Rustig paard nu ineens geen land mee te bezeilen.

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Charlot

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 18:43

__Elizabeth schreef:
_lotteeee schreef:
Wel mee bezig blijven, dat in en uit de wei, doe er alsjeblieft een longeertouw aan, dan heb je net wat meer vast en haal je paard standaard met 2 man uit de wei.
Zorgen dat je m voor bent.

Alleen als je er zeker bent dat je haar kan houden! Ik heb teveel ongelukken zien gebeuren met paarden die toch losbreken met een longeerlijn en dan slaat de longeerlijn om de benen! Dan is er pas paniek.

dat kan ook zeker gebeuren, maar met een gewoon touw ook.
zolang ze rennen gebeurd er je erg weinig met een longeertouw, en een paard wat je elke keer uit de handen glipt, word je niet blij van, op gegeven moment weten ze dat.

maar ieder zijn/haar eigen manier natuurlijk! :)

leeneliefje

Re: Rustig paard nu ineens geen land mee te bezeilen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 18:48

Ik vind de adviezen van _lotteeee erg goed, sluit me daar dan ook bij aan. Verder herken ik het wel van mijn bijrijdpaard die toen hij op een nieuwe stal stond echt heel erg moest wennen. Hij schrok erg dramatisch van blaadjes of andere onbenullige dingetjes. Het was voor hem gewoon een kwestie van z'n plekkie vinden. Moet wel zeggen dat hij dit vooral deed bij mensen die een beetje bang voor 'm waren (de mensen die op stal werken) en bij mij of de eigenaresse niet. Ik snap heel goed dat je 't nu spannend vind gezien het zo'n grote joekel is met veel power. Gewoon iemand meenemen zodat jij je zekerder voelt en wel door blijven gaan, want waarschijnlijk komt dit met de tijd gewoon goed, vol blijven houden en consequent zijn.

Wellicht is grondwerk iets voor jullie, ik ben er zelf helemaaaal niet van, maar ik zou me overal voor open stellen als ik met een probleem zit.

Veel succes ben benieuwd hoe dit zich gaat oplossen :)

Awwijk24

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 19:00

het is toch een kwestie van doorpakken. je word gewoon uitgeprobeerd en hoe vaker het lukt hoe verder ze zal gaan. als je nou ipv op je hoede te zijn eens een keer flink van achter uit je strot komt en der een paar keer flink op de plek zet is het denk ik zo afgelopen. daarbij ook juist veel werken. dat de merrie op stal over de zeik is prima maar dat doet ze zichzelf aan, al staat het schuim in de nek ik zou gewoon er mee aan het werk gaan. als je te bang bent om aan de lijn te werken gooi je haar desnoods los maar bedenk je niet door haar maar weer terug te zetten in de paddock.

voed haar op met binnen en buiten zetten. zorg dat je de leider bent vanaf de eerste stap die je in haar stal zet. direct actie reactie. zij lelijk naar jou jij lelijk terug. zij braaf jij belonen. zij "volgt" jou wanneer je naar buiten gaat dus haar schouder zit achter jou bil. zo niet, corrigeren. even heel duidelijk zijn komen de tijd maar zeker niet terug deinzen want dan word dit gedrag van kwaad tot erger.

DonCamillo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 19:05

Eens met Malouww: het kan zijn dat de bodem (en dus het gras/ruwvoer) bij jullie veel minder magnesium bevat dan op haar vorige plek. Het past ook in het verhaal dat de problemen pas na een paar maanden zijn ontstaan: het duurt een tijdje voordat de magnesiumvoorraad uit onder andere de botten is uitgeput.
Hier boven in Drenthe zie ik na bloedonderzoek bij de meeste paarden een laag magnesium of een tekort. In de Randstad bijvoorbeeld was dat zelden het geval. Een magnesiumtekort kan schrikkerigheid en hyperactiviteit geven.
Je zou bloedonderzoek kunnen laten doen of gewoon een paar weken magnesium bijvoeren en kijken of het verschil maakt. Het bijvoeren kan, zeker op korte termijn, geen kwaad want een overschot aan magesium wordt door gezonde nieren gewoon uitgescheiden.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 19:09

