ontworming aanleren, jong paard

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 13:45

crazygirl1 schreef:
Ik vind jullie reactie toch wat vreemd, alles moet paardvriendelijk zijn maar als het op deze zaken komt, moet ik hem maar dwingen onder het mom van 'ach is na 3sec gedaan'.

Ik denk dat je het anders moet zien.
Als je bij een kind een pleister eraf haalt ga je ook niet heel uitgebreid je focussen op wat er gaat gebeuren en dan heel voorzichtig de pleister er stukje bij beetje afhalen. Dan is het kind als spanning aan het opbouwen want oh jee dit kan wel eens pijn gaan doen en dan als je het heel langzaam doet is het nog veel vervelender

Nee je legt uit dat de pleister eraf moet en dat doe je dan snel én zonder te aarzelen.
Niet omdat het dwang is maar omdat het sowieso niet leuk is en het snel het minst belastend is.

Of je moet het zonder spuit doen en dan door het voor maar dan moet je wel zeker weten wat hij binnen krijgt.
Maar als ik jou zo lees dan kom je redelijk onzeker over. Haal er iemand bij die wel zeker is en zonder aarzelen die spuit geeft. Daar heeft je paard echt meer steun aan dan aan een twijfelend en nerveus baasje.(je blijft er uiteraard wel bij maar je houd bij zijn hoofd was of aait zijn neus.) Niet 6x opnieuw proberen die spuit erin te stoppen, nee hop beter 1x goed dan 6x twijfelen

annibel

Re: ontworming aanleren, jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 13:49

Mijn paard heeft er ook n hekel aan maar het moet toch gebeuren! Spuit erin douwen en niet teveel miepen, daarna laat ik haar brokken eten zodat ze alles goed doorslikt.. Ik vind t niet paardonvriendelijk, het is na een paar seconden klaar en dan zijn ze t vergeten..

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 13:52

Ligt misschien ook aan het karakter van het paard.
Hiervoor had ik er 1 waarbij je echt moest doorpakken en gewoon doen. Dat leverde de minste poeha op.
Het paard welke ik nu heb raakt compleet in paniek als ik mijn geen gel*l mentaliteit laat gelden.
Ook als het rustig en snel gaat....als ik er gelijk een spuit in had gedaan was ik weer enkele weken bezig om überhaupt bij dr in de buurt te komen. Laat staan een halster omdoen....

Uiteindelijk moet het gewoon gebeuren dat ben ik met iedereen eens en aanklooien en tot in den treure engelengeduld levert soms ook niks op. Behalve stress en reden om te flippen.

Ik heb voor een naar mijn idee doordachte aanpak gekozen bij dit type paard.
Daarbij heb ik gebruik gemaakt van dr nieuwsgierigheid....
Met als resultaat een laag hoofdje en geen stress.
Waarbij de wormspuit er rustig in is gegaan.
De smaak viel haar tegen maar de handeling niet. Die was immers gelijk aan de keren daarvoor. Wel heeft ze wat lekkers gehad daarna.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 14:01

Wat een onaardige en overdreven reacties van de mensen die een 'zomaar doen" paard hebben.
Zo'n paard heb ik ook, maar ik heb óók een ontzettend kopschuwe trut van een merrie die niks "zomaar doen" kan velen, die komt gelijk recht overeind. Rukt zich van ieder halster los, maait wild om zich heen. Alle appelmoes/applstroop, suiker en trucjes ten spijt.
Het is uiteindelijk wél gelukt, door het toch door het voer te mengen.

Dat heeft járen geduurd, voorheen nam ze het ook niet door het voer heen, ze rook het meteen.

Het ene paard is het andere niet, soms gaat het gewoon niet "volgens de boekjes".

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 14:08

Hool een appel of wortel uit en spuit het erin. :D Of smeer het op een boterham. :+

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 14:09

Klopt. Maar TS anticipeert nu al op het feit dat het paard moeilijk gaat doen terwijl ze dat helemaal niet zeker weet. Eerst gewoon proberen. Gaat het echt niet kan je altijd nog op zoek naar een plan B. Als je bij voorbaat al naar je paard gaat met een instelling van 'dit lukt toch niet', zal het ook niet lukken.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 14:40

terpentijn schreef:
Wat een onaardige en overdreven reacties van de mensen die een 'zomaar doen" paard hebben.
Zo'n paard heb ik ook, maar ik heb óók een ontzettend kopschuwe trut van een merrie die niks "zomaar doen" kan velen, die komt gelijk recht overeind. Rukt zich van ieder halster los, maait wild om zich heen. Alle appelmoes/applstroop, suiker en trucjes ten spijt.
Het is uiteindelijk wél gelukt, door het toch door het voer te mengen.

