Onhandelbaar paard... Wat te doen?

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
dblijham
Berichten: 1804
Geregistreerd: 25-10-05
Woonplaats: Blijham

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 22:38

Gert van het Hof idd. Eerlijk en zeer kundig in het uitzitten van onverwachte bokkesprongen.

pillow
Berichten: 7876
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 22:42

R12312 schreef:
Gert van het Hof, kost niet de wereld en die kan in een week dat dier braaf hebben en je advies geven hoe je haar braaf houdt. Daarnaast voelt hij als geen ander of er wel iets medisch aan de hand is en die handigheid heeft Herman Koorman (nog) niet.

Hier ben ik het helemaal mee eens.

Zinzi_jewel

Berichten: 8902
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 22:50

Idd Monya Spijkhoven
Elise buiten
Of John Erb .
Je kan hun in elk geval je probleem eens voorleggen .
Alle 3 deze mensen hebben ontzettend veel ervaring met probleem paarden of paarden met problemen ...
Ze klinkt mij als een merrie die prikkels niet verwerkt kan krijgen en daardoor doet wat in haar genen zit , vluchten .
En mogelijk krijg je haar met een anti stress supplement wel aan t werk !
Heb je al eens gebrobeerd haar te werken met 2 streepjes tranquigel ofzo ... Mocht dat werken kom je met een anti-Stress suplement een heel eind

SparklingApp

Berichten: 1952
Geregistreerd: 23-06-05
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 22:54

Lastig verhaal omdat je ook met de lichamelijke "klachten" te maken hebt waarvan je niet weet waar dat vandaan is gekomen.
Een aantal noemen hier Gert van het Hof, voor een keer is hij super en kan hij idd zeggen of hij denkt dat er meer aan de hand is, mijn ervaring voor een langere periode is anders en ik denk ook niet dat je aan hoeft te komen met een schema voor stalling, voer en hoeveelheid beweging.. :P Het is niet echt een plek voor penny meisjes om maar zo te zeggen en ik ben benieuwd wie van de mensen hier die zijn naam noemen er echt een paard heen hebben gebracht

De optie van terug naar de fokker, waar jij dus vertrouwen in hebt en het grote voordeel is natuurlijk dat die haar al kent, lijkt mij het beste.
Ik ben benieuwd wat je gaat doen en hoop iig dat het voor jullie allemaal goed gaat uitpakken.

R12312
Berichten: 2506
Geregistreerd: 13-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 22:59

SparklingApp schreef:
Lastig verhaal omdat je ook met de lichamelijke "klachten" te maken hebt waarvan je niet weet waar dat vandaan is gekomen.
Een aantal noemen hier Gert van het Hof, voor een keer is hij super en kan hij idd zeggen of hij denkt dat er meer aan de hand is, mijn ervaring voor een langere periode is anders en ik denk ook niet dat je aan hoeft te komen met een schema voor stalling, voer en hoeveelheid beweging.. :P Het is niet echt een plek voor penny meisjes om maar zo te zeggen en ik ben benieuwd wie van de mensen hier die zijn naam noemen er echt een paard heen hebben gebracht

De optie van terug naar de fokker, waar jij dus vertrouwen in hebt en het grote voordeel is natuurlijk dat die haar al kent, lijkt mij het beste.
Ik ben benieuwd wat je gaat doen en hoop iig dat het voor jullie allemaal goed gaat uitpakken.


Pas een stuk of zes :D
Langere tijd, nee ze staan daar over het algemeen maar een week, want meer tijd heeft hij niet nodig.

dresjoepie

Berichten: 2529
Geregistreerd: 23-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 23:00

Ik zou eerst graag willen weten of het paard geen pijn heeft Het is een idee om 2/3 weken pijnstiller te geven Dit is een vrij goedkope manier om dat te kunnen checken Uiteraard zal je dan wel verder opzoek moeten naar de oorzaak van de pijn !!! Mocht het paard dan veranderen in gedrag weet je iig of het dier pijn heeft Als het gedrag niet veranderd Dan kun je idd verder gaan kijken naar een kundige ruiter

Zou je merrie ook eens na laten kijken ivm hormoon huishouding Er zijn meer merrie s die hier last van hebben en erg vervelend gedrag vertonen

Sizzle

Berichten: 35759
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 23:02

Ik zou wel ergens heen gaan waar je daarna ook les kunt blijven houden.
Als het echt zo'n dametje is dan kun je het wel corrigeren maar dan moet je erna wel weten hoe je het goed houdt.

vilheide

Berichten: 1491
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: Veenendaal

Re: Onhandelbaar paard... Wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 23:12

Erg vervelend verhaal zeg. Het eerste wat in mij op kwam waren hormonale problemen. Is daar ooit weleens naar gekeken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 23:13

Terwijl ik je verhaal las kwam er maar één ding in mij op: paard fulltime het land op, met soortgenoten en haar weer paard leren zijn. Helemaal van nul beginnen, maw een grondige reset. Zelfs als dat jaren duurt.

En inderdaad: hormonen kunnen dit paard misschien wel parten spelen.

