nog niet aan toe is, dan krijg je vaak situaties waarin je moet handelen.
Juist ergens langs 'moeten' is vaak onze menselijke gedachte, het paard heeft er soms meer aan (meestal meer aan) om er niet langs te moeten, maar er langs te willen. Dat betekent dat wij onze ideeen over bijv. een uur in de bak te gaan rijden opzij moeten zetten omdat de situatie om ander handelen vraagt en het paard een signaal geeft waar we zelf, en het paard iets van kunnen leren.

Je kunt niet altijd voorkomen dat je bijv onverwachts iets tegen komt, maar in de ideale situatie is het uitpluizen van zo'n mogelijkheid het beste, of het voorkomen door eerst in veilige situaties van alles en nog wat te oefenen.

Maargoed, dat is mijn visie :)
Laatst bijgewerkt door Freya6 op 01-05-16 20:24, in het totaal 1 keer bewerkt

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 20:24

Ik snap de methode wel ja!

Maar meestal weet ik wanneer hij iets eng gaat vinden. Heeft hij gewoon die extra: "Kom maar stap" nodig. Hij heeft toch wel vertrouwen om mij te volgen.