stalmedewerker geeft mijn paard mep op hoofd

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

opvangmoeke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-15 12:34

alfie2009 schreef:
Wat ik mij nu afvraag.. En dit is absoluut geen verwijt, waarom stond jij niet tussen het paard en haar in? Het lijkt mij van jouw kant uit ook veilig dat je aan de kant van de persoon die passeert staat waardoor jouw paard niet kan bijten/trappen/geslagen kan worden of zie ik dat verkeerd? Ik weet natuurlijk niet goed wat hier de situatie in maar het klinkt een beetje vreemd.

Ten eerste stond ik wel ertussen, want hoe zou ik haar anders opzij laten gaan, , aan ene kant losgemaakt dus andere kant nog vast aan halster, dus moest naar de andere kant laten gaan en had de tijd nog niet op te doen want kon al nie wachte,n, stond wel naast haar, met nie aan haar hoofd dus kon ze wel nog bewegen he, maar kon er zeker niet aan!!

BigOne

Re: stalmedewerker geeft mijn paard mep op hoofd

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 12:39

Je bent 45(alhoewel ik na de openingspost gelezen te hebben dat je hooguit 16 was)hoe oud is die stalmedewerker? Kom nu , je laat toch niet zo over je heen lopen. Naar de eigenaar en zorgen voor een andere stal.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 12:42

Captain schreef:
Ben ik de enige die denkt dat je paard zijn oren naar achteren deed naar haar omdat hij al een mep of iets anders verwachtte? Ik zou haar of heel duidelijk aanspreken dat ze met haar tengels vandje paard afblijft en als dat niet helpt op zoek naar een andere stalling.

ik dacht precies t zelfde.......

Kan prima zijn als jij er niet bent, dat dit vaker voorkomt of er iets gebeurd is waar jij geen weet van hebt TS. Ik zou me zorgen gaan maken, maar dat ben ik. Als mijn paard inene drastisch veranderd, dan is dat niet zomaar!

Ik zou zelf mijn biezen pakken en zodra ik kon naar een andere stal. Zeker als de eigenaar van de stal er weinig aan doet...

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 12:45

meisje2000 schreef:
Ik had dit zeker niet gepikt. Als ik met mijn paard bezig ben en iemand haalt naar hem uit omdat hij zijn oren naar achteren legt dan heeft die persoon een groot probleem met mij. Ik kan mijn eigen paard wel corrigeren dat hoeft een ander niet voor mij te doen. Als ik er niet ben en mijn paard flikt iets zoals bijten oké dan is het een ander verhaal maar als ik er zelf bij ben moet je me dat echt niet flikken. Ik zou haar dit dus ook heel duidelijk maken als ik jou was. Bovendien zou ik een andere stal zoeken als dit zou gebeuren.

Niemand [mens of dier] mag op het hoofd worden geslagen. En als jij zelf bij je paard staat dan moet ze jou vragen het paard om te zetten zodat ze erlangs kan. Ik zou de stalhouder [haar werkgever] erop aanspreken.

mingming

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 12:49

Elienee schreef:
nouja, ben ik de enige die hetzelfde zou doen,
Als een paard zijn oren naar mij platlegt wanneer ik er voorbij wil krijgt deze van mij ook gewoon een tik.
dit is gewoon geen acceptabel gedrag naar de persoon toe. Moest de stalhulp bij mij op stal dit doen zou ik gewoon akkoord gaan. Ok, deze keer zal ze misschien niet kunnen bijten hebben, maar wanneer je dit gedrag toestaat kan er op een volgend moment wel de kans bestaan dat je paard gaat bijten.
nu praat jij deze persoon slecht terwijl je niet eens weet of deze effectief achter je rug terwijl jij niet aanwezig bent je paard mept...

Dat zou ik echt niet tof vinden bij mijn paard. Ze legt uit gewoonte bij iedereen haar oren in de nek, geef je haar dan een mep, dan kan ik je garanderen dat je die keer en de volgende keer zal bijten. Het is bij haar gewoon gewoonte om de oren in de nek te leggen.

@TS Gewoon even overleggen met je staleigenaresse :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 12:54

Voor ons als lezers niet te beoordelen of het paard de oren plat deed omdat zij eraankwam en/of een klap verwachte, of dat zij die dag de eerste mep uitdeelde omdat het paard misschien wel onopgevoed is en vaker bijt.

