Losbrekend paard, wat te doen?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Steppe

Re: Losbrekend paard, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 07:26

Caily volgens mij snap je het niet helemaal ze bedoelt geen tandarts maar als het bit door zijn mond gaat kan het hem een paar tanden kosten omdat dit niet zachtjes zal gaan en terecht gaat TS hier niet in mee, heeft niks te maken, tenminste zo lees ik het, met wolfskiezen.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 08:36

Oh, haha, oeps. Nee, daar zeker niet in mee gaan natuurlijk!!

fillyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 17:51

ik ben niet zeker of dat in een hoek van je paard lopen werkt buiten. Meestal heb je daarvoor wel genoeg ruimte nodig. Ik heb het nog nooit moeten doen als mijn paard in volle rengalop weg was, dus ik weet niet of het mogelijk is om dan in een hoek mee te lopen, dit zou je eens moeten proberen. Ik heb even een figuurtje gemaakt om het principe uit te leggen.
Afbeelding

lissie_zigor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 01:06

Hippe_Hannes schreef:
Mijn jongste paard is voor mij best moeilijk. Toen ik hem kreeg was hij echt gevaarlijk, bijten, steigeren, omver lopen, en je kon hem bij wijze van spreken half-dood slaan, zonder dat hij zich er iets van aantrok. Inmiddels is hij op bekend terrein braaf, meewerkend, en kan niemand zich voorstellen dat hij ooit zo geweest is. Maar we kunnen niet naar buiten.

Ik ben er al een flinke tijd mee bezig, o.a. met wandelen en aandachtsoefeningen buiten de bak. Mijn paard breekt steeds los. Hij kent het kunstje, en weet veel te goed dat hij sterker is dan ik. Dus als ik even niet bezig ben met zijn aandacht vragen, dan is hij weg.

We hebben tijden alleen grondwerkoefeningen in de bak gedaan, van verschillende mensen les gehad, en we doen nog steeds veel leiderschapsoefeningen. Inmiddels ken ik wel veel trucjes om zijn aandacht bij me te houden, maar ik kan geen millimeter toegeven, want dan gaat hij direct zijn eigen gang. Lostrekken, een kort sprintje, en verderop gras eten, tot ik er weer ben. Soms spurt hij dan direct weer weg, voordat ik zijn touw vast kan pakken. Meestal kan ik hem dan gewoon meenemen, en kunnen we weer verder gaan.

We hebben het een tijdje rijdend geprobeerd, met de gedachte van: "Als hij gaat, dan ga ik mee, en schiet hij er niets mee op om te gaan. " Probleem is dat hij te dik is, zijn zadel schuift, en als hij een paar rare sprongen maakt, lig ik er naast. De zadelmaker is al geweest, die heeft geen andere oplossing dan dat hij af moet slanken. Maar ja, kilometers maken lukt dus niet. Ook samen rijden met een ander braaf paard was niet een heel groot succes. Bij de eerste splitsing ging het paard voor hem naar rechts, (wat ik ook in gedachten had,) maar mijn paard ging vrolijk naar links.

Als tussenoplossing dacht ik aan fietsen. Dan gaat hij ook, maar hou ik hem bij, en ik kan niet van hem af glijden. Hij doet het super als ik maar naar achteren ga, het terrein dat hij (min of meer) kent. Stappen, draven, halthouden, echt perfect! Maar als we naar voren gaan, sprint hij met een noodvaart op de verleidelijke merrie van de buren af, en heb ik mijn handen weer aan hem vol. Het probleem is, dat hij dwars over de doorgaande weg rent, en door de tuin van de buren gaat. Je snapt, ten eerste is dat gevaarlijk, en ten tweede worden mijn buren daar (terecht) best een beetje pissig van.

Op zich gaat het wel beter. Vorig voorjaar was het al verschrikkelijk moeilijk om hem bij me te houden als het hek van de bak op een kiertje stond. Inmiddels kunnen we op de goede dagen onze doodlopende weg naar achteren heen en weer lopen. Beetje afhankelijk van het weer, en onze stemming. Op bekend terrein kan hij los meelopen, en stilstaan, op mij letten, en hij wacht met grazen tot ik zeg dat het mag. Hij doet het op de meeste momenten ontzettend goed.

Ik geloof nog steeds dat het iets is dat we weg kunnen trainen, gewoon door het veel te blijven oefenen. Maar: ik wil geen ongelukken, en ik wil ook geen ruzie met de buren.

