1e 4 jaar zijn behoorlijk kritiek voor een paard om goed in een kudde te kunnen functioneren. Paard dat juist in die periode alleen gestaan heeft (1e 4-6 maanden bij merrie tellen niet echt, want veulens mogen zeker van mamma heel veel), heeft een gigantische achterstand die lastig tot niet in te halen is. Apart zetten met 1 paard is optie, laten lopen met draadje er tussen als dat geen onrust geeft ook en je overweging om haar te herplaatsen is zeker iets waar je gezien de plek die je hebt kan overwegen. Voor mij zou moeten splitsen ivm sociaal niet in mijn kudde kunnen functioneren onacceptabel zijn. Zo'n paard doe je er geen plezier mee en de rest van je al aanwezige dieren ook niet.
Swift
Geplaatst door de TopicStarter: 11-11-15 17:33
Het gaat absoluut niet goed als ze alleen staat helaas, anders was dat in ieder geval tijdelijk een oplossing geweest. Maar als ze alleen staat schiet ze enorm in de stress en staat ze alleen maar te gillen en te ijsberen. Het is bij haar ook geen dominantie maar echt onzekerheid. Ze wordt dan ook niet echt serieus genomen door de rest maar haar 'gedoe' veroorzaakt wel veel onrust en dat is jammer. Oh en de paddock is vrij krap voor zes pony's, zo'n 800 vierkante meter. We hadden eerder een huis met grond onder voorbehoud gekocht wat onverwacht toch niet door ging en we kunnen pas half januari in ons nieuwe huis dus het is nu even behelpen helaas... Maar vorig jaar stond ze op een halve hectare in de winter en liet ze precies hetzelfde gedag zien. Permanent splitsen van de kudde is voor mij inderdaad niet acceptabel tamary vooral ook omdat toen ze alleen stond met de IJslander het op lange termijn ook niet goed ging. Als ik zie hoe de ijs nu al opleeft merk ik dat die situatie voor hem ook echt niet prettig was. Herplaatsen is dus inderdaad wel iets wat door mijn hoofd speelt maar ik zou niet weten naar wat voor situatie dan... Ik weet niet of het elders wel goed gaat. Ik vond het idee water hier geopperd werd over wisseling van dieet tussen zomer en winter ook wel een hele goede, 's zomers staat ze steeds op gras en 's winters op grofstenelig hooi. Als haar maag al gevoelig is is dat hooi misschien wel veel moeilijker te verteren dan gras...
Kan je niet een klein stukje afzetten in de paddock? Dan staat ze niet helemaal alleen, maar staat ze ook niet in de kudde. Ze kan dan eel contact maken en daar kan ze misschien wel veel van leren. Ik ben ook erg benieuwd naar beeldmateriaal. Daarvoor hoef je haar denk ik niet per sé in de kudde te zetten, maar een filmpje hoe ze gewoon op andere paarden reageert met een draadje ertussen of alleen met die samen in een paddockje kan al duidelijkheid scheppen.
Gedroeg ze zich eerst als een 'normaal' paard met de IJslander?
Zodra ze met een draadje van de anderen gescheiden is is er al dikke paniek. Filmpje heb ik vandaag geprobeerd maar ze is steeds te snel. Omdat het ook zonder, voor mij duidelijke, rede doet is het heel lastig om het op film te krijgen. Al helemaal omdat het flits uitvallen zijn. Nee Shiva blijft in haar gedrag net even anders dan de andere pony's in mijn kudde maar dat is misschien geen eerlijk vergelijk want 3 daarvan zijn in semi-wilde kuddes opgegroeid en dus erg goed in paardentaal. En ze is de enige sensibele warmbloed tussen de onverstoorbare koudbloeden, haar reacties lijken nu waarschijnlijk extremer dan wanneer ze tussen een kudde welshjes zou staan. Maar ik vind haar altijd net een beetje een 'randje' hebben in haar gedrag.
Wat naar van Shiva, Swift! Zo'n mooie en leuke pony naar mensen...jammer dat het in de kudde dus anders is. Ik zou haar proberen toch door de dierenarts te laten bekijken. Misschien is het inderdaad iets hormonaals of misschien is het juist frisheid (omdat het alleen in het najaar/winter voorkomt?) en kan bijvoorbeeld magnesium helpen. Er is nu in ieder geval geen goede oplossing, dus zou ik het als eerste bij iets medisch zoeken
Ja het is inderdaad heel naar Ballard_L, ik vind het zo sneu om haar zo te zien! Ja naar mensen is ze super en zo jammer dat ze dat sociale gedrag niet naar andere pony's laat zien... Frisheid zou kunnen maar ze staat wel 24/7 buiten en ze krijgt best veel beweging (vier keer in de week een buitenrit waarvan minimaal 1x een langere en actieve rit). Medisch is inderdaad iets waar we naar moeten kijken. Ik heb bij mijn Tinker ook hele goede ervaringen met een homeopaat, misschien dat ik haar sowieso even laat kijken om mee te beginnen.
