Ik ben het beu, paard blijft maar wegrennen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sheldon

Re: Ik ben het beu, paard blijft maar wegrennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 20:42

Zoek fijn een ander verzorgbeest. Hier wordt je hopeloos gefrustreerd door.

BrechtCarlos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 20:45

Ook zoveel last van gehad met mn pony!. Ik deed altijd als ik m niet kon vangen, de wei als je hem gaat pakken kleiner maken. Ik had zo'n haspel met draad. Eerst wei door de helft, dan dat door de helft en dan dat weer door de helft tot het klein genoeg is om je pony te pakken. Dat een paar weken doen en op een gegeven moment had mijn pony door dat weglopen geen zin meer had.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 20:46

Ik zou lekker stoppen en een leuk paard zoeken. Zo te zien hebben de eigenaren er niet zo'n haast mee dat er wat gebeurt, want die laten haar gewoon staan als het niet lukt. Dan kun jij doen wat je wilt, maar als ze bij de eigenaren elke keer haar zin krijgt, zal ze het blijven doen. Niet komen is nu een open optie, de eigenaren moeten meewerken om haar te laten inzien dat weglopen geen optie meer is. Mja dat moeten ze dan wel willen en daar moeten ze wel tijd, energie en geduld in willen stoppen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 20:52

Joolien schreef:
Ik zou lekker stoppen en een leuk paard zoeken. Zo te zien hebben de eigenaren er niet zo'n haast mee dat er wat gebeurt, want die laten haar gewoon staan als het niet lukt. Dan kun jij doen wat je wilt, maar als ze bij de eigenaren elke keer haar zin krijgt, zal ze het blijven doen. Niet komen is nu een open optie, de eigenaren moeten meewerken om haar te laten inzien dat weglopen geen optie meer is. Mja dat moeten ze dan wel willen en daar moeten ze wel tijd, energie en geduld in willen stoppen.

Ik ben het hier niet helemaal mee eens, een paard weet donders goed bij wie hij wat wel en niet kan flikken. Als het eenmaal duidelijk is dat hij bij haar niks meer kan maken dan heeft dat op zichzelf niks met de eigenaren te maken, als is het natuurlijk wel fijn als ze meedenken. :)

Verder zou ik het nog eens proberen met deze tips in het topic! Mocht het over 2 maanden nog steeds zo ontzettend bagger zijn, dan zou ik inderdaad proberen om iets anders te vinden. Plezier in de paarden houden is en blijft belangrijk, het is immers je hobby.

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-16 20:52

Wel moet ik even zeggen dat de eigenaren niet weten dat Kaya ook zo naar mij uithaalt.
Ik ben van plan om dat deze week te bespreken met ze, heb ook nog niet verteld dat het vandaag zo uit de hand is gelopen.
Ben dan bang dat ze boos worden, slaat nergens op want ze worden nooit boos.. Maar toch ik durf het niet.. :\
Deze week komt er dus ook een gesprek met de eigenaren. Misschien staan hun er dan ook voor open om dingen te veranderen

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 21:02

Sam doet dat ook. Die moet je met tweeen vangen en insluiten, die ene keer dat ik er mee ga rijden. Ze wil niet weg uit de wei met de anderen.
Als ze daarin te ver doorgaat, verkoop ik haar gewoon.

Yacintha

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 21:05

Heb je, buiten deze problemen, plezier in het werken met dit paard? Als je deze problemen niet had, ga je dan met plezier naar haar toe? Kijk je er dan naar uit? Zo ja, dan zou ik zéker niet opgeven. Je moet hier gewoon even doorheen.
Tips die hierboven zijn gegeven kun je al veel mee! En ook ik raad zeer sterk aan om hasr op te jagen, oftewel: doe een join up. Je gaf eerder al aan dat ze dan vrij snel naar je toe komt. Zodra ze dit doet, gan dan eens grondwerk in het land, zonder touw doen. Het eerste moment dat ze van je zijde wijkt, gelijk weer opjagen. Ik heb dit ook regelmatig met her binnen zetten van een paard gehad. Stond al gauw een uur in de paddock te jagen, werd het spuugzat. Maar na een aantal weken kwam hij zo naar mij toe!