Willen jullie eens met me meedenken? Wat zou ik nu kunnen doen?

Is het een koudbloed?
Ja: dan heeft alles wat te maken heeft met druk en/of dwingen geen zin. Dan is vooral concequent zijn met een zachte hand belangrijk.
Bv. Je loopt naar buiten hij breekt los. Dan pak je hem weer en ga je terug naar de plek waar hij los brak dit herhaal je net zolang tot hij niet op die plek losbreekt en dan beloon je en zet hem weer in de wei/op stal. Eerste keer kan lang duren maar aanhouder wint.

Als het een warmbloed is dan kun je inderdaad strenger zijn en hem bv in zijn achteruit zetten.

Vaak begint het al bij de stal. Doe de stal open en laat hem pas uit de stal gaan als jij dat zegt, laat hem niet zelf bepalen wanneer eruit te lopen en begin op dat moment al met het leiderschap maar blijf wel lief waar nodig : goed is goed.

Ben benieuwd! ! Komt vast goed:)

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 02:33

Oef lissie_zigor, dat ben ik toch echt niet met je eens. Mijn koudbloeden (Tinkers) moeten toch echt wijken voor druk, als een niet wilt meelopen hou ik gewoon druk op het halster, als een niet wilt halthouden hou ik druk op het bit enz. En als ze niet luisteren wordt ik zeker strenger/verhoog ik druk. Mijn methode veranderen zal ik enkel doen als een dier iets niet begrijpt, niet als hij ergens anders over "denkt" dan ik.

Consequent en zacht zijn is altijd het beste, ook met warmbloeden. Met boos worden bereik je niks.

Terug gaan naar waar het mis gaat en het blijven herhalen moet ik zeker niet doen, dan worden ze stuk voor stuk woest. En geef ze eens ongelijk; beetje treiteren. Als ze iets niet begrijpen bereik je niks. Begrijpen ze je wel en het gaat mis gaat het een tweede of derde keer ook wel mis. Immers zul je ze enkel bevestigen hoe ze onder het gevraagde uit kunnen komen en dat wordt het probleem enkel groter.

Dat laatste is hier aan de orde. Tijd voor een andere methode dus...

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 04:59

@de ts, jou paard lijkt een echte doorzetter! Vervelend. Ook hier ervaring met een soortgelijk geval..inmiddels volledig opgelost Door idd altijd hengsten ketting te gebruiken en ervoor zorgen dat als je het paard leidt dat ie nooit voor je uit gaat lopen..in het verleden voorkwam ik dit Door naast de hengsten ketting Door het halster ook nog een lang halstertouw aan het halster te bevestigen..zodra t paard zn lijf en dus gewicht tegen me ging gebruiken kreeg ie klein rukje met de ketting en draaide ik met t halster lijn voor zijn neus net zolang en desnoods tegen zn hoofd aan als ie er alsnog doorheen wilde lopen.. Dit vergt tijd en training maar is in mijn geval effectief geweest.
Ook zeer belangrijk is dat t paard bij jou uit zichzelf wil blijven..Het voelt als eigenaar zo rot als je paard van je af wil lopen.. Dus vaak als ik op de wei moet zijn breng ik alleen wat lekkers en ga dan weer weg zonder het paard mee te nemen..Binnen 2 dgn had t paard dit Door..Hij is nu de eerste die bij me staat..The 7 games van pat parelli kunnen je goed op weg helpen kijk daar maar es naar.
Heel veel Suc6! !

Hippe_Hannes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-15 01:04

Citaat:
Is het een koudbloed?
Ja: dan heeft alles wat te maken heeft met druk en/of dwingen geen zin. Dan is vooral concequent zijn met een zachte hand belangrijk.
Bv. Je loopt naar buiten hij breekt los. Dan pak je hem weer en ga je terug naar de plek waar hij los brak dit herhaal je net zolang tot hij niet op die plek losbreekt en dan beloon je en zet hem weer in de wei/op stal. Eerste keer kan lang duren maar aanhouder wint.