Doortrainen zou voor mij niet eens een optie zijn. Volgens mij kan je dan maar één ding bereiken momenteel : je paard kraken ipv tot een samenwerking komen. En dat zou zonde zijn van zo'n prachtdier.

Ik vind het wel heel erg voor je. En ik heb echt met open mond alles gelezen, niet normaal hoeveel doorzettingsvermogen en geduld jij hebt, ik was zelf al lang doodsbang geworden. Dus ik bewonder het enorm dat je haar niet opgeeft :)

paardjes123

Berichten: 2883
Geregistreerd: 16-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 23:15

Gert van den Hof is zeker een aanraden of Elisa Buiten die hier ook genoemd wordt.
Respect voor je, ik had er een knapworst van laten maken :o

Indi_Vito

Berichten: 2746
Geregistreerd: 06-10-09

Re: Onhandelbaar paard... Wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 23:20

Ik weet niet waar je woont maar in zuid Holland (Rotterdam) zit jet van hetzelfde die heeft al aardig wat paarden getraind en weer als fijn paard thuis afgeleverd.

Heel lastig! Succes!

pol1
Berichten: 3832
Geregistreerd: 05-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 23:22

Ik denk aan iets heel anders als ik zo alle berichten lees.. Zou het kunnen zijn dat dit paard per ongeluk is doorgereden in haar scheefheid?? Elk paard is scheef..Dit kan tot onnoemelijk veel klachten lijden..Ik zou je echt willen aanraden om op zoek te gaan naar een goeie rechtrichtinstructeur. .Ik zelf heb goeie ervaringen met Monique de Rijk van http://www.atletischerijkunst.nl
Is ook uitgesloten dat dit paard KS kan hebben??

Sizzle

Berichten: 35759
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 23:23

Als het gewoon een hormonaal princesje is gaat op het land gooien niets bijdragen.
Ik heb ook een merrie die regelmatig met zichzelf overhoop ligt, maar die heeft altijd in een kudde gestaan. Hoe meer vakantie hoe onmogenlijker ze wordt.
Wordt ze gewoon aan het werk gehouden dan is het een fijn meewerkend braaf paard.
Moet er ook niet aan denken dat die weer een blessure krijgt, kan ik weer helemaal opnieuw beginnen ben ik bang.

Ik heb ook wel met oudere groene merries te doen gehad en ik moet zeggen dat je daar behoorlijk stevig voor in je schoenen moet kunnen staan als ze eenmaal hun "koningin status" verworven hebben.

Dat is iets wat TS waarschijnlijk het beste zelf kan inschatten.

R12312
Berichten: 2506
Geregistreerd: 13-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 23:31

Sizzle schreef:
Ik heb ook wel met oudere groene merries te doen gehad en ik moet zeggen dat je daar behoorlijk stevig voor in je schoenen moet kunnen staan als ze eenmaal hun "koningin status" verworven hebben.

Dit vooral, die dames die wat ouder onder het zadel komen die gedragen zich vaak als koningin. Moet je echt doorheen en daarvoor moet je best heel handig zijn op rijtechnisch gebied. Daarom ook een Gert van het Hof. Die kan heel snel voelen en zien wat voor vlees hij in de kuip heeft.

pol1
Berichten: 3832
Geregistreerd: 05-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 23:41

R12312 schreef:
Sizzle schreef:
Ik heb ook wel met oudere groene merries te doen gehad en ik moet zeggen dat je daar behoorlijk stevig voor in je schoenen moet kunnen staan als ze eenmaal hun "koningin status" verworven hebben.

Dit vooral, die dames die wat ouder onder het zadel komen die gedragen zich vaak als koningin. Moet je echt doorheen en daarvoor moet je best heel handig zijn op rijtechnisch gebied. Daarom ook een Gert van het Hof. Die kan heel snel voelen en zien wat voor vlees hij in de kuip heeft.


Maar ts heeft t toch niet over een ouder paard? 7 jaar?

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 23:42

Lauraa90 schreef:
Stalgenoten en mensen die haar onlangs onder het zadel hebben gezien beginnen inmiddels termen te gebruiken als ’onhandelbaar’, ’gemeen’, ’vals’…. Die zijn van mening dat het geen zin heeft wie of wat ik op dit paard zet, dat dit het karakter is en nooit anders zal worden.. Daar ben ik het gewoon simpelweg niet mee eens, ik ken dit paard, het is een hele lieve en ook eerlijke merrie, die mening heb ik nog steeds.

Uit niets in je verhaal lees ik ook maar iets dat er op duidt dat deze merrie "lief en eerlijk" is.
Er kan inmiddels niemand opzitten zonder gevaar voor lijf en leden, zelfs ervaren trainers niet...
Ik denk dat deze mensen die het betreffende paard kennen, wel eens een punt zouden hebben. Je maakt ook aan de lopende band excuses voor elk wangedrag van dit dier.

Je hebt er al ervaren mensen op laten zitten begrijp ik, en ze vlogen eraf.
Je zou natuurlijk een professional kunnen inhuren (er zijn verschillende suggesties gedaan) en proberen deze merrie te laten doorrijden, maar als dat niet werkt (en eerlijk gezegd zie ik het vrij duister in gezien haar historie), dan zou ik haar laten slachten/inslapen.

