Nukkige/stoute merrie op buitenrit, wat nu?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Angela

Re: Nukkige/stoute merrie op buitenrit, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 10:51

Het zal een combinatie van factoren geweest zijn, een zadel dat niet lekker lag waarop je paard is gaan reageren. Daarop heb je terecht voorzichtig gereageerd (en dat probleem aangepakt), maar dat is wel het begin geweest van waar je nu zit door haar daarna de leiding te laten overnemen. Heb zo'n periode ook met mijn eigen paard gehad, en die heb ik toen 2 keer door een ander laten rijden die niet bang was/is. En daarmee is heel het probleem verholpen. Meneer liep weer als een zonnetje, en met dat in mijn achterhoofd kon ik wat zei ook deed: niet afwachten maar doorzetten.

E4D

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 11:48

Ik heb geen ervaring met moeilijke paarden en ben ook geen instructeur maar ik zou ook eens wat ander werk met haar gaan doen en de buitenritten laten voor wat het is. Maak eens wat leuke sprongetjes in de bak, wees creatief met balkjes, en probeer ook eens wat " speletjes/vaardigheid". Met dat laatste bedoel slalommen met pionnen en dergelijke.
Misschien is ze het buitenritten even zat en is ze toe aan iets nieuws, dan kan dit heel verfrissend zijn, voor jezelf trouwens ook leuk om te doen! (tik maar eens horse physio in op youtube :) )

Als laatste is het misschien een idee om een keer mee te doen aan een schriktraining? Dan hebben jullie allebei rustig de tijd om te wennen aan nieuwe dingen in een veilige situatie.
Veel succes! :(:)

Heleennn

Re: Nukkige/stoute merrie op buitenrit, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-16 18:34

Vandaag overleg gehad met ons vaste DA'en team. Zij denken ook voornamelijk aan een aangeleerd gedragsprobleem, ze kennen mijn paard ook en voor hun lijkt dit het meest logische. Wel willen ze even afwachten na volgende week, is het dan nog niet voorbij dan willen ze graag dat ik met haar naar de kliniek ga. Daar kunnen ze dan even hormoononderzoek doen, gastroscopie, bloed trekken etc... zodat de medische kant uit te sluiten is. Heb ook een kaartje gekregen van een fysio, dat moeten we ook maar eens even bekijken. Laten we hopen dat kordaat reageren ons probleem oplost.

Vandaag gereden en ze was erg rustig en braaf, probeerde één keer met bokken bij het galopperen maar heb haar toen meteen op haar plaats gezet. Daar was het ook mee opgelost, dus ik raak steeds meer overtuigd dat het inderdaad gewoon uitproberen is.