jaarling schopt stalwanden als hij alleen gelaten word

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 17:38

Lees nergens in het verhaal van de TS dat de jaarling alleen achter blijft eerlijk gezegd en hij staat volgens mij van 9 tot 18 uur buiten. Alleen gaat hij op stal steigeren en trappen als er 1 van de merries weg gaat om te rijden.

Lastig probleem als ze zo aan een bepaald paard hangen, dan maakt het soms niet uit of er nog 10 andere staan helaas en kun je hooi geven, maar dat interesseert ze dan niets. Denk inderdaad dat opbouwen een goede manier kan zijn om hem er aan te wennen dat ze even weg is, maar ook weer terug komt.

Denk dat het best even kan duren, maar dat de onrust vanzelf minder zal worden. Succes!

kking

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 17:57

MarlindeRooz schreef:
TS, ik zou een plekje zoeken waar hij 24/7 buiten kan staan met soortgenoten.

Geloof me dit is niet de perfecte oplossing voor ieder paard.
Mijn veulen is 5 weken in de opfok geweest 24/7 buiten in grote kudde met volwassen 1 2 en 3 jarige merries. Ik ben nog nooit zo blij geweest dat hij weer terug op stal was.
Hij vermagerde zichtbaar en werd apatisch. Vanaf die tijd staat ie overdag met mijn 22 jarige paard in de paddock/wei (zomer) en de nachten op stal.

Het opbouwen gaat zeker helpen TS.
Ik ben nu bezig met mijn inmiddels jaarling in de paddock te zetten en dan mijn andere paard aansluitend in de bak te gaan rijden. In het begin wilde hij gelijk weer mee terug, maar inmiddels kan ik nadat ik heb gereden mijn paard in alle rust afzadelen en naar de paddock brengen. De eerste keren zadelde ik hem af in de bak en bracht hem gelijk weer naar de kleine.

keona

Re: jaarling schopt stalwanden als hij alleen gelaten word

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 11:20

Gewoon je ding doen en zo ook alles langzaam uit breiden.zou niet teveel aandacht aan hem schenken.hij moet leren dat ze terug komt