hengst gedrag... tips?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

dynara

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 20:44

keona schreef:
Wat een stress kippen hier boh hij echt nederland.taboe voor hengsten.
Wat is portugal toch mooi kinderen die hengsten rijden hengsten die naast elkaar stan rustig zonder stress.kom op mensen ken meer merries met poedersuiker gedrag dan hengsten.dat ts consequent moet zijn dat weet ze,maar meteen casteren want oe een hengst.nee,wel vind ik dat hij paard waardig leven moet hebben,maar dat moeten alle paarden.ken ook genoeg ruinen en merries die maar 2u buiten komen en dan alleen staan.want dadelijk hebben ze blessures.

ben ik helemaal met je eens... toen ik 5 was had mijn moeder ook een hengst van over de 10 jaar en ik kon er mee weg rijden.
bij het horen van hengst haken vele mensen al af, ik zelf heb liever met hengsten te doen dan met merries die je soms je hoofd in kunnen trappen met hengstig zijn.
ik heb ook niemand horen zeggen kom laten we een merrie helpen omdat het merrie gedrag vertoond.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 20:45

mrie schreef:
Bot Janine Bot, niet bod

Oh mijn excuses voor mijn dyslectie.
Maar je snapte het, daar gaat het om ;)

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 20:51

Weet je, het gaat er hier niet om dat een veelheid aan mensen goede ervaringen heeft met hengsten.
Natuurlijk is dat zo. Een goed opgevoede hengst hoeft helemaal geen probleem te zijn, zeker als deze hengst in een omgeving én deskundige handen is waar hij goed opgevoed blíjft.

Ken zelf een aantal Connemara hengsten die gewoon door kinderen uitgebracht worden in de wedstrijd sport en zelfs mee doen in een demoteam waar ook merries mee lopen... Ook weer gereden door kinderen.

Maar al deze hengsten zijn opgevoed en worden gehandeld door mensen die weten wat ze doen, waar door ze niet alleen braaf zijn, maar ook braaf blíjven

Is die deskundigheid/ervaring er niet, dan is het wat mij betreft toch vragen om ongelukken..

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 20:53

Zeven is voor mij een twijfelgeval wat betreft castreren in de wei of op de kliniek.

Bij het woord "hengst" schrikken mensen inderdaad vaak. Onze hengst kwam op een stal waar niemand het nog wist (behalve de staleigenaar). Iedereen vond hem lief en leuk en toen kwam de verbazing dat hij hengst is. Inmiddels waren ze aan hem gewend en geeft het totaal geen problemen maar hij is wel heel strikt opgevoed en hij kan spelen met onze ruin.

Bij paard uit dit topic heb ik wel twijfels over de kundigheid van de nieuwe eigenaar maar iedereen kan leren uiteraard. Het hangt er van af hoe handig je zelf bent maar een merrie kan ook een loopje met iemand nemen.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 20:59

Punz schreef:
Weet je, het gaat er hier niet om dat een veelheid aan mensen goede ervaringen heeft met hengsten.
Natuurlijk is dat zo. Een goed opgevoede hengst hoeft helemaal geen probleem te zijn, zeker als deze hengst in een omgeving én deskundige handen is waar hij goed opgevoed blíjft.

Ken zelf een aantal Connemara hengsten die gewoon door kinderen uitgebracht worden in de wedstrijd sport en zelfs mee doen in een demoteam waar ook merries mee lopen... Ook weer gereden door kinderen.

Maar al deze hengsten zijn opgevoed en worden gehandeld door mensen die weten wat ze doen, waar door ze niet alleen braaf zijn, maar ook braaf blíjven

Is die deskundigheid/ervaring er niet, dan is het wat mij betreft toch vragen om ongelukken..

Helemaal mee eens.

TS komt niet ervaren over. Dat kan je leren, zeker. Maar die begeleiding moet wel intensief zijn, omdat je gewoon minder fouten kan permitteren. Daarnaast speelt de omgeving ook mee. Zal niet de eerste keer zijn dat iemand zijn merrie 'gezellig' aan de box van de hengst zet omdat ze zo leuk neuzen. De stalgenoten moeten dus ook opgevoed worden.

Als ik dan ook nog lees dat TS al tegen problemen in het longeren aan loopt, houd ik mijn hart toch wel vast. Want wat als hij bedenkt dat ie kan testen of ts sterker in haar schoenen staat dan hij en zich niet laat wegsturen? Natuurlijk kan dit ook bij een ruin of merrie gebeuren, maar daarbij is de foutmarge gewoon veel groter.
Ik zeg dus ook castreren. Of echt goede begeleiding die kan ingrijpen wanneer nodig en dan ook echt door kan pakken.

