Verschil tussen een ruin/hengst en een merrie

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 23:08

Maakt mij niets uit als het maar opgevoed is en tussen de oren goed zit! En heb ervaring met alledrie, nu een laat geruinde mini. Die als zijn merrie waar ie bij staat hengstig is dan weer hengst denkt te worden :')

Susanne

Re: Verschil tussen een ruin/hengst en een merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 15:20

Ik heb persoonlijk meer met ruinen/hengsten. Al was 'vroegah' toen ik nog een klein penny meisje was mijn verzorgpony een merrie, en dat was een schat van een dier en oh zo geduldig met mij. Die pony was haar gewicht in goud waard.
Poosje geleden tijdelijk een merrie te leen gehad, lief dier maar een echte merrie. En die was ik helemaal niet gewend. Merrie was stout dus ik gaf een brul naar haar. Vervolgens heb ik haar een week niet kunnen pakken want madam was beledigd en ze weigerde me nog aan te kijken :')

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 15:29

Geef mij die heerlijk bitchie merries maar ~~}>
Ik vind ze echt geweldig :D
Desalniettemin heb ik een ruin en een merrie <3

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 23:10

Ik ben echt een merrie mens. Ik heb niets met ruinen (die zitten altijd zo irritant te friemelen overal aan :D ).
Hengsten heb ik geen ervaring mee, trekt me ook niet.
Mijn huidige merrie merk ik weinig van als ze hengstig is (die is gewoon altijd lastig :D ).
Het karakter van een merrie spreekt me heel erg aan, al is het af en toe erg vermoeiend haha. En dan heb ik nu een merrie getroffen die ook overal aan friemelt en in moet bijten, pff had ik net zo goed een ruin kunnen kopen _O-

Charlottemv

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 23:23

Als ik bij mijn paard zou zeggen het is een ruin dan geloofd iedereen mij, echter als je er even onder kijkt blijkt het toch een hengst te zijn! Dus ik weet niet waar dat onder valt, maar ik heb dan ook niet echt een eis qua geslacht als ik een paard zoek. Het moet gewoon klikken en goed voelen. Overigens ben ik nog wel ernstig in twijfel over castratie.. voornamelijk omdat hij dan gewoon met de hele groep op het land kan.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 23:40

Ik ben gek op hengsten. Ik houd van hun speelse, stoere gedrag en het zijn vaak de grootste knuffels. (althans die van mij wel ;) ) Daarna heeft een ruin mijn voorkeur, want die is hetzelfde alleen minder intens.

Met merries heb ik niet zo veel op. Vind het wel weer heerlijk om elke lente door de weilanden met merries met veulen te lopen. Dat vind ik geweldig!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 04:07

Tja.... Ik heb al jaren een karaktervolle ruin en sinds een half jaar een vriendelijke merrietje erbij. Heel eerlijk, ik vind elk paard anders. Ik vind het net zoiets als mannen en vrouwen en hun zogenaamde omschrijving. Ik kan er niet zoveel mee. Zoveel persoonlijkheden, zoveel verschillen. Ik lees hier veel 'kenmerken', die ik vaak niet kan plaatsen bij mijn ruin en merrie ;-).....

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 04:41

Ik was altijd fan van merries. Al mn (lievelings)paarden waren merries. Altijd wat uitdaging :D Ruinen zijn over t algemeen wat saaier. Maar t zegt natuurlijk niks..
En dan nu ben ik helemaal verliefd op mn ruin hier in Canada :D (nouja mijn.. t paard wat ik hier train en er als enige op rij). Tis de eerste ruin die ik echt leuk vind.. Maar tis een ruin die nog niet heel lang (half jaar) gecastreerd is (vrij laat dus ook. 5 jaar issie). Hij denkt dus ook dattie een stoere hengst is, en heeft ook echt een hengstenlook. Luistert wel perfect trouwens! (Naar mensen dan..) Dus misschien is dat waarom ik m zo leuk vindt :P
Waarschijnlijk heb ik dus meer voorkeur voor merries en hengsten. Maar ga niet uit op dat.. Er zijn ook ruinen met een geweldig karakter.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 06:16

Wij hebben vorige week nog gelachen omdat er bij ons 2 paarden naar de osteo moesten, een ruin en een merrie. De merrie was braaf, de ruin werkte totaal niet mee en liet typisch merriegedrag zien :+
Dat merries soms worden afgedaan als krengerig/humeurig snap ik aan de ene kant wel, maar aan de andere kant is een beetje begrip wel op zijn plaats. Ze zouden toch eens al onze mannen moeten castreren, kijken hoe leuk en aardig wij dan nog zijn :')
Heb overigens altijd het geluk gehad dat ik nooit humeurige merries heb gereden. Hooguit bij eentje nog dat typische plakgedrag (tegen het been) op het moment dat ze hengstig was. Verder nooit wat gemerkt van verschillen.
Hengsten daarentegen waren bijna allemaal echt veel heftiger dan ruinen en merries, op eentje na.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 06:29

Mijn voorkeur gaat uit naar merries of een hengst .ik heb niks met ruinen.

