Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
En daarbij rustig en zacht blijven in je bewegingen blijft natuurlijk belangrijk. En geduld! Het bit warm maken en met sap/ vruchtvlees van appel insmeren hielp ook, maar ik zag dat je dat al geprobeerd had. Omdat ik rechtshandig ben hou ik het hoofdstel gewoonlijk met mijn rechterhand (ter hoogte van ong voorpluk) vast en met mijn linkerhand het bit waarmee ik ook mijn duim in de mondhoek doe. Wat dan hielp is om juist meer nadruk op de andere mondhoek te leggen. In mijn geval dan de buitenste mondhoek ipv de binnenste (mondhoek aan jou kant). Gebruik je alleen andere vinger(s) maar nog steeds wel je linkerhand. Doordat het paard dat waarschijnlijk niet gewend was reageerde hij eigenlijk direct zonder problemen en lag het bit er zo in op een gewoon zachte manier. Of een linkshandige vragen. Misschien kan dat net het patroon doorbreken. Doordat het bit er niet meer hardhandig in ging, het bit lekker naar appel smaakte en het indoen net wat anders was dan normaal was ik snel van het probleem af
friesiszwart schreef:kijk eens al je bijrijder het hoofdstel aan doet. sommige mensen doen met geweld een bit in ipv het paard zelf het bit aan te laten nemen.
Citaat:de verzorger is al vanaf midden zomervakantie weg en vanaf die tijd ben ik er ook al mee bezig.