paard wil hoeven niet geven

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

manubres

Re: paard wil hoeven niet geven

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 23:15

Het paard kan ook balansproblemen hebben...waardoor hij het moeilijk vindt om op 3 benen te staan.

Titta

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 23:45

Wat ik weleens doe als het echt niet lukt, snel zijn andere hoef pakken als hij zijn gewicht op zijn ene hoef houdt..

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 23:47

Even met de punt van je schoen op de kroonrand drukken, of met 2 vingers tussen de pezen net boven de kogel knijpen, dat is vervelend waardoor ze hun voet verplaatsen en dan kun jij hem snel optillen.

farahdiba46 schreef:
ik denk het niet maar zij ziet dat blijkbaar anders (hoewel ze bij idereen die de hoefsmid niet is, het weigert). Instructrice, manlief, stalgenoten heb ik allemaal al eens gestrikt voor een poging). :')

Een hoefsmid kent zijn trucjes natuurlijk wel ;)

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 23:51

Ik heb het hem geleerd met clickertraining.

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 10:42

Ja, de hoefsmid gaf mij dat van tussen de pezen, hij zei, zet gerust je nagels daar even in. Helaas, helpt het niet.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 10:54

Voet op de kroonrand werkt beter, aan de achterkant doen.

hoefnageltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 13:40

Mijn eerste tip heb ik al voorbij zien komen ( met z'n tweeēn werken, eentje die de hoeven doet en de ander die bij het hoofd staat, als die dan tegen de hals duwt, verplaatst paard gewicht op andere zijde)(als de helper dan ook nog paard ondertussen lekker kriebelt op zijn favoriete kriebelplekjes op de hals, dan gaat je paard hoefkrabben misschien ook nog met iets positiefs linken )
Voordat je dat doet, kun je misschieen eerst even je paard een pasje voor of achteruit zetten, want als hij eenmaal demonstratief op het been staat dat jij wilt vragen, dan krijg je hem echt niet.
Als tweede: begin voor de verandering eens bij het achterbeen in plaats van het voorbeen.
En als derde nog een ander trucje: lukt het je wel om een beentje naar voren te vragen? (net als wanneer je de huid onder singel glad trekt?)
Dan niet een onderbeen vragen, maar het bovenbeen naar voren vragen en als het been naar voren is, dan snel het onderbeen "oprollen". (De hoef kantelt dan zodat je die dan makkelijk kunt uitkrabben) Het vergt een beetje handigheid, belangrijk hierbij is dat je het niet met slappe handjes doet, wel stevig vasthouden.
De combinatie van deze trucjes doet wonderen (eigen ervaring).
En inderdaad, belonen als het lukt! Succes!

Spat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-15 10:25

ok heel erg bedankt hoefnageltje! Ik zal het zeker proberen!

ssofan_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 08:32

Eerst op gemak stellen en daarna zijn hoef optillen als hij het goed doet hem uiteraard belonen. Dan zal het later een stuk makkelijker gaan!

SethDark

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 15:07

mijn Veulen had hier enorm véél last van, nu gaat het al véél beter, al gaat hij nog wat "leunen" bji de achterpoten.
Uiteindelijk gewoon afgeleerd met geduld, in het begin was het trekken en doen, maar dit helpt toch niet en is gwn ook niet aangenaam voor hem en voor mij. na wat trukken geprobeerd te hebben van vrienden, heb ik er eentje gevonden dat werkt, ik zet gewoon lichte druk op de voorkant van de poot halverwege het onderbeen zeg maar? waardoor hij automatisch zijn poot aangeeft, direct daarna belonen en nu geeft hij ze vrijwel onmiddellijk als ik zijn been vastneem en langsvoor lichte druk geef en dit op 2 weken tijd, enorm trots op hem! Ben hem nu aan't leren om het op spraak te doen, hopelijk lukt dit even snel.

lisaleila

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 17:13

inderdaad door oefenen en belonen! maak het leuk voor hem of haar!