De leiderschapsverhouding tussen jou en je paard is uit balans, zij neemt nu de overhand. Dit moet je terug zien te krijgen en dan kan nog best eens moeilijk worden, als ik het zo hoor. Let er wel op dat je geen dictator gaat worden. Daar worden de problemen namelijk niet minder van. Ze moet jou vertrouern, respecteren en zien als leider, dat betekent dat ze vrijwillig naar je toe komt omdat ze jou 'nodig' heeft. Alleen jij kan haar rust, bescherming, voedsel en plezier brengen. Dát moet zij denken.

Ik zie dat je in Drenthe woont. Nu is Drenthe natuurlijk groot, maar mocht je nou echt hopeloos zijn, wil ik best eens langskomen om te helpen, enkel tegen reiskosten. Je kunt me altijd een pb sturen!

gita1501

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 21:10

Ik ken jouw probleem heel goed! Mijn verzorgpony deed dit ook een tijdje en ik heb toen ook een topic geopend, veel goede tips zijn hier al genoemd maar misschien heb je er wat aan: [OPG] ik word er zo moe van.., heel veel succes, ik weet hoe frustrerend het kan zijn..

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-16 21:12

Om heel eerlijk te zijn? Nee, ik kan niet veel met haar, als ik te ver wandel dan raakt ze helemaal in de stress. Ze schrikt heel veel en is altijd onvoorspelbaar.
Ik rij haar omdat ze bij mij eigen Shet staat en omdat het mag van de eigenaren. Maar heb er niet zoveel plezier aan als ik met vorige paarden..

Bah wat voel ik mij ondankbaar als ik zo over d'r praat :(

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 21:14

SindyKaya schreef:
[Haar moeder is net zo als Kaya, soms nog wel erger

Aangeleerd gedrag. Staat de moeder ook in dezelfde wei?

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-16 21:16

Floortz schreef:
SindyKaya schreef:
[Haar moeder is net zo als Kaya, soms nog wel erger

Jaa die staat in de zelfde wei.

Happy16

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 21:18

Ik zou haar lekker laten rennen, dat wil ze toch? Maar dan niet eten tussendoor, en niet stilstaan. En als ze het zat is lekker nog 10 minuten rennen. Dan bedenkt ze zich wel de volgende keer!

Dancyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 21:20

Joolien schreef:

Mwa, Dancy had dat ook altijd, maar ze weet precies dat ik de baas ben, bij mij flikt ze dat niet. Geef dr aan iemand anders en het is een monster.

En over dat uithalen, zweep mee en een mep geven. Zijn we helemaal gek geworden, dat moeten ze bij mij niet proberen.

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-16 21:21

Happy16 schreef:
Ik zou haar lekker laten rennen, dat wil ze toch? Maar dan niet eten tussendoor, en niet stilstaan. En als ze het zat is lekker nog 10 minuten rennen. Dan bedenkt ze zich wel de volgende keer!

Het probleem is dat ik dit al 3 jaar lang doe.. Het helpt gewoon niet. Of ze nou alleen of met alle paarden in het weiland staat, het helpt niet.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 21:25

Happy16 schreef:

Stom rondjes rennen gaat niks oplossen. Paard beslist dan nl nog steeds hoe en wat. Heel veel van richting laten veranderen, dan gaan ze wel op je letten. Ook zo'n grapjas gehad, zweepje/touw mee, na 4-5x van hand veranderen was ik veel leuker dan alle andere opties en had ik weer mijn brave pony naast mij. Nu had ik in dit geval een weide van nog geen 1/2ha die in 2 stukken verdeeld was (afwateringsgreppel), maakte dit een stuk makkelijker.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 21:28

Ik bewonder je om je doorzettingsvermogen om dit 3 jaar vol te houden hoor.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 21:28

