Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
).
).
) Daarna heeft een ruin mijn voorkeur, want die is hetzelfde alleen minder intens.
.....
Ruinen zijn over t algemeen wat saaier. Maar t zegt natuurlijk niks..
(nouja mijn.. t paard wat ik hier train en er als enige op rij). Tis de eerste ruin die ik echt leuk vind.. Maar tis een ruin die nog niet heel lang (half jaar) gecastreerd is (vrij laat dus ook. 5 jaar issie). Hij denkt dus ook dattie een stoere hengst is, en heeft ook echt een hengstenlook. Luistert wel perfect trouwens! (Naar mensen dan..) Dus misschien is dat waarom ik m zo leuk vindt 

Martine_R schreef:Ieder paard is verschillend, maar mijn ervaringen tot nu toe:
Hengst: Hebben karakter, willen graag werken, moeten altijd ergens aan frunniken.
Ruin: Hebben weinig karakter, hebben weinig humor, wachten tot jij het voortouw neemt, doen wat er van hun gevraagd wordt, maar niets extra.
Merrie: Hebben karakter, als je ze het op de juiste manier vraagt werken ze keihard voor je, hebben elke dag een ander humeur.
Doe mij maar een merrie

VivaByoux schreef:Martine_R schreef:Ieder paard is verschillend, maar mijn ervaringen tot nu toe:
Hengst: Hebben karakter, willen graag werken, moeten altijd ergens aan frunniken.
Ruin: Hebben weinig karakter, hebben weinig humor, wachten tot jij het voortouw neemt, doen wat er van hun gevraagd wordt, maar niets extra.
Merrie: Hebben karakter, als je ze het op de juiste manier vraagt werken ze keihard voor je, hebben elke dag een ander humeur.
Doe mij maar een merrie
Als ik mijn ruin vergelijk met jou beschrijcing klopt er geen drol van. Hij heeft veel karakter, neemt vaak het voortouw en dan moet ik hem toch wel indimmen, hij moet altijd alles in zn waffel (wat jij dus bij hengsten vind passen) en mijn paard is toch wel de clown van stal ..
Wat ik denk is dat merries en hengsten meer gedreven worden door hormonen en ruinen hebben dit minder.
Een hengst en merrie zullen feller reageren op bepaalde dingen in bepaalde tijden. Een hengst wil nog wel voor je werken, een merrie moet je het vragen en een ruin wil ook voor je werken.
Ruinen zijn in mijn ogen bijna hetzelfde als hengsten, alleen niet onvoorspelbaar en hormonaal.
chantalnadia schreef:VivaByoux schreef:
Als ik mijn ruin vergelijk met jou beschrijcing klopt er geen drol van. Hij heeft veel karakter, neemt vaak het voortouw en dan moet ik hem toch wel indimmen, hij moet altijd alles in zn waffel (wat jij dus bij hengsten vind passen) en mijn paard is toch wel de clown van stal ..
Wat ik denk is dat merries en hengsten meer gedreven worden door hormonen en ruinen hebben dit minder.
Een hengst en merrie zullen feller reageren op bepaalde dingen in bepaalde tijden. Een hengst wil nog wel voor je werken, een merrie moet je het vragen en een ruin wil ook voor je werken.
Ruinen zijn in mijn ogen bijna hetzelfde als hengsten, alleen niet onvoorspelbaar en hormonaal.
Daardoor kwam ik er ook al bij; mijn ruin is toch regelmatig degene met humor of ene bokje oid.
). VivaByoux schreef:Martine_R schreef:Ieder paard is verschillend, maar mijn ervaringen tot nu toe:
Doe mij maar een merrie
Edit: bij ons op stal zijn er 2 kuddes, merries (met hierin niet dominante ruinen) en de 'mannen'. In de mannen staan momenteel 2 hengsten en verder ruinen en dit gaat altijd wel goed. Ja ze spelen, de helft van de paarden is nog jong, maar de grote hengst dekt en is verder goed handelbaar. Bij ons dus wel een scheiding maar geen enkel paard alleen