In mijn opinie is geen paard de risico´s waard die je tot nu toe zelf hebt genomen (met als gevolg een gebroken knie), en anderen hebt laten nemen (ik begrijp de mensen om je heen héél goed dat ze voor de eer hebben bedankt dit dier te rijden toen je zelf uit de running was).

Kelly_ann

Berichten: 5158
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 23:42

Een paard zal echt niet gereset zijn hoor na een paar maanden op het land. Leg er weer een zadel op en het oude gedrag is terug.

Zo kan het ook dat je na jaren weer kan opstappen en wegrijden op b.v een fokmerrie.

Je paard zal wel nieuw/beter gedrag moeten leren. En dat kan een handige springruiter vaak prima voor je doen. Die mensen zijn niet bang van een sprongetje meer of minder en kunnen de energie ombuigen in werk.

Pauline
Berichten: 12192
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 23:43

Probeer eens provarium breeding als je denkt dat ze hormonale klachten heeft. ik geloof er niet in dat ze gezond is omdat ze niet alleen slecht gedrag vertoont maar ook wel op duidelijke momenten zich verzet, fysiek steeds wat heeft enzovoorts. Soms is het toch een lange adem en zadelmakers zijn ook maar mensen waarbij het heel vaak mis gaat. Dus ik zou toch nog een rondje mond buik rug kont doen en eventueel de wervels op de foto zetten. De harde aanpak geloof ik absoluut niet in, de veelgenoemde Gert is wel heel eerlijk volgens mij. Maar een stevige puzzel.

Anne_GTI

Berichten: 18215
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: Onhandelbaar paard... Wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 23:52

Gert of naar de seawalker health for horses.
Toch heb ik het idee dat er meer speelt dan alleen die peesblessure en gevoelig voor koliek.

pol1
Berichten: 3832
Geregistreerd: 05-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 23:55

Anne_GTI schreef:
Gert of naar de seawalker health for horses.
Toch heb ik het idee dat er meer speelt dan alleen die peesblessure en gevoelig voor koliek.


Ik dus absoluut ook!!

MarleenM

Berichten: 1857
Geregistreerd: 29-02-04
Woonplaats: Gronau (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 23:55

Je zegt dat ze door de DA is onderzocht en dat het niks lichamelijks kan zijn, wat is er precies dan onderzocht door de DA?

Voor nu zou ik de merrie eerst op de wei zetten totdat de pees helemaal geheeld is, het lijkt me met deze fratsen dat als dat gedraai etc ook niet goed is voor de pees. Er zijn inderdaad veel dierenartsen die vinden dat je zo'n beest niet 24/7 voor een half jaar of jaar op de wei moet zetten, echter zijn er paarden in mijn omgeving er niet slechter van geworden (ook hier op bokt staan verhalen dat ze dit juist hebben gedaan).

Ik zou met een merrie als dit absoluut, maar dan ook absoluut niet gaan fokken, jij geeft aan dat ze niet "onhandelbaar en gemeen" is, echter moet een moederdier in mijn ogen wel een meewerkend karakter hebben en dat is jou merrie zoals ik lees absoluut niet! Vergeet niet dat een veulen veel gedrag van mams overneemt en als zij aan de hand ookal moeilijker wordt zou ik geen risico willen nemen op een misschien "karaktervol" veulen..


Volgensmik stond er op bokt een tijd terug een verhaal van een merrie die ook steeds moeilijker werd en ook onhandelbaar werd en die ergens een tumor had zitten waardoor dit de hormoonspiegel dusdanig in onbalans bracht dat de merrie niet meer normaal kon functioneren..
Link toegevoegd van dat topic:

[MD] Paard levensgevaarlijk => Tumor op eierstok

Daarom mijn vraag aan het begin wat is er precies onderzocht door de DA?

ijsklontje

Berichten: 2529
Geregistreerd: 21-02-05
Woonplaats: in mijn hutje op de hei

Re: Onhandelbaar paard... Wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 00:02

Voor training zou ik je idd Elise Buiten (suelza) aanbevelen. Zeer kundig en met veel respect voor het dier.
Ze is wel heel druk, maar ik zou haar zeker eens een bericht sturen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 00:04

Mijn tip:
Stap 1: een paar weken op pijnstillers zetten en kijken hoe haar gedrag verandert.
Verandert het niet: Gert van het Hof.
Verandert het wel: foto's van rug, bloedonderzoek voor hormonen etc.
Vanuit daar verder kijken. Je zal niet de eerste zijn die zich later voor de kop slaat omdat het toch lichamelijk blijkt te zijn.

janneke_S

Berichten: 336
Geregistreerd: 13-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 00:09

Je zegt dat ze met een lang teugeltje gewoon normaal stapt?
Heb je haar tanden al na laten kijken? Eventueel wolfskiesjes oid?

belle_boef

Berichten: 10782
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Onhandelbaar paard... Wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 00:22

Stal vegter is ook wel een geschikte plek als ik dit zo lees. Hebben ook meerdere disciplines in huis om je paard te behandelen.