Dominante ruin - bijtgedrag/chagrijnig

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 21:31

_Linn_ schreef:
Jessix schreef:
Dat hij chagrijnig is, is voor mij zorgelijk.
Mijn ervaring met hengsten is dat zij meer bijten uit spel. Weliswaar dominantie spel, maar dan niet met een chagrijnige uitdrukking daarbij en uiteraard ook niet agressief. (eerder van "haha, ik heb je!" :') ) Daarbij leren ze al snel dat ik niet mee wil spelen en zetten ze hun spel voort met elkaar in de wei.

Dus ik zou toch even kijken of er wat meer achter zit. Wat gaat er aan vooraf? Wat is het moment van bijten? Zie je het aankomen? Etc.

Hij is al jarenlang geen hengst meer dus dat kan het niet zijn.
Het komt echt voort uit zijn mishandeld zijn, dat weet ik echt wel zeker. Ik denk dat het ook wel wat komt uit onzekerheid ofzo en dan om zichzelf te beschermen, ik weet het niet zo goed.

Als ik hem op de poetsplaats heb staan en hem gewoon aan het poetsen ben dan is het gedrag het ergst. Dan is hij dus verder nergens mee bezig en richt die zich op mij. Daarom zeg ik ook, als ik met hem aan het rijden ben of hij loopt aan de hand mee dan is er meestal gewoon niks aan de hand.
Ik zie het zeer zeker aankomen ja en ik hoef dan maar een vinger omhoog te doen en nee ofzo te zeggen en hij went zijn hoofd wel weer af maar hij blijft het doen. Behalve dan dus als ik eens echt flink boos wordt of als die te ver is gegaan en ik hem echt flink op zijn donder geef.....dan komt er dus zo'n enorme snurk/zucht uit en is die daarna zeker wel voorzichtiger.

Ik doel ook helemaal niet op hengstengedrag, juist niet. Zoals ik al schrijf, mijn hengsten bijten mij niet. :)

Ik denk dat je eerder moet ingrijpen op de poetsplaats. Dus op het moment dat je ziet dat zijn gedrag veranderd al iets anders doen om dat te onderbreken. Dus nog voordat hij een poging doet tot bijten. En dan heb ik het niet over straffen maar juist ombuigen met iets positiefs.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 10:52

Floortz schreef:
Ik ben het beslist niet eens met NiFallor. Het is geen paardje pesten. Hij heeft geleerd dat bijten en dreigen succes oplevert (wellicht heeft ie tikken tegen het hoofd gehad en bijt daarom) en dát is wat je wilt ombuigen zodat hij nieuw gedrag aanleert wat gewenst is.

Ik blijf erbij dat de manier waarop TS bezig was met het willen aaien van het hoofd valt onder paardje pesten. Ik vraag me af of jij niet begrijpt wat ik bedoel, of dat jij vindt TS een correcte methode hanteert (dus de druk erop houden en doorgaan ipv belonen op moment van ontspanning)?

De methode die jij zelf aandraagt is geen paardje pesten en dat is ook wat ik aangeef: als je wil dat het anders gaat zul je daar de tijd en moeite in moeten steken op een correcte manier.

_Linn_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-15 11:21

sallandval schreef:
Wil je nou weten waardoor het gedrag komt of wil je er vanaf? Ik vraag dat omdat iemand een prima methode geeft om er van af te komen, en deze leg je naast je neer. Medische problemen moet je uiteraard uitsluiten. Ook zonder medische achtergrond is dit gedrag te verklaren. Ik zie dit heel veel bij paarden die vrij vaak 'gecorrigeerd' worden. Het is dan een soort machtsspelletje; door iets te doen (bijten) kan hij de persoon iets laten doen (bv vinger heffen/ "ehhh" zeggen). Het paard traint de mend als het ware en dat geeft een (prettig) gevoel van controle.

Geen idee of dit bij jou aan de hand is maar ik zie het vrij vaak.

Ik leg het niet naast me neer maar ik probeer goed uit te leggen hoe onze situatie is waardoor het misschien overkomt alsof ik het er niet mee eens ben ofzo. Is niet zo want ik wil dit graag opgelost hebben.
Wat jij zegt over het machtsspelletje zou nog wel eens kunnen kloppen.

