astridklomp schreef:Ik weet niet of een jong paard geschikt is voor jou. Ik ben geen voorstander van 'samen leren'. In de praktijk werkt dit vaak niet namelijk. Geeft teveel miscommunicatie tussen paard en mens wat ten koste gaat van het jonge paard.
Mee eens. Je komt mij ook wat onzeker over en dat vind ik geen ideale combinatie. Natuurlijk kan het wel, maar of je het moet willen.. Er zijn al meer dan genoeg paarden die niet weten hoe ze zich moeten gedragen omdat ze gewoon slecht of niet goed zijn opgevoed.
anjali schreef:Hallo ts! Tja met als eerste paardje een Haflinger heb je het jezelf ook niet gemakkelijk gemaakt. Want die kunneninderdaad supereigenwijs zijn. Maar als jij hem al 5 jaar hebt weet ik zeker dat hij ook erg op je gesteld is, wannt ze zijn ook heel erg trouw.Ik heb er zelf ook een hoor,en het is best anders dan bijv. een Welsch of zo.Je moet ook gevoel voor humor hebben, en voor mensen die kadaverdicipline verwachten zijn ze niet geschikt. Maar ze zijn wel eerlijk en je kunt veel van ze leren over jezelf.Ik raad je aan om goede begeleiding te zoeken.Dan krijg je een vriend zo trouw en stabiel als een rots.
Onzin. Een paard is een paard en luisteren kunnen ze allemaal. Geloof mij, veel eigenwijzer dan mijn fjord wordt het echt niet en die luistert (na een heropvoeding) ook goed. Je moet het ene paard wat anders benaderen dan het andere, maar dat is niet perse van het ras afhankelijk.
Als je consequent en duidelijk bent, slecht gedrag (en dan denk ik aan bijten ed) bestraft, goed gedrag beloond en geen dingen vraagt die je paard nog niet aan kan gaat echt elk paard luisteren en ze zitten vaak nog beter in hun vel ook. Haflinger of welsh dat maakt echt niet uit.