Ik zou toch ook wel kijken naar iets medisch.... Het is te 'accepteren' dat ze misschien bij een slecht sociale merrie is geboren en niet veel sociaal heeft geleerd, maar dan zou dat een jaar verder best prima moeten lopen. Heb hier ook pony's gehad die eerste 2,5 jaar of zelfs 10 jaar alleen hebben doorgebracht, en die paste zich prima aan.... Alleen beide ernstige voernijd die niet weggaat, dus die met voeren wel apart houden. Maar verder.
Maar als ze pijn hebben, is het een heel ander verhaal. Dan zie je heel veel 'raar' kudde gedrag, onverklaarbare stress en nijdigheid....
Maar ik ken ook verhalen van paarden waarbij dit niet meer goed kwam. Ik zie zelf een heel onzekere pony en geen pony met pijn. Maar ik ga sowieso contact opnemen met de homeopaat waar ik erg goede ervaringen mee heb, dat lijkt mij een fijne eerste stap. De dierenartsen hier zijn nog van de oude stempel en doen haar gedrag af als 'pismerrie' (heb wel eens geïnformeerd toen de DA er was voor 1 van de anderen). Mocht ik verder iets willen ga ik dat via de kliniek doen, dan zitten we in 1x goed.
Bedankt voor de tip Geerke! Dat klinkt als iets dat geschikt voor haar zou kunnen zijn, dat ga ik zeker proberen!
zorro
Geplaatst: 11-11-15 21:02
Wat een lastige situatie! Je doet alles wat je maar kan maar er lijkt inderdaad eigenlijk geen oplossing te zijn..
Mijn Fries met een behoorlijk trauma is ook sterk hengstig en heeft enorme last van hormonen. Ik geef haar Puur Brons druppels, dat is ook op natuurlijke basis zeg en dat geeft wel wat rust. Ik druppel het dagelijks op een stukje brood of pavokoek. Lijkt me sowieso eerst het proberen waard, want je kan het haar niet aan doen om haar op te laden en naar de kliniek te brengen. Dat word zo'n aanslag op haar vertrouwen..
Is het misschien mogelijk om haar een tijdje samen met je haflinger te zetten? Mijn (inmiddels overleden) fjord was door haar verleden ronduit asociaal bij andere paarden (en heel eerlijk.. ook bij mensen) en die knapte er wel van op toen ik haar samen met een sterk karakter paard zette.
Die heeft haar uiterst kalm op haar plek gezet, dit doen we wel, en dat flik je me niet, en ondanks dat ik het erg moeilijk vond om te zien heeft ze er wel wat 'basisregels' van geleerd. Het bleef een aparte in de kudde, maar aanvallen bleven uit omdat haar duidelijk geleerd was dat daar consequenties aan vast zaten.
Ik heb zelf veel met haar gegrondwerkt in die periode om het nog extra te versterken, slecht gedrag is uit de kudde, goed gedrag is belonen. Het is een lange weg, en ik denk niet dat ze ooit 'normaal' word, maar misschien is hier nog wat winst in te behalen.
tamary
Geplaatst: 11-11-15 21:30
Swift schreef:
Bedankt voor de tip Geerke! Dat klinkt als iets dat geschikt voor haar zou kunnen zijn, dat ga ik zeker proberen!
provarium breeding is pure monnikspeper, ruim de helft goedkoper te krijgen bij pit-pit.com , dosering blijft 4 gram.
Ja zorro zo voelt het inderdaad... Met haar naar de kliniek is inderdaad de laatste optie want dat zal het fragiele vertrouwen wat we hebben opgebouwd inderdaad een flinke knauw geven. Ik heb al een appje gestuurd naar de homeopaat en ze kan volgende week al langskomen dus dat is erg fijn. Ik zal eens even uitzoeken wat er allemaal is op natuurlijk gebied voor hormonen en maag, dan kan ik dat op een rijtje zetten en met haar bespreken. Bedankt voor de tips tot nu toe, meer tips en ervaringen zijn zeker welkom. Mijn Haflinger heeft ook een sterk karakter en is een natuurlijke leider, hij corrigeert haar ook duidelijk maar op de één of andere manier lijkt het niet te blijven hangen ofzo. Al moet ik zeggen dat ze vandaag wel iets minder extreem was in haar uitvallen, hij houdt haar ook goed in de gaten en corrigeert haar ook duidelijk als ze over de schreef gaat maar hij kan niet overal tegelijk zijn en zij is veel sneller, wendbaarder en energieker dan hij. Shiva is ook echt een onzekere pony, ik denk echt dat al haar gedrag voortkomt uit onzekerheid. Maar dat maakt het lastiger te plaatsen, begeleiden en te corrigeren (voor mij in ieder geval wel, ik kan beter overweg met zelfverzekerde pony's).
