Niet de weide in willen gaan

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

cissy

Re: Niet de weide in willen gaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 14:12

Dat zeg ik..... ;)

Lindeeee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-16 15:19

Hallo,

Ik wil het topic toch nog eens omhoog halen. Het gaat namelijk nog steeds niet goed..

Ik ben maandenlang aan de slag gegaan met de tips die ik heb gekregen, echter niks werkt... Hij loopt braaf met mij mee richting de weide, een meter of 1,5/2 stopt hij, en dan is de enige beweging die hij maakt achteruit of omdraaien.
Hij loopt er wel in als er iemand achter hem loopt om hem te drijven, dit gaat met veel vechten en paniek. Er zijn 2 momenten geweest waarin hij het in liep zonder drijvende persoon of wat dan ook; dit was bij de keren dat Sjors ontsnapte terwijl ik met hem bezig was. Op dat moment was het heel hard nodig dat hij er snel in ging en ontstond er een lichte paniek bij mij, en beide keren liep hij er zo in.
Op dit moment gebruik ik geen eten in de trainingen, maar alleen aaitjes/kriebels als hij een pasje vooruit zet, en een heleboel gekriebel als hij erin staat.

Ik ga hier even alle reacties afzonderlijk proberen te beantwoorden en uitleggen wat hij doet bij welke tip die ik probeer.

Citaat:
Achterwaarts erin: Achterwaarts lukt niet, hij heeft door dat hij op die manier toch de weide in gaat dus hij gaat scheef achterwaarts of niet achterwaarts.

Richting poort en dan weer terug: Dit lukt meestal 1 of twee keer en daarna gebruikt hij een trucje waardoor ik geen controle meer heb (hoofd naar buiten draaien en kin op zijn borst) en schiet hij uit de weide. Op het moment dat we toch zover komen dat ik tegen de uitgang aan zit loopt hij de weide niet meer in maar staat hij stil op de uitgang.

Belonen als hij loopt: Doe ik nu steevast met een kriebel, hij gaat nog steeds de weide niet in.

Touwtje achter kont: Hij is er niet van onder de indruk en gaat tegen de druk in door achteruit te lopen, hoeveel druk er ook staat.

Moeder tegelijk meenemen: Werkt niet, hij gaat toch een andere kant op en blijft niet bij zijn moeder. Ook als ze al in de wei staat of er niet in staat, maakt niks uit.

Beweging maken alsof je gaat omdraaien: Hij draait zich gewoon helemaal om, als dat niet lukt blijft hij wel stilstaan.

Iemand mee die erachter loopt: Werkt *\o/* . Helaas veroorzaakt deze 'druk' wel veel paniek en daarbij ben ik heel vaak alleen. Ik merk dat hij het ontzettend leuk vindt om even mee te gaan op een klein wandelingetje, en dit gaat dus echt heel weinig nu...

Een keer erdoorheen helpen: Dit is 1 keer gelukt, met een lange zweep en dan gewoon wat tikken op zn kont. Pony helemaal in paniek, toch de weide in, maar helaas heeft het verder geen indruk gemaakt en het is ook niet meer gelukt een tweede keer.

Sluisje bij de ingang: Dit is echt een supergoed idee, maar helaas kan ik de prikpaaltjes nergens kwijt voor de ingang, ik kan ze nergens in prikken...

Iemand anders laten proberen: Werkt helaas niet, zelfde gedrag.

Wachten tot hij komt met beetje druk: Een paar minuten gaat het goed, dan gaat hij achteruit lopen, omdraaien, trekken, maar vooruit gaat hij niet... Hij blijft tegen die druk ingaan, hoe weinig het ook is.

Ik wil nog wel even verduidelijken dat dit eigenlijk zijn enige probleem is. Het is zo'n ongelofelijk lief ding, ontzettend slim ook. Je kan uren met hem knuffelen of spelen of tutten, ik kan er bijna alles mee, alleen de weide ingaan lukt niet...