Ja, het is een verschrikkelijk koudbloedige koudbloed. En dit is iets wat voor ons wel werkt, op het bekende buitenterrein. Laatst had hij als geintje dat hij losbrak, als hij de wei weer in mocht. Net zo lang overnieuw gedaan, tot hij het braaf deed, en na 2 sessies was er niets meer aan de hand. Maar ja, als je dit buiten doen, en hij daarmee zes keer door de voortuin van de buren galoppeert... Geloof niet dat ze daar blij mee zijn. :P

In de wei/paddock, komt hij altijd bij me. Dat is geen probleem. The 7 games kennen we, in de bak doen we het netjes. Buiten ook, tot ik een halve seconde mijn aandacht kwijt ben. En ja, dat gebeurt me soms.

Fases verhogen, daar reageert hij heel slecht op. Het kan wel, maar ik moet daar mee uitkijken. Hij reageert wel heel sterk op een mondeling standje. Dan heeft ie echt iets van "Oei, dat mocht dus niet."

Citaat:
.zodra t paard zn lijf en dus gewicht tegen me ging gebruiken kreeg ie klein rukje met de ketting en draaide ik met t halster lijn voor zijn neus net zolang en desnoods tegen zn hoofd aan als ie er alsnog doorheen wilde lopen..

Ja, nou, zoveel tijd heb ik dus niet. Ik moet hem voor zijn. Als hij zijn gewicht tegen me gebruikt, dan ben ik al te laat. Als ik hem voor ben, dan hoef ik maar te wijzen, en hij blijft bij mij. Als hij gaat, dan is hij weg. Hij zal zichzelf eerder verwonden, dan zichzelf tegen laten houden, op de momenten dat hij echt gaat. Hij is heel hard voor zichzelf.

Ik denk af en toe dat ik gewoon te onhandig voor hem ben. Misschien moet ik iemand vragen om hem buiten voor me door te rijden, zodat ik het later zelf weer over kan nemen. Maar je hebt zoveel idioten die denken dat ze verstand van paarden hebben, dat ik daar ook huiverig voor ben. Het zal niet de eerste keer zijn dat een paard slechter terugkomt, dan dat ie weg ging. Vooral omdat hij nogal een karaktertje heeft.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 02:00

HM hij weet dus dondersgoed hoe het moet de sodemieter, Dat word een kwestie van inderdaad een hengstenketting of iets anders dat indruk maakt. en hem voor wezen. Als hij het leuk vind buiten meteen teruggaan zodat hij denkt hm dat vind ik niet leuk. Een keertje goed kwaad worden niet nadat je hem gevangen hebt maar voor dat tie hem smeert. Erg lastig zon eigenwijs spook.

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 15:13

Ik heb ook zo'n eigenwijs geval.

Bij ons heeft grondwerk met de zeven games van parelli heel veel geholpen en ook het ouder worden en daarmee wat rustiger.
Jij zegt dat hij goed luistert op bekend terrein, luister hij echt goed of vind jij het goed genoeg?
Mijn ervaring is dat je bij zo'n paarden nog geen halve vinger mag geven, zeker in het eerste proces kun je dan weer helemaal opnieuw beginnen. Met de zeven games heb ik ook veel nieuwe dingen geïntroduceerd zoals over zeilen lopen, Door smalle doorgangen, pionnen op allerlei mogelijke parcours neergezet, trailerladen enz. Dat was geestelijke uitdaging voor hem waardoor hij niet meer zelf dingen hoefde te verzinnen en daardoor bleef de aandacht bij mij
Tevens helpt bij mijn paard heel goed om het volgende principe te hanteren:
Ik vraag een ding wil hij het niet? Prima maar dan vraag ik iets wat moeilijker is. Bijv. Wil hij niet vooruit dan gaan we achteruit of opzij. Wil hij lopen met opstappen? Dan ga ik op het krukje staan en laat hem rondjes om het krukje lopen.

nu heb ik een paard die 85% van de tijd gewoon doet wat ik vraag, 10% vraagt hij of ik het zeker weet en doet het dan alsnog en 5% probeert hij om iets anders te doen en dat is voornamelijk wanneer hij niet genoeg werkt en zich dan teveel verveelt. Het is een paard met karakter en humor, en dan is niet altijd zijn humor mijn humor als je begrijpt wat ik bedoel.. haha
Dat is ook zijn karakter en daar kan ik mee leven. Sterker nog ik heb hem leren waarderen daarom!

lissie_zigor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 18:51

Hippe_Hannes schreef:
Citaat:
Is het een koudbloed?

