Pony wil niet mee uit de wei, trekt zich los

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

diesel83

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 08:24

Misschien dat ik nu heel bokt over me heen ga krijgen maar ik zeg lang leven de hengstenketting...en gewoon door de halster ringen aan de zijkanten van z'n neus onder z'n kin door (niet terug naar de lijn maar de ketting aan 1 kant erdoor en de klip aan de andere kant vast klikken)...reken maar dat ze niet doortrekken...en je leert ermee echt het gedrag af. Als hij niet trekt doet het hem ook geen zeer ;-)

EmptyWords

Re: Pony wil niet mee uit de wei, trekt zich los

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 08:32

ik heb ook een paard dat zich een tijd heeft losgetrokken. boos worden werkte niet, dan kreeg ik een bok na. vast houden lukte ook niet, hij wist precies hoe te draaien om mij uit te schakelen.

Ik heb een oplossing gevonden waar ik geen stress mee ervaar, paard geeft snel op en zo komen we zonder grote discussies toe de wei uit.

over het halster doe ik zijn hoofdstel. ik klik het touw vast aan het halster, in principe lijd ik hem ook gewoon daarnaa, MAAR ik houd 1 teugel vast. als hij van me af draait trekt het bit door zijn mond. Hierdoor stopt hij met draaien en loopt dan poeslief mee. Hij heeft het nu al een jaar of 2 niet mer geprobeerd, heb wel al die tijd het hoofdstel over mijn schouder hangen. mocht hij toch een poging doen gaat het hoofdstel weer in.

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 08:42

Ik heb ook zo een slimmerik op staan ;)
Als spanning teveel wordt of hij wilt terug naar zijn vriendin zet hij zijn nek er op en draait hij om.
Dramatisch en heel vervelend want hij boekt inderdaad succes daarmee.
Ik loop nu standaard met een touwhalster dat is het enige halster waar ik hem 9 van de 10 keer mee kan corrigeren en wel kan houden.
Als ik dat touwhalster niet had was mijn paard denk ik ondertussen echt niet meer mee te lopen.

Djaikha

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 19:45

(Bijna) iedereen reageert hier met de tips om druk toe te voegen aan het paard (bit, hengstenketting, longeerzweep). Het klinkt mij meer alsof dit paard al genoeg druk ervaart van het feit dat hij van de wei af moet. Meer druk toevoegen = meer stress en kan leiden tot gevaarlijke situaties. Nu ben ik niet per definitie tegen het gebruik van alles wat hier is genoemd, maar het lijkt me een betere aanpak om eerst duidelijk te krijgen wat precies het probleem van het paard is.

Het probleem van de eigenaar is dat het paard zich lostrekt zodra ze naar de uitgang van de wei lopen, dat is duidelijk. Maar wat is het probleem van het paard? Waarom trekt hij zich los? Waarom wil hij schijnbaar niet de wei uit? De reactie van het paard is namelijk best heftig, hard wegrennen. Het feit dat het gedurende het weide seizoen steeds erger wordt, doet mij denken dat óf het paard het gehele seizoen hetzelfde probleem heeft maar steeds duidelijke gaat communiceren omdat de mens hem niet snapt óf dat het, zoals iedereen hier lijkt aan te nemen, onbedoeld aangeleerd gedrag is. Derde en veelvoorkomende optie is dat het een combinatie van beide is.

TS, probeer te kijken vanuit de belevingswereld van het paard. Hij staat nu een half jaar bij jullie. Veel paarden zijn na een half jaar nog niet volledig gewent. Heeft hij het gehele half jaar op de wei gestaan of heeft hij eerst nog op stal gestaan? In het begin ging het van de wei halen goed, later steeds minder. Waar ligt dat aan? Zijn er verschillen met zijn vorige stal(len)? Stond hij daar altijd op stal of ook dagen in de wei? Heeft hij veel alleen gestaan of wel samen met andere paarden? Observeer hem eens op de wei, staat hij veel bij een paard in de buurt? Heeft hij een vriendje gevonden? En hoe vaak zie je een ander paard voor hem wijken? Staat hij hoog in de rangorde? Heeft hij het idee dat hij 'zijn kudde' achterlaat wanneer je hem uit de wei haalt? Probeer te achterhalen wat zijn redenen zijn voor het lostrekken. Probeer hierbij niet te denken in termen als 'hij wil niet' of 'hij speelt een spelletje'. Probeer te kijken vanuit de belevingswereld van het paard. En maak misschien een filmpje. Je kan dan zelf beter zien wat er gebeurd en wij kunnen gerichter tips geven ;)

Nog een paar gedachten:
- Het feit dat hij vanuit de paddock rustig kan meelopen en vanuit de weide niet, kan aangeven dat het te maken heeft met de andere paarden. Hierbij ga ik er dan wel van uit dat hij alleen in de paddock staat zonder andere paarden. Of is het vanuit de paddock een compleet andere route naar zijn stal?
- Het feit dat hij eten weigert, kan wijzen op angst. Hebben jullie al iets héél lekkers geprobeerd, wortel bijvoorbeeld? Weigert hij dat ook?

Als je het leuk lijkt, kan ik een compleet trainingsadvies voor je opstellen. Zie link in mijn onderschrift :)

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-15 16:47

@ Djaikha: Hij heeft niet de hele periode op de wei gestaan. De eerste 2 maanden stond hij overdag in de paddock. De paddocks zijn net als de wei achter de stal, je komt hier langs als je uit de wei komt. In de paddock staat hij samen met 1 vriendinnetje, hier staat hij niet bij in de wei. In de wei staat hij in een groep met alleen maar ruinen. Hij heeft veel vriendjes, staat regelmatig te kroelen of is aan het spelen met de andere paarden. Voor zover ik kan beoordelen staat hij niet hoog in de rangorde, hij laat zich door de meeste paarden aan de kant zetten.
Als hij 's morgens naar de wei gaat dan wordt hij vanuit de paddock losgelaten. Hij loopt dan niet altijd direct mee met de andere paarden de wei in maar scharrelt vaak een beetje rond tussen de paddocks. Ze laten hem daarom tegenwoordig vaak als eerste uit de paddock zodat de andere ruinen hem "meenemen" naar de wei. Als hij samen met de andere paarden in de paddock staat, heeft hij er dus geen problemen mee om mee te gaan naar stal. Wanneer we hem uit de wei hebben gehaald probeert hij voor de stal vaak eerst nog richting de paddocks te vluchten.

Het is niet zo dat hij helemaal niet geïnteresseerd is in eten in de wei. Hij laat zich er kort wel even door afleiden maar die periode is steeds korter geworden. We gebruiken meestal paardensnoepjes of een beetje biks om hem af te leiden.

Wat me de laatste paar keer is opgevallen is dat je verschrikkelijk goed moet doseren met je hulpen en lichaamstaal om hem naar voren te laten gaan. De zweep iets te veel omhoog betekend bijvoorbeeld dat hij naar voren schiet, om je heen draait en dan alsnog weg is.

Op zijn vorige stal stond hij in de winter de hele dag binnen en in de zomer zowel overdag als 's nachts in de wei. Hij stond daar ook gewoon met andere paarden. Hij had een kleine stal met aan twee kanten tralies en aan twee kanten een dichte muur. Er stond daar 1 paard naast hem. Nu heeft hij een stal met aan 3 kanten tralies, daarnaast is de stal ruimer en lichter. Ook staat hij bij ons in een stal in het midden van het gangpad, op de vorige stal stond hij aan het einde van het gangpad.