Vraagje over een jonge ruin

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DarkoFoitzik

Re: Vraagje over een jonge ruin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 06:44

Waar ik vandaan komt stonden 12 paarden van gemengd geslacht en ras bij enlkaar. Dit was een paddock paradise idee. Onbeperkt ruwvoer, binnen en buiten gedeelte en in de zomer op een gigantische weide en in de winter soms een paar uur op een paddock omdat de stal schoon gemaakt moest worden. De groep was in het begin onrustig. Daarna ging dat allemaal prima. Er was een dominante ruin en merrie. De ruin kon soms agressief zijn en jagen. Dat werd minder na verloop van tijd. Helemaal toen die ruin ook aan het werk ging. Heel ander paard.

Dus nog een tip, zet je paard aan het werk! Geeft ook mentale rust

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 11:34

MD >> OPG

mollybibi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 22:08

hoi allemaal
mijn ruin is 4,5 jaar oud hij is met drie jaar gecastreerd. als ik de binnenbak in wil om te gaan rijden moet ik langs een kruiwagen met mest. en op dat moment kan ik hem niet meer houden en loopt hij naar de kruiwagen met mest en gaat er aan ruiken en dan valt hij nog net niet om maar ondertussen zit ik wel klem tussen muur en mijn paard. ik krijg hem met geen mogelijk heid aan de kant.
wie weet waarom hij dat doet en wat kan ik hieraan doen

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 22:40

Dit is respectloos gedrag en hij dendert gewoon door je heen. Puberstreken. ;)
Ik zou oefenen met de kruiwagen, maar dan niet in een smal gangetje. Zet het geval maar buiten waar meer ruimte is. Ga hem leren dat je die kruiwagen ook kunt passeren zonder eraan te ruiken.
Trekt hij je hard richting kruiwagen, laat hem dan om je heen draaien. Kort houden. Dat is vervelend, en na een paar keer houden ze er meestal wel mee op. Dan terugzetten en verder gaan met de oefening.
Loop erlangs, en voordat hij interesse laat merken, halthouden en een paar stapjes terugzetten. Belonen. En weer richting kruiwagen, iets dichterbij, halthouden en terugzetten. Belonen als hij braaf is.
Enzovoorts tot je er langs kunt lopen zonder dat hij je ernaartoe trekt.
Het gangetje richting bak evenzo:
Voordat je het gangetje ingaat, halthouden en terugzetten. Belonen. Een stap naar binnen doen, hij mag niet inhalen, halthouden en weer terugzetten. Belonen. Dit doe je een aantal keren, totdat hij zijn aandacht op jou heeft. Zodra je bespeurt dat hij je naar de kruiwagen trekt, gelijk halt en terugzetten.
Nooit boos worden. Dat is een menselijke emotie die geen nut heeft bij een paard.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 22:51

mrie schreef:
Knert, hoe verzin je het...

nou eigenlijk wou ik dat ook nooit aannemen. Ik had ook de wens om een fries te hebben.
En ook toen vanuit meerdere hoeken die waarschuwing gekregen. Maar ik wilde niet luisteren.

En helaas het werkte niet, ze kregen gelijk. Mijn leiderruin KWPN bleef hem lastig vallen. Na talloze probeerseltjes toch over gegaan op verkoop van de fries.

Of het toeval was? Geen idee. Maar de theorie erachter is zo gek niet. Een fries heeft namelijk wel een statige houding, wat als ie van nature geen leider is maar het wel uitstraalt? Dan zou de echte leider zich wel dagelijks aangesproken voelen.

Een dominante hengstennek lijkt best veel op een friezennek

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 23:13

Lijkt veel op het verhaal van mijn paard.

Mijn paard had een paar jaar geen merries in de buurt gehad en toen verhuisde ik hem naar een stal met merries. Pfoe. Over het hek springen, urenlang heen en weer rennen etc etc. Dierenarts erbij.

Uiteindelijk nu op zijn huidige stal staat hij keurig naast een merriepaddock zonder gedonder en is hij rustig in zijn hoofd. Zelfs als er een hengstig is.

De oplossing? Provarium breeding van de Groene Os. En een dominantere ruin in de paddock, dat scheelde ook veel.

TiesMadam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 23:45

Ik zou zeggen: erg veel paarden op een klein stuk zand. Ze hebben gewoon geen ruimte.

Naranga

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 00:12

Ik herken mijn paard hier wel een beetje in. Tenminste, toen hij nog een jaar of 3-4-(5) was. Een puber die de baas is, tja... Ook laat gecastreerd, opgegroeid tussen de merries en ineens kwam hij als ruin tussen andere ruinen, beetje haantje de voorste spelen.