Citaat:
Waarom :? ? Het paard is hartstikke braaf als jij aan zijn hoofd zit terwijl je zijn halster iets vasthoudt, waarom wil je hem zo dwingen dat hij jou laat aaien als je zijn halster niet vasthoudt? Wat denk je daarmee op te schieten? Hij vertelt je supernetjes dat hij het liever niet wil (door zijn hoofd af te wenden, keer op keer) en accepteert het als jij hem middels het halster vertelt dat het even moet, dus waarom dan op zo'n manier paardje pesten? Je luistert niet naar hem, hij moet schreeuwen (doet dit middels happen/bijten) en vervolgens krijgt hij een dreun... Tja, ik vind het niet zo gek dat dit paard je niet vertrouwt.

Als je een betere band wil dan zul je ook zijn grenzen moeten respecteren. Als je erg graag wil dat hij jouw geaai op zijn hoofd toelaat dan zul je de druk gelijk weg moeten halen bij ontspanning (dus laat hij zijn hoofd wat zakken, dan moet je je arm gelijk weghalen, niet door blijven drammen), de oefening rustig op moeten bouwen en de tijd nemen voor zoiets. Niet ineens bedenken dat hij nu dit moet en zal accepteren.

Hmm nee sorry, ik ben het niet helemaal met je eens. Ik zou toch ook gewoon zonder pardon even zijn voorpluk goed moeten kunnen doen. Het is echt niet alsof hij bang, kopschuw is ofzo echt niet. Hij vind borstelen op zijn hoofd ook heel lekker, dus het is echt niet zo alsof hij wilt dat ik helemaal niet aan zijn hoofd kom. Hij hapt ook wanneer ik naast hem sta en bij zijn hals wil beginnen met poetsen.
Kijk als hij nou kopschuw ofzo had geweest en ik had dan doorgegaan met zijn hoofd willen aaien, dan vind ik het paardje pesten ja. Maar in dit geval, nee sorry echt niet.

Floortz schreef:
Het is altijd lastig van afstand zoiets te beoordelen, maar ervan uitgaande dat het gedragsmatig is, en niet een medisch probleem zal het wel op te lossen zijn.
Wat je eigenlijk wilt bereiken is het gedrag zó om te buigen dat het niet meer nodig is te happen, maar netjes te doen wat jij vraagt.
Er zijn een aantal methodes om dit te bereiken, en eentje ervan is clickertraining. Dat werkt, mits je correct clickt snel en is vriendelijk. Ook iets simpels als voorhoofd aaien kun je clickeren, 'om' gaan, voetje geven, blijven staan, mogelijkheden te over... maar eerst voerweigeren aanleren, dat is van belang bij een happer. Hij mag nooit meer bijten naar jouw hand, maar beleefd wachten tot hij de beloning krijgt. (filmpjes op YT)
Maar goed, of deze methode jou wat lijkt moet je zelf maar bekijken. Ik zou wel ervaren hulp vragen, want dit is wel een beetje lastiger dan 'gewoon' gaan clickeren.

Je kunt een paard niet iets afleren, je kunt hem wél iets (nieuws) aanleren. Het aangeleerde kan verkeerd zijn, maar de uitdaging is dan het goede antwoord op jouw vraag aan te leren. Buig je het ongewenste hoofd afwenden en bijten (ontwijkend gedrag en verdedigend) af naar een positieve ervaring, met een click, wat lekkers, dan zal hij dat onthouden en leuker vinden dan bijten. Zich op het hoofd laten aaien levert hem immers wat lekkers op. En na de conditionering hoeft het lekkers niet, dan is de aai voldoende beloning en is het ongewenste gedrag omgebogen naar gewenst.
Ik stel het wat simpel, maar in de basis werkt het op deze manier.

Ik ben het beslist niet eens met NiFallor. Het is geen paardje pesten. Hij heeft geleerd dat bijten en dreigen succes oplevert (wellicht heeft ie tikken tegen het hoofd gehad en bijt daarom) en dát is wat je wilt ombuigen zodat hij nieuw gedrag aanleert wat gewenst is.