Het zit me echt wel hoog nu. Ik wil zo graag lekker met hem eropuit, de wereld verkennen, maar op deze manier gaat dat gewoon niet.

Ik wil dit echt opgelost hebben. Daarom vroeg ik me af, heeft iemand ervaring met goede gedragsdeskundigen die mij zouden kunnen helpen? Ik wil dit het liefst met rust en geduld oplossen en ik wil ook niet meer zo verder kwakkelen...

Tips zijn natuurlijk ook altijd nog welkom!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 15:24

De laatste betreft druk is ook een geduldspelletje he. Dat moet je niet een paar minute doen, maar dat kan de eerste keer rustig een uur duren. Als hij gaat lopen spartelen, gewoon druk houden, laat hem zijn ding maar doen, maar houd druk. Niet boos worden, geen rukken aan het touw geven, niet slaan, gewoon druk houden en meelopen, meer niet. Gewoon in alle rust dit alleen doen, trek er maar een middag voor uit. Als hij naar voren loopt, direct druk van de lijn af halen. Zodra hij stil gaat staan, druk er weer op. Timing is belangrijk.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 15:28

Dat sluisje was mijn idee ;)

Je schrijft dat dat niet gaat omdat je voor de wei de prikpaaltjes niet kwijt kan, maar dat kan toch wel IN de wei?

Dan maak je het sluisje dus binnen de omheining, snap je?

Ik wil je best eens komen helpen met Sjimmie, maar zit de eerstkomende weken nog met m'n voet omhoog -O-

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 15:37

Wat doe je verder als het niet lukt en herhaal je de oefening meteen weer als het wel lukt of laat je pony dan los tot de volgende keer?

Hier als pony door het hek vliegt of juist klooit, dan ga ik met hem heen en weer totdat het meerdere keren achterelkaar ontspannen en netjes gaat. Juist bevestigen hoe het hoort, niet probleem telkens voor 1x oplossen met een noodgreep en dan stoppen.

Lindeeee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-16 10:57

Joolien schreef:
De laatste betreft druk is ook een geduldspelletje he. Dat moet je niet een paar minute doen, maar dat kan de eerste keer rustig een uur duren. Als hij gaat lopen spartelen, gewoon druk houden, laat hem zijn ding maar doen, maar houd druk. Niet boos worden, geen rukken aan het touw geven, niet slaan, gewoon druk houden en meelopen, meer niet. Gewoon in alle rust dit alleen doen, trek er maar een middag voor uit. Als hij naar voren loopt, direct druk van de lijn af halen. Zodra hij stil gaat staan, druk er weer op. Timing is belangrijk.

Afgelopen keren heb ik het al wel een tijd gedaan, minstens een kwartier, maar geduld is voor mij een moeilijk dingetje. Maar ik zal er nog eens rustig mee oefenen!

Shirley schreef:
Dat sluisje was mijn idee ;)

Je schrijft dat dat niet gaat omdat je voor de wei de prikpaaltjes niet kwijt kan, maar dat kan toch wel IN de wei?

Dan maak je het sluisje dus binnen de omheining, snap je?

Ik wil je best eens komen helpen met Sjimmie, maar zit de eerstkomende weken nog met m'n voet omhoog -O-

Ja, ik snap het! Dan kan ik de prikpaaltjes wel kwijt. Ik ga er eens mee oefenen!

Wat heb je gedaan met je voet? In ieder geval beterschap! Het lijkt me erg gezellig en fijn, mocht je een keer willen helpen! Ik hoor het wel als het weer beter gaat met je voet.

tamary schreef:
Wat doe je verder als het niet lukt en herhaal je de oefening meteen weer als het wel lukt of laat je pony dan los tot de volgende keer?

