Veranderd schrikgedrag zesjarige merrie

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 12:00

Naast de wei = buiten het hek dat alle enge dingen buiten houdt. Pas buiten het hek moet er een zekere interactie met die dieren zijn en dat is heel anders dan als het buiten hun veilige plekje blijft.

Er kan zeker een vertraging zitten in jouw onzekerheid en de onzekerheid van je merrie en die omslag kan je plotseling opvallen. Daarnaast hoe erg ben jij ivm angst voorzichtig in haar omgeving zodat ze aub niet schrikt. Het kunnen van de heel kleine dingetjes zijn waar je je niet bewust van bent, kijk bv eens naar dit filmpje :

Juist terug naar waar ze schrok, tig keer heen en weer lopen aan de hand en onder het zadel totdat de rust er weer is. Gedrag wat je niet wil moet je meteen oplossen. Als pony hier bv door het open hek schiet, laat ik hem ook een paar keer heen en weer gaan totdat hij weer rustig en ontspannen kan lopen. Doe ik dat niet, dan wordt dat nl heel snel de gewoonte incl. de bijbehorende spanning/angst en dat is geen veilige of paardvriendelijke gewoonte voor alle partijen.

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-15 12:12

Wat bedoel je precies hiermee? "Er kan zeker een vertraging zitten in jouw onzekerheid en de onzekerheid van je merrie en die omslag kan je plotseling opvallen."

Ja, nu je het zegt: ik probeer wel voorzichtig in haar omgeving te zijn. Maar voor die 'omslag' deed ik dit helemaal niet, in tegendeel: ik zocht (zeker a/d hand) gevaar juist altijd op om haar te laten wennen aan van alles en nog wat (groot verkeer, bruggetjes, Schotse hooglanders etc.).

Maar heeft teruggaan naar de plaats waar ze schrok van iets bewegends/geluid (dat al lang weer weg is) wel zin?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 12:37

VeerenAshley schreef:
Wat bedoel je precies hiermee? "Er kan zeker een vertraging zitten in jouw onzekerheid en de onzekerheid van je merrie en die omslag kan je plotseling opvallen."

Dat jouw onzekerheid niet meteen onzekerheid bij je merrie hoeft te geven. Kan best dat ze een stuk zelfvertrouwen had om een tijdje zonder angst op pad te durven, maar zonder bevestiging daarvan raakt dat op en dat kan heel plotseling zijn
VeerenAshley schreef:
Ja, nu je het zegt: ik probeer wel voorzichtig in haar omgeving te zijn. Maar voor die 'omslag' deed ik dit helemaal niet, in tegendeel: ik zocht (zeker a/d hand) gevaar juist altijd op om haar te laten wennen aan van alles en nog wat (groot verkeer, bruggetjes, Schotse hooglanders etc.).

Maar heeft teruggaan naar de plaats waar ze schrok van iets bewegends/geluid (dat al lang weer weg is) wel zin?

Vertrouwen weer opbouwen doe je door allerlei zaken weer aan te bieden, en dat begint al met heel goed observeren wat je paard doet. Die kleine schrikschokjes die niet meer zijn dan wat spieren aanspannen moeten al meteen reden zijn voor jouw om de beweging/handeling die dat veroorzaakt te herhalen en dat net zolang tot paard duidelijk ontspant of zeker 15sec niet reageert. Dat begint al bv met halstertouw wat je even uit de weg over hals/rug zwiept, borstel die je terug in de poetskist gooit, enz. Niet beginnen met de grote zaken als brullende trekkers, eerst die echt basis kleine dingen die je tijdens de dagelijkse verzorging gebruikt. Hier wat meer over hoeveel klein beginnen werkt :

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-15 13:04

"Dat jouw onzekerheid niet meteen onzekerheid bij je merrie hoeft te geven. Kan best dat ze een stuk zelfvertrouwen had om een tijdje zonder angst op pad te durven, maar zonder bevestiging daarvan raakt dat op en dat kan heel plotseling zijn"

Maar hier ga je ervan uit dat ik altijd zo onzeker ben geweest, en dat is volgens mij niet het geval. Ik heb anderhalf jaar zonder problemen met haar kunnen rijden. Toen ze net zadelmak was ging ik al met haar (alleen) naar het bos.

Het gekke (maar ook prettige) is, dat ze eigenlijk nooit schrikt van wat ik doe. Als veulen heb ik al allerlei 'engs' met haar gedaan als touwtjes over haar heen gooien, haar inpakken in plastic etc. Ook ging ze als veulen al met haaa moeder mee naar het bos en langs de weg.