Ik ben het inderdaad met je eens dat we hier iets positiefs van moeten maken. Hij hapt trouwens niet naar mijn hand wanneer ik hem een snoepje oid geef hoor, dat pakt die keurig heel rustig aan.
Clickertraining is inderdaad een heel interessant iets maar iets waar ik echt geen verstand van heb dus hier ga ik inderdaad niet zomaar zelf mee beginnen.
Ik heb contact gehad met diegene die in opleiding is via Annemarie van der Toorn, zij wil graag bij King komen kijken, nu dus nog even een dag afspreken. Zij is dan wel pas in opleiding en dus misschien nog geen pro maar ze zou ons misschien wel kunnen helpen!

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 13:54

_Linn_ schreef:
Ik leg het niet naast me neer maar ik probeer goed uit te leggen hoe onze situatie is waardoor het misschien overkomt alsof ik het er niet mee eens ben ofzo. Is niet zo want ik wil dit graag opgelost hebben.

Okee, ik begrijp hem.

Citaat:
Wat jij zegt over het machtsspelletje zou nog wel eens kunnen kloppen.

Aha, kijk nu hebben we iets om mee verder te werken. In dat geval kun je gebruik maken van zijn behoefte aan macht/controle door hem het idéé te geven dat hij jou traint terwijl jij de touwtjes in handen houdt (en dus eigenlijk hém aan het trainen bent). vergeet straffen/corrigeren even want bij dit soort paarden werkt iets wat jij bedoelt als correctie eigenlijk als beloning (waardoor hij het 'bestrafte' gedrag dus juist vaker gaat doen ipv minder vaak.

Wat je dan wilt doen is hem de dingen die hij leuk vind laten verdienen door de dingen die jij leuk vind. Daarvoor heb je een plan nodig, als hij slim is moet jij nog slimmer zijn om hem voor te blijven! Je weet al wat je niet wilt, wat je moet bedenken is wat jij dan zou willen dat hij wél doet op dat moment. Dat gedrag leer je aan ('iets doen' is altijd makkelijker dan 'niets doen' dus als je wilt dat je paard niet schraapt bijvoorbeeld maar wél stilstaat is het makkelijker als hij bijvoorbeeld met een hoef op een gele stip moet staan -om maar iets te noemen-).

_Linn_

Re: Dominante ruin - bijtgedrag/chagrijnig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-15 14:03

Hmm oké, ja ik wil dat hij gewoon rustig op de poetsplaats staat (wat die eigenlijk ook altijd wel doet hoor, soms draait die iets maar hij kan ook gewoon prima normaal staan) en mij niet probeert te bijten wanneer ik met hem bezig ben. Maarja hoe leer ik hem dan dat goede gedrag aan?

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 14:25

_Linn_ schreef:
Hmm oké, ja ik wil dat hij gewoon rustig op de poetsplaats staat (wat die eigenlijk ook altijd wel doet hoor, soms draait die iets maar hij kan ook gewoon prima normaal staan) en mij niet probeert te bijten wanneer ik met hem bezig ben. Maarja hoe leer ik hem dan dat goede gedrag aan?

haha, nu formuleer je weer wat je níet wilt dat hij doet. Maar dat is een lastig concept, zeker voor dieren. probeer zelf maar eens níet aan een roze olifant te denken ;) . De truuk is om te bedenken wat je dan wél wilt. Je zou bijvoorbeeld zoals eerder geopperd een bak hooi neer kunnen zetten zodat hij eet, dan kán hij niet bijten en bovendien wordt de activiteit die voor hem eerder vervelend was leuk.

Nog beter aan het trainen en je als je wacht tot hij rustig staat en dán een bak hooi/voer neerzet. Of je zet alvast een bak neer (die hij niet op kan stoten/optillen oid)... op het moment dat hij rustig staat gooi jij er een stukje wortel of paar brokjes in. Dan leert hij: als ik rustig sta volgt er iets lekkers. Dat bouw je vervolgens uit door een langere 'rustig staan' periode te vragen voor je iets geeft.

Bovendien moet je niet denken in "mijn paard kán dat prima, dus heeft hij het maar te doen", zo denkt een paard niet. Misschien gaat hij alleen bijten als hij zich verveelt of misschien zelfs als hij voelt dat jij niet goed in je vel zit. Waarom doet niet ter zake en dat hij het niet altijd doet doet ook niet ter zake. Jij kunt misschien de ene dag ook wel opletten tijdens de rijles en een andere keer niet (omdat je moe, zwak,ziek of sjacherijnig bent). Het is aan jou om de omgeving zo in te richten dat het gewenste gedrag makkelijk en het ongewenste gedrag moeilijk is. Een dier zal altijd de weg van de minste weerstand kiezen.