Dat heeft járen geduurd, voorheen nam ze het ook niet door het voer heen, ze rook het meteen.

Het ene paard is het andere niet, soms gaat het gewoon niet "volgens de boekjes".

Maar die tips worden toch ook gegeven? Het risico is alleen wel dat je paard 2 happen neemt en je dus geen idee hebt hoeveel pasta die binnen gekregen heeft
Een paard kan niet járen wachten op een wormkuur dus je moet wat.
TS lijkt nu al onzeker, een paard merkte dat nog meer dan dat het bang is voor die wormen. Daarom dit laten doen door iemand die wel zeker is, daar heeft het paard ook profijt van

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 16:50

TS, dat is niet paardonvriendelijk, maar juist paardvriendelijk. Getut en getrut dat levert paardonvriendelijke momenten op: je bouwt spanning op en dat is wat je juist niet wilt. Sterker nog: zo wordt het elke keer alleen maar 'enger' en dus moet je dan juist paardonvriendelijker gaan werken om het voor elkaar te krijgen. Dit (het 'hoppa' erin) is een kwestie van: "Hé lieverd, kom eens?" Spuit erin, wat lekkers erachteraan (broodje, appeltje, what ever) en klaar. Aai over de bol en weer verder gaan met de zaken van alledag. ;)

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 16:55

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 17:01

Die van mij roep ik altijd met 'kom eens kijken wat ik voor lekkers heb!!' die staan altijd te dringen om een spuit.
En als ze dat niet doen net als de rest, hand om de neus en spuit erin. Denk je van jezelf dat je niet daadkrachtig genoeg bent laat het dan iemand anders doen.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 17:10

Ik snap je helemaal hoor, het is of huppa erin met een (ook al is het klein) zekere mate van dwang, of je hebt een paard wat de spuit gewoon aanneemt en die kunt leren alles in de mond toe te laten.
Kijk eens of je wat meer kunt vinden onder de noemer friendly game van Parelli.
Daar gaat het over dit gedeelte, o.a. de tong vast kunnen pakken.
Het is goed te oefenen als je maar klein begint en precies goed beloont. Misschien moeten je stappen nóg kleiner en eerst het mondgebied nog laten voor wat het is. Spelenderwijs lippen aanraken en een paar vingers in de mond, precies loslaten als paard ontspant. (pas wel op je vingers ;))

Anders kun je misschien een keer les nemen van een clickeraar om hierin te worden geholpen.

ps. filmpje hierboven lijkt me prima oefenmateriaal

Bren79

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 18:23

Pfff ts hoe meer jij er een punt van maakt hoe meer dat paard moeilijk gaat doen, gewoon stal in spuit inde mond en achteraf appeltje of biks en hij heeft het hele gebeuren niet eens door ( en ja mijn oude pony kon heel moeilijk doen als je ging lopen trutten door eerst al een halster om te doen en te gaan paaien, was gewoon vooraf spuit klaarmaken stal in spuit erin en klaar is kees geen stress en geen getrut, vind t zowiezo al slecht dat een 5 jarige niet normaal voeten kan geven en tandarts alsjeblieft stop met het vechten en laat hem gewoon even verdoven, en vooral zelf niet gaan stressen van hij zal dat en dat gaan doen .

MilouNigel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 18:33

Je zegt dat je paard 5 jaar is, mag toch hopen dat hij al vaker ontwormt is en dus het principe kent?
Dan gewoon doen en vooral niet over na gaan denken. Hoe meer je er over nadenkt hoe groter de kans dat het niet soepel gaat.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 22:18

Mooi filmpje!