BrechtCarlos schreef:
Ook zoveel last van gehad met mn pony!. Ik deed altijd als ik m niet kon vangen, de wei als je hem gaat pakken kleiner maken. Ik had zo'n haspel met draad. Eerst wei door de helft, dan dat door de helft en dan dat weer door de helft tot het klein genoeg is om je pony te pakken. Dat een paar weken doen en op een gegeven moment had mijn pony door dat weglopen geen zin meer had.

dit doen wij ook met de ergsten die dit gedrag doen. of een weiland/stukje wat in een punt afloopt.. zodat je ze erin kan drijven.. ze geven het dan meestal wel op. (deze springen er niet uit).

dat opjagen wil ook wel eens werken maar bij haar had je dat al geprobeerd geloof ik.

een hier op stal zet ik alleen in een kleiner stuk met punt. als die in een heel weiland loopt kan je het wel vergeten. of hij kan op het padje tussen de paddocks in lopen dan vang ik em daar loopt dood bij het hek.

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 21:33

Citaat:

Jaa die staat in de zelfde wei.

Dit ga je zo 123 niet oplossen.

SindyKaya schreef:
Om heel eerlijk te zijn? Nee, ik kan niet veel met haar, als ik te ver wandel dan raakt ze helemaal in de stress. Ze schrikt heel veel en is altijd onvoorspelbaar.
(

Ze heeft nooit geleerd zelfstandig te functioneren.

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-16 21:44

Het stuk kleiner maken deed ik ook wel eens, maar dat durf ik nu simpel weg niet meer omdat ik bang bent dat ze de kont naar mij toe draait, en die is dan gróót..

Floortz
Ik vind je berichten niet echt onderbouwend, wat moet ik hier nu mee ? :)
Hoe had ik haar alleen moeten laten functioneren ?

SpeechLess

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 21:47

Ik bekeek net even het topic wat in je onderschrift staat, van eind 2015, en daar klink je juist heel blij met haar. Klinkt ook alsof het toen een stuk beter ging, je schrijft zelfs dat ze naar je toe kwam in de wei ipv wegrende. Is er in de tussentijd iets gebeurd waardoor je het nu eigenlijk niet echt meer ziet zitten samen met haar?

Sidera

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 21:50

Persevero schreef:
Mooi dat ze het ook in de bak doet. Haar daarin zetten en flink aan het werk zetten telkens als ze jou negeert of van je wegloopt. Mooiste is als je een kleiner stuk hebt, anders wordt je zelf moe. Gewoon met het spelletje mee doen, jij wil lopen prima dan zul je ook lopen.

Dit werkt ook super goed in de bak met die van mij idd

Maar als eten maar tijdelijk werkt zou ik dat veel langer doen! Gewoon altijd iets lekkers geven als ze eenmaal naar je toe is gekomen zodat ze het met positieve dingen associeert

Dr jaloers maken door andere paarden te aaien / iets te eten te geven helpt misschien ook wel wat?

En ps wat schrik ik van een hoop mensen die maar hun paard zomaar even verkopen bij het minste of geringste / een ander verzorgpaard zoeken. Niet gek dat er zoveel probleem paarden zijn, als ze elke keer maar weer verkocht worden wordt het probleem steeds erger.

Er zijn echt 1000 manieren om hier aan te werken. En neem gewoon een zweep mee de wei in, die je alleen gebruikt als ze echt naar je uit haalt. Paarden die uithalen moet je gewoon een klap geven/goed wegjagen, dat gedrag is nooit OK. Verder positieve beloning

En dat je niet met haar hebt gereden betekent niet dat je in die tussen tijd wel hebt geoefend met dit gedag toch? Zet haar de volgende keer op een stukje land ter grote van een longeer bak en drijf haar rond meerdere kanten op totdat ze echt uitgerend is en wil stoppen. Als ze echt naar je toe komt of blijft staan is het klaar, anders gewoon weer door.