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 21:02

Castreren lost niet de hele situatie op. Ik hoor hier alleen castratie als optie, en dan? Paard behoudt zijn karakter met of zonder ballen, en als TS hem niet aanpakt zou ieder paard doen wat hij/zij wilt. Merries kunnen net zo bezeten zijn als hengsten. En ik ken ook laat gecastreerde ruinen die nog steeds erg dominant gedrag vertonen en zelfs proberen te dekken. Dus begeleiding en training is ook belangrijk. Maar als er geen fokdoelen zijn zou ik castreren wel zeker overwegen. Voor jezelf en voor je paard. Maar dan moet je nog consequent blijven want hij zal je zeker gaan uittesten. TS, zoek wel hulp want ik heb het idee dat je dit wel nodig hebt.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 21:06

Ik vind het eerlijk gezegd vooral heel jammer dat er gekozen is voor de aankoop van een 7 jarige hengst. Genoeg leuke ruinen, genoeg leuke merries. Waarom dan perse een hengst als de ervaring er nog niet is.

En ja.. Ook merries en ruinen kunnen gaan uitproberen. Maar dat gaat dan ieder geval zónder een flinke stoot testosteron.. .En hoe dan ook: dat maakt tóch uit!!

Verder: Dank voor je aanvulling Rianne: helemaal mee eens!

Yunaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 21:14

Echt, serieus... Wat gaat het er hier toch weer leuk aan toe! :D Wordt altijd zo moe van dit soort bemoederlijke topics.

Iedereen is jong begonnen, niemand was meteen ervaren met zijn/haar eerste hengst en dat geldt ook voor TS. Waarom dan meteen voorleggen dat de hengst gecastreerd dient te worden? Lariekoek.

TS, ik vind dat je je eigen gevoel achterna moet gaan. Het kan ook nog heel wennen zijn voor jouw paard, begrijpelijk. Maar wees consequent naar hem toe, zodat hij weet tot hoever hij kan gaan. Als jij over een tijd denkt dat het niet gaat lukken, of dat je hem 'gevaarlijk' vindt worden, kan je altijd nog een overweging maken om hem te castreren. Maar voor nu: niet doen. Je moet beiden nog wennen aan elkaar en jij moet hem opvoeden; streng zijn op momenten wanneer dit nodig is en belonen voor goed gedrag. Laat je vooral helpen op de manege, daar leer je ook zeker van :j Het komt echt wel goed, twijfel niet aan jezelf +:)+

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 22:05

Is toch ook realiteit:

En we kennen allemaal het meisje hier op bokt waar de arm er zo'n beetje half afgebeten werd door haar pas gekochte hengst..

Kortom:
Niets mis met hengsten, maar je moet ze wél weten op te voeden, je moet er wél mee om kunnen gaan
Laatst bijgewerkt door Punz op 28-01-16 22:16, in het totaal 2 keer bewerkt

keona

Re: hengst gedrag... tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 22:09

Hengsten is zelfde als het verhaal van de pitbull achtige honden,overal zie je alleen als het mis gaat.de goede dingen zie je niet en van de andere merrie,s of ruinen kom je ook niks tegen als mis gaat net zoals bij andere honden rassen.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 22:10

Punz schreef:
Is toch ook realiteit:

[ Video ]

Gatsie die ontspoort best wel. Hoe is het afgelopen?

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 22:14

Keona:

Bij 2.15 zie je ons Connemara demo team, lopen 4 dekhengsten mee. Ik ben dus niet anti hengst
( heb er recent nog een met veel plezier gereden) en wil helemaal niet alleen maar de slechte voorbeelden naar voren halen.

Maar ik wil WEL dat er enige realiteitszin ontstaat. Niet iedereen is in staat om een hengst op te voeden, en niet iedere hengst kan functioneren op een gemiddelde particuliere pensionstal.

En als ik de post van TS lees dan maak ik me serieus zorgen over haar vaardigheden in het omgaan met een paard. Ik duim heel hard dat dit NIET haar eerste paard is.. maar vrees er voor...........

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 22:15

Castreren....!! Geen twijfel mogelijk!
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 29-01-16 14:58, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: quote weggehaald daar bericht dat gequote is verwijderd is.

