2 problemen met paard

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Daantjuh88

Re: 2 problemen met paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 12:23

Mijn merrie deed het juist andersom. De stal en wei uit spurten. Ik ben een tijdje bezig geweest, maar inmiddels doet ze normaal. Telkens 1 stapje vooruit, stap weer achteruit, stap vooruit etc. En net zo hard weer terug zetten waar je bent gebleven als het fout gaat. Dus voor de stal zetten, 1 stap naar voren, belonen, stapje terug. 2 stappen naar voren, weer een stap terug etc. Schiet hij de stal in, hup er weer uit en overnieuw. Ik ben er ook avond aan avond mee bezig geweest en nu loopt ze rustig de stal uit en de wei.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 12:24

Klein tipje, houd hem gebogen op dat soort momenten zodat je hem om kan trekken als je het aanvoelt. Zodra hij zich rechtstelt ben je te laat want dan kan je niks meer.

Monte_Cristo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-16 11:42

Achteruit de stal in gaat nu heel erg goed. Ik krijg hem nu lekker rustig de stal in zonder ongelukken. Naar de wei verschilt per dag. Ik hou hem in de gaten loopt schuin achter me en zet hem elke 2 passen stil en beloon hem. Dit ging een paar dagen goed maar vandaag ging hij er toch weer vandoor. Hij is niet gemeen of gaat er bokkend vandoor hij rent ineens weg. Hij moet idd zijn patroon veranderen ik word ook niet boos. Ik ga gewoon verder met zijn patroon door te breken dank je wel alvast voor alle tips ik ga alles uitproberen bij hem

Monte_Cristo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-16 11:44

En wat betreft het voer hij krijgt pas eten wanneer alle paarden op stal staan dus dat is het niet. Hij rent alleen als hij de wei opgaat als ik hem eruit haal doet hij niks en sjokt hij gezellig mee

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 12:25

Laten zien dat de wei ook een plek is waar hij zijn aandacht bij jou moet houden door daar wat oefeningen te doen aan de hand. Als je dat langzaam uitbreidt tot naar het hek en het hek binnen en buiten wandelen, gaat dit volgens mij opgelost geraken.
Aangeleerd gedrag gaan bestraffen met een hengstenketting om de neus waar je aan gaat snokken is behoorlijk wreed. Je kan beter het juiste aanleren dan het foute met pijn te bestraffen.
Dus ga werken in de wei, vooral in de buurt van het hek.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 19:59

Monte_Cristo schreef:
Achteruit de stal in gaat nu heel erg goed. Ik krijg hem nu lekker rustig de stal in zonder ongelukken. Naar de wei verschilt per dag. Ik hou hem in de gaten loopt schuin achter me en zet hem elke 2 passen stil en beloon hem. Dit ging een paar dagen goed maar vandaag ging hij er toch weer vandoor. Hij is niet gemeen of gaat er bokkend vandoor hij rent ineens weg. Hij moet idd zijn patroon veranderen ik word ook niet boos. Ik ga gewoon verder met zijn patroon door te breken dank je wel alvast voor alle tips ik ga alles uitproberen bij hem

Als hij losgebroken is, haal je hem dan terug om hem weer rustig mee naar de wei te nemen?

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 20:13

Ik heb de mijne met 2 man in het verleden naar de wei gebracht en gehaald en dan beide een hengstenketting ieder aan 1 kant
Om het moment dat hij wilde gaan allebei corrigeren.
En dan het gewoon nog 3x proberen hè. .. Spookje

Heb ik maar 2 dagen hoeven te doen.

Was niet leuk om te zien dat hij zowat op zijn kont zat maar gevaarlijke situaties zaten we ook niet op te wachten.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 20:35

Mijn ga je niet horen zeggen dat het niet helpt. Maar wel dat het ook vriendelijker kan en even snel.
En ja ik kan dit zeggen uit ervaring dat dit met de meeste paarden die volgens de eigenaar een hengstenketting nodig hebben, geen probleem is. Als je het maar gewoon uitlegt aan het paard is dit over het algemeen genoeg.
Bij aangeleerd gedrag zal je een beetje extra moeite moeten doen om de juiste oplossing te vinden, naar ik vermoed dat als mijn tip wordt toegepast dat het dan al een pak verschil zal maken.
Ik heb ook enkele gevallen gehad die dat deden waarbij de eigenaar zei dat ze een hengstenketting nodig hadden om het paard te kunnen leiden omdat ze anders meegesleurd werden aan het leidtouw.
Vind het raar of niet, maar bij de meeste gevallen is dat probleem binnen 10 minuten opgelost.
En dit waren paarden waarbij meer dan 10 jaar een hengstenketting bij nodig is geweest.
Dus ja, het helpt.
Maar ja er zijn betere, minstens even snelle, en veel vriendelijkere manieren te bedenken.
Zeker als het zoals hier hoogstwaarschijnlijk aangeleerd gedrag is, vindt ik het behoorlijk wreed het met een hengstenketting op te willen lossen in plaats van eens te gaan kijken wat je ZELF kan veranderen om de situatie te kunnen veranderen.

Monte_Cristo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-16 08:31

jensvl schreef:
Mijn ga je niet horen zeggen dat het niet helpt. Maar wel dat het ook vriendelijker kan en even snel.
En ja ik kan dit zeggen uit ervaring dat dit met de meeste paarden die volgens de eigenaar een hengstenketting nodig hebben, geen probleem is. Als je het maar gewoon uitlegt aan het paard is dit over het algemeen genoeg.
Bij aangeleerd gedrag zal je een beetje extra moeite moeten doen om de juiste oplossing te vinden, naar ik vermoed dat als mijn tip wordt toegepast dat het dan al een pak verschil zal maken.
Ik heb ook enkele gevallen gehad die dat deden waarbij de eigenaar zei dat ze een hengstenketting nodig hadden om het paard te kunnen leiden omdat ze anders meegesleurd werden aan het leidtouw.
Vind het raar of niet, maar bij de meeste gevallen is dat probleem binnen 10 minuten opgelost.
En dit waren paarden waarbij meer dan 10 jaar een hengstenketting bij nodig is geweest.
Dus ja, het helpt.
Maar ja er zijn betere, minstens even snelle, en veel vriendelijkere manieren te bedenken.
Zeker als het zoals hier hoogstwaarschijnlijk aangeleerd gedrag is, vindt ik het behoorlijk wreed het met een hengstenketting op te willen lossen in plaats van eens te gaan kijken wat je ZELF kan veranderen om de situatie te kunnen veranderen.

En jou tip is? Ik wil zelf ook een vriendelijke manier vinden want het is verder een schat van een dier die iedere ochtend en avond een knuffel wil. Ik kan hem weleens achter het behang plakken maar verder is hij super lief, maar ditmoet wel opgelost worden.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 16:31

Volgens mij is die al vermeld in een voorgaande post. Namelijk leid en volg oefeningen in de wei in bij het hek.
En indien nodig een verdere verfijning van wijken voor druk.