crazygirl1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-16 16:09

Aan reacties zoals Evelijn en Freya heb ik iets :)
Ik heb uitgelegd dat aanraking rond mond gedeelte moeilijk zijn. Ik ben zeker dat als ik zijn hoof vastzet door mijn hand op zijn neus te zetten, dat hij me de stal doorsleurt uit paniek. Laat staan verdoven, dat is probleemoplossend maar de oorzaak 'angst voor een of andere aanraking/druk' blijft. We zijn nu enkele dagen verder en door kleine stapjes, kan ik nu vvolledig zijn neus en lippen aanraken. Ach ja , ieder zijn manier.. :)

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 20:22

Als je er niet achter staat om het kort door de bocht, hop spuit erin te doen.
Zul je er idd zoals je nu doet veel tijd en geduld in moeten stoppen.
Als ik je berichtjes zo lees lijkt het mij ook niet verstandig om maar gewoon de spuit erin te doen.
Zou mooi zijn als je paard dit accepteert en door nonchalant de spuit in z'n mond te doen verder niet onder de indruk is.
Maar zo'n type lijkt het me niet.

Een paard met een broos vertrouwen in de mens zal met rust en respect behandeld moeten worden. Althans dat is mijn idee en ervaring met angstige en onzekere paarden.
Dat wil niet zeggen dat het niet kan, natuurlijk kun je in een flits de spuit in z'n mond schuiven en razend snel leegdrukken.
Oke dan heeft hij de kuur binnen dat is mooi, maar hoe denk je dat een dergelijk angstig paard de volgende keer reageert?

Ik las ergens iets over verdoven, mag hopen dat deze tip niet al te serieus bedoeld is....verdoven waarom?
Om de spuit erin te krijgen? Dat kan net zo goed op een andere manier. Dat kost tijd en geduld nouja ...zolang je de trein niet hoeft te halen geen enkele reden om bij een dergelijk paard dit soort fratsen (sorry) toe te passen.

Als je je doel kunt bereiken door staps gewijs zijn hoofd en neus aan te raken. Misschien je hand op z'n neus leggen en de druk langzaam opbouwen.

Ik heb sinds kort een enorm sensibel, angstig en vooral onzeker paard. Ben begonnen met the friendly game van parelli (zoals al als tip gegeven werd).
Dit paard leert mij ontzettend veel. Ik ben een rouw douwer...niet banketstaaf maar poetsen. Om de dooie dood niet bang en krijg altijd mijn zin en niet het paard. Ik kom van een koude kermis thuis met dit paard. Hoe zeker, geduldig en duidelijk ik ook ben...ze vraagt om een andere benadering.
Vriendelijk, duidelijk maar met respect voor haar angsten en onzekerheden. Wals ik hier overheen door haar angst te negeren en net te doen alsof deze er niet is...heb ik binnen enkele seconde een compleet overstuur paard. Dat begrijpen heel veel mensen niet, een paard aandacht geven door z'n angst te erkennen werkt toch averechts? Dan wordt ie toch alleen maar banger? Kul!!
Je hoeft z'n angst niet te bevestigen want dan sla je de plank mis, maar erkennen mag zeker wel.
Door een klein stapje terug tedoen en ruimte maken voor ontspanning en vanuit deze positie weer een stap vooruit te maken.
Dat vraagt denkwerk en flexibiliteit...blijf blanco en altijd zonder angst. Dan geef je je paard ruimte om zich op jou te blijven focussen.
Je hoeft niet lief voor hem te zijn maar wel vriendelijk.

Heb geduld en rustig blijven oefenen. Stel kleine doelen en hou je daaraan vast. De weg naar je doel zul je misschien onderweg bij moeten stellen.

LinGreef

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 11:08

Ik heb hier van een Poolse man de truc geleerd om hun tong vast te pakken en aan de zijkant van de mond te houden terwijl je het er in spuit. Zelfs onze onmogelijke merrie die het altijd gelijk weer uitspuugt was in 2 seconden gedaan. Alle 5 de paarden in 5 minuutjes gefixt terwijl we altijd een uur stonden te prutsen en de helft verspilden. Het is even oefenen, maar het werkt perfect. Ze kunnen namelijk niks doen als je hun tong vast hebt. (Handschoentjes aanbevolen)

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 11:18

De gene die zeggen even vastpakken nodig ik van harte uit bij mijn draak, ziekenhuiskosten zijn voor eigen rekening geef ik alvast mee. Ik ben echt geen doetje, maar als je haar zo pakt zet ze gerust dr hoeven in je nek.