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 22:30

Een hengst op een doorsnee pensionstal is meestal geen goed plan. Levert alleen maar frustraties op, bij zowel het paard, de eigenaar en de overige pensiongasten. Het hoeft niet, maar het kan flink ongelukken opleveren als de eigenaar het dier niet aankan.
Ballen eraf. En dan lekker mee aan het werk gaan, en er een fijn paard van maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 22:31

Lexieplexie schreef:
Nu dat vind ik niet zo erg maar gaat het altijd zo zijn dat hij zo draaft? Soms heb ik hem moeilijk bij de hand te houden.

Ookal zwaai ik wat met mijn longe of zweep (niet slagen natuurlijk) voor hem verder te houden, hij trekt zich daar niets van aan. En als hij te ver gaat of naar een andere richting wilt trek ik even aan de long maar dan stopt hij of komt hij naar mij toe al dravend..

Om beide bovenstaande uitspraken heb ik maar 1 oordeel: castreren. Zeker in verband met het vet gedrukte. En liefst voor de lente eraan komt.

Een paard hoort niet al dravend en dribbelend uit zijn box te komen. Merries niet, ruinen niet, hengsten niet, of ze nou dagelijks in het weiland lopen of 24/7 opgehokt worden. Gewoon niet. Klaar. Als ie dan ook nog hinnikt is de aandacht blijkbaar overal maar niet bij jou. Dit is vragen om gevaarlijke situaties. Blijkbaar ski je er nu al half achteraan als je aangeeft dat je moeite hebt om 'm bij de hand te houden.

Daarnaast hoort een paard te reageren op een correctie van jouw kant. Zich niets van je aantrekken = jij bent niet interessant, de aandacht zit overal behalve bij jou (alweer). Dravend naar je toe komen is alweer not done, zeker niet voor een hengst. Het enige moment dat ze hier naar mij toe mogen komen aan de longe is in stap en wanneer IK dat bepaal. En sowieso wil ik dat mijn paard focust op mij. Rondkijken en nieuwsgierig zijn mag, maar ik wil dat ze met hun hoofd wel bij het werk blijven. Er zijn nog 23 uren in een dag om aan sightseeing te doen.

Mijn paard is vorig jaar mei gecastreerd op de leeftijd van 6,5 jaar oud. Altijd brave sul geweest als hengst, tot hij 1x toch de grenzen ging testen. 3 dagen later waren de ballen eraf. In de kliniek via laparoscopie, dus 2 sneetjes in de lies waarbij ze de zaadleiders doorknippen. Helaas inderdaad complicatie gehad maar snel en goed opgelost en hij heeft er niets aan over gehouden. Mijn portemonnee was wel wat lichter dan voorzien :P
Zijn hengstengedrag is nog in kleine mate aanwezig maar de scherpe kanten zijn er wel af. Hoe zeer ik ook tegen de castratie op zag, ik ben wel blij dat ik de beslissing heb gemaakt. Mijn standpunt was altijd "hij blijft hengst zolang het veilig is". Hij kon 24/7 in het land met mijn 2 ruinen en een shet hengstje en op pension met merries in de buurt ging ook aardig goed. Hij is altijd piekfijn opgevoed geweest door mezelf én ervaren mensen, en toch, op het moment dat de knop omgaat is het gewoon de wet van de sterkste. Of die knop omgaat hangt echt wel per paard af. Als je hem al niet kan corrigeren bij het uit de stal halen, dan betwijfel ik eerlijk gezegd ten zeerste of je dat gaat kunnen als hij een keertje echt mans gaat worden.

Ik ben echt niet anti-hengst, mijn shet is ook nog steeds hengst en die is er 9. Heerlijk dier, kan er alles mee, luistert prima en weet perfect dat ik geen overdosis hormonaal gedrag toelaat. Alleen is die kleine opdonder veel sneller en meer onder de indruk als ik me een keertje boos maak dan eentje van 550kg...

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 22:32

keona schreef:
Hengsten is zelfde als het verhaal van de pitbull achtige honden,overal zie je alleen als het mis gaat.de goede dingen zie je niet en van de andere merrie,s of ruinen kom je ook niks tegen als mis gaat net zoals bij andere honden rassen.

Zou ik toch niet willen zeggen. Althans, zelf met een flink aantal hengsten gewerkt, en op stallen geweest waar hengsten stonden. Nog geen monster mee gemaakt.