Magnesium moet op het land komen via de mest. En het komt in de mest, als het verwerkt is in het voer. Maar.... milieuwet. Er zit niet meer zoveel magnesium in het voer, dus komt het ook niet in de grond.

x_Kaat_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 19:32

Het s ook logisch dat nieuwe paarden zich anders gaan gedragen in een nieuwe en andere omgeving. Al het bekende is weg en jijzelf bent natuurlijk ook nog onwennig omdat je het paard nog niet zo kent. En paard van 5 is natuurlijk ook nog jong en moet zelf meestal ook nog veel leren en heeft veel energie.

Ik vind dat er al wat goede tips en raad zijn gegeven;
Grondwerk onder andere is ook geen slecht idee. Veel mensen denken dat grondwerk niets voor hun is enz. maar eigenlijk doen de meeste onbewust wel al een beetje grondwerk ;) (zoals je niet laten omverlopen door je paard, je paard overal eens wat aanraken zodat ie leert dat dat niet eng is, je hand op de borst op je paard leggen om hem te vragen een stapje naar achteren te doen, ervoor zorgen dat je paard je bij het wandelen niet voorbij steekt enzoverder.)

Hou er ook rekening mee dat jij je houding wss al aanpast aan dat je paard niet over de plek van het hooi wilt gaan of dat ze gaat wegschieten. Hierdoor word je paard nog nerveuzer en daar heb je natuurlijk niets aan.

Dit is heel moeilijk om te veranderen want snellere ademhaling en verhoogde hartslag is al genoeg voor je paard om te denken dat er waarschijnlijk een leeuw onder dat hooi zit ;)
Wat el voor jezelf kan helpen is eerst wat rondjes lopen en dus niet de gewoonlijke route nemen voor je naar de plek met hooi gaat en je bv concentreren op je passen of voetstappen. Ook even je paard rustig de plek laten bekijken en onderzoeken zonder druk te geven kan al heel veel helpen.

Ook haal je je paard nog eens weg uit zijn 'veilige habitat' / zijn kudde met zijn vriendjes.

Zijn er andere paarden in de buurt in de stal? Of staat je paard dan helemaal alleen als je wat met hem/ haar gaat doen?

Als ik wat met mijn paard ga doen en hij mijn pony Juliet niet zien dan word mijn paard ook heel erg nerveus. Dit is trouwens geen probleem als ik met mijn paard met de trailer op pad ga (alleen).

Vraag dus evt. aan iemand anders om met een rustig ouder paard dat geen schrik heeft bij de hooiplek/plas voor te gaan zodat ook jou paard ziet dat er niets aan de hand is. Zet dat paard dan ook evt. in de stal naast die van jou indien mogelijk of in de buurt vast zodat jou paard ook sneller kalmeert en zich veiliger voelt.

Je gaat zien dat een ander paard in de buurt en dat voorloopt a heel veel verschil kan maken.

Hopelijk is het probleem snel opgelost! veel succes!

ps: trek ook altijd handschoenen aan als je weet dat je paard kan schrikken of wegschieten! Ook nooit je leidtouw rond je hand draaien want voor je het weet wordt je meegesleurd en dat kan erg gevaarlijk zijn.

__Elizabeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 20:11

_lotteeee schreef:
__Elizabeth schreef:

Alleen als je er zeker bent dat je haar kan houden! Ik heb teveel ongelukken zien gebeuren met paarden die toch losbreken met een longeerlijn en dan slaat de longeerlijn om de benen! Dan is er pas paniek.

dat kan ook zeker gebeuren, maar met een gewoon touw ook.
zolang ze rennen gebeurd er je erg weinig met een longeertouw, en een paard wat je elke keer uit de handen glipt, word je niet blij van, op gegeven moment weten ze dat.

maar ieder zijn/haar eigen manier natuurlijk! :)

Ik ben het ook zeker met je eens en zo werk ik zelf ook maar ik heb het door onkunde/onzekerheid ook verkeerd zien gaan. Dit paard heeft waarscheinlijk het spelletje al geleerd als ze zich meerdere keren heeft los getrokken. dus iemand erbij die sterker in zijn/haar schoenen staat is misschien geen slecht idee :)

Barb12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 20:18

Een aantal grondwerklessen waarin je gewezen wordt op je eigen lichaamstaal is heel belangrijk. Zou ik zeker doen. Heb er met mijn eigen paard enorm veel aan. Is een dominant monster. Gaat het op de grond goed merk je dit ook zeker terug in het rijden.