Mijn ruin gaf het veel rust en ik merkte het ook in zijn gedrag naar mensen toe als hij niet de baas van de groep was. Sinds begin 2015 ongeveer is hij wel de baas van de groep maar merk ik dat hij volwassen is geworden. Hij jaagt niet meer, hoeft zich niet zo te bewijzen oid. Het gaat nu zelfs goed in een gemengde groep, dat had ik 3 jaar geleden niet hoeven proberen... Hoogstens wat onrust als er een nieuw paard bij komt, maar dat hou je altijd.
Ik zou toch even laten testen op hormonen. En daarnaast aan het werk ermee, het is een puber die helemaal vol is van zichzelf en helaas laten alle andere paarden zich aan de kant zetten door hem, daar kan je weinig aan doen, maar zorg dat ie respect heeft voor mensen en daar z'n energie in kwijt kan. Ik zag in de groep duideijk wanneer mijn ruin energie te veel had, dan was het echt een etter naar de andere paarden toe. Lekker in de groep laten staan en aan t werk met m.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 00:30

Blondie20 schreef:
Dank jullie voor de reacties, ik laat hem sowieso nog in de groep staan, ik heb mij alleen nooit gerealiseerd dat hij zo'n groot stuk zelf op kan eisen omdat hij dat zijn stuk vind..

Eigenlijk is dat in deze situatie juist heel erg makkelijk: voor zover ik het filmpje begrijp is het voergedeelte van de paddock via 1 pad (of in elk geval 1 populairste pad) met de grote zandpaddock verbonden? Het enige wat hij dan hoeft te doen is bij de uitgang van dat pad te gaan staan en iedereen terug te sturen: doordat het een pad is zullen paarden slechts 1 voor 1 naar de zandbak komen waardoor hij ze heel makkelijk kan terugsturen. Als een hele bups paarden tegelijk zijn kant op zouden komen zou dat veel moeilijker/onmogelijk voor hem worden, net als wanneer er veel meer paden van het voergedeelte naar de zandbak zouden leiden; dan krijgt hij er echt een dagtaak aan om alle uitgangen in de gaten te houden en dan is de lol er al snel vanaf, terwijl hun nu alleen maar af en toe 1 paard terug hoeft te sturen. :D

Verder zou ik het vooral ook gewoon tijd geven. Hij is een hoop verhuisd in een hele korte tijd en ook nog eens gecastreerd, dus hij zal zich én meer hengst voelen dan de andere ruinen, én onzekerder zijn over zijn plek in de kudde/ruimte en daar dus ook meer energie in stoppen.
Stel dat hij de andere paarden echt zou verwonden met zijn tanden, dan zou je er altijd nog voor kunnen kiezen om hem een graasmasker om te doen. De andere paarden zullen dan ook al snel doorkrijgen dat hij niet meer door kan pakken en hem eerder negeren of zelfs eens op zijn nummer als hij zich onbetamelijk gedraagt. Het is natuurlijk niet waar graasmaskers voor bedoeld zijn, maar het kan in sommige gevallen ook in sociale sicuaties best helpen. :)

Blondie20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-16 23:34

Bedankt voor de adviezen!
Afgelopen weekend ben ik ontzettend veel op stal geweest om te kijken hoe het nu ging.
Hij lijkt ontzettend veel beter te gaan. Ik heb hem niet een keer echt zien jagen, maar het paddock deel bij de drinkbak is simpelweg van hem en hij bepaalt wie er daar bij mag komen.
Ik heb goede hoop dat alles goed komt! Zie hier de filmpjes van dit weekend:

Spelen:

Het draadje gaat open na de ochtendvoerbeurt voor de "kneusjes" dus alle paarden gaan weer naar de ruif toe.

En drukte op de paddock:

Fingers crossed dat hij dit gedrag doorzet! *\o/*

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 18:02

In dat tweede filmpje is goed te zien dat die vos de baas over hem is bij de ruif. Ziet er prima uit hoor, hij is vooral veel aan het spelen. Het kan trouwens ruim 3 maanden duren voordat een paard zijn plek heeft gevonden in de kudde. Hopen dat dit zo doorgaat!!!

MarieIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 18:41

ik zou vetiverolie gebruiken om hem rustiger te maken ; smeer hem 2 keer per dag in bij de neus.
maar je moet olien zoals vetiverolie altijd mengen met een neutrale olie anders irritteren ze de huid van het paard.
hopelijk heb ik gholpen <3

somokkele

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 19:30

Ik heb alle filmpjes bekeken, maar vind het niet zo heftig. Het is al genoeg geroepen denk ik, hij is zo vaak verhuisd, is gecastreerd. Geef het tijd. Mijn ruin mocht vertrekken bij een stal nadat hij een veulen en een aantal jonge paarden de sloot in had gejaagd (het vermelden waard : de kudde werd steeds veranderd en omgegooid en uiteindelijk werd zijn merrie weg gehaald, hier werd hij helemaal gek van)
Na het verhuizen weer in een gemengde kudde. Ik moet zeggen dat sinds Sjakebeest er staat, de stalhouder overgegaan is naar een wenperiode ;-). Hij heeft eerst 1 merrie van de kudde gescheiden, of ze wilde of niet (hij pakte haar in de manenkam en duwde haar naar beneden, cirkelde om haar heen als een border collie). De leider van de kudde had de gaten in zijn hals. Hij dwong alles en iedereen in zijn straatje. Dit heeft ongeveer 3 dagen geduurd. Het is nog wel heel lang (ik denk bijna een half jaar) onrustig geweest in de kudde. Maar daarna.....het is het meest sociale paard van de kudde, alles kan erbij en alles wordt geaccepteerd. Paard was op dat moment 5 jaar. Nu bijna 9, wel de onbetwiste leider, maar hij hoeft zich niet meer te laten gelden. Ik moet wel zeggen dat het een erg stabiele kudde is en ik niet zou weten hoe het is als het minder stabiel zou zijn of veel meer paarden. Maar tijd doet heel veel......

Kijk over een aantal maanden hoe hij is, dikke kans dat hij zijn plekje prima gevonden heeft.

scrabbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 23:16

Je geeft aan dat hij dominant is naar de andere paarden, maar de andere paarden vinden hem geen leider. Als de leider van de kudde een half oor naar achteren doet gaat de rest wel op de loop. Jouw paard moet alles uit de kast halen volgens jouw verhaal om zijn plekje te bewijzen. Vergelijk het eens naar mensen. Een goede docent hoeft maar een half woord te zeggen en de klas luistert. Een docent zonder controle moet schreeuwen en overdreven doen. Een grote kudde vind ik zelf heel fijn. Ik had een super vervelende merrie die met 3 jaar de leiding in de groep nam en met harde hand regeerde. Nu staat ze in een grote gemengde groep en heeft ze respect geleerd. Moet inderdaad wel zeggen dat ze daar weinig ruimte hebben. Mijn paardje staat op een 3 hectare. Hou er inderdaad rekening mee dat het wel een half jaar kan duren voordat hij helemaal zijn plek heeft gevonden. Ik wil je dan ook adviseren om hem niet telkens te blijven verplaatsen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 17:50

quickie schreef:
Je geeft aan dat hij dominant is naar de andere paarden, maar de andere paarden vinden hem geen leider. Als de leider van de kudde een half oor naar achteren doet gaat de rest wel op de loop. Jouw paard moet alles uit de kast halen volgens jouw verhaal om zijn plekje te bewijzen. Vergelijk het eens naar mensen. Een goede docent hoeft maar een half woord te zeggen en de klas luistert. Een docent zonder controle moet schreeuwen en overdreven doen. Een grote kudde vind ik zelf heel fijn. Ik had een super vervelende merrie die met 3 jaar de leiding in de groep nam en met harde hand regeerde. Nu staat ze in een grote gemengde groep en heeft ze respect geleerd. Moet inderdaad wel zeggen dat ze daar weinig ruimte hebben. Mijn paardje staat op een 3 hectare. Hou er inderdaad rekening mee dat het wel een half jaar kan duren voordat hij helemaal zijn plek heeft gevonden. Ik wil je dan ook adviseren om hem niet telkens te blijven verplaatsen.

Pas als de andere paarden een paard de leider vinden is hij dat ook. Zo lang een paard zichzelf de baas vindt en anderen niet is dat paard een tiran.

Juist in een te kleine ruimte is een bazig paard heel irritant.

Blondie20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-16 15:18

Ter info voor mensen die misschien later in soortgelijke situatie terecht komen en/of zich hetzelfde afvragen.
Het was inderdaad een kwestie van wennen en geduld. Hij is inmiddels het paard dat alle nieuwelingen in de kudde de eerste dagen als een waakhondje beschermt en is zelf helemaal in de kudde geïntegreerd. Hij staat hoog in rang, naast twee anderen die als kuddeleider worden gezien, elk heeft nu hun eigen groepje met paarden waar ze veel mee staan/lopen.

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 16:06

zo fijn om te horen dat het goed is afgelopen :) veel plezier.