Hier als pony door het hek vliegt of juist klooit, dan ga ik met hem heen en weer totdat het meerdere keren achterelkaar ontspannen en netjes gaat. Juist bevestigen hoe het hoort, niet probleem telkens voor 1x oplossen met een noodgreep en dan stoppen.

Oh dit is wel een heel goed idee! Ik stop eigenlijk altijd nadat hij erin staat, vanwege frustratie bij mij en paniek bij hem, maar volgende keer zal ik het eens gaan herhalen!

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 11:02

Tweedegraads verbrand -O-

Rommel rond het huis wel wat met voeren enzo, maar kan geen rare sprongen maken (letterlijk en figuurlijk :)) ) en het risico van een paar tegensputterende veulenhoefjes erop neem ik niet graag, denk dat m'n vlees dan als gare kippenboutjes van m'n botjes valt :D

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 11:10

Staat dit veulen zonder andere veulens?

Zo ja, dan vind hij de wei waarschijnlijk gewoon stinksaai.
Uiteraard moet hij nog steeds gewoon luisteren en meelopen maar je zult je ook moeten realiseren dat hij het waarschijnlijk gewoon niet leuk vind om met 2 saaie volwassen dieren op een stukje gras te staan waar geen drol te beleven is.

Lindeeee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-16 11:17

Shirley schreef:
Tweedegraads verbrand -O-

Rommel rond het huis wel wat met voeren enzo, maar kan geen rare sprongen maken (letterlijk en figuurlijk :)) ) en het risico van een paar tegensputterende veulenhoefjes erop neem ik niet graag, denk dat m'n vlees dan als gare kippenboutjes van m'n botjes valt :D

Oh jeetje! Ik snap wel dat je dat risico niet wil nemen :') .

Sizzle schreef:
Staat dit veulen zonder andere veulens?

Zo ja, dan vind hij de wei waarschijnlijk gewoon stinksaai.
Uiteraard moet hij nog steeds gewoon luisteren en meelopen maar je zult je ook moeten realiseren dat hij het waarschijnlijk gewoon niet leuk vind om met 2 saaie volwassen dieren op een stukje gras te staan waar geen drol te beleven is.

Helaas wel... Ik heb met de eigenaren een tijd geleden gepraat over hem een tijdje ergens anders neerzetten (adres waar Sjors is gefokt). Helaas is dit niet gebeurd omdat ze het uiteindelijk niet nodig vonden...
Wat je zegt komt wel overeen met wat ik denk, Dat hij de buitenwereld heel erg leuk vind (hij is zo ontzettend blij als hij mee mag!) en dat de weide saai is... Helaas weet ik niet hoe ik dit zou moeten oplossen, tips mogen!

Deeks93

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 11:18

Is er geen stevige paal naast de uitgang? Zo ja, hier een longeerlijn aan vast maken en m er overheen laten stappen, zodra hij tussen de ingang en t touw instaat pak jij het longeertouw op, als hij achteruit gaat spant het touw in z'n broek, maar t touw zit vast aan een paal dus op een gegeven moment kan hij echt niet verder! Hou de spanning erop totdat hij in de weide staat. Houd het touw gespannen, doe de weide dicht en laat dan pas het touw los...

Dus geen halstertouw in z'n broek spannen die jij vasthoudt want dat kan ie inderdaad achteruit. Maar beetje hetzelfde als wat sommige mensen doen met trailer laden.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 11:20

Speelgoed in de wei!

Pionnen, wilgentakken, skippybal en dan het voornaamste....een vriendje om dit alles mee te delen *\o/*

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 11:25

Lindeeee schreef:
Er zijn 2 momenten geweest waarin hij het in liep zonder drijvende persoon of wat dan ook; dit was bij de keren dat Sjors ontsnapte terwijl ik met hem bezig was. Op dat moment was het heel hard nodig dat hij er snel in ging en ontstond er een lichte paniek bij mij, en beide keren liep hij er zo in.