De dingen waar ze van schrikt zijn geluiden die ze niet kan plaatsen en bewegingen in het bos (wandelaars die plots opduiken, wild, vallende blaadjes etc.). En het is vrij lastig om daarop te trainen, omdat die situaties zich nooit exact zo herhalen. Volgens mij kan ik voor deze gevallen het beste een ander, ervaren paard erbij hebben.

Maar ik zal zeker eens aan de slag gaan met het (verder) desensibiliseren m.b.v. kleine dingen zoals je schrijft! Bedankt!

Edit: super filmpje trouwens, bedankt! Daar kan ik wel wat mee :)

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 16:16

VeerenAshley schreef:
Volgens mij is haar zicht in orde; ik zie tenminste niks vreemds aan haar gedrag in de wei. Ze reageert ook zo heftig op geluid.

Dat kun je helaas van buitenaf ook niet zo zien, maar de VA heeft daar een speciaal dingetje voor waardoor hij wel meer (in het oog) kan zien. ;)

Het kan natuurlijk ook een combinatie zijn: minder goed zicht en een ruiter die geen leiderschap heeft.

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-15 20:18

Maar dan blijft de vraag nog: waarom dit gedrag pas sinds een maand of 4?

Nog even ter verduidelijking: ze is altijd kijkerig en alert geweest, en is ook regelmatig geschrokken. Maar het schrikken zélf is veranderd: waar ze eerst bevroor, even rilde of een sprong opzij maakte en na de schrikreactie direct naar het gevaar wilde kijken, zet ze het nu (na de sprong opzij) op een lopen.

tamary

Re: Veranderd schrikgedrag zesjarige merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 20:52

Ze liep op jouw steun, die is ze kwijt, want jij bent nu zelf constant alert op gevaar. Zij copieerd dat en wantrouwt dus alles,

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-15 06:48

tamary schreef:
Ze liep op jouw steun, die is ze kwijt, want jij bent nu zelf constant alert op gevaar. Zij copieerd dat en wantrouwt dus alles,

Het kan best dat je gelijk hebt. Ik ben in de afgelopen maanden inderdaad heel erg alert geworden op geluid, beweging e.d., zelfs op de fiets schrik ik nu van vallende blaadjes :+ Ik ging ervan uit dat dat een reactie was op haar veranderde gedrag, maar het zou best een wisselwerking geweest kunnen zijn. Niet alleen de merrie is nu aan de magnesium, maar ik ook (bleek zelf een tekort te hebben).

Heb je (of iemand anders), behalve het desensibiliseren, nog handige tips voor het kweken van wederzijds vertrouwen en het kwijtraken van angst?
Vooral dat laatste vind ik erg lastig, omdat ik een nogal 'levendige' fantasie heb en alle mogelijke enge situaties mij continu door het hoofd schieten tijdens een rit.

Zandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 12:56

Wellicht ook eens kijken naar je ruwvoer. Is daar iets in veranderd. Mijn bomproof tinkertje werd opeens ook veel kijkeriger tijdens de buitenritjes. Ik had ook net ander hooi. Dit heb ik laten analyseren en het bleek goed hooi, maar wel hoog in de suikers te zetten.
Sinds ik dit hooi week en meng met graszaadhooi is het probleem ook verholpen

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-15 14:41

Aan het ruwvoer heb ik ook gedacht: in de tijd dat het gras flink begon te groeien, is ze heftiger geworden. Sinds een weekje zet ik haar daarom regelmatig een aantal uur apart met graszaadhooi. Ben benieuwd of dat wat gaat helpen.

Dank voor het meedenken!

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 21:16

VeerenAshley schreef:
tamary schreef:

Het kan best dat je gelijk hebt. Ik ben in de afgelopen maanden inderdaad heel erg alert geworden op geluid, beweging e.d., zelfs op de fiets schrik ik nu van vallende blaadjes :+ Ik ging ervan uit dat dat een reactie was op haar veranderde gedrag, maar het zou best een wisselwerking geweest kunnen zijn. Niet alleen de merrie is nu aan de magnesium, maar ik ook (bleek zelf een tekort te hebben).

Heb je (of iemand anders), behalve het desensibiliseren, nog handige tips voor het kweken van wederzijds vertrouwen en het kwijtraken van angst?
Vooral dat laatste vind ik erg lastig, omdat ik een nogal 'levendige' fantasie heb en alle mogelijke enge situaties mij continu door het hoofd schieten tijdens een rit.