_Linn_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-15 14:34

Maar ookal wanneer die mij een bijt wil geven staat die verder gewoon rustig te staan...dat die eens een keer omdraait dat maakt me niet eens zoveel uit, ik wil van dat bijten af.

Ik vind eigenlijk niet dat een bak hooi voor ze neus neerzetten de oplossing is, dan pak ik naar mijn idee niet het probleem aan maar verdoezel het probleem een beetje door eten voor ze neus neer te zetten. Plus ik denk dat die ook dan tussen happen door mij gewoon ook een hapje wil geven hoor. Dus ik denk eigenlijk niet dat dat een oplossing is.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 16:07

[quote="_Linn_"]
Ik vind eigenlijk niet dat een bak hooi voor ze neus neerzetten de oplossing is, dan pak ik naar mijn idee niet het probleem aan maar verdoezel het probleem een beetje door eten voor ze neus neer te zetten. [quote]

Dát ligt eraan hoe je het doet. Als hij bij rustig staan te eten krijgt terwijl hij bij bijten niets krijgt ben je wel degelijk gedrag aan het trainen. Hij snapt dan snel genoeg dat het ene gedrag hem iets oplevert en het andere niet.

Bijt hij naar jou kun je altijd nog je rug naar hem toe draaien (buiten bijtafstand) zodat duidelijk wordt dat bijten hooguit vertraging oplevert van waar je mee bezig was en geen reactie.

Door slecht gedrag te straffen laat je het aan het paard over om te raden /bedenken wat hij dan moet doen. Door te trainen ben jij degene die bepaalt. Als je een voerbeloning in een bak gooit loop je ook niet het risico dat hij naar het voer gaat happen (wel buiten zijn bereik houden natuurlijk).

_Linn_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-15 16:13

Ja ik snap je punt wel maar het is in theorie zoveel makkelijker dan in praktijk vind ik.
Ik neem al jullie punten even mee en heb besloten dat ik heel even af wil wachten wat die gedragstrainer zegt als zij langs komt. Ik heb helaas nog steeds geen mailtje terug, ben ongeduldig haha.

Women2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 16:29

NiFallor schreef:
Waarom :? ? Het paard is hartstikke braaf als jij aan zijn hoofd zit terwijl je zijn halster iets vasthoudt, waarom wil je hem zo dwingen dat hij jou laat aaien als je zijn halster niet vasthoudt? Wat denk je daarmee op te schieten? Hij vertelt je supernetjes dat hij het liever niet wil (door zijn hoofd af te wenden, keer op keer) en accepteert het als jij hem middels het halster vertelt dat het even moet, dus waarom dan op zo'n manier paardje pesten? Je luistert niet naar hem, hij moet schreeuwen (doet dit middels happen/bijten) en vervolgens krijgt hij een dreun... Tja, ik vind het niet zo gek dat dit paard je niet vertrouwt.

Als je een betere band wil dan zul je ook zijn grenzen moeten respecteren. Als je erg graag wil dat hij jouw geaai op zijn hoofd toelaat dan zul je de druk gelijk weg moeten halen bij ontspanning (dus laat hij zijn hoofd wat zakken, dan moet je je arm gelijk weghalen, niet door blijven drammen), de oefening rustig op moeten bouwen en de tijd nemen voor zoiets. Niet ineens bedenken dat hij nu dit moet en zal accepteren.

Ik ben het echt wel heel erg met bovenstaande eens... Waarom wil je hem zo nodig op zijn hoofd aaien zonder halster vast te houden? Doe niet moeilijk, pak zijn halster vast, doe zijn voorpluk goed, zeg dat hij braaf is en laat hem los en laat het gaan.
Ik heb zelf een hele onzekere en wat zure merrie. Ze vind borstelen en aaien prima en vind het ook echt wel fijn. Maar ze wil gewoon niet, en dan ook echt niet, dat ik haar op haar voorhoofd/ neusbeen/ voorkant hoofd, aai als ik voor haar sta. Daar wordt ze echt heel kwaad van.

Deal er mee, accepteer het.

