Verlatingsangst maar dan anders

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Donna89

Re: Verlatingsangst maar dan anders

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 18:36

Dan zou ik lekker de zweep achterwegen laten en rust en vertrouwen opbouwen

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 20:53

idylle schreef:
Ik snap het van haar ook wel hoor dat ze me nog niet vertrouwd .
Ik heb haar afgelopen maandag uit de handel weggekocht. Geen idee wat ze daarvoor allemaal heeft meegemaakt en misschien heeft ze wel heel veel paardenmarkten gezien. Steeds wisseling van vriendjes gehad enzo, daar zou dit gedrag goed bij passen iig.
Gelukkig is ze nu uit de handel en heb ik als alles meezit een leuk nieuw baasje voor haar waar ze oud kan worden.

Ik snap het niet helemaal denk ik? Je hebt de pony afgelopen maandag gekocht en de pony is voor de verkoop, dan is de pony toch nog steeds niet uit de handel? Zeker niet gezien je de pony gelijk ook weer te koop hebt aangeboden...

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-16 20:58

In die zin heb je gelijk idd.

Ik bedoel meer dat ze nu niet meer van handelaar naar handelaar gaat. Ik verkoop haar namelijk niet aan een handelaar maar een particulier (dat is tenminste m'n bedoeling, al kan het natuurlijk zijn dat een eventuele koper daar niet eerlijk over zou zijn)

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 21:42

Ik versta heel goed dat je dit graag zelf wil oplossen, je stelt hier een vraag en krijgt heel wat antwoorden, sommige antwoorden lijken een beetje op elkaar en andere gaan dan ineens een heel andere kant uit. Jij zal daar dan één of enkele tips uit selecteren en wat gaan uitproberen. .......
Besef wel dat je bezig bent een paard te trainen, en niet zomaar een paard, maar een paard met een paar probleempjes.
Je hebt heel duidelijk geen echte ervaring met dit soort werk, doe het dan ook niet zomaar op eigen houtje, haal er een ervaren trainer bij en doe dit bv een paar keer samen, eigenlijk net hetzelfde als bv rijles nemen dat doe je ook niet elke dag maar bv 1 x per week en dan kan je de rest van de week zelf verder oefenen.
Alleen zoiets proberen zal het probleem niet oplossen, niet omdat het zo moeilijk is, maar gewoon omdat jij zelf niet juist weet wat te doen en waar je moet op letten.
Zoek dus een trainer.

idylle schreef:
Vandaag had madam besloten dat de wei beter was als de poetsplaats. Ik heb aan haar getrokken, haar uit evenwicht gebracht door tegen haar schouwden te duwen, maar vooruit het land uit was geen optie volgens mevrouw. Geprobeerd een kort rondje te lopen wat goed ging maar zodra we bij de uitgang kwamen stond ze stil en was er geen beweging in te krijgen. Uiteindelijk heb ik haar met d'r kont naar de uitgang geparkeerd en heb ik haar achterwaarts het land uit laten lopen :+
Wie niet sterk is, miet slim zijn -:)
Nu maar hopen dat ze hierin blijft trappen

Goed; missie weglopen als ze vast staat...
Vastgezet , stapje weg, madam over de zeik... De paardenknoop waarmee ze vast staat krijgt ze op de een of andere manier altijd los dmv trekken %) als ik er zelf aan trek om te controleren gebeurd er niks, maar als ik dan even later weer kijk hangt het touw nog los om de paal heen....
ik was dus bij haar weggelopen en zag dat het touw weer loskwam, ze stond stil daarna dus kon gelukkig naar haar toe. Toen dacht ik dan maak ik er maar een gewone knoop in, als ze gaat hangen jammer dan, maar dan komt ze iig niet los en leert ze dus ook niet dat hangen helpt ;)
Fikse knoop erin gelegd, ik aan de andere kant van het hek, mijn eigen pony erbij gehaald (die ook graag schraapt maar meer van opwinding als verlatingsangst ) ik stond verdekt opgesteld achter de paal en daar lag een halster van de andere pony. Vos ging weer als een malle tekeer dus ik pak dat halster en geeft haar er een tik mee op d'r kont, aangezien ze zicht dusdanig aan het opwinden was dat ze daar niet meer 'alleen' uit zou komen. Ze schrok van de pets en keek even beduusd om zich heen van goh wat was dat nou :?
Toen ze even stil stond kwam ik achter de paal vandaan en heb haar beloond. 2e x ging precies zo. De 3e x, zakte haar hoofdje mooi en 'gaf ze zich over' daar heb ik het bij gelaten voor vandaag.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-16 10:00