En daar zit dus de oplossing van het probleem. Als jouw focus is, het moet NU, dat doet ie het spontaan. Misschien heb je hem op dat moment even zo overbluft dat hij het gewoon deed, wat deed je daar precies anders? Bij sommige paarden werkt het het beste als je er niet teveel tijd aan besteed en niet teveel over nadenkt van te voren. Je was nu met andere dingen in je hoofd bezig dan 'help hij gaat weer niet'. Je was bezig met, je MOET er nu gewoon in, geen tijd voor gedonder.

Citaat:
Wachten tot hij komt met beetje druk: Een paar minuten gaat het goed, dan gaat hij achteruit lopen, omdraaien, trekken, maar vooruit gaat hij niet... Hij blijft tegen die druk ingaan, hoe weinig het ook is.

Dat achteruit gaan, omdraaien etc. is zoeken naar een oplossing om onder de druk uit te komen. Hier is het dus belangrijk dat dat NIET lukt. Je laat pas los als hij naar voren gaat. Als je dit op een andere plek oefent, reageert hij dan wel op de juiste manier? Oefen ergens anders, prijs hem de hemel in als hij het goed doet, en pas als dat kwartje gevallen is probeer je het bij de wei. En dan idd niet een kwartier maar net zo lang tot je het juiste resultaat hebt. En dat hoeft dan imo niet meteen te zijn dat hij de wei in gaat, maar wel dat hij op die plek reageert door naar voren te gaan.
Wanneer beloon je het naar voren gaan? Als hij een stapje zet? Of drie stappen zet? Je kunt ook al beginnen met loslaten als hij zijn gewicht naar voren verplaatst. En als hij dat begrijpt, wacht tot hij een beentje twijfelend naar voren beweegt, lukt dat, beloon je pas als hij een been naar voren gezet heeft, etc.

Babysteps, en volhouden! Dit ga je echt wel afleren, maar omdat hij al zo lang op zoveel manieren ermee weg komt vergt dit eventjes heel veel doorzettingsvermogen van jouw kant. Succes!

Lindeeee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-16 11:36

Adrienne93 schreef:
Is er geen stevige paal naast de uitgang? Zo ja, hier een longeerlijn aan vast maken en m er overheen laten stappen, zodra hij tussen de ingang en t touw instaat pak jij het longeertouw op, als hij achteruit gaat spant het touw in z'n broek, maar t touw zit vast aan een paal dus op een gegeven moment kan hij echt niet verder! Hou de spanning erop totdat hij in de weide staat. Houd het touw gespannen, doe de weide dicht en laat dan pas het touw los...

Dus geen halstertouw in z'n broek spannen die jij vasthoudt want dat kan ie inderdaad achteruit. Maar beetje hetzelfde als wat sommige mensen doen met trailer laden.

Dat kan ik ook proberen! Bedankt voor de tip!

Shirley schreef:
Speelgoed in de wei!

Pionnen, wilgentakken, skippybal en dan het voornaamste....een vriendje om dit alles mee te delen *\o/*

Zo'n skippybal wil ik al zo lang kopen! En wilgentakken ook! Maar die moet ik alleen nog zien te vinden. En een vriendje.. Zou zo graag willen dat dat kon! Een leuk welsh a veulentje ofzo! Maar helaas, ik mag geen eigen pony, en de eigenaren willen er geen bij...

Allegra schreef:
Lindeeee schreef:
Er zijn 2 momenten geweest waarin hij het in liep zonder drijvende persoon of wat dan ook; dit was bij de keren dat Sjors ontsnapte terwijl ik met hem bezig was. Op dat moment was het heel hard nodig dat hij er snel in ging en ontstond er een lichte paniek bij mij, en beide keren liep hij er zo in.

