Paard is 'boven bang' ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

connie64

Re: Paard is 'boven bang' ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 13:41

ik zou zeker niet gaan rijden!maargoed,daar in verschillen de meningen geloof ik nogal...

EdkingEnzo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-16 13:48

Ik ga dat denk ik ook nog niet doen. Dit is wat ik in mijn hoofd had dus daar blijf ik dan ook bij. Eerst alles relaxt vanaf de grond (kan wel met het opstappen gaan oefenen, nu nog niet hoor! Eerst andere dingen). Ik ben bang dat anders de spanning ook ohz komt. Ik wil namelijk graag veel buitenritten gaan rijden, en heb zelf nare ervaringen mee gemaakt dus ik ben zelf ook nog wat angstig. Daarom wil ik eerst het vertrouwen in elkaar hebben vanaf de grond.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 13:55

Zo te horen heb je inmiddels een prima plan van aanpak voor ogen met de tips en je eigen ervaring :j succes. Ben benieuwd naar je vooruitgang!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 14:11

ElCid schreef:
Om te beginnen; 3 maanden is niks qua tijd. Paard heeft heel wat veranderingen ondergaan en jullie moeten aan elkaar wennen. Daarbij is een Andalusiër ( of PRE ?, zitten er papieren bij?)vaak vrij sensibel.
Klinkt alsof hij nog niet 100% zadelmak is of gewend aan de dagelijkse dingen.

Heb dezelfde indruk als ElCid. Het klinkt gewoon nog als een heel groen paard dat nog weinig gewend is.
Zadelmak gemaakt in Spanje en door de nieuwe eigenaar in NL nog wel gereden. Tja je weet natuurlijk niet precies hoe dat gegaan is. Misschien heeft hij wel een beetje sedatie gehad toen jij de eerste keer kwam rijden. Daarna is er natuurlijk ook nog heel wat met hem gebeurd.
Opstappen en been eroverheen en dat ie dan schrikt, tja dat klinkt me haast als niet 100% zadelmak in de oren.

Het helpt echt niet om de dingen te mijden die hij eng vindt. Hij zal met de spanning om leren gaan door te doen en ervaren dat het niet eng is. Net zoals ieder ander groen paard. Dus longeren met zadel (met de beugels lang) Opnieuw het proces van zadelmak maken doorlopen. Hangen, over het zadel, ernaast springen, zwaaien met de armen. Veel op en afstappen. Zadel, deken en dekjes op en af, rustig en met beleid. Zoek iemand die je daarbij goed kan helpen.
Begin in vredesnaam niet met eerst een halfjaar grondwerk om "vertrouwen op te bouwen". Daar schiet je weinig mee op.

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 14:44

Ik heb natuurlijk toen ik die van mij kreeg ook wel eerst veel vanaf de grond gedaan met hem om elkaar te leren kennen. Maar merk wel dat hij een groot onderscheidt maakt met er naast en er op. Iets wat hij aan de hand al tijden niet meer eng vond was met mij er op opeens gigantisch spannend weer, erg veel spanning in zijn koppie en lijf onder het zadel.. Het ging bij mij het vlotst met gewenning aan alles door het gewoon volop te doen. De periode toen ik nog voorzichtig was en rustig aan deed met hem veranderde er eigenlijk het minst aan zijn spanning en schrik gedrag.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 14:46

Paard krijgt 2x per dag hooi en 2x per dag lucerne...........hoeveel hooi? Is hij daar de hele dag mee zoet? Lijkt me een zeer beperkt dieet waar mogelijk tekorten uit kunnen voortkomen. Krijgt hij een vit. brokje erbij ( bijv. Marstall Force). Als hij maar 2 x per dag hooi krijgt is dat waarschijnlijk te weinig, een paard moet rond de 10 kg hooi eten op een dag!
Dat hij van biks druk wordt kan, welke biks voer je? Wel eens gedacht aan een ander soort voer? Wij voeren sinds mei vorig jaar Wafer Fioc, een grote brok van gras en lucerne met granenvlokken; een brok ( 4 x 4 cm) waar ze flink op moeten kauwen en wat een lange verteringstijd heeft.
Een paard kan heel goed prikkelbaar worden en druk als hij een lege maag heeft; dat geeft nl. buikpijn.