Ik sta wel gewoon naast haar en als er wat moet gebeuren hou ik haar wel aan het halster vast.
En nee, ze is niet mishandeld.

_Linn_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-15 23:32

Woensdagavond komt die gedragstrainer, ik ben heel benieuwd!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 08:48

Ik ook!
Vroeg ik me nog wel af he, geef je het paard ook snoepjes uit de hand?
Mocht dat wel zo zijn,dan daar mee stoppen,soms kan dat bijtgedag versterken namelijk :j

Maar mooi dat er iemand komt,laat je nog even weten hoe het ging??

_Linn_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-15 10:22

ellepel schreef:
Ik ook!
Vroeg ik me nog wel af he, geef je het paard ook snoepjes uit de hand?
Mocht dat wel zo zijn,dan daar mee stoppen,soms kan dat bijtgedag versterken namelijk :j

Maar mooi dat er iemand komt,laat je nog even weten hoe het ging??

Nee meestal niet want meestal hebben we geen snoepjes. Maar als ik die wel geef pakt die die heel netjes en rustig aan.
Ik laat weten hoe het was!

_Linn_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-15 19:19

Zo nou ik zou jullie even updaten. Gisteravond is Laura bij ons op stal geweest. We hebben gewoon even gepraat wat hij deed enzo en ook dat wij eigenlijk zijn geschiedenis niet echt kennen en dus niet weten waar het vandaan komt. Ik heb toen King uit stal gehaald en op de poetsplaats gezet en begon met poetsen. Hij deed zijn gedrag niet echt en ik was bang dat die het niet zou laten zien hoe die meestal doet, maar 'gelukkig' liet die het toch ook zien. Heel raar dat ik gelukkig zeg maar ik wilde wel dat zij het echte gedrag zou zijn.
Ze ging toen buiten in de longeercirkel even met hem aan het werk met wat meelopen-stoppen enzo en ook met een stok met soort bolletje eraan (als verlengde van haar arm) over zijn hoofd aaien maar dat boeide hem geen ene ruk. We zijn toen dus weer terug naar binnen gegaan want hier kwamen we niet verder mee.
Binnen heeft ze ook gewoon iets met hem gewerkt, gewoon rustig elke keer hand op zijn hoofd leggen en wanneer hij gewoon rustig stond weer weghalen. Hij probeerde het toen wel elke keer en zij had zo'n speciaal grondwerk halster om en dan elke keer gewoon een rukje.
Maar goed, lang verhaal kort....het is een beetje gissen wat het is en waar het vandaan komt. Hij is waarschijnlijk een enorme binnenvetter, ze wil dus ook graag eens met een hartslagmeter met hem werken want ze denkt dat, ookal staat hij op het eerste oog heel chill, hij een flink hoge hartslag heeft op dat moment. Soms komt er ook een enorme snurk uit, is toch een teken van stress. Hij vertoont het bijten ook het ergst op de poetsplaats, hij heeft dus een wat meer negatiever ervaring hier.
We gaan nu dus even kijken hoe hij het doet als ik hem ergens anders poets, bijv. een keer aan zijn stal poetsen. En het liefst even met zijn tweeën erheen zodat 1 iemand hem vast kan houden en de andere gewoon kan poetsen. Wanneer hij dan wilt bijten kan diegene die hem vast houdt snel een correctie geven door een rukje aan het touwhalster te geven (ze raad dus ook aan om het touwhalster om te doen want dit werkt iets scherper in en uiteraard rukken we er niet keihard aan). We moeten dus niet meer corrigeren met onze hand want hij weet dat dit eraan komt en als wij onze hand naar zijn hoofd brengen wil die soms al happen nog voordat we bij zijn hoofd zijn. Dus we moeten even van die hand af. Maar nog een kanttekening voor mensen die dat misschien denken: nee hij is echt niet kopschuw of iets dergelijks, echt niet. Dus daar ligt het echt niet aan. Want hij doet het happen bijv. ook wel eens als ik zijn peeskappen om wil doen. Dus het ligt echt niet apart aan zijn hoofd.
Maar goed, het is dus even nagaan hoe nu verder en het gaat een lange weg worden om dit weg te laten gaan. Maar goed, we zijn al even bezig en hebben ondertussen wel wat geduld opgebouwd.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 20:14

Nou,dat klinkt goed toch?
Je hebt er iemand bij gehaald,wat ik echt top van je vind, en diegene geeft jou wat ideetjes over hoe nu verder.
Heel mooie hoe jullie het aan pakken en hij geeft aan wat hij niet leuk vind en samen komen jullie er vast wel uit wat dan de beste aanpak is.
Dat corrigeren met de hand ben ik het mee eens,zou ik zelf ook nooit doen,dan eerder stem of idd anders.