Misschien voorlopig echt alleen dingen met haar doen waar jij je zeker bij voelt (bijv. alleen maar aan de hand en even niet meer rijden, of alleen maar in de wei met haar bezig gaan). Gewoon even totdat jij die overdreven schrikreactie in alles wat je doet kwijt bent. Daarna gewoon lekker rustig opbouwen en daar de tijd voor nemen. En waar nodig hulp en steun zoeken (iemand die je wijst op je gedrag/houding, iemand die je steunt door met je mee te lopen...). Ondertussen lekker verder gaan met desensibiliseren, dat zal jou en je paard meer vertrouwen geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 21:28

Door vervelende ervaringen kan jouw leiderschapsgedrag minder sterk geworden zijn, dat kan een wisselwerking zijn. Je was ooit zelfverzekerd, hup op pad, paard schrikt een keer(kan altijd gebeuren, maar kan ook zijn toen je net even wat minder goed in je vel zat bijv.), jij schrikt je helemaal lam en houd die schrik er wat in. Je raakt de volgende keer met opstappen iets gespannen, paard pikt dit op en wordt ook gespannen, schrikt eerder. Jouw angst wordt bevestigd en groter, de volgende keer dat je opstapt heb je weer wat meer spanning en zo voorts.
Als jij zelfverzekerd bent dan neemt je paard dat over, hij voelt dat jij de leiding hebt en vertrouwd erop dat het goed is. Wanner jij twijfelt, angst hebt of niet goed in je vel zit, kun je minder overtuigend zijn, en zo minder de leiderschapsrol op je nemen. Sommige paarden zijn hier gevoelig voor en gaan dan de leiderspositie overnemen. Zij moeten de boel in de gaten houden, worden alerter, maar schrikken daardoor ook van dingen. Doordat jij het paard niet meer kunt overtuigen dat het goed is, wordt het paard enkel bevestigd in zijn 'angst'.
En zo is het cirkeltje rond.

Wat je hieraan kunt doen, de leiderspositie terugpakken. Eerst aan de hand, ga maar wandelen, veel wandelen. Desnoods onder begeleiding, want het gaat er hierbij wel om hoe je mindset is, en daarbij je lichaamshouding. Dit kun je ook doen door er op te gaan met diezelfde mindset, door bijv schriktrainingen te doen, maar ook kleine stukjes over de weg, dus niet te ver. Als het paard dan iets eng vind, ga dan stilstaan, en ga focussen op ontspanning. Voel je lichaam, let op je ademhaling, geef jezelf de tijd om de spanning af te laten vloeien, als jij dat namelijk doet, doet je paard dat ook. Ga niet focussen op wat eng is, maar ga focussen op ontspanning bij jezelf. Het gaat namelijk niet om dat enge ding, want eerder was het niet eng, het gaat erom dat jij het niet meer spannend vind.
Het gaat vooral om jouw mindset, om jouw instelling.

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-15 13:46

Bedankt voor de tips!

Ik was inderdaad al bezig met longeren en wat basisbeginselen 'opfrissen' vanaf de grond. Een kleine schriktraining heeft ze ook al voor de kiezen gekregen.
Daarnaast is er een aardige bokker met een superrelaxte IJslander die af en toe met mij mee naar buiten wil. Gisteren geprobeerd, en dat ging prima. Goed voorbeeld doet goed volgen.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 17:15

VeerenAshley schreef:
tamary schreef:

Welke vorm van magnesium gebruik je? Let er op dat niet alle vormen goed opneembaar zijn en sommigen dus weggegooid geld zijn. (-citraat is bijvoorbeeld een goede, maar -oxylaat niet.)

Verder: door jezelf bezig te houden ga je angst tegen. De meeste mensen raken introvert op een paard als ze angstig worden. Ze rijden dus eigenlijk niet meer en hebben alle tijd over om vooral zichzelf lekker bang te maken. Zo kan zingen bijvoorbeeld helpen om relaxed en extravert te blijven. Dat kan het abc, de tafel van 7 of vader jacob zijn. Het gaat erom dat je relaxed en extravert blijft.