Het verhaal krijgt een andere wending!

Pony heeft zwaar zomereczeem.
Is inmiddels ingespoten met cortisol maar dit geeft geen verbetering. Ook staat ze onder een eczeemdeken wat minimaal helpt.
Nu wil ik proberen haar van het gras af te halen, of iig voor de nacht. Maar dan moet ze alleen op stal staan. Ze flipt als ze alleen staat!
Iemand enig idee hoe ik dit kan oefenen?

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 12:03

Ik zou er een pony naast zetten, ik denk niet dat het nu anders kan.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-16 12:43

Ik heb 2 pony's en er staat nog een pony Vd staleigenaar. Mijn pony kan prima alleen, dus die zou buiten kunnen blijven, helaas kan de pony Vd staleigenaar niet zo goed met m'n andere pony, dus ook dat word lastig. Dan erbij kunnen ze elkaar niet zien als ze op stal staan, dus lastig lastig lastig. Mijn pony kan ik er wel bij in zetten, maar dan staat de pony Vd staleigenaar alleen en dat is ook wat lastig

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 12:56

idylle schreef:
Ik heb 2 pony's en er staat nog een pony Vd staleigenaar. Mijn pony kan prima alleen, dus die zou buiten kunnen blijven, helaas kan de pony Vd staleigenaar niet zo goed met m'n andere pony, dus ook dat word lastig. Dan erbij kunnen ze elkaar niet zien als ze op stal staan, dus lastig lastig lastig. Mijn pony kan ik er wel bij in zetten, maar dan staat de pony Vd staleigenaar alleen en dat is ook wat lastig

Maar ze staan nu toch met z'n vieren, of begrijp ik het verkeerd? Dan kan de pony van de staleigenaar toch gewoon blijven staan met één van jouw ponies?

Jammer dat de stallen helemaal dicht zijn, maar ik zou toch kijken hoe het gaat met een pony ernaast. De stallen staan direct langs de oprit geloof ik hè? Anders kon je nog een mini-paddockje voor de stal van je eczemer maken voor de andere pony.

Donna89

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 13:29

en de hele kudde overdag op stal en 's nachts buiten?

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-16 14:02

Er zijn 3 pony's, waarvan 2 met verlatingsangst en juist die 2 kunnen niet met elkaar.
Ga vanavond met m'n verzorgster oefenen om haar de pony alleen mee te krijgen , hoop dat het lukt

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-16 06:40

Even een update,
Gisteren samen met m'n verzorgster geprobeerd de pony alleen uit het wei te halen. Zweepje mee en pony ophalen. Toen ze in de gaten kreeg dat ze alleen mee moest ging ze uiteraard stilstaan. Even een tikje met de zweep, daar schrik ze van en zette haar weer aan het lopen . Daarna probeerde ze het nog een x en gaf ik weer een tikje met het zweepje en toen was het goed. Het ging niet van harte, maar ze liep mee. De pony's staan nu in een andere weide en ze kon ze dus mooi zien vanaf de poetsplaats. De eerste 5 minuten2 x wat slappe zenuw mest en draaien en toen was het goed en ontspande ze. Toen ze terug mocht heb ik haar even aan de hand mee de hoek om genomen, zodat de pony's uit het zicht waren en meteen weer opgedraaid toen het goed ging zodat ze leert dat ze weer terug komt. Ik ben trots op haar!