Wanneer beslis je dat pony&ruiter niet matchen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 16:17

In 2010 kocht ik een veulen van 3 mnd. Haflo Arabier.
Toen de tijd kwam dat ze drie werd, bleek ze toch wel vlug te zijn.... Heel braaf, maar ook vlug. Twee jaar lang heb ik mezelf voor de gek gehouden. Gehoopt dat het wel goed kwam.... Maar dat kwam het niet en deze zomer heb ik haar verkocht.
Ik verloor alle plezier, en het werd "moeten" ipv "willen".
Voorkom dit alsjeblieft bij je dochtertje en zoek een leuke speelpony die al ea gezien heeft in zijn leven.

JayJillz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-15 16:19

XxFyrstaxX schreef:
Mag ik vragen waarom u een kindje van zo'n jonge leeftijd een pony geeft? :=

Je mag gewoon je zeggen hoor anders voel ik me zo oud!
En natuurlijk mag je dat vragen.

Ze heeft eerst een verzorgshetje gehad, voor ruim een jaar. Daarna heeft de eigenaar de pony verkocht. Ik heb zelf altijd paardgereden en met paarden beziggeweest tot ik mijn dochtertje kreeg. Ik vind het dus een hele leuke hobby om te delen. Toen haar verzorgpony verkocht werd, mijn financieen het toelieten en mijn dochter het verzorgen en rijden nog steeds leuk vindt heb ik besloten maar een eigen ponytje voor haar te kopen. Ze is inderdaad wat jong maar ze hoeft de pony natuurlijk ook niet 5x in de week te rijden. Er is een bijrijdstertje die de pony momenteel 2x per week rijdt en zelf doe ik wat grondwerk en vrijheidsdressuur (proberen althans haha).

De rest ook heel erg bedankt voor jullie meningen. Ik slaap er een nachtje over, maar ik denk ook dat de pony verkopen toch voor zowel dochter als pony het beste is.

Daarna gaan we op zoek naar een lieve, oudere, doodbrave pony waarmee het wel klikt.

JayJillz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-15 16:21

Mariloulou dankjewel voor de tip. En daar heb je volledig gelijk in, dat is inderdaad mijn fout geweest!

LadyMadonna dat is inderdaad precies wat ik ook wil voorkomen..

Eilinora

Re: Wanneer beslis je dat pony&ruiter niet matchen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 16:30

Mag ik vragen waar je woont?

Ik heb zelf een doodbrave gereden welsh A van bijna 11 jaar staan die geen ruitertje heeft.
Ze is niet te koop maar als je in de buurt woont dan kan je dochter misschien wel rijden en doen tot ze wat groter is.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 16:42

ook al zijn paarden mijn hobby ik zou toch ( als ik een dochter van 4 zou hebben) niet al een eigen pony geven.
en dan ook los laten rijden, dat kan nooit goed zijn voor de groei van je dochter.
Laat haar eerst lekker kind zijn :)

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 16:43

JayJillz schreef:
Mariloulou dankjewel voor de tip. En daar heb je volledig gelijk in, dat is inderdaad mijn fout geweest!

LadyMadonna dat is inderdaad precies wat ik ook wil voorkomen..

Nou ja fout, dat valt ook wel weer mee. Je hebt je teveel gericht op de droom van de toekomst en niet genoeg op het niveau van nu van beide.
Dat is iets wat heel erg veel mensen weleens doen, is echt niet zo heel vreemd.

Al met al ben je goed voor die pony en kom je over als iemand die ook echt ervoor zal proberen te zorgen dat de pony goed terecht komt. Dus vreet jezelf niet teveel op hierover.

Willemina_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 16:48

Ik denk ook niet dat het zinvol is om de pony te houden. Die zal vast een goed thuis vinden waar er geen angstige 4 jarige kinderen op de rug gezet worden. Pony zal dan zelfs een leuker leven krijgen dus voelt u zich vooral niet schuldig.

Wat betreft een eigen pony voor zo'n jong kind daar heb ik persoonlijk mijn vraagtekens bij. Laat ze lekker meehelpen met uw eigen paard en er af en toe eens even op zitten. Het lijkt mij erg veel druk om zo'n verantwoordelijkheid op een jong kind te leggen. :( Ben blij dat ik ze zelf niet heb maar ben wel kind geweest natuurlijk.