Qwillion

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 20:20

Kan ze ook in de hengstigheid periode zitten?

_Charlot

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 22:29

Mijn mening is dat je heel goed aam een paard kan zien wanneer ze een spelletje met je spelen, en wanneer ze echt iets eng vinden.

Onderscheid dat goed van elkaar.

Er zijn genoeg tips genoemd.
Kijk wat je ermee kan!

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 22:36

_lotteeee schreef:
Mijn mening is dat je heel goed aam een paard kan zien wanneer ze een spelletje met je spelen, en wanneer ze echt iets eng vinden.

Onderscheid dat goed van elkaar.

Er zijn genoeg tips genoemd.
Kijk wat je ermee kan!

Oh dat vind ik erg lastig persoonlijk, helemaal bij een paard dat ik nog niet goed ken.
Het is zeker erg moeilijk om 't uit te leggen of niet?
ben oprecht benieuwd hoe je 't kan zien namelijk :)

x_Kaat_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 23:36

Ik wil het wel proberen.

Angst is als je paard op alles anders aan het letten is buiten op jij, zijn ogen staan groot,rollen, draaien wit, hij blaast, je paard dribbeld en hij heeft schrik. Zijn spieren zijn gespannen en je paard kijkt zenuwachtig om zich heen of naar waar hij schrik voor heeft.

'spelletje met je spelen' word vaak mee bedoeld dominant. Zelf ben ik van mening dat dominantie 'niet' bestaat maar gekoppeld is aan angst of het niet leider zijn. Je paard test of jij wel de leider bent en of je wel geschikt bent als leider. Hij probeert je omver te duwen/van je plaats te krijgen en komt ook in je persoonlijke ruimte zoals een angstig paard dat ook doet. In theorie gaat het 'dominant zijn' niet gepaard met 'echte angst'. (dus het ronddribbelen, rollen met de ogen, spieren geheel spannen , stress enz. )

Meestal zijn paarden met 'dominante momenten' hoog in rang onder andere paarden en dus onzeker.
Je paard wil testen of hij nog wel op jou kan tergvallen als leider in enge/ (voor je paard dan :+ ) levensbedreigende situatie's.

Dit leer je dus onder andere in grondwerk. Hier leer je je paard dat hij ook in angstige situatie's van jou moet afstand houden en dus niet in je persoonlijke ruimte mag komen (het omverlopen) en dat jij leider bent.

ik hoop dat je iets aan mijn uitleg hebt ookal weet ik dat het praktisch nog niet zo veel helpt.

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 00:06

x_Kaat_x schreef:
Ik wil het wel proberen.

Angst is als je paard op alles anders aan het letten is buiten op jij, zijn ogen staan groot,rollen, draaien wit, hij blaast, je paard dribbeld en hij heeft schrik. Zijn spieren zijn gespannen en je paard kijkt zenuwachtig om zich heen of naar waar hij schrik voor heeft.

'spelletje met je spelen' word vaak mee bedoeld dominant. Zelf ben ik van mening dat dominantie 'niet' bestaat maar gekoppeld is aan angst of het niet leider zijn. Je paard test of jij wel de leider bent en of je wel geschikt bent als leider. Hij probeert je omver te duwen/van je plaats te krijgen en komt ook in je persoonlijke ruimte zoals een angstig paard dat ook doet. In theorie gaat het 'dominant zijn' niet gepaard met 'echte angst'. (dus het ronddribbelen, rollen met de ogen, spieren geheel spannen , stress enz. )

Meestal zijn paarden met 'dominante momenten' hoog in rang onder andere paarden en dus onzeker.
Je paard wil testen of hij nog wel op jou kan tergvallen als leider in enge/ (voor je paard dan :+ ) levensbedreigende situatie's.

