D Pony - Dominant? Proberen? Stout? ... Wie kent dit?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 20:13

Erik67 schreef:
Buitenrit nog niet, losspringen zouden ze mee gaan beginnen, ze heeft wel veel weidegang minimaal 1/2 dag per dag.

Ik vermoed dat er meerdere factoren spelen, deels uitproberen. Misschien toch zadel wat niet meer correct ligt en daardoor pijn veroorzaakt.
Wennen van andere manier van training, dat hij blokkades tegenkomt.

Maar denk zeker dat hij meer dan max twee uur naar buiten gaat mee gaat helpen in relaxter worden

Serendipity1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 20:17

Wat is er veranderd qua stalling? Misschien is het goed om na te gaan wat jullie zoal veranderd hebben voor de pony: Werd er eerst mee gesprongen en loopt ie nu wat meer 'beginners' lesjes? Komt ie minder buiten dan voorheen? Is de nieuwe stal rumoerig?
Kan het zijn dat de pony je dochter aan het uitproberen is? Zoals je zelf al aangaf rijdt ze 'al' 3 jaar, maar is het rijden op een eigen pony heel wat anders dan op een managepony

Super dat jullie voor goede begeleiding zorgen!

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 20:22

Zeker als er gebokt wordt bij het aanspringen in galop zou ik denken dat het zadel niet goed ligt. Een zadel dat brugt geeft op dat moment de allermeeste pijn en dan kun je rodeobokken verwachten met als doel de ruiter eraf te krijgen.
Je kunt zelf ook voelen of het zadel ook in het midden goed aansluit aan de rug
Daarnaast vind ik ook dat het paard behoorlijk veel moet werken. Mijn zz-zwaar paard werkt zowat de helft minder.
En elke dag hetzelfde doen bevordert de spieren ook niet. Beter de ene dag balkjes, de andere dag zitles, andere dag voltewerk enz enz. Dan gebruikt de pony elke dag weer andere spiergroepen

Erik67

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-16 20:54

Serendipity1 schreef:
Wat is er veranderd qua stalling? Misschien is het goed om na te gaan wat jullie zoal veranderd hebben voor de pony: Werd er eerst mee gesprongen en loopt ie nu wat meer 'beginners' lesjes? Komt ie minder buiten dan voorheen? Is de nieuwe stal rumoerig?
Kan het zijn dat de pony je dochter aan het uitproberen is? Zoals je zelf al aangaf rijdt ze 'al' 3 jaar, maar is het rijden op een eigen pony heel wat anders dan op een managepony

Super dat jullie voor goede begeleiding zorgen!

Dank je voor je laatste zin.

Ze is inderdaad op zeer korte tijd een aantal keer gewijzigd van stal.

Van de vorige eigenaar, naar onze vorige manège, naar de nieuwe stalling (eerst apart voor 1 1/2 maand) en dan sinds gisteren naar haar definitieve zeer ruime grote stal!

Vroeger werd er inderdaad mee gesprongen en nu (voorlopig) niet meer maar zeker geen beginnersles.

Ze WAS minder buiten dan vroeger, in de nieuwe privé stal staat ze MINIMAAL een halve dag op de weide!

We kozen voor begeleiding van mensen die lang paardrijden en de lesgeefsters doen ook wedstrijden en vermoed gezien de leeftijd dat ze toch al wat ervaring hebben ;-)

Verder las ik hier (waarvoor super mega dank!!!)

Huisvesting: zoals gezegd een prima grote ruime lichte stal waar ze met het hoofd alles in de gaten kan houden

Eten: krachtvoer en de ganse dag hooi ter beschikking

Na 3 jaar (te vroeg) al eigen pony: dat is een weloverwogen beslissing geweest waarvoor ik mijn verantwoordelijkheid echt wel neem! En was de beste oplossing die toen mogelijk was!