En daar zit dus de oplossing van het probleem. Als jouw focus is, het moet NU, dat doet ie het spontaan. Misschien heb je hem op dat moment even zo overbluft dat hij het gewoon deed, wat deed je daar precies anders? Bij sommige paarden werkt het het beste als je er niet teveel tijd aan besteed en niet teveel over nadenkt van te voren. Je was nu met andere dingen in je hoofd bezig dan 'help hij gaat weer niet'. Je was bezig met, je MOET er nu gewoon in, geen tijd voor gedonder.

Citaat:

Dat achteruit gaan, omdraaien etc. is zoeken naar een oplossing om onder de druk uit te komen. Hier is het dus belangrijk dat dat NIET lukt. Je laat pas los als hij naar voren gaat. Als je dit op een andere plek oefent, reageert hij dan wel op de juiste manier? Oefen ergens anders, prijs hem de hemel in als hij het goed doet, en pas als dat kwartje gevallen is probeer je het bij de wei. En dan idd niet een kwartier maar net zo lang tot je het juiste resultaat hebt. En dat hoeft dan imo niet meteen te zijn dat hij de wei in gaat, maar wel dat hij op die plek reageert door naar voren te gaan.
Wanneer beloon je het naar voren gaan? Als hij een stapje zet? Of drie stappen zet? Je kunt ook al beginnen met loslaten als hij zijn gewicht naar voren verplaatst. En als hij dat begrijpt, wacht tot hij een beentje twijfelend naar voren beweegt, lukt dat, beloon je pas als hij een been naar voren gezet heeft, etc.

Babysteps, en volhouden! Dit ga je echt wel afleren, maar omdat hij al zo lang op zoveel manieren ermee weg komt vergt dit eventjes heel veel doorzettingsvermogen van jouw kant. Succes!

Ik heb me zelf ook al zo vaak afgevraagd of ik iets anders doe in mijn houding ofzo, maar daar kom ik helaas niet achter. Maar ik heb ook al vaker geprobeerd om op de wei af te lopen, gedachtes wissen, en gewoon denken we moeten erin, Nu! Helaas werkt het niet... Ik krijg die houding en focus op het moment dat hij er echt in zou moeten op een 'normaal' moment niet te pakken...

Op andere plekken reageert hij wel goed op druk houden tot hij naar voren loopt! Belonen doe ik meestal als hij 1 stapje vooruit zet al. Ik zal nog eens een middag uittrekken om eens goed te oefenen, met dat druk zetten tot hij naar voren gaat.

Flink veel doorzettingsvermogen, dat heb ik nodig haha!

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 11:39

Dat is jammer -O-

Skippyballen verkopen ze overal en staan er nergens wilgenbomen in de buurt?
Anders breng ik wel een lading mee, wij hebben er genoeg!

Maar dat vriendje blijft het belangrijkste...

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 11:47

Als een hengstveulen niet kan vechten met een maatje dan zal hij dit met jou oefenen, zo simpel is het.

Daarnaast is een wei zonder vriendjes niet spannender dan een box. Ik vind het niet raar dat hij daar niet heen wil.
Waarschijnlijk zijn al je problemen weg als hij niet alleen is.

Lindeeee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-16 11:51

Shirley schreef:
Dat is jammer -O-

Skippyballen verkopen ze overal en staan er nergens wilgenbomen in de buurt?
Anders breng ik wel een lading mee, wij hebben er genoeg!

Maar dat vriendje blijft het belangrijkste...

Voor een skippybal kan ik inderdaad wel even bij de intertoys of de bart smit kijken. Wilgen staan er volgens mij niet vlakbij, maar ik kan even kijken! En wat een lief aanbod, dat zou ook fijn zijn!

Sizzle schreef:
Als een hengstveulen niet kan vechten met een maatje dan zal hij dit met jou oefenen, zo simpel is het.

Daarnaast is een wei zonder vriendjes niet spannender dan een box. Ik vind het niet raar dat hij daar niet heen wil.
Waarschijnlijk zijn al je problemen weg als hij niet alleen is.