Iejoortje
Geplaatst: 11-11-15 22:04
Als mens kun je zeker helpen met de dynamiek in de kudde. Misschien interessant voor je om eens te kijken op de volgende site:
Het leek vanmiddag wat verbeterd te zijn, Shiva stond samen met de Shet en de IJs uit 1 hooibak te eten terwijl er ook nog drie andere eetplekken vrij waren. Maar vanavond liet ze toch weer veel stress gerelateerd gedrag zien. De rest van de kudde wordt er nu ook onrustiger van. De Haflinger jaagt haar nu veel weg en heeft nu wel een erg streng 'zero tolerance beleid' waar ze erg nerveus van wordt.
ellepel
Geplaatst: 12-11-15 22:52
Zou je es willen kijken of je gewoon een filmpje kunt maken als ze staan te eten? Apart gedrag hoeft er niet eens op. Ben zo wel benieuwd hoe ze is
Swift
Geplaatst door de TopicStarter: 12-11-15 23:06
Zo's filmpje is wel te maken ellepel, moet wel even kijken wanneer ik er ben met genoeg licht. Ik heb wel een foto van een boze/gestresste Shiva, hier dacht ik dat ik op filmen had gedrukt maar het werd een foto :
ellepel
Geplaatst: 12-11-15 23:14
Ze is wel erg leuk!
Swift
Geplaatst door de TopicStarter: 12-11-15 23:20
Ze is heel leuk inderdaad, zonder boze blik is ze nog veel mooier:
Hilary
Geplaatst: 12-11-15 23:23
Ik vraag me toch ernstig af of het niet beter gaat als ze straks aan huis staan en je meer ruimte hebt / de ruimte anders kan indelen in de vorm van een paddock paradise.
Mijn Welsh was ook nooit de gemakkelijkste in de groep; zeker op de vorige stal. Met 9 pony's op te weinig ruimte en te weinig voerplekken joeg ze achter alles aan wat lager in rang stond, incl. piepen, slaan, bijten etc. Ik denk dat zij in het verleden (toen ze nog niet van mij was) ook flink honger heeft gekend en maagzweren heeft gehad; ze was erg fel op eten en wilde dan iedereen uit de buurt hebben. Bij stress had ze erg de neiging om haar tanden in hout te zetten (of in een ijzeren buis, als er geen hout voor handen was). Bij haar vorige eigenaar heeft ze ook nog eens een erg wisselende groep gehad; paarden kwamen en gingen daar om de haverklap, dus echt vriendjes maken deed ze niet zo snel. Mijn ruin vond ze in het begin ook helemaal niks, maar nadat ik ze samen had verhuisd naar een andere locatie (waaahh, eng!), hing ze heel erg aan hem en is ze ook wat makkelijker geworden naar andere paarden.
Inmiddels staat ze in een vast groepje; eerst een paar maanden met z'n drieën op een relatief klein stuk (12 x 20 meter), waar ze naar de Shet nog erg fel deed bij het uitdelen van de hooinetten (ondanks onbeperkt ruwvoer). We deden haar altijd even een halster om bij het voeren en namen haar mee naast de kruiwagen, zodat ze niet in de achtervolging kon. Sinds juni is er een KWPN'er toegevoegd aan het groepje, maar zijn ze in ruimte wel flink vooruit gegaan (Paddock Paradise, ca 1000 m2 vrij beschikbaar). Ook hier voeren we onbeperkt hooi, maar omdat de ruimte gewoon veel groter is en er meer voerplekken zijn (meestal 6), is mijn pony heel veel rustiger geworden en is ze een stuk makkelijker in de groep. Ze jaagt bijna niet meer en wordt als ze dat wel doet even op haar plek gezet door de KWPN'er (die dat overigens heel puur en eerlijk doet).
Is het voor nu een oplossing om haar d.m.v. een draadje te scheiden van de groep? Wel in zicht, maar niet er tussen? Als je naar je nieuwe plek gaat verhuizen, kun je altijd nog zien of meer ruimte helpt. Zo niet, misschien kun je dan voor Shiva een eigen track maken, parallel aan de track van de rest van de groep. Ze kan dan altijd meelopen als ze wil, maar staat niet tussen de anderen.
Haar apart zetten, al is het maar met alleen een draadje er tussen en verder helemaal 'tussen' de rest veroorzaakt al enorme stress bij haar wat zich uit in gillen en langs het draad rennen/ijsberen. Dat is dus helaas geen optie. Ik hoop ook dat ze op onze nieuwe plek gelukkiger is, we hebben straks bijna 4000 vierkante meter paddock paradise dus dat is een stuk groter dan deze (te) kleine winterplek. Ze heeft echter ook wel eens een winter doorgebracht op een halve hectare weiland met de kudde (omdat we dachten dat het probleem wellicht te maken had met de paddock) maar toen liet ze hetzelfde gedrag zien.
vayake
Geplaatst: 14-11-15 01:57
De DA van de oude stempel gebruiken idd de benaming 'pismerrie' als een merrie lastig gedrag vertoont omdat ze bijna altijd hengstig staat.