JayJillz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-15 16:53

Willemina_L schreef:
Ik denk ook niet dat het zinvol is om de pony te houden. Die zal vast een goed thuis vinden waar er geen angstige 4 jarige kinderen op de rug gezet worden. Pony zal dan zelfs een leuker leven krijgen dus voelt u zich vooral niet schuldig.

Wat betreft een eigen pony voor zo'n jong kind daar heb ik persoonlijk mijn vraagtekens bij. Laat ze lekker meehelpen met uw eigen paard en er af en toe eens even op zitten. Het lijkt mij erg veel druk om zo'n verantwoordelijkheid op een jong kind te leggen. :(

Ik heb juist gekozen voor een pony voor haar ipv een paard voor mij zodat we samen kunnen tutten en zij er op kan rijden.
Als ik zelf een paard zou hebben weet ik niet wat ik met mijn dochtertje zou moeten doen als ik aan het rijden ben. Ik vind het niet om haar maar telkens een uur aan de bakrand te zetten.
Zij vindt paarden verzorgen en rijden ook hartstikke leuk dus vandaar mijn keuze.
Qua verantwoording valt het dus wel mee, dat komt uiteraard op mij neer :).

Het is inderdaad voor beide eerlijker om de huidige pony te verkopen.

Cowgirl83

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 16:55

Het is idd duidelijk dat je om de pony geeft en wil dat hij goed terecht komt, dat is het belangrijkste. Voor zo'n pony moet vast een goede thuis te vinden zijn!

Ik heb zelf een dochter van 3, en zij is ook gek op paarden. Het is inderdaad supertof om de hobby samen te delen. Maar eerlijk, geen haar op mijn hoofd denkt eraan om haar de eerste jaren een eigen pony te geven, ik vind haar daar gewoon te jong voor. Meer dan wat tutten, wat rondjes stappen en eens een klein drafje, mag ze van mij toch niet doen tot ze minstens een jaar of 6 is. En voor hetzelfde geld is ze binnen een half jaar ineens bang van paarden, of heeft ze geen interesse meer, en wat moet er dan met die pony gebeuren?

Minoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 16:56

Toen ik een jaar of 4 was had ik een shetlander, daar reed ik dan 1 a 2 keer per week op. Dat vond ik echt geweldig. Verder deed mijn moeder eigenlijk alles met de pony :j

Dus dat een vierjarige een eigen pony heeft kan prima, zolang mams de zorg op zich neemt!

Ik zou ook besluiten om de huidige pony te verkopen en een rustigere pony er voor terug te kopen.

JayJillz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-15 17:01

daisssx schreef:
Toen ik een jaar of 4 was had ik een shetlander, daar reed ik dan 1 a 2 keer per week op. Dat vond ik echt geweldig. Verder deed mijn moeder eigenlijk alles met de pony :j

Dus dat een vierjarige een eigen pony heeft kan prima, zolang mams de zorg op zich neemt!

Ik zou ook besluiten om de huidige pony te verkopen en een rustigere pony er voor terug te kopen.

Dat is inderdaad hoe het hier ook gaat :)!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 17:02

Lukasje schreef:
Wel ontzettend lief van je dat je je dochtertje een eigen pony gunt maar inderdaad, je hebt daarin een foute keuze gemaakt. Het heeft in mijn ogen geen zin om de pony nog een "kans" te geven want het vertrouwen van je dochtertje in de pony is weg. En, ze is toch nog zooo jong. Ik zou voor deze pony een ervaren ruitertje zoeken, maw verkopen, en voor jouw dochtertje een doodbrave kinderpony. Ook al is de pony nog zo lief, of mooi of ... dit schiet zijn doel voorbij. Bovendien vind ik ook het risico voor je dochtertje te groot. Ze is tenslotte toch al een paar keer flink gevallen!

Heel veel succes verder!

