Geryon schreef:Wat de verkopers met 'geen klik' bedoelen, is heel verschillend. De één vindt het paard gewoon oninteressant, de ander te moeilijk, weer een ander heeft andere interesses dan het paard, etc.
Dit denk ik ook.
De vorige eigenaren van mijn paard zijn eerlijk geweest: ze verkochten hem vanwege studeren/verblijf in buitenland (dochter) en fysieke problemen/geen tijd (moeder, hij was van een moeder en dochter).
Vraag je voor jezelf af of jij wél een klik hebt met het paard. Dat voel je als je bij hem gaat kijken, of zelfs al eerder. Ik wist het toen ik de foto zag. Vanwege één wazige foto ben ik helemaal naar Friesland afgereisd, en daar was hij. Qua uiterlijk viel hij me tegen, maar toen ik 10 meter gereden had wist ik het. En hij wist het ook. Inmiddels vind ik hem het mooiste paard van de wereld en rijd ik niet meer. En dat klopt zo. We passen goed bij elkaar. Hij is voor mij het juiste paard, ik ben voor hem de juiste mens. Dat ik wat ik onder een klik versta. We hebben een prettige samenwerking op fysiek en emotioneel niveau, en juist doordat die klik er is vond ik het helemaal niet erg om mijn doelen bij te stellen. Ik had hem namelijk ooit gekocht met de ambitie om binnen een paar jaar sport C met hem te rijden. En daar bleek IK niet geschikt voor 
Jotoma schreef:Bij mij duurde het 2 jaar. Niet dat ik in die eerste 2 jaar niet gek was op mijn paard, ik had hem voor geen goud weg gedaan, absoluut niet! Maar het echte lezen en schrijven samen.. Het houden van, na de verliefdheid.. daar hebben we best even over gedaan.
Wij 2,5 jaar. En al die tijd was het de initiële klik, of verliefdheid, die ervoor heeft gezorgd dat we zeker wisten dat het houden van kon worden. Zonder die eerste klik was dat nooit gelukt. Want reken maar dat ik het een paar keer bijna heb opgegeven. We zijn nu bijna 7 jaar samen.
De nuttigste tip is al gegeven: maak een rationeel lijstje. En volg daarna je hart. Er loopt ergens een paard rond waar jij hopeloos verliefd op wordt en wat nog bij je lijstje past ook. Weet ik zeker. Veel plezier en succes met de zoektocht.