Enige juiste manier om hier mee om te gaan als je er met die dame zelf niet uitkomt, is om er met de stalhouder over te spreken. En kom je er met hem/haar niet uit, dan wordt het tijd voor een andere stal die beter past bij de manier waarop jij vindt dat er met je paard omgegaan moet worden.

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 12:59

anjali schreef:
meisje2000 schreef:
Ik had dit zeker niet gepikt. Als ik met mijn paard bezig ben en iemand haalt naar hem uit omdat hij zijn oren naar achteren legt dan heeft die persoon een groot probleem met mij. Ik kan mijn eigen paard wel corrigeren dat hoeft een ander niet voor mij te doen. Als ik er niet ben en mijn paard flikt iets zoals bijten oké dan is het een ander verhaal maar als ik er zelf bij ben moet je me dat echt niet flikken. Ik zou haar dit dus ook heel duidelijk maken als ik jou was. Bovendien zou ik een andere stal zoeken als dit zou gebeuren.

Niemand [mens of dier] mag op het hoofd worden geslagen. En als jij zelf bij je paard staat dan moet ze jou vragen het paard om te zetten zodat ze erlangs kan. Ik zou de stalhouder [haar werkgever] erop aanspreken.

Dat zeg ik toch? Of lees ik het nou verkeerd

Ianrowan2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 13:07

Als iemand onder deze omstandigheden een klap op het hoofd van mijn paard zou geven zou ik diegene een flinke uitbrander geven en die waarschuwing zo duidelijk maken dat ze het NOOIT meer in haar hoofd moet halen MIJN paard ooit nog een klap te geven!! Is ze nou helemaal gek geworden! Mijn paard dus ik corrigeer zelf als ik dat nodig vind. Ik ben bang dat jou paard haar en haar gedrag al langer dan vandaag kent :( als ze sinds kort wat minder vriendelijk is geworden kan dat best door deze dame zijn gekomen. Nooit niet accepteren, direct naar handelen! Desnoods een klacht indienen!

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 13:11

Ianrowan2009 schreef:
Als iemand onder deze omstandigheden een klap op het hoofd van mijn paard zou geven zou ik diegene een flinke uitbrander geven en die waarschuwing zo duidelijk maken dat ze het NOOIT meer in haar hoofd moet halen MIJN paard ooit nog een klap te geven!! Is ze nou helemaal gek geworden! Mijn paard dus ik corrigeer zelf als ik dat nodig vind. Ik ben bang dat jou paard haar en haar gedrag al langer dan vandaag kent :( als ze sinds kort wat minder vriendelijk is geworden kan dat best door deze dame zijn gekomen. Nooit niet accepteren, direct naar handelen! Desnoods een klacht indienen!

nou dat vermoed ik dus ook. Een paard veranderd niet in ene van lief paard naar dit gedrag vanuit t niks, mits medisch dan zou t nog eens kunnen maar lijkt dit absoluut niet op.

En als t paard zo geworden is, en je dit voor t eerst hebt gezien, vraag ik me af wat ze nog meer gedaan heeft. Want t paard lijkt van te voren al een signaal te geven van ik moet jouw hier niet...

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 13:15

Ik vind het niet kunnen.

Oren plat leggen is echt geen reden om klappen uit te delen. Mijn merrie is, hoe zullen we het zeggen, 'expressief'. Als ik die elke keer een mep moet geven omdat ze haar oren platlegd of bokkepruik opzet heb ik pijnlijke handen en in no time een onhandelbare merrie.
Ze houdt gewoon van schelden. Krijgt ze wat gemopper terug of in het ergste geval een brul en een zwaaiende hand, is voor haar al indrukwekkend genoeg.
En diezelfde merrie kan bij je komen flemen en knuffelen.
Ze mag niet bijten of trappen (of staart in het gezicht zwaaien net wanneer ik langskom) maar ik vind wel dat een paard het recht heeft om zich uit te drukken.

Het is aan de eigenaar om het paard op te voeden, eventueel stalhouder want die moet er ook mee door 1 deur kunnen.
Maar een stalhulp (of stalgenoot) die mijn paard een mep geeft omdat ze niet snel genoeg langs kan zou aan mij een verkeerde hebben.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 13:25

Laat ik allereerst voorop stellen dat ik in deze situatie een tik uitdelen niet echt oke vind.