Ja, het is een verschrikkelijk koudbloedige koudbloed. En dit is iets wat voor ons wel werkt, op het bekende buitenterrein. Laatst had hij als geintje dat hij losbrak, als hij de wei weer in mocht. Net zo lang overnieuw gedaan, tot hij het braaf deed, en na 2 sessies was er niets meer aan de hand. Maar ja, als je dit buiten doen, en hij daarmee zes keer door de voortuin van de buren galoppeert... Geloof niet dat ze daar blij mee zijn. :P

In de wei/paddock, komt hij altijd bij me. Dat is geen probleem. The 7 games kennen we, in de bak doen we het netjes. Buiten ook, tot ik een halve seconde mijn aandacht kwijt ben. En ja, dat gebeurt me soms.

Fases verhogen, daar reageert hij heel slecht op. Het kan wel, maar ik moet daar mee uitkijken. Hij reageert wel heel sterk op een mondeling standje. Dan heeft ie echt iets van "Oei, dat mocht dus niet."

Citaat:
.zodra t paard zn lijf en dus gewicht tegen me ging gebruiken kreeg ie klein rukje met de ketting en draaide ik met t halster lijn voor zijn neus net zolang en desnoods tegen zn hoofd aan als ie er alsnog doorheen wilde lopen..

Ja, nou, zoveel tijd heb ik dus niet. Ik moet hem voor zijn. Als hij zijn gewicht tegen me gebruikt, dan ben ik al te laat. Als ik hem voor ben, dan hoef ik maar te wijzen, en hij blijft bij mij. Als hij gaat, dan is hij weg. Hij zal zichzelf eerder verwonden, dan zichzelf tegen laten houden, op de momenten dat hij echt gaat. Hij is heel hard voor zichzelf.

Ik denk af en toe dat ik gewoon te onhandig voor hem ben. Misschien moet ik iemand vragen om hem buiten voor me door te rijden, zodat ik het later zelf weer over kan nemen. Maar je hebt zoveel idioten die denken dat ze verstand van paarden hebben, dat ik daar ook huiverig voor ben. Het zal niet de eerste keer zijn dat een paard slechter terugkomt, dan dat ie weg ging. Vooral omdat hij nogal een karaktertje heeft.

Dat laatste is zeker waar! :j Dit zijn slimme paarden en leren daardoor snel, maar ze leren daardoor ook heel snel verkeerde dingen. Echt oppassen met wat je er op zet inderdaad, zeker omdat je paardje een sterk karakter heeft! Dit sterke karakter moet je positief kunnen gebruiken en met de verkeerde ruiter er op kan het echt zwaar negatief werken.

Het mooiste zou zijn als je samen met je paard en eventueel onder begeleiding dit gaat oefenen. Ten eerste ken jij jou paard op dit moment het beste, ten tweede vind je zijn karakter stiekem juist ook het gene wat hem zo leuk maakt (anders had je hem nooit gehad) en daarom heb jij ook de meeste geduld met hem en dus het meest geschikt om dit te gaan doen en wat is er nou leuker dan dit zelf met hem bereiken?! :D

Ik vind het moeilijk om zo nu tegen je te zeggen wat je wel en niet met hem moet doen, soms zit het hem namelijk in de kleinste dingen die per situatie verschillend zijn. Hiervoor moet je het echt gezien hebben.

Veel succes ermee en een dikke smakkerd voor je paardje /3

opvangmoeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 01:32

ik zou gewoon terug zetten en opnieuw doen, als is het maar een paar stapjes goed, dan stoppen, en volgende keer weer, alleen als hij het goed gedaan heeft, belonen, vooral met je stem? Het vraagt soms heel veel geduld, vooral geduld, en blijven proberen, maar uiteindelijk zal je paard respect hebben voor jou, , door dat jij respect hebt voor hem

lissie_zigor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 23:01

opvangmoeke schreef:
ik zou gewoon terug zetten en opnieuw doen, als is het maar een paar stapjes goed, dan stoppen, en volgende keer weer, alleen als hij het goed gedaan heeft, belonen, vooral met je stem? Het vraagt soms heel veel geduld, vooral geduld, en blijven proberen, maar uiteindelijk zal je paard respect hebben voor jou, , door dat jij respect hebt voor hem

Mooi gezegd en helemaal waar. Eerlijk tegen je paard dan is hij ook eerlijk tegen jou

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 23:07

Hij loopt dus wel de hele dag op de wei? Want die grashonger is anders natuurlijk wel te verklaren, al mag hij nooit zo ongehoorzaam zijn.