Maar in alle gevallen werden deze paarden opgevoed door ervaren mensen en de onervaren mensen werden ook opgevoed. Dat laatste moet niet onderschat worden, en daar is waar het miz het snelst fout kan gaan. Echter is het makkelijker en vaak doeltreffender om de hengst te castreren dan te investeren in goede begeleiding. Eens per week les is soms al moeilijk, laat staan dergelijke intensieve begeleiding.
Daarnaast ben je niet alleen op stal. Je moet ook je hengst kunnen controleren in een onverwachte situatie waar jij niets aan kan doen, doordat je bijvoorbeeld een niet zo handige stalgenoot hebt. En er moeten duidelijke regels zijn omtrent het stalbeleid, één keer een aai en de boxdeur niet goed dicht kan ook een loslopende hengst opleveren wat toch wel wat meer problemen kan veroorzaken. Ik noem maar een zijstraat.
Los daarvan, stel dat het fout gaat, dan heeft ts niet alleen zichzelf en haar paard ermee. Maar ook de stal, de personen die daar rondlopen etc. Het hoeft niet zo extreem te zijn als in het filmpje, maar je hebt een pensionstal, wellicht zelfs manege met kinderen, om rekening mee te houden. Als ik dan lees dat ie dravend zijn stal uit komt en er ook al problemen in het longeren zijn, vraag ik me af hoe lang dat goed komt en of een onervaren persoon dat kan handelen. Misschien gaat dat heel goed en is ze een natuurtalent. Maar als het niet goed gaat is het paard al snel verpest. Terwijl die alleen maar zijn natuur volgt. En dat vind ik zonde.

Dus, óf op een geschikte stalling met intensieve begeleiding. Of ruinen. Miz zijn dat de enige keuzes.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 22:39

RianneH en Varekaj : _/-\o_

Geweldig verwoord!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 22:54

Nou Punz, dat eerste filmpje van die haflinger... mijn anders doodbrave kerel ging ook plots die richting uit bij het inrijden op een wedstrijd waar geen kat zich aan de bakregels hield (+ overvol). Hij zet normaal geen voet verkeerd en hield het ook altijd op alleen maar hinniken. Ontelbaar veel keren gelest samen met (hengstige) merries, op wedstrijd tussen merries, op stal zicht zat op merries, kwam dagelijks buiten en in ervaren handen van de stalbaas die meerdere hengsten had of gehad had, waarvan 1 geselecteerd voor de hengstenkeuring van BWP. Hij was alert maar piekfijn qua gedrag en respecteren van grenzen. Zoniet was 1 (fikse) correctie genoeg om hem op zijn plek te zetten.

En toch, 1 drachtige merrie ging op wedstrijd meppen naar een ruin in de buurt, die ruin geeft kleine huppel vlakbij mijn paard, en het hek was van de dam. Gaan drammen, nek erop zetten, voorbeen maaien, kleine bokachtige huppels in galop. Ben toen de inrijbak uitgegaan, op straat gaan stappen. Heel in de verte een paard, hij begint vlotter te stappen, komt vrachtwagen om de hoek die tussen hem en dat paard komt en meneer kreeg het idee om kaarsrecht naar die vrachtwagen te gaan staan. Heb nadien mijn proef nog gereden maar pfoe, ik ben dolblij dat ik zelfs op DAT moment nog steeds net dat tikje doorkwam en dat hij sterk genoeg was opgevoed om niet radicaal tegen me in te gaan. Dat was een zondagmiddag, maandagochtend gebeld, woensdag lag ie in de OK voor castratie. Ik wil niet weten wat er gebeurd was als hij radicaal tegen me in was gegaan of als ik ernaast had gelegen.

Wanneer je dan hier leest "ik heb 'm soms al bijna niet meer in de hand" dan gaan gewoon alle alarmbellen aan het rinkelen. Neem je verantwoordelijkheid. Niet alleen voor jezelf, maar ook voor je omgeving. Bezint eer je aan een hengst begint.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 22:59

ik kan me nog herinneren dat iemand op bokt ook door haar hengst in de boven arm was gebeten, was ook hengst.. en besloot toen een paard aan te vallen en ze stond er net tussen dacht ik.

wij hebben hier ook hengsten, maar het is altijd opletten. ook met merrie eigenaren die rustig hun paard in de paddock losgooien naast de hengst....

ik persoonlijk zou hem castreren.

en anders.. opvoeden en consequent blijven. niet dravend de stal uit, en ook niet hinniken. dat leer ik ze hier meteen af. begint met een ding en voor je het weet staan ze op de achterbenen/slaan met voorbenen ect.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 23:14