Mijn merrie heeft het dan binnen 5 min gehad en die is hier soms ook echt een draak mee (al was het 7 jaar terug veel erger)
Laatst bijgewerkt door Sidera op 19-03-16 22:01, in het totaal 2 keer bewerkt

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-16 21:53

SpeechLess schreef:
Ik bekeek net even het topic wat in je onderschrift staat, van eind 2015, en daar klink je juist heel blij met haar. Klinkt ook alsof het toen een stuk beter ging, je schrijft zelfs dat ze naar je toe kwam in de wei ipv wegrende. Is er in de tussentijd iets gebeurd waardoor je het nu eigenlijk niet echt meer ziet zitten samen met haar?

Klopt, zo voelde ik mij op dat moment ook. En er waren ook echt wel momenten dat ze naar mij toe kwam maar als ik dat nu vergelijk met de keren dat ze wegrent was dat heel minimaal.
Er zijn intussen wel wat ongelukken voorgevallen waardoor ik banger ben geworden en dus minder ben gaan doen.

Ik baal er gewoon van dat ze zich dit jaar nog geen 1 x normaal heeft laten pakken, in 3 maand moet ik elke keer achter haar aan rennen.
In de 3/4 (2012 juli)jaar dat ik haar verzorg is het best wel eens goed gegaan, maar dat was echt minimaal..
Ik denk dat deze laatste 3 maanden gewoon de druppel was dat ik er geen zin meer in heb..

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 21:57

Opjagen tot ze laat zien dat ze naar je toe wil komen. Dat mag best een beetje boos. Ik zeg altijd: "hup! Weg!" Als ze aangeeft te willen komen, vragen of ze komt. Als ze helemaal bij je is mag ze een snoepje. Zodra ze ook maar iets aarzelt of ondeugend doet weer wegjagen en lekker laten rennen.

En als je het echt niet meer leuk vindt, gewoon stoppen :(:) Paarden moeten leuk zijn, je moet er geen vervelend gevoel van krijgen. Misschien komt het vanzelf nog wel een keer met haar!

Yacintha

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 22:03

Ik denk dat het echt wel op te lossen is. Ik heb ook een zeer schrikachtig paard die elk moment onvoorspelbaar in een paniekaanval kan schieten en dan ook niet meer bereikbaar is. Soms was hij aan de hand zelfs gevaarlijk omdat je niet wist wanneer hij schrok en of hij dan over je heen zou lopen. Nu is het de braafste pony van de wereld en schrikt hij nauwelijks. En dat in een maand tijd.

Toch snap ik heel goed dat je het na 3 jaar zat bent. Probeer eens iemand te zoeken die je les kan geven, al is het maar eens in de maand. Misschien dat dit toch kan helpen en dat je het plezier terug kan vinden. Daarna kun je het altijd nog stop zetten, met de gedachte dat je er écht alles aan hebt gedaan.
Als je het nu zomaar weg gooit, heb je kans dat je later gaat denken 'wat als...'

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-16 22:07

Yacintha schreef:
Ik denk dat het echt wel op te lossen is. Ik heb ook een zeer schrikachtig paard die elk moment onvoorspelbaar in een paniekaanval kan schieten en dan ook niet meer bereikbaar is. Soms was hij aan de hand zelfs gevaarlijk omdat je niet wist wanneer hij schrok en of hij dan over je heen zou lopen. Nu is het de braafste pony van de wereld en schrikt hij nauwelijks. En dat in een maand tijd.

Toch snap ik heel goed dat je het na 3 jaar zat bent. Probeer eens iemand te zoeken die je les kan geven, al is het maar eens in de maand. Misschien dat dit toch kan helpen en dat je het plezier terug kan vinden. Daarna kun je het altijd nog stop zetten, met de gedachte dat je er écht alles aan hebt gedaan.
Als je het nu zomaar weg gooit, heb je kans dat je later gaat denken 'wat als...'

Hoe heb jij dat opgelost? Via les? En wat voor les dan?
Ik wil erg graag alle opties uitsluiten voordat ik er mee stop maar ik weet alleen niet meer hoe ik het zelf kan oplossen