Ik hou van karaktertjes.waarom geen ruin omdat ze zeer stabiel zijn , als ze gecastereerd zijn soms nog dekken.kan ik echt niet tegen.en gebeurt er iets waardoor je niet meer kan rijden.is het materiaal voor de slager.

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 06:34

Ik dacht altijd dat ik een merrie mens was en heb dan 13 jaar een merrie gehad. Op de grond een super klik met haar maar tijdens het rijden niet. Toen zij overleed ben ik een ruin gaan rijden en dat ging super. Toen hij verkocht werd een andere ruin gereden en ook daar was een klik mee. Later weer een merrie gereden en daar was de klik ook niet echt mee te vinden. Toen kreeg ik een hengstveulen die mij veel te sterk en te dominant was en die ik toen hij 2 werd heb laten castreren. Nu op de grond een super klik met hem en hopelijk straks ook onder het zadel. Ik ben dus geen merrie mens maar een ruinen mens..... tot nu toe dus met geen enkele merrie een echte klik gehad maar met ruinen dus wel.

Annoya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 07:37

Ruin of merrie maakt mij niet uit. Ik heb een jonge hengst gekocht en die wordt straks gecastreerd. Ik vind dat hengsten in NL niet zo'n leuk leven hebben vandaar mijn keuze. Met een hengst loop je er toch tegen aan dat stalling vinden lastig is. Eigenaren van merries zijn hun paard niet bij een hengst in de wei (logisch) maar eigenaren van ruinen zijn vaak ook angstig hun paard bij een hengst in de wei te zetten. Bang dat ze gaan vechten of elkaar verwonden. Ik zie vaak dat hengsten altijd alleen staan.

Verder zou ik zeggen dat het van jou karakter afhangt. Mijn moeder die veel paarden heeft gehad in haar leven (ze is 59) heeft altijd het meeste met merries. De merries waar zij het best mee klikte waren betrouwbare kuddeleiders.

Ik kan met beiden goed. Merries moet je rekening mee houden. Gevoeliger rond de buik, eigenwijs. Wat ik leuker vind aan ruinen is dat ze tot hoge leeftijd heel speels blijven. Mijn pony vroeger was al 23 jaar toen hij nog speelde met de jonkies.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 07:44

Ik heb sinds mei vorig jaar 2 hengsten en ik vind het zalig! We hebben ze wel thuis en ze kunnen perfect samen, dus dat scheelt wel.
Voordien enkel met merries en ruinen omgegaan. Merries zijn algemeen genomen niet mijn ding.

Toothless

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 07:45

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 08:11

Ruinenmens hier!
Hoezo? Geen humor? Dat licht niet echt aan het geslacht hoor, mijn verzorgpaard is een ruin, en die is toch ook goed in stout zijn en druk en etc. Pakt emmers en sabbelt aan je kont. Nieuwsgierig = humor.
Dus ik vind het ook wel aan het paard zelf liggen, én de eigenaar! Paarden zijn spiegels he:)

Ik heb dan wel wat minder met merries, ik hou er niet van om alsmaar op te moeten letten en bezig te moeten zijn om met hetzelfde geslacht te vechten wie er de baas is.
Nee nee, heb liever een vrolijke ruin (heb ik nu al, mwoehahahah) of een rustige hengst, dan zo'n bitch:')

Maar ken genoeg uitzonderingen hoor O:)

Daniquebyoux

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 08:30

Martine_R schreef:
Ieder paard is verschillend, maar mijn ervaringen tot nu toe:

Hengst: Hebben karakter, willen graag werken, moeten altijd ergens aan frunniken.
Ruin: Hebben weinig karakter, hebben weinig humor, wachten tot jij het voortouw neemt, doen wat er van hun gevraagd wordt, maar niets extra.
Merrie: Hebben karakter, als je ze het op de juiste manier vraagt werken ze keihard voor je, hebben elke dag een ander humeur.