Dit leer je dus onder andere in grondwerk. Hier leer je je paard dat hij ook in angstige situatie's van jou moet afstand houden en dus niet in je persoonlijke ruimte mag komen (het omverlopen) en dat jij leider bent.

ik hoop dat je iets aan mijn uitleg hebt ookal weet ik dat het praktisch nog niet zo veel helpt.

zeker heb ik d'r wat aan, interessant hoor :) Dus praktisch gezien zou je aan je paard kunnen merken dat hij echt bang is wanneer hij gespannen is, oogwit laat zien en wil vluchten?
Ik heb zelf wel de ervaring dat paarden allemaal anders reageren op dingen, de een vlucht, de ander springt alleen een stukje weg nog een ander gaat steigeren. :')

krijg je er ook een beetje feeling voor op een gegeven moment? Ik kan 't bij m'n eigen leasepaard wel een beetje merken als 't nep is. Dan zeg ik gewoon 'doe eens normaal' en dan is 't ook meteen klaar! Vloeit hij alle spanning af. Is dit een teken dat het 'nep' is? of kan dit ook werken voor echte angst?

_Charlot

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 08:54

Er staat al een hele uitleg!

Persoonlijk vind ik het van belang daar zeker onderscheid in te maken.

Als je angst gaat aanpakken, werkt het juist de verkeerde kant op.

Je gaat er zeker feeling voor krijgen.

Natuurlijk is het per paard verschillend, maar hier kom je gaande weg achter.

x_Kaat_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 09:00

elk paard is ook anders, een introvert paard (zoals die van mij) verstijfd gewoon eerst, pas als het dan echt eng is springt hij weg of slaat hij op de vlucht. Als die van mij stress of schrik heeft is dat in 3-4 stadia :P
als hij iets gewoon spannend zit gaat hij gespannen staan met zijn hoofd hoog in de lucht en zijn oren draaien heen en weer soms blaast hij hier ook al gespannen, nog iets meer gespannen is trillen met de lip op lippen heel stijf op elkaar houden, erg gespannen dan trilt zijn rechtervoorbeen en super gespannen is vluchtreactie/paniek.

Maar of hij nu schrik heeft of dominant is, je mag je gewoon niet laten omverduwen en je moet zo koel mogelijk blijven.

Als ik die bovenstaande kenmerken bij mijn paard zie dan weet ik al dat ik moet opletten. Meestal (ik werk met touwhalster en leadrope) ga ik gewoon met hem wandelen en houd ik mijn 'stick' (soort lange zweep maar anders) achter mij zodat hij minstens een meter achter mij moet lopen. Wil hij mij inhalen dan draai ik gewoon scherp. Dit blijf ik doen tot dat hij kalmeert wat dan ook vrij snel gebeurd.

Nu natuurlijk kun je dit niet zomaar doen, je moet hiervoor een basis aan grondwerk moeten hebben gedaan met je paard! Mijn paard heeft geleerd afstand te houden van mij en wat zijn plaats is onder andere en dat de stick geen zweep is en dat hij er dus ook helemaal geen schrik van mag hebben maar dat het een soort verlengde arm is.

blijf ook altijd tussen het gevaar en je paard in bij deze soort momenten zodat als hij schrikt en kiest voor te vluchten hij je niet omverloopt in zijn eerste reactie

Rachelleeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 20:01

Grondwerk! Ik heb sinds kort het paard van mijn nicht overgenomen en die had hetzelfde. Duwen, slaan met het hoofd, knabbelen, trekken aan je kleren en over mij heen lopen met lostrekken aan toe. Nu sinds twee weken grondwerk en het is een heel ander paard geworden. Hij blijft nu netjes achter me lopen, stopt wanneer ik stop en stapt naar achter als ik dat vraag. Het knabbelen of trekken, duwen en slaan met zijn hoofd is volledig verdwenen. Hij loopt niet meer over mij heen en wacht netjes totdat ik zeg dat we gaan lopen. Het is een heel ander paard, iedereen op stal staat nu met ongeloof te kijken hoe hij veranderd is. Dus is echt een hele grote aanrader!