Kun je hem niet aan een longeerlijn doen, handschoenen aan (tegen het doortrekken) en dan gaan wandelen? Je hebt dan veel meer ruimte om hem te corrigeren of terug te krijgen. Je kunt hem een rondje laten lopen als hij wegloopt en dan heb je hem weer bij je.

Bora2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 23:34

Helaas geen tips voor je, behalve kijken naar het voer waar paarden soms heet van kunnen worden maar dat heb je vast al gedaan. Maar wil je wel zeggen dat ik een enorme bewondering voor je heb, dat je dit doorzet, niet opgeeft en alles probeert. Ik vind je echt een geweldige held!!

Annoya

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 23:46

Wij wandelen met een touwhalster. Opzicht is een touw halster als de lead rope slap hangt heel zacht. Maar als het paard trekt geeft het touwhalster best wat druk. Het werkt pittig in dan stalhalster. Verder doen wij parelli met onze paarden, ze reageren er goed op.

Hippe_Hannes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-15 09:34

Citaat:
Jij zegt dat hij goed luistert op bekend terrein, luister hij echt goed of vind jij het goed genoeg?

Daar heb ik ook over nagedacht, en ik ben daar op gaan letten, en besloten dat ik nóg consequenter met hem ga worden.. Er zijn inderdaad wel wat dingetjes die beter kunnen. Bij voeren bijvoorbeeld, het viel me op dat hij dan toch wat opdringerig wordt. Dus nu moet hij ook netjes afstand houden, wachten tot ik wegloop, en dan mag hij pas eten.

Citaat:
Ik vraag een ding wil hij het niet? Prima maar dan vraag ik iets wat moeilijker is.

Dat inderdaad, dat doen wij ook. Stapt hij achteruit met opstappen? Prima, goed idee, ga de hele bak maar achteruit door.

Citaat:
Echt oppassen met wat je er op zet inderdaad, zeker omdat je paardje een sterk karakter heeft!
....
Het mooiste zou zijn als je samen met je paard en eventueel onder begeleiding dit gaat oefenen.

Ja, ik heb met hem gelukkig heel veel goede begeleiding gehad, hoewel het wel lang duurde voordat ik die gevonden had. Degene die me in het begin het meest geholpen heeft, wordt wat te snel zenuwachtig buiten. Daardoor word ik weer zenuwachtig, en ik steek mijn paard daar ook mee aan.
Mijn hoefsmid heeft wel een keer met hem buitengereden. Het ging zo verschrikkelijk goed!! 3 schrikjes op een route van 6 kilometer, af en toe een wat minder gepland drafje, maar dat was het ook. Ik weet dus dat er een heel goed buitenrittenpaard in zit.

Mijn hoefsmid wil me wel helpen, maar het probleem is, hij woont zo ver weg, dat het onbetaalbaar wordt. En die paar keer per jaar dat de hoefjes gedaan moeten worden, dat is wel leerzaam, maar het schiet niet echt op, zeg maar... (Ik had hem al voorgesteld om een paar weken bij mij in de achtertuin op vakantie te komen, maar dan wil hij zeven paarden en 2 niet zo lieve honden meenemen, en daar heb ik geen ruimte voor. ;-) )

Wat voer en huisvesting betreft: Hij krijgt onbeperkt hooi, op het moment krijgt hij beperkt voordroog, en hij heeft een liksteen. Verder geen biks of zo. Hij heeft gezelschap van 2 andere paarden, en hij mag onbeperkt buiten. Met nat weer in het winterverblijf (+/- 400m2), en als het kan, in de wei. Op het moment gaat hij een paar uur per dag de wei in.

Citaat:
Ik vind je echt een geweldige held!!

Dank je wel!! Dat heb ik net even nodig! Ik voel me af en toe juist een loser, ik kan niet eens met mijn paard buiten wandelen. Maar aan de andere kant, we hebben zoveel bereikt al. Dat buiten wandelen lossen we ook nog wel op.

lissie_zigor

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 23:53

Dat is zeker waar! Jullie gaan elke keer een stapje verder:) Goed bezig

Wat je nog zou kunnen doen (als dat eventueel kan helpen) is een hoofdstel omdoen en dan je (longeer) touw door de linker bitring dan achter de oren langs en weer vast klikken aan de rechter bitring. Dan geeft het druk op de mond en achter de oren.
En wanneer die goed loopt zorgen dat hij helemaal geen drukheeft (touw losser) dan wordt het verschil tussen goed en fout duidelijk maar dat deed je denk ik al..