En zoals hierboven gezegd wordt; even opnieuw beginnen onder de juiste begeleiding, niet te voorzichtig want daarmee maak je hem alleen maar banger en bevestig je dat alles eng is.

Het feit dat je op het dier kan zitten wil niet zeggen dat hij 100% zadelmak is, dan zouden nl. alle andere dingen ook goed moeten gaan en zou hij niet angstig mogen reageren als je met een zadel aankomt. Ik denk dat er in de basis opleiding dingen zijn vergeten, die basis is gewoon niet in orde, mogelijk "even snel" onder het zadel gebracht en verder een beetje rondgereden. Paard is nog een baby, even 100 stappen terug en hem behandelen als een paard wat nog niks kent. Dan zal je zien dat hij heel snel veranderd.........

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 14:49

Of je wel of niet moet rijden is moeilijk in te schatten.
De grootste fout die ik met mijn zenuwpees gemaakt heb is 6 weken niet rijden (zadel te klein). Toen kon ik echt letterlijk bijna opnieuw beginnen met inrijden.

Ik zou zelf wel regelmatig opstappen maar dat dan ook als oefening gebruiken. Dus alle tijd nemen en dan een paar rondjes ontspannen stappen en weer afstappen.

Icecrystal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 14:50

Zodra jij je been over het zadel gooit, een deken over hem, een dekje of andere dingen, ben jij voor hem een moment uit het zicht.

Dit kan voor paarden die nog niet helemaal vertrouwen hebben in de mens, enorm spannend en beangstigend zijn.

Ga lekker met hem grondwerken. Wandelen, longeren, poetsen etc. Tot je het idee krijgt dat hij wat meer aan je gewend is en ontspannen bij je is.

Begin dan rustig met een dekje. Laat hem even ruiken en schuif het langs zijn lichaam. Als je angst voelt, stop dan even op die plek maar haal het niet weg tot hij ontspant. Ga zo steeds verder en na een aantal weken/maanden zal dit geen issue meer zijn!

Knap paard heb je trouwens! :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 14:58

Hee Floor! Ik wist helemaal niet dat Duque dit 'probleem' had. [naam] heeft/had het namelijk ook. Dekjes erop leggen, zadel, dekens, ik kon zelfs niet op een krukje naast d'r staan want zodra ik boven haar bezig was raakte ze in paniek.
Opstappen ging dat wel, maar ik kon nog geen jas uitdoen, m'n zweep van hand veranderen of m'n haar goed doen. Bewegingen boven haar was rede tot paniek.
Wat ik eraan gedaan heb? Helemaal niks.
Ik heb het genegeerd, aangezien het allemaal doodnormale dingen waren. Op een krukje staan gewoon vaak gedaan, dus voor aan onbewust oefenen. (Ze is best groot zoals je weet) Dekens moet ik er daarom wel enigszins opgooien, dan schrok ze even, ik ging gewoon verder en uiteindelijk werd het normaal.
Hoe is Duque met bewegingen als je erop zit?
Mijn jas kan ik door gewoon vaak herhalen inmiddels gewoon uit doen, maar mijn zweep van hand veranderen blijft ze eng vinden. Ik heb het er dus niet helemaal uitgekregen, maar het feit dat ik er gewoon geen aandacht aan schonk heeft volgens mij erorm geholpen

EdkingEnzo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-16 15:35

Ik heb begeleiding hoor! Ik krijg nu 1 keer in de week les.

Zoals ik ook aangaf in mijn OP staat hij ongeveer 8 uur per dag buiten op het gras. Daar bij krijgt hij 2x per dag hooi, echt een flinke berg die ik vaak ook wat uitspreid door de stal.

Ik heb wel gedacht aan ander voer maar ik heb hem nog maar zo kort. mijn instructeur gaf aan dat ik beter niet te veel/geen brok kon voeren. En lucerne zitten dacht ik toch ook vitaminen en mineralen in :) en er zijn zat paarden die behalve hooi en gras niks bij krijgen toch?