Hoeveelheid les: 1 x per week is echt wel onvoldoende zowel voor pony als amazone, pony werkte echt heel erg graag en nu nog (als ze in goede doen is)

Koppie naar beneden verplicht of niet: dat wordt met oefenen bereikt en loopt echt heel erg mooi en spontaan in de hand, de lesgeefster getuigen ook van enige kennis ;-)

En nogmaals DANK VOOR de vele antwoorden, oprecht!

callum

Re: D Pony - Dominant? Proberen? Stout? ... Wie kent dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 21:04

Hoeveel krachtvoer krijgt de pony? Is dit ander voer dan op de manege?
Zo ja misschien terug op het andere voer. Of eventueel op de vitamine korrel samen met onbeperkt hooi.

En idd zadel en rug en nek na laten kijken. Zou nu ook het aantal lessen even terugschroeven zo niet even stoppen tot het zadel is nagekeken. Dit om eventuele blessure te voorkomen en om negatieve ervaringen voor je dochter te voorkomen.
Lekker beetje longeren eventueel lekker wandelen.

Sterkte ermee

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 21:05

De ene lesgeefster getuigd niet van veel kennis. Een dier even een lesje geven oftewel anti bok les. Als het dier dit doet na een langere tijd dan is er wel wat meer aan de hand dan alleen ondeugend zijn.
Fijn dat je antwoorden zoekt want je antwoord dat het zadel er ook bij de vorige eigenaar op lag dus wel goed zal zijn geeft te denken.
Vermoedelijk ligt het zadel absoluut niet goed meer en dat kan zeer pijnlijk zijn. Dier probeert je ook te vertellen dat het pijn heeft en is niet ondeugend. In dien het mijn pony was dan ging de rug op de foto en liet ik een hele goede zadelmaker komen indien er met de botten niets aan de hand is. Succes en fijn dat je er zo mee bezig bent. Even rustig aan doen met rijden en minderen in krachtvoer mocht dat redelijk wat zijn. Als de pony weinig doet is voorlopig een handje genoeg tot is uitgezocht wat er loos is.

Michellette

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 21:13

Als uitgesloten is dat het zadel problemen geeft, ga dan eerst leuke dingen doen voor zowel pony als dochter. Neem ze (samen) mee aan de hand naar buiten, doe aan schriktraining of spelletjes. Zorg dat er geen angst ontstaat bij je dochter want als dat er eenmaal in zit door deze pony, dan kun je op hoop oplossen door bv anderen erop te laten rijden, maar "het probleem" tussen pony en kind ga je daar niet meer mee verhelpen. Bouw een band op buiten een bak waar de pony geen andere uitdaging vindt dan de ruiter op zijn rug. Buiten is er afleiding en van alles te zien en is de pony aangewezen op opletten rondom en op zijn ruiter.

WendyLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 21:21

Zit er toevallig ook haver in de brokken ? Kan namelijk ook iets teveel energie zijn in het eten. Kijk dat eens na : nieuwe stalling andere brokken. Als dat het geval is probeer dan eens te minderen.
Van teveel kan een paard behoorlijk vervelend worden.

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 21:24

Hoewel ik niet direct denk dat daar aan ligt, maar hoeveel en welk krachtvoer krijgt het paardje? Sommige paarden kunnen enorm ril reageren op bepaald krachtvoer!

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 21:26

Ik vind de uitspraak na 3 jaar een eigen pony te vlug een belachelijke uitspraak!
Ik had nog nooit les gehad en had al een eigen pony om mee te starten...ook dat was zeer overwogen en een goede keuze!

Maar nu het probleem, probeer eerst de medische dingen als rug of nek problemen uit te sluiten.zorg voor afwisseling in haar beweging.
wat is de leeftijd van de pony is het een jonge jolige spring in het veld?
En heeft je dochter zo ondertussen ook zenuwen gekregen bij de galop dat het diertje dit voelt en koppelt aan deze gang? en daar misbruik van maakt.
Het kan karakter zijn maar dan had ze toch al wel eerder los gegaan?
hoeveel bodem bedekker heeft ze in de stal, en is er daar tocht kou of kil ivm stijve spieren?
mijn eigen c pony die spiegelt zijn ruiter, is deze moedig is zij dat ook maar is de ruiter onzeker en angstig is zij dat ook.