Hij is ruin ondertussen :) . Bovendien zit dit probleem echt alleen in het in de weide gaan, voor de rest is het echt een schatje en kan ik er alles mee.
Een vriendje erbij is echt geen optie, de eigenaren vinden 2 genoeg...

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 11:51

Ik zou ook de strijd eens aangaan voor een leuk ruintje erbij.
Hoeft niet perse een jonkie te zijn.

Heeft mama geen last van en die zijn vaak tot hoge leeftijd speels genoeg om lekker met 'm te ravotten!
Als ik dat hier met elkaar zie dollen...dat zou hem goed doen!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 11:55

Ruin/hengst maakt niet uit, die hebben veel hogere speelbehoefte dan merries.

Natuurlijk heb je dat probleem enkel met naar de wei gaan, hij staat zich daar 23/7 dood te vervelen.
Daarnaast zal hij niet leren normaal sociaal gedrag te ontwikkelen.
Zodra hij iets ouder wordt is de kans groot dat hij overal in gaat bijten wat los en vast zit. Met een beetje pech in je benen tijdens het wandelen.

Ik zou de buren er nog maar eens flink op aanspreken.

Lindeeee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-16 12:09

Sizzle schreef:
Ruin/hengst maakt niet uit, die hebben veel hogere speelbehoefte dan merries.

Natuurlijk heb je dat probleem enkel met naar de wei gaan, hij staat zich daar 23/7 dood te vervelen.
Daarnaast zal hij niet leren normaal sociaal gedrag te ontwikkelen.
Zodra hij iets ouder wordt is de kans groot dat hij overal in gaat bijten wat los en vast zit. Met een beetje pech in je benen tijdens het wandelen.

Ik zou de buren er nog maar eens flink op aanspreken.

He, even dimmen alsjeblieft. Je brengt het nu wel heel erg fel naar mij toe. Ik heb echt het beste voor met die pony's maar jij brengt het alsof ik helemaal niks goed doe..
Ik vind het heel erg lastig om het hier met mijn buren over te hebben. Ik mag alles met deze pony's en ik wil geen dingen blijven vragen. Een pony erbij is niet zomaar iets he, het kost veel geld. Bovendien ben ik 15, over 3 jaar ga ik uit huis en kan ik de pony's niet elke dag komen verzorgen. Mijn buren komen zelf ook al wat meer op leeftijd, dan hebben ze er straks nog een bij die ze moeten gaan verzorgen. Er is al op aandringen van mij 1 bij gekomen, dat was Sjimmy dan, omdat Sjors niet alleen moest staan. Daarnaast ben ik ook bang, dat als ze met zn drieen zijn, dat Sjors buitengesloten wordt..

Shirley schreef:
Ik zou ook de strijd eens aangaan voor een leuk ruintje erbij.
Hoeft niet perse een jonkie te zijn.

Heeft mama geen last van en die zijn vaak tot hoge leeftijd speels genoeg om lekker met 'm te ravotten!
Als ik dat hier met elkaar zie dollen...dat zou hem goed doen!

Zelfde als hierboven... Helaas. Behalve dat even dimmen dan, jij brengt het wel rustig gelukkig :) .

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 12:13

Ik geef je slecht helaas een realistisch beeld, meer niet.

Het is ook niet jouw fout, maar de fout van je buren. Je kunt het proberen goed te praten en af te vlakken maar een wilgetak is ook maar 10 minuten boeiend.

Het zijn niet jouw dieren maar het is wel belangrijk te realiseren dat jij daar potentieel last van gaat krijgen.
Wellicht kunnen je ouders ook eens met de buren overleggen.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 04-09-16 12:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 12:14

Begrijp wel dat je beperkt bent in je mogelijkheden, maar misschien is er iets te regelen met andere (bevriende) ponybezitters in de nabije omgeving?
Misschien staan er ergens nog een paar shetjes waar ze bij kunnen of die bij hen?

Kunnen ze ook eens wisselen van wei, dat komt de wei ook ten goede :j