Ik praatte bijvoorbeeld altijd tegen mijn paard als ze langs de koeien moest (levensgevaarlijk vond mijn paard): 'Oh jeetje, zijn het weer de vleesetende koeien. Nou maar oppassen dat ze je niet opeten hoor!' Ik lachte mijn paard eigenlijk een beetje uit, maar bleef hierdoor wel actief in mijn rijden en ging niet mee in haar angst. Het is dus niet zo dat ik haar gerust probeerde te stellen met mijn woorden, dat was puur voor mijzelf.

Zo kan het ook zijn dat als ze schrikt van een blaadje en jij meeschrikt je daarna zoiets zegt als: haha, wat zijn wij ook stom hè, schrikken we van een blaadje. Nou dat hebben we ook maar weer ternauwernood overleefd :+ Helden op sokken zijn we.

Het is namelijk niet erg als een paard schrikt. Ook is het niet erg als jij meeschrikt. Maar jij moet het goede voorbeeld geven wat je na zo'n schrikmoment doet: ontspannen.

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-15 09:23

Bedankt voor de je reactie, Sassol!

Mijn merrie krijgt magnesiumoxide. Ik weet dat die variant niet zo goed opneembaar is, maar daarom krijgt ze vrij veel per keer. Als dit op is, zal ik eens citraat proberen. Wie weet wat dat doet.

Het klopt absoluut dat ik moet blijven rijden (al zal zingen geen goed idee zijn: als ik dat probeer, slaat ponylief zeker op hol - en gelijk heeft ze! :+ ). Praten heb ik altijd veel gedaan (en doe ik nog steeds), maar dat helpt helaas niet: ik kan prima bang zijn en praten tegelijk.
Lachen met haar schrik deed ik ook altijd, totdat haar schrikgedrag zo heftig werd. En dat is het probleem waar het dus feitelijk om gaat: met een beetje schrik heb ik geen probleem, maar een paard dat volkomen onverwacht aan de kletter gaat dwars door het bos, is minder fijn.

Overigens heb ik gemerkt dat ze aan de longe óók zoveel schrikt. En dan ben ik écht niet bang, zodat ik op dat moment geen angst op haar kan overbrengen. Hetzelfde is het geval tijdens lessen: dan ben ik heel geconcentreerd en actief aan het rijden, maar ook dan schrikt ze veel. Wel zijn de schrikreactie veel kleiner en beheersbaarder.

De afgelopen week ben ik twee keer naar buiten geweest met een ander paard erbij. Dat was heel fijn, maar ook toen had ze heftige, m.i. 'overdreven' schrikreacties: 250 meter verderop liepen mensen. Daar was ze zo van onder de indruk dat ze gewoon tegen het andere paard aan sprong. Ook twee blaffende honden aan een lijn waren gevaarlijk. Zelfs toen het andere paard er gewoon naast stond, raakte ze in paniek. Met honden heeft ze nooit eerder zoveel moeite gehad.

M.a.w.: ik ben nog zoekende naar oplossingen - en dus niet zozeer naar het schrikken op zich, maar naar het hele heftige schrikken. Voorlopig ga ik door met actief (minder afwachtend) rijden in de wei, desensibiliseren en rijden met een ander erbij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 09:28

Desensibliseren moet je wel goed aanpakken. Let op dat je een paard neit overprikkeld, maar dat je een paard leert te ontspannen bij enge dingen.
Ik werk altijd met ontspanningsoefeningen om een paard te leren in enge situaties bewust te kiezen voor ontspanning, dat werkt namelijk beter dan schriktraining of desensibliseren.

Verder, heb je wel eens gecheckt of haar zicht goed is? Slecht zicht kan de vluchtreactie versterken.

Edit, hier een paar filmpjes over het ontspannen.

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-15 10:11

Dank je, Joolien. Ik zal de pony eens wat meer vragen haar hoofd te laten zakken tijdens het desensibiliseren; dat had ik tot nu toe nog niet echt gedaan. Dat is natuurlijk goed voor elk paard, maar zeker voor die van mij, omdat ze nogal de neiging heeft haar onderhals aan te spannen en omdat de spier die tussen haar voorbenen loopt erg gespannen is. (Dat geldt trouwens ook voor haar achterhand: haar hamstrings zijn vreselijk hard. Hier wil ik een masseur voor laten komen; spierspanning schijnt oschrikkerigheid ook te kunnen versterken.