Ook dit dier heeft dat ze de galop moeilijk vind een kant met hard werken gaat nog net, de andere zijde doet ze gewoon niet.En als de ruiter een slechte balans heeft of de ondergrond is te zacht doet ze het ook niet dan staat ze stil in het midden.
Zonder ruiter in de bak galoppeert ze wel, moeizaam aan de moeilijke kant (los en aan de longe). In de wei loopt ze gewoon goed met haar voorkeursgallop de andere toont zij niet!
En met mennen is het ongelooflijk ze geeft alles ook in galop(wel de voorkeurs kant) we hebben alles gedaan en geprobeerd niemand kan wat vinden.

haar vorige eigenaren hebben haar er om verkocht want die hadden wedstrijd ambities .... wij niet, en het paard is hier heel tevreden en gelukkig zonder de les te verpesten volgens mij haat ze gewoon het bakwerk behalve springen dan gaat ze los!(positief dan, dressuur is voor haar geestdodend en dan gaat ze in verzet)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 21:32

Ik denk dat t puur eraan ligt dat je dochter niet mans genoeg is voor deze pony, en de pony maakt daar gebruik van. Of je neemt een bijrijder die de pony onder de duim kan houden, of je koopt een pony die je dochter wel aan kan.
Dat laatste is zeker geen schande, sommige pony's maken geowon gebruik van de ruimte die ze krijgen.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 21:36

Kan ook door de plotse kou komen na een lange tijd een vrij warme winter en je pony komt meer op de wei en dus meer gras met een hoop fructaan met deze koude weer en dat geeft weer teveel energie aan de toch al zo werklustige pony.

Dat is wat ik denk, dat het aan de hand is.

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 21:41

Ik denk hetzelfde als Ragdollcat.

Mijn oh zo lieve, brave en vooral slome merrie ging donderdag compléét door het lint. Zo had ik haar nog nooit gezien. Kon er nog net op tijd afspringen. Bij haar was het combi van het plotse koude weer en energie teveel. Ze is gelongeerd, daarna fel voorwaarts gereden en op het einde terug de brave sukkel van normaal, energie was eruit

Ik zou wel eens een osteopaat en zadelpasser laten langskomen, jaarlijkse controle raad ik sowieso aan. Pijn kan namelijk ook zo'n boksessies teweeg brengen. Dit moet je eerst uitsluiten voor je rijtechnisch iets probeert
Laatst bijgewerkt door Narcissa op 17-01-16 21:43, in het totaal 1 keer bewerkt

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 21:42

Doet de pony bij de instructeur ook zo bokken of is de pony dan poeslief en aardig? Bokken is naast pijn vaak een uiting van onbalans of ongemak. Zitje dochter netjes recht bij t aanspringen of gaat ze naar voren leunen.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 21:45

Dit weer is voor een paard de prettigste temperatuur dus t kan ook joligheid zijn. Als de pony last van het zadel heeft zou je na het rijden alvast zelf de zadelplek eens kritisch na te voelen en te bekijken. Oneffenheden of reageert de pony gevoelig op een wat hardere borstel?

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 21:45

Lesgeefster is er al op geweest lees maar:

lesgeefster toch eens laten voelen wie er baas is wij of het paard en wil dus haar even inrijden ... wat gebeurt er, er wordt geweigerd om zelfs maar in stap te gaan, en fikse bok en dan steigeren zodat ze bijna omviel.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 22:51

Ja en wat is er daarna gedaan nog dan of zijn ze hier na afgestapt en klaar?

Erik67

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-16 09:35

piezze schreef:

Ze is dan op de buitenpiste gezet, waar ze haar energie heeft weggelopen ...

Wat heel erg raar was is dat onze pony vlak voor de lesgeefster kwam staan, het hoofd snuivend in de lucht en dan in volle galop ervandoor en dit meerdere keren achter elkaar!

piezze schreef:
Doet de pony bij de instructeur ook zo bokken of is de pony dan poeslief en aardig? Bokken is naast pijn vaak een uiting van onbalans of ongemak. Zitje dochter netjes recht bij t aanspringen of gaat ze naar voren leunen.

Ze deed dit (steigeren) bij de lesgeefster die erop zat!

