Pony te pittig, doorzetten of...?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

geerke

Re: Pony te pittig, doorzetten of...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 09:24

ik denk dat je gewoon moet volhouden,je dochter is nog erg jong.Ik zou haar aan de longe houden tot dat ze overwicht heeft,dat kwartje kan zomaar vallen.Ze mist gewoon ervaring,en daar ga je vermoedelijk met een andere pony ook tegen aan lopen.

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 10:59

TS, toen ik begon met lezen van dit topic moest ik gelijk aan een ander topic denken. Ik zal hier een link neer zetten en ik denk dat je daar ook nog wel wat nuttige tips uit kunt halen. Ook daar is de pony aan de (te) pittige kant. Dochterlief is wel wat ouder, maar ik zie wel wat overeenkomsten.
Natuurlijk kun je gaan kijken voor een andere pony, maar wie zegt dat dat probleemloos zal verlopen. Bij elk dier is er wel iets. Aan jullie de keuze wat jullie acceptabel vinden.

Hier de link:
[VVDD] Beginnen van zero...

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 11:17

Mijn dochter was ook 8 jaar toen ze haar pony kreeg. Een prachtige C pony die alles al gezien had en waar ze veel van kon leren. Maar de pony liep bij vorige eigenaresse Z dressuur en werd 6 dagen in de week intensief gereden.
Bij ons had de pony eigenlijk permanent vakantie want een les met een 8 jarig meidje is toch anders dan een les op z dressuur niveau.

Dus de pony nam het er van en mijn dochter kreeg schrik. Pony was net een maatje teveel.

Wat wij hebben gedaan: dochter terug in de manegeles op een manegepony waar ze zich wel op haar gemak op voelde en in de tussentijd een bijrijder gezocht voor haar pony.

Tussen bijrijder (destijds 20 jaar) en mijn dochter klikte het meteen en eigenlijk vanaf dag 1 dat de bijrijder kwam, zat mijn dochter terug op haar eigen pony. Dan reed bijrijder eerst en daarna nam mijn dochter het over.

Bijrijder nam pony ook regelmatig mee op buitenrit, maakte eens een sprongetje en reed dressuur.
Nu zijn we bijna 4 jaar verder en mijn dochter rijdt succesvol wedstrijden met de pony.
Bijrijder neemt pony af en toe nog weleens mee voor een buitenrit maar noodzakelijk is het niet meer.

Zorg dat je dochter het vertrouwen niet verliest en dan komt het met de tijd best goed. Ik zou haar nu vooral niet dwingen haar eigen pony te rijden als ze zich niet zeker genoeg voelt. Het is niet de bedoeling dat je dochter met een knoop in haar maag op moet stappen, het moet vooral leuk blijven.
Succes

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 15:49

Maikeltje@dit is wel een heel mooi en vergelijkbaar voorbeeld! :j

_Femkeeex

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 15:58

Ik zou eerlijk gezegd de pony verkopen of voor jezelf houden. Mijn eerste eigen pony heb ik ook gekregen toen ik 8 jaar was , een hele brave 11 a 12 jarige welsh b merrie. Ik kwam net van 2 jaar manegeles af en het is eigenlijk altijd goed gegaan , natuurlijk zijn er ook momenten waar ik dacht '' wat een stom beest is het toch . Was ik er maar nooit aan begonnen '' maar de 3 jaren waren voor het merendeel heel leuk. Erg veel plezier aan beleeft !

Dus ze zijn er wel de pony's die voor 99,9999 % betrouwbaar zijn !. :j

Kimmie1974

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-15 09:36

Even een korte update, al zijn we pas een week verder :o ; we hebben onze pony de hele week goed bezig gehouden en elke dag iets met haar gedaan. Wel met afwisseling, dus longeren, grondwerk en rijden. Gisteren heeft mijn dochter een bixieproefje op haar gereden en ik moet zeggen dat de pony echt super braaf is geweest. We gaan nu proberen de goede lijn vast te houden en laten ook voor de zekerheid het zadel nog een keer nakijken. Mijn dochter heeft in ieder geval gisteren genoten en dat is goed voor haar vertrouwen. Iedereen super bedankt voor het meedenken, ik geloof dat wij de positieve lijn weer te pakken hebben :D
Laatst bijgewerkt door Kimmie1974 op 14-09-15 09:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 09:39

Wat leuk om te lezen! :j

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 09:47

+:)+

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 10:48

Super goed nieuws.

dieseltje09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 22:13

Ik herken het verhaal wel hoor, mijn fjord is stikbraaf met mijn 8 jarige dochter, hebben zelfs demo's gereden op grote evenmenten, maar ik rij altijd eerst zelf, doe ik dat niet dan gaat hij zich vervelen na een minuut of 15. Hoofd naar beneden, gras pikken langs de kant van de bak. Rechts ipv links. Allemaal niet gemeen, hard of gevaarlijk maar hij gaat gewoon zijn eigen gang...
Rij ik hem zelf eerst door dan is er niets aan de hand en is het de goedzak zelf.
Denk dat de pony nu in betere conditie ook zelf beter in haar vel zit en daardoor nu wat meer uitdaging zoekt in het werk.
Gewoon lekker doen wat je nu doet, afwisseling bieden, zo hou je ze "braaf" vaak.
Anders zakt het zelfvertrouwen en plezier heel snel weg bij zo'n jonge meid

bestbuddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 10:47

Voor je dochter is het natuurlijk ook niet motiverend om steeds op een pony te zitten die niet naar haar luistert. In dat geval zou ik zeggen ga op zoek naar een andere pony.
Natuurlijk ben je ook gehecht aan dat beestje en doe je hem niet zomaar weg. Dan is natuurlijk een bijrijder een goede oplossing die de pony wel goed aan kan. Maar als je dochter hem dan na een tijdje nog zelf niet aankan heeft dat natuurlijk nog niet veel nut. Succes met de beslissing. Blijft altijd een lastige keuze