Dat bedoel ik Varekaj!
En dan was jij verstandig genoeg om je meteen terug te trekken, te snáppen wat het betekende wat er onder je gebeurde, het goed interpreteerde... Je moet er toch niet aan denken wat er gebeurd was als je dat allemaal NIET zo goed in de smiezen had..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 23:19

Nee, ik wil daar niet aan denken. Met de beste wil ter wereld, nee. Een hengst is meer dan alleen maar ik en mijn paard. Je moet je hele omgeving als een havik in de gaten houden. Want niet iedereen heeft zijn ruin of merrie onder controle en dat kan OOK problemen opleveren. Jij als eigenaar van een hengst moet extra bedacht zijn op stommiteiten van anderen. Want je krijgt toch sowieso de schuld hoor.

Edit: en dan te bedenken dat mijn paard er eentje is waar normaal een bom naast kan ontploffen en die absoluut niet reageerde als een ander paard gekheid verkocht. 1x wel reageren en er op in gaan was voor mij meer dan ervaring genoeg. Hoef ik geen 2e keer, dankjewel.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 23:25

Inderdaad: de omgeving in de gaten houden ook. Sta ik daar als gastruiter op een Connemarahengstje in de bak, plaatst iemand haar pony naast ons om ze te laten neuzen... was zo lief... :x :x

Ik wist niet hoe snel ik weg moest stappen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 23:34

Of inrijden voor een proef terwijl er nog kinderen met pony's van de voorgaande proef in de bak aanwezig zijn. Jij komt eraan in draf, gaan ze plots op de hoefslag pal voor je neus halthouden met een (hengstige) merrie omdat ze moet mesten. Wat heb ik vaak mijn handjes gekust dat ik zo'n brave aap had.

Hierin verschilt België trouwens met Nederland: wij hoeven geen L1+ winst te zijn om met een hengst te mogen starten. Bij kinderen weet ik de reglementen niet, maar als volwassene mag je je allereerste wedstrijd ooit gewoon met een hengst de ring in.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 23:35

Dan ga ik hier als hengsteneigenaar misschien water op het vuur gooien.

Een hengst is geen rozengeur en manenschijn.
Ik heb momenteel een bijna 5 jarige hengst, super braaf maar weet dat hij hengst is.
Met een foei - mag niet- kom je er echt niet.
We zijn zeker in het begin tot behoorlijke conflicten gekomen, en nu hij zijn eerste merries gedekt heeft heeft hij nog meer babbels gekregen.
Bij mij aan het touwtje is hij voor 99% kuikenmak, maar die ene procent ontkomt hij gewoon niet aan de hormomen die door zijn jonge (puberlijf) gaan.
Dat vind ik niet erg, het hoort erbij en het is hanteerbaar.

Noem een voorbeeld, enkele weken geleden hadden we concours.
Ik weet dat ik niet bij de trailer kan opstappen en de bak in kan rijden. Er moet altijd een rondje aan de hand gestapt worden en dan kan ik zo opstappen.
Inrijden ging super, hij liep heel fijn. kan tussen de merries doorrijden en hij kijkt er niet eens naar.
Tot we de ring in kwamen en daar een levensgrote poster met paarden hing. Hij heeft finaal mijn proef verkloot....... schreeuwen, omhoog komen en niet meer bij de les.
Niemand die dit verwachte, want mijn normaal doodbrave hengst, bleek toch meer hengst te zijn dan men dacht.
Hij weet ook echt als ik er niet ben en hij loopt bij een ander. dan heeft ie veel meer praatjes en is hij steeds de grens weer aan het verleggen.
Het is ook niet voor niets dat men zegt, bij Daphne is hij veeel veel braver!

Bij een hengst moet je altijd, maar dan ook altijd op je hoede zijn.
Je moet vooruit kijken, je moet je omgeving in de gaten houden, je moet kunnen inspringen als nodig.
Ben je niet consequent, begin dan gewoon niet aan een hengst.
Omgaan met hengsten heb ik op een stal geleerd waar ik werkte, waar men met ervaring waren en konden inspringen en bijstaan als het nodig was.
Daar heb ik ook geleerd dat hengsten gewoon een keer een goede opdonder nodig hebben, als de hormonen het overnemen.

Nu is het uit stal draven (dat zou ik zowieso al niet tolereren ) en brullen, maar als je er niets aan doet gaat het steeds verder!

Dus wees verstandig, haal zn ballen eraf en heb er veel plezier van!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 23:41

Is het niet eerder olie op het vuur ipv water ;)