Doe mij maar een merrie :+:

Als ik mijn ruin vergelijk met jou beschrijcing klopt er geen drol van. Hij heeft veel karakter, neemt vaak het voortouw en dan moet ik hem toch wel indimmen, hij moet altijd alles in zn waffel (wat jij dus bij hengsten vind passen) en mijn paard is toch wel de clown van stal ..

Wat ik denk is dat merries en hengsten meer gedreven worden door hormonen en ruinen hebben dit minder.
Een hengst en merrie zullen feller reageren op bepaalde dingen in bepaalde tijden. Een hengst wil nog wel voor je werken, een merrie moet je het vragen en een ruin wil ook voor je werken.
Ruinen zijn in mijn ogen bijna hetzelfde als hengsten, alleen niet onvoorspelbaar en hormonaal. :')

Edit: bij ons op stal zijn er 2 kuddes, merries (met hierin niet dominante ruinen) en de 'mannen'. In de mannen staan momenteel 2 hengsten en verder ruinen en dit gaat altijd wel goed. Ja ze spelen, de helft van de paarden is nog jong, maar de grote hengst dekt en is verder goed handelbaar. Bij ons dus wel een scheiding maar geen enkel paard alleen :j
Laatst bijgewerkt door Daniquebyoux op 20-09-15 08:32, in het totaal 1 keer bewerkt

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 08:31

VivaByoux schreef:
Martine_R schreef:

Hengst: Hebben karakter, willen graag werken, moeten altijd ergens aan frunniken.
Ruin: Hebben weinig karakter, hebben weinig humor, wachten tot jij het voortouw neemt, doen wat er van hun gevraagd wordt, maar niets extra.
Merrie: Hebben karakter, als je ze het op de juiste manier vraagt werken ze keihard voor je, hebben elke dag een ander humeur.

Als ik mijn ruin vergelijk met jou beschrijcing klopt er geen drol van. Hij heeft veel karakter, neemt vaak het voortouw en dan moet ik hem toch wel indimmen, hij moet altijd alles in zn waffel (wat jij dus bij hengsten vind passen) en mijn paard is toch wel de clown van stal ..

Wat ik denk is dat merries en hengsten meer gedreven worden door hormonen en ruinen hebben dit minder.
Een hengst en merrie zullen feller reageren op bepaalde dingen in bepaalde tijden. Een hengst wil nog wel voor je werken, een merrie moet je het vragen en een ruin wil ook voor je werken.
Ruinen zijn in mijn ogen bijna hetzelfde als hengsten, alleen niet onvoorspelbaar en hormonaal. :')

Daardoor kwam ik er ook al bij; mijn ruin is toch regelmatig degene met humor of ene bokje oid.

Daniquebyoux

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 08:35

chantalnadia schreef:
VivaByoux schreef:

Daardoor kwam ik er ook al bij; mijn ruin is toch regelmatig degene met humor of ene bokje oid.

Jij irriteerde je dus ook hahah.
Die van mij gooit er dan geen bokjes in, maar hij moet altijd iets vast hebben en geeft hier dan ook vaak wel een ruk aan.
'Oh een los touwtje van je jas? Hoppa, oeps niet vallen hoor' :')
Of t feit dat ie altijd kusjes recht in je gezicht met slijmerige appellippen. Erg fijn hahah.

hypos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 08:41

Geef mij maar pony ruintjes, heb zelf een ruintje.
Hij staat bij een pismerrie, die voor alles en niets bang is en helaas ook een tank.
Mijn ruin pest haar af en toe, door met de waterbak te gooien en aan het halster te hangen. Ze zijn allebei knuffels en gek op aandacht, vindt de ruin alleen wat slimmer(rijbroek, ander kant van het land, spijkerbroek, gezellig knuffelen), de merrie doet alles voor voer.
Helaas past het karakter van de merie absoluut niet bij mij, waardoor er nu niets meegedaan wordt(ze is van mijn schoonzus)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 08:46

Merrie! Lekker koppig, wat feller en meer karakter dan een ruin (is wat ik persoonlijk ondervonden heb).
Ik hou wel van de karakterpaardjes die dan misschien af en toe wat lastiger zijn, maar met de merrie's die ik (uiterst langere tijd) gereden heb, had ik een veel betere 'band' dan met de ruinen.

