Paard draait om en zet het op het rennen

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Hermes16

Re: Paard draait om en zet het op het rennen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-16 17:23

Een update. Vandaag lange rit gemaakt en een menbit plus mexicaanse neusriem gebruikt. 2x wou hij omdraaien dit was 2 x omdat hij een plas niet in wou. Met het bit kon ik hem net houden. Heb hem omgedraaid en verder gereden. Ik heb het dus verder genegeerd. Niet afgestraft. Uiteindelijk 4 uur gereden en samen heerlijk genoten.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 19:42

Goed zo! Wat fijn dat je dit nu zo gelukt is, hopelijk is hij nu, of anders binnen korte tijd, weer zijn oude zelf.

Hermes16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-16 09:26

Koper schreef:
Goed zo! Wat fijn dat je dit nu zo gelukt is, hopelijk is hij nu, of anders binnen korte tijd, weer zijn oude zelf.

Ik hoop het!!

Ianrowan2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 09:36

Ik zou eens contact opnemen met de vorige ruiter. Want alleen zij weet hoe dit is ontstaan.
Blijkbaar is die vorige ruiter de veroorzaker in dit verhaal, en dus de enige die jou misschien een oplossing kan bieden als ze eerlijk vertelt wat er in het afgelopen jaar is gebeurt.

EDIT: ik lees nu pas dat het al een heel stuk beter gaat :)

Anniick

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 14:52

Ik meld me ook even... mijn paard doet precies hetzelfde, maar niet uit angst, maar omdat hij geen zin heeft om het 'grote rondje' buiten te rijden. ik pak het inderdaad hetzelfde aan als Koper, hij springt altijd naar links en ik draai hem naar links door. Dit gaat altijd wel goed (alleen gister helaas niet, door deze actie eraf gekletterd, maar hoofdzakelijk omdat ik niet goed had aangesingeld). Ik zou alleen zo graag willen dat het gewoon ophoudt! Beestje heb ik al bijna 10 jaar, durf ook wel te zeggen dat we goed op elkaar ingespeeld zijn. doen ook grondwerk, heb ook vertrouwen in hem. En deze ontdeugende streken zijn ook bekend, hoewel hij het de laatste tijd erger doet. Iemand een tip voor mij misschien?

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 15:21

Dat doordraaien deed ik vroeger ook. Het lijkt de makkelijkste oplossing maar volgens mijn instructeur was dat helemaal fout! De uitleg die erbij kwam vond ik wel logisch: je geeft het paard namelijk op het moment dat hij dat doet zijn zin. Hij gaat onthouden dat het hem iedere keer lukt en dat versterkt zijn slechte gewoonte. Hij wil omdraaien naar rechts en er wordt naar rechts gedraaid.
Van de instructeur moest ik dan proberen het paard altijd net voor te zijn. Voordeel is wel dat de meeste paarden dat maar in 1 richting doen en dat je weet wat er gaat komen.
Zeker voor een paard dat ook aangespannen gaat lijkt het me belangrijk dat hij er geen gewoonte van maakt om rondjes te draaien.

Anniick

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 15:24

Ja, dat is een logische gedachte inderdaad. Ik probeer het ook altijd voor te zijn (=stelling naar rechts houden) op de plekken dat ik weet dat ie het kan doen. Maar als ik te laat ben met ingrijpen, zie ik het doordraaien toch wel als beste oplossing.. Op de andere kant is ie echt te sterk, daarmee kan ik hem dan niet meer remmen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 17:45

Sclimpre schreef:
Dat doordraaien deed ik vroeger ook. Het lijkt de makkelijkste oplossing maar volgens mijn instructeur was dat helemaal fout! De uitleg die erbij kwam vond ik wel logisch: je geeft het paard namelijk op het moment dat hij dat doet zijn zin. Hij gaat onthouden dat het hem iedere keer lukt en dat versterkt zijn slechte gewoonte. Hij wil omdraaien naar rechts en er wordt naar rechts gedraaid.
Van de instructeur moest ik dan proberen het paard altijd net voor te zijn. Voordeel is wel dat de meeste paarden dat maar in 1 richting doen en dat je weet wat er gaat komen.
Zeker voor een paard dat ook aangespannen gaat lijkt het me belangrijk dat hij er geen gewoonte van maakt om rondjes te draaien.

Lekker blijven draaien dan tot je paard het kotsbeu is :D Jij wil draaien? Dan ga je lekker draaien. En je mag stoppen met draaien wanneer IK het zeg. Op die manier maak je van jouw (noodgedwongen) reactie op je paard weer zijn reactie op jou. Regel 1 als je iets met paarden wil doen: paard moet op jou letten en op jou reageren, niet andersom.