Hoe dan wel, ik oefen heel mutsig met wortels. Wortel langs de lippen, wortel bij dr mondhoekje. Ontwormen met zn 2e (soms is het ook een dom dier hor..). 1 ervoor met een grote wortel waar ze naar hapt en de ander snel de spuit erin, wortel erachteraan en slikken maar := . Wie niet sterk is moet slim zijn _/-\o_

crazygirl1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-16 22:13

Wil even nog reageren. Update.

Door veel knuffels, strelen rond mond en lippen. Is de paniek overgegaan :) we kunnen nu minuten lang in mijn armen knuffelen. Bij hem gaat het echt om vertrouwen en gewenning. Zodra hij paniekeert begint hij te steigeren en te slaan. Bij hem kom je nergens met dwang en druk. Heel gevoelig maar hartje van goud :)

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 11:36

waarom niet gewoon een mestonderzoek? dan hoef je niet onnodig te ontwormen. En als je dan toch moet ontwormen gewoon door bak slobber.

Paardentandarts had hem ook een klein roesje kunnen geven. Behandelen van een paard in de mond is gewoon erg dominant iets. dan is een roesje veel rustiger voor iedereen en raakt niemand gewond.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 15:12

Heel mooi! Waarom het vertrouwen op het spel zetten terwijl het ook zo kan.

Tiahastrona

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 20:29

LinGreef schreef:
Ik heb hier van een Poolse man de truc geleerd om hun tong vast te pakken en aan de zijkant van de mond te houden terwijl je het er in spuit. Zelfs onze onmogelijke merrie die het altijd gelijk weer uitspuugt was in 2 seconden gedaan. Alle 5 de paarden in 5 minuutjes gefixt terwijl we altijd een uur stonden te prutsen en de helft verspilden. Het is even oefenen, maar het werkt perfect. Ze kunnen namelijk niks doen als je hun tong vast hebt. (Handschoentjes aanbevolen)

Dit doe ik bij alle paarden. Weet je zeker dat alles erin zin. Als ze klein beetje afvegen is dit al snel 100 kg. Weet je zeker dat ze resistent worden (en kan je dus beter niets inspuiten).

Pak elke maand wel keer haar tong vast, wordt t vanzelf normaal, om haar tanden en kiezen te checken

En voor t, mocht je nu geen controle hebben kan je er ook een praam op doen, is t zo gedaan

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 20:34

barbaras schreef:
waarom niet gewoon een mestonderzoek? dan hoef je niet onnodig te ontwormen. En als je dan toch moet ontwormen gewoon door bak slobber.

Paardentandarts had hem ook een klein roesje kunnen geven. Behandelen van een paard in de mond is gewoon erg dominant iets. dan is een roesje veel rustiger voor iedereen en raakt niemand gewond.

pramox door slobber is geen aanrader,dat stinkt zo erg dat ze het niet eten.Iets in de mond spuiten tijdens een roesje kun je beter niet doen.Het slikken gaat dan niet zo goed.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 20:41

Een 5 jarige leren ontwormen?
Dat heeft 'ie toch al 5 jaar lang geleerd..

Mijn jaarling heb ik inmiddels 3x ontwormd.. Ik doe hem rustig z'n halster om, aai hem ff
over zn hals, hij krijgt de spuit in z'n mond (zijkant, beetje achterin), en als hij het op heeft
krijgt 'ie een flinke aai en een snoepje ;)

Ruiterpaden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 03:03

Kendra schreef:
Heb jij dit paard pas? Want een 5-jarige ruin, die is toch al vaker ontwormd?
Ik zou daar dus maar van uit gaan en het er zonder al te veel poespas indrukken. Neem een soort met een kleine spuit, zodat je die met één hand kunt leegdrukken. Paarden die het lastig vinden als je bij hun mond zit te frunniken benader ik vanaf de zijkant, ik laat de spuit net zolang liggen tot ze normaliseren en duw die dan naar binnen. Gaat eigenlijk altijd zonder problemen.

Zo doe ik het ook. Niet teveel aandacht aan besteden en uit zicht houden. Heb nog nooit níet een spuit erin gekregen. Sommige medicatie (bv droes) geef ik in ook zo'n spuit. Met bv honing erbij. Weet ik tenminste zeker dat ze alles binnen hebben.
Je moet m echt helemaal aan de zijkant inbrengen en in één keer doorduwen.