Komt vast goed met geduld en doorzetten :j

_Linn_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-15 20:18

ellepel schreef:
Nou,dat klinkt goed toch?
Je hebt er iemand bij gehaald,wat ik echt top van je vind, en diegene geeft jou wat ideetjes over hoe nu verder.
Heel mooie hoe jullie het aan pakken en hij geeft aan wat hij niet leuk vind en samen komen jullie er vast wel uit wat dan de beste aanpak is.
Dat corrigeren met de hand ben ik het mee eens,zou ik zelf ook nooit doen,dan eerder stem of idd anders.

Komt vast goed met geduld en doorzetten :j

Nouja het is iets wat je automatisch doet hea, om jezelf te beschermen, dat je je hand/arm omhoog brengt wanneer hij wilt bijten. Ik hoef maar dan me vinger omhoog te doen en 'ehh' ofzo te zeggen en hij is al weg met zijn hoofd. Dus het is niet dat ik hem dan raak ofzo. Alleen wanneer hij echt te ver gaat, of zoals zondag wanneer hij raak beet, dan kan die een dreun verwachten.

Maarja het gaat nu natuurlijk lastig worden om hem te corrigeren als ik alleen ben, dus moet even kijken hoe ik dat ga doen. Maar we gaan even kijken hoe hij reageert en het liefste heb ik dat Laura elke twee weken met ons komt werken, maar dat moet natuurlijk wel uitkomen qua agenda.

Kyno

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 21:13

King is toch de palomino waarvan je niet eens zo lang terug rijfilmpjes hebt geplaatst? Hij liep daar stukken behoorlijk onregelmatig, en ik zag erg veel ongemak bij hem (overigens niet vervelend bedoeld want ik vind het top dat je zoekt naar oplossingen). Wat ik hiermee probeer te zeggen: het zal mij niets verbazen wanneer er fysiek iets niet in orde is bij hem.

_Linn_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-15 21:45

Kyno schreef:
King is toch de palomino waarvan je niet eens zo lang terug rijfilmpjes hebt geplaatst? Hij liep daar stukken behoorlijk onregelmatig, en ik zag erg veel ongemak bij hem (overigens niet vervelend bedoeld want ik vind het top dat je zoekt naar oplossingen). Wat ik hiermee probeer te zeggen: het zal mij niets verbazen wanneer er fysiek iets niet in orde is bij hem.

Nou ik heb nu al een hele poos geen filmpjes meer geplaatst maar het zou zomaar kunnen dat jij wel mijn filmpjes bedoelt.
We kwamen er laatst achter dat het zadel toch weer niet goed lag. Maandag komt eindelijk de zadelmaker en nemen we waarschijnlijk een nieuw (tweedehands?) zadel. Dus dan kunnen we weer gaan beginnen.
En we hopen ook dat we King nu wat innerlijke ontspanning kunnen gaan 'leren', wat dan hopelijk onder het zadel ook helpt.

_Linn_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-15 15:29

Nou net bij King ging het eigenlijk best wel oké. Had na een tip het touwhalster onder zijn eigen halster gedaan en hem gepoetst aan stal. Hij hapte niet echt heel veel eigenlijk en wanneer hij dit wel deed kon ik hem goed corrigeren via het touwhalster.
Een ook weer even geoefend met gewoon rustig mijn hand op zijn hoofd leggen op verschillende plekken, dit deed die eigenlijk echt al beter dan vorige keer.