Ik ga rustig verder, mochten jullie het leuk vinden kan ik hier ook wat updates plaatsen en hoor ik natuurlijk graag nog steeds evaringen en tips, want dat vind ik echt fijn! Bedankt allemaal

Bedankt allemaal voor de tips!Afbeelding

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 15:40

Het is wel verstandig een vitaminekorrel te geven (zoals Marstall Force, 100g). Hooi zou ik juist niet uitspreiden maar in een slowfeeder hangen zodat hij er zo lang mogelijk (niet langer dan 3 uur zonder) mee doet. 4 voerbeurten is erg netjes, maar die zijn wel allemaal overdag lijkt me (en ik weet niet hoe dicht de luzernebeurten bij de voertbeurten in de buurt liggen? Luzerne is een goede eiwitbron, maar geen vervanger van een vitaminekorrel).

Opstapproblemen komen helaas vaak voor bij Spanjaarden uit Spanje.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 15:41

Mizora, ook bij Nederlandse paarden hoor ;)
Er wordt in de opleiding gewoon vaak weinig tijd voor genomen.

silversomali

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 16:17

Ik zou veel desensitizing doen met de leadrope over hem heen etc. En dan met andere voorwerpen. Lekker veel doen en dan went hij er vast snel aan. Succes!

Solistar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 16:26

Knap paard zeg! Karakter klinkt precies als mijn paard :D Hij vindt dingen van boven niet perse spannend, maar is wel erg sensibel en intelligent, dingen om zijn lijf vond hij heel erg eng (zelfde reactie met dubbele lijnen in het begin als die van jou). Ik heb mijn paard (een AV) jong en groen gekocht, maar die van jou klinkt ook nog wel groen.. Mijn enige tip is: oefenen, oefenen, oefenen.. Ik heb mijn paard bijvoorbeeld leren parkeren (dmv clickertraining). Soms parkeer ik hem naast een krukje, dan ga ik op dat krukje staan en doe ik van alles (aaien, springen op het krukje, zwaaien, been heen en weer). In het begin was dat heel spannend allemaal en was ik hier gerust een tijdje mee bezig, maar nu doet het hem niks meer (en dus doe ik het bijna nooit meer, heel soms nog om te herhalen).

Dubbele lijnen heb ik eerst geoefend met bodywraps (gewoon een bandage aan de longeersingel maken: http://www.cavallo.de/sixcms/media.php/6/580_Longieren_Bandage_Lehmann.jpg). Ook knoop ik soms dingen aan de longeersingel (lintjes oid), en ik raak hem ook vaak met allerlei vreemde dingen aan zodat hij went aan allerlei aanrakingen op zijn lijf. Ik vind de basis heel belangrijk, stilstaan met opstappen bijvoorbeeld. Daarom oefenen ik soms alleen dat, als hij netjes ontspannen stilstaat is hij klaar, of dat nou 1 minuut duurt of 30 minuten.

Verdiep je eens in approach en retreat en de methode die icecrystal zegt. Timing is heel belangrijk! En het allerbelangrijkste: jij moet het voortouw nemen, en nooit in zijn angst meegaan. Gewoon rust en geduld uitstralen. Hij moet wel doen wat jij wilt en soms moet je daarvoor even doorpakken, want hij moet leren zijn angsten te overwinnen (niet laten doorschieten natuurlijk, maar niet elke keer denken: o oo straks vindt hij dit eng). Een leuke oefening om hem te laten ontspannen is zijn hoofd laag vragen door wijken voor druk, dit kun je later weer gebruiken in andere oefeningen.

In het begin dacht ik soms met mijn paard: Moet ik hier ooit op rijden?! Gelukkig had ik goede begeleiding, en na de eerste stappen vertrouwde mijn paard mij zo dat alles ineens in sneltreinvaart ging en het echte inrijden een peuleschil was (letterlijk opstappen en wegrijden)..

Zolang je zelf spanning hebt zou ik ook niet gaan rijden, zulk soort paarden hebben iemand nodig die hen vertrouwen en leiding geeft, en daarvoor moet je zelfverzekerd zijn! Als je angstig bent kan je dat niet verbergen voor een paard, en dan gaat het juist mis.

PS weet niet hoeveel luzerne je geeft maar in luzerne zit veel calcium, dus kan de Ca:P ratio scheef, en dat kan ook weer Magnesium opname beinvloeden.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 16:54

Zo dat is wel een hele stoere TS.
Als je niets anders voert dan gras, hooi en lucerne dan zou ik toch een vitamine/mineralen supplement erbij geven. De kans is groot dat hij zo tekorten ontwikkelt.