Ik zou niet anders meer willen dan een merrie! Eenmaal het vertrouwen gewonnen gaat ze voor me door het vuur, met ruinen had ik dit gevoel veel minder, die vonden alles en iedereen wel prima

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 09:24

Het gaat niet om meer of minder karakter bij hengsten/merrie's ten opzichtevan ruinen, maar ze hebben een meegaander karakter bedoelen jullie.
Ik vind het meegaande karakter juist fijn. Niet iedere keer strijd voeren omdat madam het er niet mee eens is. Ruinen kunnen evengoed karaktervol zijn als dat een merrie weinig karakter toont.
Ook bij paarden val je meestal op karakter en niet op het geslacht. Zelfde geld voor mensen. Dat de looks goed zijn is alleen maar mooi meegenomen toch!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 09:39

Ik reed vroeger alles, maar eigen paarden waren altijd ruinen. En ik heb nooit een ruin zonder karakter gehad hoor.
Mijn huidige pony ruin is een knuffelkont en clown. Een rekbaar koortje aan je trui zal hij zeker vinden, bij het uitmesten gooit hij de kruiwagen om als deze net vol is en zo heeft hij nog meer trucjes.
Paardlief is super braaf, zo lang je er niet op zit tenminste en absoluut geen flodder (als ik rond zijn nek hang, heeft ie echt zo'n blik van moet dat nu, ik ben wel een man hoor). Bij het rijden wil hij echt laten zien dat hij de man is. In groep moet hij de eerste zijn en gedraagt hij zich als een stoere macho die nergens bang voor is. Hij laat andere mensen met hem rijden, maar deze merken toch wel dat hij zich anders gedraagt (meer zenuwachtig is) als ze hem rijden zonder mij in de buurt. Al vinden ze hem wel een echte heer. Als ik hem rij, dan is er altijd wel iets: een bokje, hij slaat (of wil het toch) plots een andere weg in, stelt zich aan, of parkeert me op de grond (ik heb minder kracht in mijn rechter been en dat weet hij). Paardje staat nu op rust (ziekte), ben er nog niet uit wat ik in de toekomst bij koop.

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 09:45

Ik wilde graag een ruin toen ik op zoek was om mijn eigen paard te kopen. En waar kom ik mee thuis? Juist: een merrie. :')

Maar mijn merrie is wat stabieler dan de meeste merries. Ik zie haar ook heel weinig hengstig, dus daar heb ik nooit last van (ook niet met rijden ofzo). En meestal is ze heel evenwichtig en aanhankelijk.
Het is ook een Fjord, dus misschien ligt het daar aan.
Wel is ze behoorlijk dominant (de kleinste, maar de baas op de weide) en heel eigenwijs (of zou dat komen omdat ze Fjord is? :P ).

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 09:47

Mijn voorkeur ... hengsten. Natuurlijk hebben ze 'gebruiksaanwijzigingen" maar met gezond verstand kom je al ver.

Met deze spreuk ben ik groot gebracht: :D
Afbeelding

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 10:26

VivaByoux schreef:
Martine_R schreef:

Edit: bij ons op stal zijn er 2 kuddes, merries (met hierin niet dominante ruinen) en de 'mannen'. In de mannen staan momenteel 2 hengsten en verder ruinen en dit gaat altijd wel goed. Ja ze spelen, de helft van de paarden is nog jong, maar de grote hengst dekt en is verder goed handelbaar. Bij ons dus wel een scheiding maar geen enkel paard alleen :j

Je mag je gerust irriteren, maar er staat duidelijk dat ieder paard verschilt en dat wat ik schrijf mijn ervaringen zijn :D

Het komt wel eens voor dat ervaringen van persoon 1 verschillen van ervaringen van persoon 2. Daar hoef je je niet aan te irriteren hoor. Of door aangevallen te voelen.
Ik rij zelf op het moment een ruin. En het is een schat van een beest, echt. Maar ik ben nog steeds van mening dat er weinig ''in zit''. In tegenstelling tot zijn moeder, die ik ook jaren gereden heb. Niet dat dit mijn enige ervaring is met ruinen, maar ik wil maar even aangeven dat ik het ook zeg over mijn eigen ruin ;)
Overigens hoor en lees ik het vaak, paardenmensen die zeggen dat veel ruinen weinig karakter hebben. Ik ben daar niet de enige in. Maar ik ben blij voor je dat de jouwe een uitzondering is
Laatst bijgewerkt door Monchou op 20-09-15 10:31, in het totaal 2 keer bewerkt