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 09:51

Hey TS, hoe gaat het nu met je paard? Ik heb exact hetzelfde bij mijn ruin.
Bij ons is het spanning, defensief gedrag (waarom, weet ik ook niet)
Ik werk louter op beloning bij ontspanning. Het is een mega lange weg, maar waarschijnlijk ook de beste.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 10:16

Dit paard is niet blij dat is duidelijk. Hoeveel uur staat King dagelijks buiten ? Altijd met 1 ander paard? Hoeveel hooi krijgt hij op een dag aan kilo's in hoeveel voerbeurten en hoeveel krachtvoer? Hoe vaak wordt hij gereden en hoe lang is hij al onregelmatig bij het rijden? Hoe lang loopt hij al zonder passend zadel? Dat zijn denk ik allemaal dingen die zijn gedrag beinvloeden. Dan kun je proberen om wat aan zijn gedrag te veranderen maar beter eerst zorgen dat de basisvoorwaarden voor hem o.k. zijn.

turtlelito

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 10:27

Zie net dit topic voorbijkomen en ben benieuwd naar de ontwikkelingen. Mijn ruin doet nl hetzelfde: chagrijnig gedrag/bijtbewegingen als hij gepoetst wordt. Zal het later even uitgebreider beschrijven, maar het lijkt heel erg op het gedrag van King.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 10:48

Rizette schreef:
Dit paard is niet blij dat is duidelijk. Hoeveel uur staat King dagelijks buiten ? Altijd met 1 ander paard? Hoeveel hooi krijgt hij op een dag aan kilo's in hoeveel voerbeurten en hoeveel krachtvoer? Hoe vaak wordt hij gereden en hoe lang is hij al onregelmatig bij het rijden? Hoe lang loopt hij al zonder passend zadel? Dat zijn denk ik allemaal dingen die zijn gedrag beinvloeden. Dan kun je proberen om wat aan zijn gedrag te veranderen maar beter eerst zorgen dat de basisvoorwaarden voor hem o.k. zijn.

Dit zijn relevante vragen.

_Linn_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-15 11:16

Ah dit topic komt opeens weer omhoog. Ik zal als ik nog tijd heb vandaag nog even uitgebreid reageren maar anders wordt het donderdag pas, ik ga namelijk morgenochtend naar Disney en vandaag ook een volle dag.

Hij doet het wel nog steeds maar wel al iets minder

_Linn_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-15 00:13

Ohja ik had gezegd dat ik hier wat uitgebreider zou reageren, wel leuk dat er mensen zijn die benieuwd zijn hoe het nu gaat!

Ik had al verteld dat er een gedragstherapeut bij hem was geweest hea? Hij is toen na die eerste keer wel iets rustiger geworden in zijn bijtgedrag maar het is zeker nog niet over. De ene keer poets ik hem met een touwhalster zodat ik hem daaraan een correctie kan geven en de andere keer heb ik enkel zijn gewone halster om en probeer ik hem zo veel mogelijk gewoon maar te negeren.

De gedragstrainer is later nog een keer geweest en toen hebben we met een hartslagmeter om gewerkt omdat zij het idee had dat zijn hartslag soms best wel hoog kon zitten terwijl hij zo relaxt oogt, oftewel dat die zich van binnen alsnog druk zat te maken. Dus was soms ook echt wel het geval. Dan zat zijn hartslag even flink hoog wanneer die een stressmomentje had (wanneer ik bijv. het bijtgedrag even wat ging uitlokken om te kijken wat het deed), dan gaf die daarna een enorme snurk en direct daalde zijn hartslag flink. Zij heeft toen wat met hem gewerkt met vrij longeren, dat hij op haar lichaamstaal ging versnellen e.d. maar helaas geeft King daar geen ene moer om en dus zat die arme meid zich helemaal suf te lopen. Uiteindelijk deed die het toch wel aardig en gaf die zich over. Maar hierdoor is dus wel duidelijk geworden dat zijn hartslag toch soms daadwerkelijk wel echt even omhoog schiet.

Van de week zag ik bij ons op stal een briefje hangen met nog iemand anders die probleempaarden zocht omdat ze aan het eind van haar opleiding is tot gedragstherapeut en met haar hebben we nu in januari een gesprek. Het is gratis en dus vonden wij het niet vervelend om toch ook nog eens de mening van een ander te horen. Verder gaan we gewoon verder met waar we mee bezig zijn, dus toch het blijven corrigeren (of soms juist negeren) en proberen goed gedrag te belonen. We hebben nog een lange weg te gaan dus maar ik denk niet dat dit ooit helemaal over gaat. Die gedragstrainer zei ook dat het ook een soort maniertje/gewoonte van hem is geworden, dat die het doet zonder reden, dus dat is gewoon lastig om eruit te krijgen.