Maar verder vind ik dat sommigen zich wel iets meer kunnen inleven in een stalmedewerker/pensionstalhouder.

Als iemand anders zijn paard niet opvoed, word wel verwacht dat jij mest/buiten/binnen zet met soms gevaar voor eigen leven. Voor mij is het simpel, een paard hoort zo opgevoed te zijn dat iedereen er gewoon normale handelingen mee kan uitvoeren.

Wil jij dit niet? En dat alles op jouw manier gebeurd? Dan moet je niet op een pensionstal gaan staan....

Sommigen mensen hebben ook een heel ander beeld van hun paard en zien niet wat hun eigen opvoeding op de langere termijn veroorzaakt, dus de schuld van een gedragsverandering bij een ander leggen is ook wel de makkelijkste weg i.m.o. :)

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 13:33

Heb je gelijk in en soms heb je ook eigenaars die denken dat hun koedjiekoetjie pony noooooit gemeen is.
Maar opvoeding is toch echt een taak van de eigenaar.

Mijn scheldende merrie bvb heeft ook wat voedernijd. Het eten kan niet snel genoeg komen. Ikzelf en stalhouder hadden er op zich niet heel veel problemen mee, het bleef bij wat schelden.
Maar de stalhulp werd op een mooie dag gewoon buitengebonjourd door m'n merrie. Ervaren paardenjongen, maar dit vond hij ook niet echt grappig meer.
Goed, als mevrouw zich niet kan gedragen dan leggen we het haar nog even uit. Ik ben haar toen een paar avonden op rij gaan binnen zetten en voeren. Ook mij probeerde ze omver te lopen om zo snel mogelijk naar voederbak te gaan. Zwieperd met halstertouw en brul en ze ging net zo snel weer achteruit. Nog een paar keer bevestigd dat ze zich te gedragen had en nu gedraagt ze zich bij iedereen die haar voert.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 13:35

Ik vind als de stalmedewerker klachten heeft betreft een paard, die dan met de eigenaar even kan overleggen van goh, je paard beet mij laatst en wil dit wel melden. Dan kan er ook gekeken worden van welke reden heeft dit, en in welke situatie gebeurd dit etc

Zou t niet fijn vinden als ik er niet ben, dat iemand dan even mijn paard op de kop tikt, letterlijk. Je kan er tenslotte ook even om heen lopen als het bij de stallen gebeurd, plaats van vlak voor de deur ervan,

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 13:44

Mioux schreef:
Ik vind als de stalmedewerker klachten heeft betreft een paard, die dan met de eigenaar even kan overleggen van goh, je paard beet mij laatst en wil dit wel melden. Dan kan er ook gekeken worden van welke reden heeft dit, en in welke situatie gebeurd dit etc

Ben bang dat ik als stalmedewerker toch eerder bij een eigenaar zou melden "ik heb je paard voor z'n kop geslagen want hij dacht me te moeten bijten".
De seconde dat die tanden mij raken, heeft 'ie toch ook mijn hand of wat ik daarin heb tegen z'n hoofd aan zitten. Dat ga je toch niet accepteren omdat je het eerst aan een eigenaar wilt vertellen etc etc?
Enig idee hoeveel onopgevoede k*tbokken er zijn? En dat dat niet van nature is, dat weet ik. Maar die eigenaren.... echt breek me de bek niet los.
Er is ook nog zoiets als veiligheid voor de stalhouder en zijn medewerkers.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 13:48

ruitje schreef:
Laat ik allereerst voorop stellen dat ik in deze situatie een tik uitdelen niet echt oke vind.

Maar verder vind ik dat sommigen zich wel iets meer kunnen inleven in een stalmedewerker/pensionstalhouder.

Als iemand anders zijn paard niet opvoed, word wel verwacht dat jij mest/buiten/binnen zet met soms gevaar voor eigen leven. Voor mij is het simpel, een paard hoort zo opgevoed te zijn dat iedereen er gewoon normale handelingen mee kan uitvoeren.

Wil jij dit niet? En dat alles op jouw manier gebeurd? Dan moet je niet op een pensionstal gaan staan....