Het gekke is alles ging echt heel erg goed, zoals ik reeds schreef je zag paard en amazone groeien en dan plots dit.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 10:00

Ik zou even een stapje terug doen, inderdaad even rug en zadel na laten kijken..niet door de dierenarts maar door een ostheopaat oid. Dan lekker spelenderwijs weer beginnen met longeren, beetje trainen aan de longe en weer rustig opbouwen.

Juist als het zo goed gaat kan het makkelijk te snel gaan voor de pony..als ze eerder gewoon braaf was dan probeert ze nu wat te vertellen.
Kan ook simpel spierverzuring zijn wat pijn oplevert..

Ik zou me sowieso meer richten op het spelenderwijs leren van pony en kind..niet teveel op prestatie gaan zitten. Plezier voor beide is het belangrijkst en als je dat hebt komt de rest ook wel.

silversomali

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 10:13

Ik heb een bijrijpaard gehad die ook opeens begon te bokken. Die had spierpijn van de nieuwe oefeningen die we deden. Naast wat er allemaal geadviseerd is, kan het geen kwaad om een weekje rust te geven. Eventueel rustig wat longeren zonder zadel op. Ook zou ik proberen om wat meer buitenritten te gaan doen voor de afwisseling. En misschien niet elke dag rijden, ook 1 of 2 daagjes rust in de week

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 10:26

De pony probeert jullie iets duidelijk te maken.
Het kan vanalles zijn en waarschijnlijk ligt het niet aan de pony, maar aan iets wat de mensen eromheen niet goed doen. Eest alles uitsluiten. Misschien ook eens een andere instructrice proberen.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 10:26

Erik67 schreef:
piezze schreef:

Ze is dan op de buitenpiste gezet, waar ze haar energie heeft weggelopen ...

Wat heel erg raar was is dat onze pony vlak voor de lesgeefster kwam staan, het hoofd snuivend in de lucht en dan in volle galop ervandoor en dit meerdere keren achter elkaar!

Dat is gewoon uitdagen....heeft ze ook maatjes om mee te spelen of staat ze alleen buiten?
als ze altijd samen heeft gestaan kan ze ook haar maatjes missen.
Bij gebrek aan beter kan ze dan ook jou daar voor nemen....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 19:44

Weet je het is lastig om te constateren of het pijn is, of de instructie het goed doet, of dat de pony ook haar gewoon aan het uitproberen is.
Overigens, heb jaren voor een manegefjord gezorgd en gereden. In de les was het een varken met een boek vol met streken, bij mij niets aan de hand, liep op twee pinken, terwijl ik heel lief, rustig en voorzichtig met dr was. Heb overigens wel in het begin een "wegspringles" gehad.

marieke1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 22:12

Is de pony fysiek helemaal in orde?

Erik67

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-16 14:18

marieke1997 schreef:
Is de pony fysiek helemaal in orde?

Ze heeft de laatste maanden toch al een paar keer de dierenarts gezien.

Eerst bij de aankoop waar we ze volledig hebben laten checken.

Iets daarna is ze jammer genoeg ziek geworden er heerste droes in de vorige manège dus heeft ze een hele tijd niet kunnen werken (ze was genezen oktober vorig jaar).

Dan heeft ze onlangs nog een inspuiting gehad voor rhino en hebben we de tandarts laten komen.

En een twee weken geleden is de dierenarts nog eens geweest voor de identificatie papieren EN om te bevestigen dat ze naar haar definitieve stal mocht bij de andere paarden.

Dus moest er iets mis zijn, denk ik dat de DA het ons toch wel gezegd zou hebben.

Ragdollcat schreef:
Kan ook door de plotse kou komen na een lange tijd een vrij warme winter en je pony komt meer op de wei en dus meer gras met een hoop fructaan met deze koude weer en dat geeft weer teveel energie aan de toch al zo werklustige pony.

Dat is wat ik denk, dat het aan de hand is.

Zou ook kunnen natuurlijk want blijkbaar zijn er meerdere paarden die deze dagen hele rare kuren vertonen en als een gek tekeer gaan :-/