Sunriseee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 17:04

Mooi dier en wat herken ik veel van het door jou genoemde gedrag bij mijn paard (3,5 jarige onbeleerde merrie). Zij is sinds juli in mijn bezit en ook zo ril. Toen ze net op stal kwam was ze haast niet benaderbaar en wilde ze altijd direct op de vlucht. Had ze niet de mogelijkheid om te vluchten, dan bevroor ze en ging ze staan rillen van angst. Inmiddels is de angst er nog steeds wel, maar i.p.v. vluchten of bevriezen zoekt ze steun bij mij.

Binnenkort wil ik ook gaan beginnen met de dubbele lijnen, maar ik ben haar nu eerst aan het laten wennen aan een bontje achter de kont (net zoiets Solistar beschrijft). Daarnaast ben ik veel bezig met het desensibiliseren en pak ik het eigenlijk net zo aan als Solistar met haar paard heeft gedaan.

Veel succes en komt vast allemaal goed!

EdkingEnzo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-16 18:36

Bedankt allemaal!! Mochten jullie suggesties hebben voor een vitamine supplement hoor ik dat graag. Ik wilde alleen graag eerst kijken hoe het gaat met alleen lucerne, hooi en gras.
Ik hoorde van de vertegenwoordiger van Metazoa geloof ik (op mijn werk) dat ze een soort lucerne blokken achtig iets met alle nodige vitaminen en mineralen er in. Iemand al iets van gehoord toevallig?

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 18:38

Pavo summerfit!

Ik voer trouwens IJslands zeewier bij voor de vitaminen en mineralen.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 18:44

s6801881 schreef:
Pavo summerfit!

Die raad ik juist af. Veel suikers, weinig vitamine / mineralen in verhouding.

Wij voeren de balancer van Je Paard Gezond en Fit. Heel tevreden over :)

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 18:53

Ah, dat is misschien nog wel een goede tip voor mijn heethoofdje :o

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 19:32

Metazoa niet doen, de verhoudingen zijn erg scheef en het product is niet zuiver ( ik heb er hele slechte ervaringen mee en ik niet alleen! Er loopt op Bokt een topic over, er zijn ook tevreden gebruikers maar ik heb er nog geen paard van beter zien worden, alleen maar slechter..........
Marstall Force is een prima vitamine korrel die aansluit bij de behoeften van veel paarden, zeker als ze op een dieet staan zoals die van jou. Summerfit is ook af te raden, is een suikerbom.

EdkingEnzo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-16 19:33

Thanks! Ik ga het allemaal is rustig bekijken. :)

connie64

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 19:49

gewoon hooi en gras,verder niks,worden paarden gewoon oud van!

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 01:44

Het gras wordt steeds mineraalarmer en daardoor kunnen paarden tekorten opbouwen. Ook zit er verschillen tussen minimaal voldoende en geadviseerde hoeveelheid waardoor zelfs bij hooi waar krap voldoende van alles in zit nog steeds suboptimaal gevoerd wordt. Vaak wordt bij jouw argument aangegeven dat paarden vroeger niets anders kregen, maar vroeger kregen paarden haver bijgevoerd, bestonden de weides uit meerdere gras- en (on)kruidsoorten en was de bodem nog niet zo verarmt. Daarnaast was een aftands paard oud, mocht hij nog een rondje door met de schillenboer en werd hij daarna afgevoerd. Een paard wordt echter met 7 (onderkaak) of 11 (bovenkaak) aftands. Ook niet helemaal onze insteek.

[VS] Uitkomst ruwvoeranalyse

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 08:01

ElCid schreef:
Metazoa niet doen, de verhoudingen zijn erg scheef en het product is niet zuiver ( ik heb er hele slechte ervaringen mee en ik niet alleen! Er loopt op Bokt een topic over, er zijn ook tevreden gebruikers maar ik heb er nog geen paard van beter zien worden, alleen maar slechter..........
Marstall Force is een prima vitamine korrel die aansluit bij de behoeften van veel paarden, zeker als ze op een dieet staan zoals die van jou. Summerfit is ook af te raden, is een suikerbom.

Mee eens