Sommigen mensen hebben ook een heel ander beeld van hun paard en zien niet wat hun eigen opvoeding op de langere termijn veroorzaakt, dus de schuld van een gedragsverandering bij een ander leggen is ook wel de makkelijkste weg i.m.o. :)

Hier ben ik het grotendeels wel mee eens. Toen mijn paarden nog in pension stonden zag ik lang zoveel niet van ze als nu sinds ze aan huis staan. Ze doen dingen die ik soms echt niet kan waarderen, dingen die ik nooit eerder had gezien omdat je maar een aantal uren per dag bij ze was en ze veel minder zag dan dat ik ze nu mee maak nu ze aan huis lopen.
Andere kant is wel, dat mijn paarden bij mij heel goed weten wat wel en niet kan/mag. Bij mij is het waarschuwende vingertje genoeg of iets een bozere stem. Toen ik door een ongeluk niet zelf voor mijn paarden kon zorgen hebben dat een aantal vriendinnen gedaan. Bij 1 van hen was mijn ruin compleet onuitstaanbaar in zijn gedrag, stond op zijn achterbenen, dreigde enzovoorts, gedrag wat hij bij mij nog nooit had vertoond. Dus ja het kan, een paard kan bij de eigenaar zich goed gedragen maar bij een ander minder/niet. Wat mij in het verhaal wel vreemd is is dat een paard direct een tik op zijn hoofd krijgt waar de eigenaar bij staat, dat vind ik niet kunnen, dat is aan de eigenaar en niet aan een stalhulp. Je mag er toch van uitgaan dat iemand die is aangenomen om voor de paarden te zorgen dat die enig verstand er van heeft en niet alles met losse handjes denkt op te kunnen lossen.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 13:50

ik zou die als ie met oren en lichaamstaal ging dreigen ook een tik geven hoor. Gebeurd op stal ook met mijn paard, mijn paard kan nogal opdringerig zijn en als hij dit doet kan hij een tik op zijn neus verwachten. En niet enkel van mij... Als zijn weidemaatje opdringerig is of oren platlegd krijgt die een tik. Als het nieuwe paard die langs het pad staat wild aan komt gegalopeerd en dreigt naar mij of mijn paard krijgt die ook een tik...

Ik ben niet van lichamelijk geweld, maar als je ze 10 keer laat dreigen en er zijn geen gevolgen kan je de 11e keer verwachten dat ook zij een stap verder gaan...

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 13:51

Sonja schreef:
Mioux schreef:

Ben bang dat ik als stalmedewerker toch eerder bij een eigenaar zou melden "ik heb je paard voor z'n kop geslagen want hij dacht me te moeten bijten".
De seconde dat die tanden mij raken, heeft 'ie toch ook mijn hand of wat ik daarin heb tegen z'n hoofd aan zitten. Dat ga je toch niet accepteren omdat je het eerst aan een eigenaar wilt vertellen etc etc?
Enig idee hoeveel onopgevoede k*tbokken er zijn? En dat dat niet van nature is, dat weet ik. Maar die eigenaren.... echt breek me de bek niet los.

Paarden weten snel genoeg met wie ze te maken hebben is mijn ervaring. Ik heb op een pensionstal gestaan waar niemand een bepaalde hengst buiten of binnen wilde zetten, ik heb hem een paar keer stevig gecorrigeerd omdat hij je van achter wilde bespringen en daar was ik niet van gediend, sindsdien geen kind meer aan hem, anderen waren bang van hem en dat merkte hij heel goed en dan was het ook altijd raak.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 13:52

Sonja schreef:
Mioux schreef:

Beetje ook een oordeel al klaar, wie weet was dit paard wel opgevoed om positief te blijven?

Dus als jij je paard ergens hebt staan, en het was een lief goed opgevoed paard, en die gedraagt zich in ene raar en zulke tekenen, vind jij het normaal dat de stalmedewerker je paard voor de kop slaat en mogelijk dus vaker gedaan heeft ?

Zouden ze bij mijn paard toch even niet moeten doen, zeker niet waar ik bij sta.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 13:54

Tis me één keer gebeurt, Ik was nieuw op deze stal en mijn paard werd zonder pardon bij de kudde gegooid. De rest kwam op hem af en hij wilde het hek weer uit, wat volgens mij niet zo vreemd is. En de staleigenaar geeft O toch een mep op zijn neus... Ben dezelfde week nog vertrokken, klaarblijkelijk had de man zich beter bij zijn varkens kunnen houden want verstand van paarden had hij niet.
Ik heb de man er verder niet op aangesproken, was er meteen klaar mee en had geen zin de man op te voeden... Ik kom hem nog geregeld tegen en er is geen onmin, maar ik raad niemand aan daar op stal te gaan.

