Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
Sclimpre schreef:Dat doordraaien deed ik vroeger ook. Het lijkt de makkelijkste oplossing maar volgens mijn instructeur was dat helemaal fout! De uitleg die erbij kwam vond ik wel logisch: je geeft het paard namelijk op het moment dat hij dat doet zijn zin. Hij gaat onthouden dat het hem iedere keer lukt en dat versterkt zijn slechte gewoonte. Hij wil omdraaien naar rechts en er wordt naar rechts gedraaid.
Van de instructeur moest ik dan proberen het paard altijd net voor te zijn. Voordeel is wel dat de meeste paarden dat maar in 1 richting doen en dat je weet wat er gaat komen.
Zeker voor een paard dat ook aangespannen gaat lijkt het me belangrijk dat hij er geen gewoonte van maakt om rondjes te draaien.
Jij wil draaien? Dan ga je lekker draaien. En je mag stoppen met draaien wanneer IK het zeg. Op die manier maak je van jouw (noodgedwongen) reactie op je paard weer zijn reactie op jou. Regel 1 als je iets met paarden wil doen: paard moet op jou letten en op jou reageren, niet andersom. 
LBLGypsyCobs schreef:Ziet hij nog wel goed?
Dus het paard als geheel is daar van opgeknapt. Maar ik denk niet dat 't meegespeeld heeft in het ontwikkelen van een patroon. Het is gewoon een superslim paard wat de touwtjes in hoefjes neemt als zijn ruiter steken laat vallen. En als je paard dat heeft aangeleerd bij iemand anders en jij er daarna zelf op kruipt (omdat je 'm net nieuw hebt bij voorbeeld) heeft zo'n paard een patroon wat hij goed vindt werken en checkt dan even of het bij zijn nieuwe ruiter ook werkt.
Dat werkte. Dus deed hij het bij mij ook. Bleek dat hij vanuit achterwaarts ook héél rap weer voorwaarts kon
Dat heeft naar mijn idee niks met z'n ogen te maken. Zo ook het patroon met bekappen: z'n linkervoorvoet was het ergste. Dat kan onmogelijk met z'n rechteroog te maken hebben.