sallandval schreef:Wil je nou weten waardoor het gedrag komt of wil je er vanaf? Ik vraag dat omdat iemand een prima methode geeft om er van af te komen, en deze leg je naast je neer. Medische problemen moet je uiteraard uitsluiten. Ook zonder medische achtergrond is dit gedrag te verklaren. Ik zie dit heel veel bij paarden die vrij vaak 'gecorrigeerd' worden. Het is dan een soort machtsspelletje; door iets te doen (bijten) kan hij de persoon iets laten doen (bv vinger heffen/ "ehhh" zeggen). Het paard traint de mend als het ware en dat geeft een (prettig) gevoel van controle.
Geen idee of dit bij jou aan de hand is maar ik zie het vrij vaak.
Ik leg het niet naast me neer maar ik probeer goed uit te leggen hoe onze situatie is waardoor het misschien overkomt alsof ik het er niet mee eens ben ofzo. Is niet zo want ik wil dit graag opgelost hebben.
Wat jij zegt over het machtsspelletje zou nog wel eens kunnen kloppen.
Citaat:
Waarom

? Het paard is hartstikke braaf als jij aan zijn hoofd zit terwijl je zijn halster iets vasthoudt, waarom wil je hem zo dwingen dat hij jou laat aaien als je zijn halster niet vasthoudt? Wat denk je daarmee op te schieten? Hij vertelt je supernetjes dat hij het liever niet wil (door zijn hoofd af te wenden, keer op keer) en accepteert het als jij hem middels het halster vertelt dat het even moet, dus waarom dan op zo'n manier paardje pesten? Je luistert niet naar hem, hij moet schreeuwen (doet dit middels happen/bijten) en vervolgens krijgt hij een dreun... Tja, ik vind het niet zo gek dat dit paard je niet vertrouwt.
Als je een betere band wil dan zul je ook
zijn grenzen moeten respecteren. Als je erg graag wil dat hij jouw geaai op zijn hoofd toelaat dan zul je de druk gelijk weg moeten halen bij ontspanning (dus laat hij zijn hoofd wat zakken, dan moet je je arm gelijk weghalen, niet door blijven drammen), de oefening rustig op moeten bouwen en de tijd nemen voor zoiets. Niet ineens bedenken dat hij
nu dit moet en zal accepteren.
Hmm nee sorry, ik ben het niet helemaal met je eens. Ik zou toch ook gewoon zonder pardon even zijn voorpluk goed moeten kunnen doen. Het is echt niet alsof hij bang, kopschuw is ofzo echt niet. Hij vind borstelen op zijn hoofd ook heel lekker, dus het is echt niet zo alsof hij wilt dat ik helemaal niet aan zijn hoofd kom. Hij hapt ook wanneer ik naast hem sta en bij zijn hals wil beginnen met poetsen.
Kijk als hij nou kopschuw ofzo had geweest en ik had dan doorgegaan met zijn hoofd willen aaien, dan vind ik het paardje pesten ja. Maar in dit geval, nee sorry echt niet.
Floortz schreef:Het is altijd lastig van afstand zoiets te beoordelen, maar ervan uitgaande dat het gedragsmatig is, en niet een medisch probleem zal het wel op te lossen zijn.
Wat je eigenlijk wilt bereiken is het gedrag zó om te buigen dat het niet meer nodig is te happen, maar netjes te doen wat jij vraagt.
Er zijn een aantal methodes om dit te bereiken, en eentje ervan is clickertraining. Dat werkt, mits je correct clickt snel en is vriendelijk. Ook iets simpels als voorhoofd aaien kun je clickeren, 'om' gaan, voetje geven, blijven staan, mogelijkheden te over... maar eerst voerweigeren aanleren, dat is van belang bij een happer. Hij mag nooit meer bijten naar jouw hand, maar beleefd wachten tot hij de beloning krijgt. (filmpjes op YT)
Maar goed, of deze methode jou wat lijkt moet je zelf maar bekijken. Ik zou wel ervaren hulp vragen, want dit is wel een beetje lastiger dan 'gewoon' gaan clickeren.
Je kunt een paard niet iets afleren, je kunt hem wél iets (nieuws) aanleren. Het aangeleerde kan verkeerd zijn, maar de uitdaging is dan het goede antwoord op jouw vraag aan te leren. Buig je het ongewenste hoofd afwenden en bijten (ontwijkend gedrag en verdedigend) af naar een positieve ervaring, met een click, wat lekkers, dan zal hij dat onthouden en leuker vinden dan bijten. Zich op het hoofd laten aaien levert hem immers wat lekkers op. En na de conditionering hoeft het lekkers niet, dan is de aai voldoende beloning en is het ongewenste gedrag omgebogen naar gewenst.
Ik stel het wat simpel, maar in de basis werkt het op deze manier.
Ik ben het beslist niet eens met NiFallor. Het is geen paardje pesten. Hij heeft geleerd dat bijten en dreigen succes oplevert (wellicht heeft ie tikken tegen het hoofd gehad en bijt daarom) en dát is wat je wilt ombuigen zodat hij nieuw gedrag aanleert wat gewenst is.
Ik ben het inderdaad met je eens dat we hier iets positiefs van moeten maken. Hij hapt trouwens niet naar mijn hand wanneer ik hem een snoepje oid geef hoor, dat pakt die keurig heel rustig aan.
Clickertraining is inderdaad een heel interessant iets maar iets waar ik echt geen verstand van heb dus hier ga ik inderdaad niet zomaar zelf mee beginnen.
Ik heb contact gehad met diegene die in opleiding is via Annemarie van der Toorn, zij wil graag bij King komen kijken, nu dus nog even een dag afspreken. Zij is dan wel pas in opleiding en dus misschien nog geen pro maar ze zou ons misschien wel kunnen helpen!