Met bekappen had die van mij ook een patroon. Hij had in de gaten dat we wilden dat hij stil zou blijven staan en dus maakte hij er een sport van om z'n voet op de grond te knallen en dan gewoon weg te lopen.
Op zo'n moment zeg ik "pas op!" tegen m'n bekapper, haal paard van de standaard af, laat 'm lekker bewegen waar en hoe snel en zo lang als IK wil en laat hem bij de standaard dan weer stil staan. De eerste keer had hij zoiets van: he, watte? En sindsdien werkt hij steeds braver mee :D

Belangrijk is wel dat je je paard even de tijd geeft om het gebeurde te laten landen. Anders verwerken ze het niet in hun hoofd. Dus niet meteen weer gaan rijden (of bekappen) maar even wachten tot hij kauwt of zucht of wat je paard maar doet wanneer hij klaar is met "denken".
Laatst bijgewerkt door Koper op 09-03-16 17:51, in het totaal 1 keer bewerkt

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 17:48

Das dezelfde manier als een paard dat steeds in galop springt laten galopperen maar jij bepaald hoe lang en hoe hard.
Bij voorkeur nog ff een paar rondjes/minuten langer dan het paard wil en ook een hoger tempo.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 17:52

Precies. En met dat voorbeeld zou zelfs 1 pas langer dan je paard wil al voldoende zijn. Maar dat is inderdaad het principe.

Het belangrijkste is dat je niet boos wordt. Althans die van mij heeft je dan precies helemaal waar hij je hebben wil. Gewoon even de langste adem hebben. Adem in adem uit en vooral blijven doen tot het weer is zoals jij wil.

Hermes16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-16 12:03

Ik zie toch niet meer mensen er problemen mee hebben. Dan wel op ieder zijn eigen manier.

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 12:14

Je paard accepteert niet het leiderschap van de ruiter. Ooit is het mis gegaan en sindsdien weet ie dat ie er zo tussenuit kan peren. Op kracht ga je dit uiteindelijk nooit winnen. Ik zou zeggen grondwerken, om de verhoudingen duidelijk te maken aan je paard. Je kan bij Parelli kijken, maar misschien beter bij Tristan Tucker, die roept minder weerstand bij veel mensen op omdat hij ook dressuur ruiter is. Hij heeft een paar goede gratis filmpjes beschikbaar op zijn kanaal en ook op YouTube is genoeg te vinden.

Billy20

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 12:39

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 12:53

Ziet hij nog wel goed?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 19:42

LBLGypsyCobs schreef:
Ziet hij nog wel goed?

Dit bleek bij die van mij mee te spelen qua comfort op de wei, hij had een trauma aan z'n schedel vlak onder z'n rechteroog. Daar is hij voor behandeld, waarna hij ineens niet meer steeds verwondingen had aan de rechterkant van z'n hoofd :(:) Dus het paard als geheel is daar van opgeknapt. Maar ik denk niet dat 't meegespeeld heeft in het ontwikkelen van een patroon. Het is gewoon een superslim paard wat de touwtjes in hoefjes neemt als zijn ruiter steken laat vallen. En als je paard dat heeft aangeleerd bij iemand anders en jij er daarna zelf op kruipt (omdat je 'm net nieuw hebt bij voorbeeld) heeft zo'n paard een patroon wat hij goed vindt werken en checkt dan even of het bij zijn nieuwe ruiter ook werkt.

Ik heb eens een meisje er op gehad die 'm wilde gaan bijrijden. Met haar rende hij achteruit richting sloot }:0 Dat werkte. Dus deed hij het bij mij ook. Bleek dat hij vanuit achterwaarts ook héél rap weer voorwaarts kon :Y) Dat heeft naar mijn idee niks met z'n ogen te maken. Zo ook het patroon met bekappen: z'n linkervoorvoet was het ergste. Dat kan onmogelijk met z'n rechteroog te maken hebben.

Waarmee ik niet wil zeggen dat wat jij oppert heel raar is. In tegendeel. Het lijkt me alleen waarschijnlijker dat TS een uitgekookt paard met een flinke kop er op heeft.

Hermes16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-16 09:09

LBLGypsyCobs schreef:
Ziet hij nog wel goed?

Ja voor de kar en met dressuur en springen is er geen probleem. En laatst met dat andere bit al veel minder. Ik hoop dat ook snel weer lekker met eigen bitje zorgenloos naar buiten te kunnen

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 11:46

Ik ken er eentje die ook ineens wat stakeriger was, maar die zag gewoon minder goed en had daarom moeite met het herkennen van objecten.
Werd daar onzeker van en wilde niet verder of terug.

Met mennen doet die het ook niet vanwege de oogkleppen.

Bij die van jou zal het eerder een per ongeluk geleerd trucje zijn wat nu gewoonte is wat je moet doorbreken.

Zo te lezen had je zelf het zicht ook al in overweging genomen :)