Ik heb er geen bezwaar tegen als iemand mijn paard helpt herinneren dat hij zich moet gedragen, dat kan ook met een duw of mep dat maakt me niet uit. Maar de reden moet goed zijn, als hij meent over iemand heen te kunnen lopen, als hij tijdens het opstijgen de kuierlatten vast neemt verzin het maar... Maar niet als hij gewoon paard is tussen de paarden en niet als hij zich bedreigd/angstig/paniekkerig/ziek voelt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 13:56

Mioux schreef:
Beetje ook een oordeel al klaar, wie weet was dit paard wel opgevoed om positief te blijven?

Zie mijn eerdere reactie in dit topic ;)
Ik reageer nu op het altijd eerst moeten overleggen. Een paard heeft niet te bijten. Nooit. Dus ja, als mijn paard mijn stalhouder bijt, wil ik dat 'ie 'm een enorme dreun verkoopt, en DAARNA bij mij meldt wat er aan de hand is zodat ik evt maatregelen kan nemen.
Maar veiligheid VOOR alles wat mij betreft.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 13:56

Als t nodig is, oke, maar als je paard kwa gedrag in ene aardig veranderd. Vraag ik me af of het wel nodig is geweest en hoe vaak en wanneer dit voorgekomen is

Anoniem

Re: stalmedewerker geeft mijn paard mep op hoofd

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 13:57

Tja dat kunnen wij niet beoordelen.

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 14:02

Paarden vergeten niet hoor, ik vermoed dat je merrie haar oren al naar achteren deed omdat ze een klap verwachtte. Mijn paarden willen zich ook niet laten benaderen door de zoon van de staleigenaar omdat deze als kind in de stallen met zijn BB-gun op de muizen en ratten schoot, dat heeft hun flink wat schrik aangejaagd en dat zijn ze na al die jaren nog steeds niet vergeten.
Laat je niet intimideren door deze persoon TS, zij moet gewoon met haar tengels van je paard afblijven, tenzij ze een geldige reden heeft om je paard te corrigeren.

alfie2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 15:12

opvangmoeke schreef:
alfie2009 schreef:
Wat ik mij nu afvraag.. En dit is absoluut geen verwijt, waarom stond jij niet tussen het paard en haar in? Het lijkt mij van jouw kant uit ook veilig dat je aan de kant van de persoon die passeert staat waardoor jouw paard niet kan bijten/trappen/geslagen kan worden of zie ik dat verkeerd? Ik weet natuurlijk niet goed wat hier de situatie in maar het klinkt een beetje vreemd.

Ten eerste stond ik wel ertussen, want hoe zou ik haar anders opzij laten gaan, , aan ene kant losgemaakt dus andere kant nog vast aan halster, dus moest naar de andere kant laten gaan en had de tijd nog niet op te doen want kon al nie wachte,n, stond wel naast haar, met nie aan haar hoofd dus kon ze wel nog bewegen he, maar kon er zeker niet aan!!

In dit geval is het dan zeker weten een slechte situatie. Ik ben met een hoop reacties eens dat er vanuit eigenaren vaak teveel wordt goedgevonden waardoor paarden ook vaak slecht gedrag gaan vertonen.Maar als de medewerker in dit geval jou niet een de tijd gunt om ruimte te creëren waardoor zij zich blijkbaar genoodzaakt voelde om een klap uit te delen dan zit zij 100% verkeerd.

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 15:23

Ik zou gewoon zeggen dat je dat niet wil hebben. Je kent haar kant van het verhaal ook niet, misschien heeft jouw paard haar wel eens gebeten! Aan de andere kant is het natuurlijk helemaal niet netjes om het opvoeden niet aan jou over te laten.

Als je een negatieve verandering aan je paard merkt, dan zou ik echt even serieus gaan nadenken en in gesprek gaan over wat er afgelopen maand allemaal gebeurt is. Het is natuurlijk wel belangrijk dat je gaat begrijpen waar dat vandaan komt! Misschien is het wel iets totaal anders, nieuw buurpaard oid. O