Welke omgeving sta je eigenlijk?

Je bent al super goed opweg en weet zeker dat jullie op een dag lekker samen naar buiten kunnen!

Hippe_Hannes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-17 00:05

Dit topic is al een paar jaar geleden, maar omdat jullie allemaal zo erg meegedacht hebben, wil ik jullie toch een update geven.

Ik heb sinds die tijd nog een aantal dingen geprobeerd, onder andere een trainingsweek gehad, maar uiteindelijk heb ik het 'Hannes-naar-buiten'-plan maar in de koelkast gezet. Ik dacht niet aan 'nooit', maar eigenlijk had ik het opgegeven. Ik had geen ideeën meer over. De paardenmensen waar ik regelmatig contact mee had, zagen het ook helemaal niet meer zitten met hem....

Een kennis van mij kende iemand die een opleiding voor paardentrainer volgt. Die zocht nog een paard met een uitdaging voor een examen filmpje. Dus die kennis dacht aan Hannes. En ik was bang dat het niet zou lukken, dat ik daarmee haar examen zou verpesten.

Ik had er weinig vertrouwen in, ze was nog in opleiding, en ik had er al verschillende ervaren paardentrainers bij gehad. Maar goed, toch contact met haar gezocht, en de dingen die ze vertelde klonken goed. Geen gedoe met extra scherp inwerkend bit, of met een hengstenketting: "Dat moet toch op een andere manier op te lossen zijn", vond ze. Oké, dan mag ze het proberen. In het ergste geval zijn we anderhalf uur bezig om hem weer netjes de wei in te krijgen.

De eerste keer vertelde ze haar plan. Hannes uit je ruimte houden, achter je laten lopen, en met een touwtje zwiepen als hij naar voren komt. Grappig, had een eerdere lesjuf ook al bedacht, en dat werkte ook niet. Dus ik was nog steeds sceptisch.

Tot mijn grote verbazing ging het goed!!! *\o/* Ze reageerde net wat sneller, was echt ontzettend handig, en ik liep vol verbazing mee, me afvragend waarom hij er niet allang vandoor was gegaan!!

Inmiddels zijn we een zes sessies verder. Ik kan al bijna helemaal zelf met Hannes wandelen! Ik heb nog even wat extra hulp nodig, op het moment dat er iets heel engs van voren komt. Om te voorkomen dat hij zich omdraait, en er dan vandoor gaat. En ja, met een zwiepend touwtje kunnen we hem dan tegen houden.

Het kan dus wel!! Zonder hengstenketting, zonder bit, maar gewoon met een halster, een voorraad snoepjes, en een zwiepend touwtje op zijn tijd. :D

Hippe_Hannes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-17 01:11

Afbeelding

Het plaatje! ;)

miesnaom

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 01:42

Wat een prachtbeest!
En gefeliciteerd. Je ben echt heel goed voor hem! Omdat je hem respect geeft zal hij het je zeker terug geven. (doet hij al door zich zo voorbeeldig te gedragen,knap peerd)

connie64

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 02:10

wat leuk om dit te lezen, ik heb me verbaasd over alle antwoorden die je kreeg voor wat betreft slaan, hard aanpakken rukken aan bit etc etc.
Je wint het toch nooit van een paard!
Er loopt nu nog zo n topic genoemd slaan van je paard....daarin worden ook allerlei tips gegeven en voorbeelden waarbij je duidelijk moet laten weten wie de baas is (inclusief slaan schoppen etc)
Ik heb me in dat topic ook uitgesproken dat een paard echt niet moedwillig lelijk doet maar dat daar altijd een reden voor is. Uiteraard was is zo n geitewollensok die zeker met een snoepje achter haar paard aan liep, ach laat maar ik leg t allemaal niet eens meer uit.

Vandaar dat ik dit antwoord heel leuk vind en graag reakties van de mensen zou willen horen die jou in dit topic aanraadde om m maar eens flink op zn donder te geven ;)

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 04:51

Het zwiepende touw..oftewel jou staart werkt werkelijk bij elk paard!! Alleen valt of staat het met de uitvoering en reactiesnelheid van de begeleider!

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 12:02

Wat fijn dat dit meisje/deze vrouw het is gelukt om effectief met je paard en jou te werken!