Ik denk dat je het zelf ook wel weet.... -O- Een jonge pony en dan zoveel bloek welsh hackney... een vreselijk slechte keuze voor een kind van 4. Die moet lekker knuffelen, spelen met een doodbrave kinderpony.
Het is nu eenmaal zo dat ze eraf groeien en ik kan me best voorstellen dat je je kind wil besparen dat de pony weer weg moet, maar zo'n mismatch wil je ook toch niet?
Edit: ik zie al dat je je besluit hebt genomen. Goede keuze en hoop dat jullie snel een leuke lieve pony tegen het lijf lopen.
Laatst bijgewerkt door Babootje op 19-11-15 17:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Willemina_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 17:03

En dadelijk gaat uw dochter naar school, zal ze het veel drukker krijgen met allerlei andere leuke dingen om zich zo te richten op een pony. Doet u zichzelf dan ook niet tekort? Er zal binnenkort genoeg tijd zijn waarschijnlijk voor uzelf en een paard zonder dochterlief mee te moeten nemen. Begrijp me goed, het is een super lieve gedachte en prachtig gebaar maar een eigen pony is wel een grote opgave, voor beiden!

Lijkt me dat het voornamelijk uw hobby is en delen is natuurlijk geweldig, maar cijfer uzelf niet helemaal weg hè? :)

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 17:05

Wat een zeurders hier, zeker jaloers omdat ze zelf als kind geen eigen pony hadden en deze mama dat haar dochter wel kan bieden?

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 17:06

Ik zie het probleem van een eigen pony niet, tenslotte neemt de moeder toch de zorg en verantwoordelijkheid op zich?
Ik heb nou niet de indruk dat de dochter onder druk de pony moet rijden of 'er wel voor moet zorgen hoor, anders wordt ie verkocht!'
Dat meiske kan gewoon lekker tutten met haar eigen pony, heerlijk toch.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 17:06

Gypsy schreef:
Wat een zeurders hier, zeker jaloers omdat ze zelf als kind geen eigen pony hadden en deze mama dat haar dochter wel kan bieden?

:')

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 17:08

Het aller belangrijkste voor zo'n jonge meid is dat paardrijden een hobby en dus plezier is.

Als de pony te wild is voor kleine meid dan zou ik toch echt iets anders voor haar zoeken. Anders is het over 6 maanden helemaal niet leuk meer en wilt ze helemaal niet meer rijden.

Ik heb dit al bij meerdere kindjes zien gebeuren. Ze worden bang en dat willen ze op een bepaald punt niet meer en dat is toch zo zonde!

Willemina_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 17:12

Gypsy schreef:

Ik had ook een eigen pony vroeger, maar ook vioolles, pianoles en volleybal jeugd. Mijn ouders gunden mij en mijn broertje en zusje werkelijk alles. Het is geen misgunnen, dat is wat kortzichtig. Ik hoop alleen dat de moeder door alle zorgen eromheen haar eigen plezier niet vergeet! Dat ze haar kind zoveel gunt is alleen maar prijzenswaardig te noemen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 17:13

Zelf deel ik mijn hobby met mijn dochter. Die was ook 4 jaar toen ze begon met een wekelijks lesje van een half uurtje bij ons op stal op een hele lieve shet, Pukkie, die nog steeds de leermeester is van veel kleine kindertjes. Zelf heb ik altijd een eigen paard gehad en mijn dochter ging gewoon mee. Toen ze een jaar of 9 was, en al best handig, mocht ze een ondeugende welshpony rijden. Dat ging heel goed en is ze uiteindelijk bij de AB pony's L2 met hem geworden met alleen maar oranje linten.
Omdat het meisje van wie de pony was haar been brak en lang uit de running was, ging de pony van stal weg naar de wei. Toen is mijn dochter overgestapt naar mijn welshcob pony, die eigenlijk nog wel wat te groot was, maar het ging eigenlijk prima. We reden hem samen en hadden een leuke tijd. Ze is nog M2 met hem geworden, toen we na een trailerongeluk merkten dat hij artrose in de rug had. Het ging slechter en slechter en verleden jaar hebben we hem laten inslapen. Daarna hebben we een 2,5 jarige kwpn-er gekocht die nu een jaartje later na zelf zadelmak te hebben gemaakt lekker aan het werk kan. In januari is hij denk ik wel klaar om te starten met wedstrijden. Mijn dochter is nu 18
Zoals je ziet loopt het altijd weer anders dan je verwacht. Het belangrijkste is toch wel een goede match en die heb ik gelukkig altijd kunnen vinden. Ik stond ernaast, reed zelf ook mijn pony en kon hem dressuurmatig goed houden, zodat zij er wat van kon leren. Voor haar geen verantwoordelijkheden. Dat is enorm goed gegaan. Zo is ze het ook altijd leuk blijven vinden. Het moet last worden voor zon kind.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 17:19

Nou, als je dochter in het ziekenhuis belandt, ben je te laat geweest.
Ofwel, ze is nu al banger, ze is er al vaker vanaf gevallen en geeft zelf al aan dat dit hem niet is. Hoeveel duidelijker wil je het hebben? Wil je echt wachten tot het een keer misgaat om jezelf dan voor je kop te slaan dat je het zover hebt laten komen?