W.b. het zicht: ik zou niet weten hoe ik het zelf moet testen. Heb je misschien tips daarvoor?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 10:20

VeerenAshley schreef:
Dank je, Joolien. Ik zal de pony eens wat meer vragen haar hoofd te laten zakken tijdens het desensibiliseren; dat had ik tot nu toe nog niet echt gedaan. Dat is natuurlijk goed voor elk paard, maar zeker voor die van mij, omdat ze nogal de neiging heeft haar onderhals aan te spannen en omdat de spier die tussen haar voorbenen loopt erg gespannen is. (Dat geldt trouwens ook voor haar achterhand: haar hamstrings zijn vreselijk hard. Hier wil ik een masseur voor laten komen; spierspanning schijnt oschrikkerigheid ook te kunnen versterken.

W.b. het zicht: ik zou niet weten hoe ik het zelf moet testen. Heb je misschien tips daarvoor?

Als je op druk gaat werken, wees daar dan geduldig maar consequent in. LAs ook voldoende rustpunten in. Let goed op de lichaamstaal van het paard. Kijk naar de ogen, of deze zacht worden, likt het paarden de lippen of slikt hij, dan verwerkt hij het gevraagde. Dat is altijd goed, als een paard dat doet, geef ook dan even rust. Ga er gewoon naast stan, niks vragen, niks doen.
Zoals ik doe, kun je dan met iets engs gaan werken, niet om het paard aan dat enge te laten wennen, maar om te helpen de keuze te maken om te ontspannen ipv aan te spannen.
Het werkt bij vrijwel ieder paard, alleen stem het goed per paard af.

Over het zicht, dat kun je controleren door handbewegingen voor een van de ogen te maken, als het paard knippert is dat een goed teken, doet het paard dat niet, dan zou het kunnen dat het zicht niet goed is. Let op dat je hierbij niet de oogharen aanraakt, want dat kan het testje verpesten.
Ook kun je om het paard heen lopen, en het paard jouw aandacht vragen. Als je dan naar de andere kant loopt, zal het paard zijn hoofd draaien en met het andere oog kijken, als het paard met je meedraait, of schrikt van jou achter zich, is ook dat aanleiding dat er iets met het oog zou kunnen zijn.

uiteindelijk kan enkel een dierenarts echt oogconrole doen, maar dit zijn een paar testen.

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-15 10:29

Ik ga er vanmiddag mee aan de slag! :)

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-15 21:20

VeerenAshley schreef:

Een theedoek aan een zweepje (met dank aan het voorbeeld van Joolien) was niet eng, en de ogen van mijn pony zijn volgens mij ook prima in orde.
Het hoofd laten zakken op druk was echter niet zo makkelijk; opzij was geen enkel probleem, maar naar beneden, daar had ze niet zoveel zin in....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 12:06

VeerenAshley schreef:
VeerenAshley schreef:

Een theedoek aan een zweepje (met dank aan het voorbeeld van Joolien) was niet eng, en de ogen van mijn pony zijn volgens mij ook prima in orde.
Het hoofd laten zakken op druk was echter niet zo makkelijk; opzij was geen enkel probleem, maar naar beneden, daar had ze niet zoveel zin in....

Haha, goed om te horen dat ze het niet eng vond. Bleef ze tegen de druk in gaang of kwam ze steeds omhoog? Sommige paarden vinden het heel moeilijk om zich over te geven aan ontspanning.

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-15 18:20

Ze hield haar hoofd gewoon op die hoogte waar ze het wilde houden: ze werkte niet tegen, maar ook niet mee.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 18:39

[quote="VeerenAshley

Vooral dat laatste vind ik erg lastig, omdat ik een nogal 'levendige' fantasie heb en alle mogelijke enge situaties mij continu door het hoofd schieten tijdens een rit.[/quote]

Dit is een heel mooie conclusie! Werk aan jezelf met supplementen of oefeningen en je verandert, lichamelijk en emotioneel. Je paard verandert absoluut mee. Met het paard van alles doen lijkt helemaal niet nodig.

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-15 11:49

@josien: ik denk absoluut dat je grotendeels gelijk hebt, maar dat dit toch niet voor de volle 100% zal helpen. Ik zie nl. ook vrij heftig schrikgedrag aan de longe (en dan ben ik echt niet bang). Bovendien wás ik nooit zó bang; dit is pas later gekomen na een paar keer bijna gelanceerd te zijn.

Maar goed, aan mezelf werken én aan het paard middels desensibiliseren, les, grondwerk e.d. kan vast geen kwaad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 11:55

Misschien verveeld je paard op buitenrit ?

Heb zelf Fjord wat een echte werker is. Ga je alleen maar stappen met hem dan ga die op gegeven moment ook op van alles reageren als excuus om aan te kunnen draven.