Amaranth7

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 17:24

Ik vind zo jong je kind laten rijden echt niet zo handig, veel te intensief. Staprondjes ok, maar veel meer zou ik toch niet doen. Het is niet voor niets dat de meeste maneges beginnen met 6 jaar.

Kun je geen brave manegepony of gewoon een iets oudere pony overkopen? Beestje z'n pensioen gunnen en af en toe nog wat hobbelen met dochterlief? Waar ze lekker mee kan knuffelen, poetsen en leren.

Denk bij een pony niet wat je zelf leuk vind, maar wat je dochter leuk vind.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 23:23

JayJillz schreef:
Shenavallie schreef:
Een kind geeft zelf heel goed aan of er een klik is of niet. Wat ik begrijp uit jouw bericht is de klik er niet tussen jouw dochter en deze pony. Wellicht kan ze nog een paar jaar voor de Shetlander zorgen tot ze zelf kan meebeslissen over een andere pony?

Oh sorry, vergeten erin te vermelden. De shetlander is toen verkocht naar t buitenland. Omdat ze paardrijden en verzorgen zo leuk vond hebben we besloten om een eigen pony voor haar te kopen.

Dat is wel heel jammer... had zo leuk geweest als ze daar nog voor had kunnen blijven zorgen. Wel tof dat je haar tegemoet wilde komen. Het is alleen zo lastig oordelen vanaf een PC, maar als ik puur uitga van wat je schrijft dan denk ik dat je deze pony sowieso beter kunt verkopen en daarna kunt kijken voor een andere pony of nog even wachten met een andere pony aanschaffen tot je tegen 'de klik' aanloopt. :j

Xxhorsesxx9

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 13:43

Ik denk dat je inderdaad misschien een rustigere moet kopen. Als ze ervaring heeft met shetjes kan je dan bijv een grote Shetlander kopen.
Mijn tip is wel om eerst de pony te testen door even een proefrit te maken.
Want straks zit je met nog een pony waarmee ze geen klik heeft.
Dat zou vervelend zijn...

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 14:06

Met deze pony gaat het inderdaad voorlopig niet lukken. Het is niet eens, dat de klik er niet is, de pony is gewoon nog wat te jong en onervaren voor een kind van 4.
Ik zouvoor een A-pony gaan ( welk ras dan ook), voor een pony, waar ze achterstevoren en ondersteboven op kunnen gaan , lekker mee kunnen spelen .

even off topic:
Wat het kopen van een pony voor een kind van 4 betreft: dat is juist superleuk voor ze! Kan die van mij echt niet mijn merrie laten poetsen en ermee laten tutten. Veel te groot en te gevaarlijk. Pony kunnen ze zelf wat mee wandelen, poetsen, knuffelen etc, is toch geweldig!
Wij hebben een welsh van 1m17, van nu 4.5 jaar, met de insteek, dat als onze kleine écht gaat rijden, ze een jaar of 6 zal zijn. Nu is het stappen en een paar passen draven en dat kan met deze pony.

Maar: we hebben kort en shet te leen gehad, en dat was op het moment nog leuker voor haar. Kon ze alles mee.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 14:16

Heb niet alle reacties gelezen, maar TS: ik begrijp dat je je schuldig voelt naar de pony toe ook.
En ik snap dat je een dier niet koopt om weer te verkopen, maar in dit geval vind ik het ook ten opzichte van de pony heel veel eerlijker dat ze een ander ruitertje of menner krijgt.

Het is een jong dier, een kruising van 2 sensitieve, soms wat hete rassen. Zo'n jong dier verdient een ruiter/menner die het dier vertrouwen kan geven, het dier in alle rust het werk kan leren.

Jouw dochter kan dat gewoon nog niet. Dus naar mijn mening is het voor álle partijen ( dus ook voor je pony) beter om een goed huis te zoeken voor deze pony, en voor je dochter te kijken naar een (bewezen!!) braaf dier