Je hebt een paard maar doet er weinig mee

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

HuppeltjeZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 19:47

Heel herkenbaar :)
Mijn paard is intussen 3 jaar (en ook al 3 jaren van mij) dus qua rijden is het nog niet zo gek dat ik er niks mee doe. Hij staat 24/7 op het land in een fijne kudde en ik ga dagelijks eten geven. Ik poets hem gemiddeld twee keer per week en af en toe neem ik hem dan mee naar de piste om daar wat te oefenen op stemcommando's en longeren. Ik heb er zelf te weinig kennis van dus ik ga niet ver met zijn training en een meisje bij mij op stalling vindt het dan nodig om mij te laten weten dat ik 'egoïstisch' ben omdat ik nog niet met mijn paard rijd (ja want hij is al drie jaar en nog niet beleerd, schandàlig dat ze dat vindt!) en omdat ik niet dagelijks met hem in de piste sta. Nadat ze ook vandaag weer haar ongenoegen uitte omdat ik hem 'alleen maar eten kwam geven' en niet met hem ging trainen, liet ik haar duidelijk weten dat ik het niet op mijn geweten wil hebben dat ik mijn paard zou verpesten en dat hij in het voorjaar van 2016 zal worden beleerd door een professional. Ze stond met open mond te kijken omdat ik eindelijk eens mijn gedacht antwoordde.

Ik ben trouwens ook wel blij om te lezen dat ik niet de enige ben die niet dagelijks fanatiek aan het trainen is :))

Lizzzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 19:48

Oh joh, lekker laten lopen! En kletsen ;-)
Mijn stalbazen zeggen altijd dat ik te veel met haar doe ;-) Maar zodra ze lekker op de wei banjert.. Laat ik haar makkelijker ook lekker een paar dagen staan, zeker als ik geen zin heb ;-)

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 19:51

Ik reed ook echt sporadisch. Na jarenlang wikken en wegen, toch uiteindelijk de knoop doorgehakt en poown aan bijrijdster gegeven. Beste besluit ooit, áls ik wil rijden, kan ik zo een belletje plegen en kan ik er zo opstappen. Mijn oude bijrijdster heeft nu zelf een bijrijdster en ze zijn allebei helemaal gek van hem. Word helemaal blij als ik de verhalen hoor en foto's zie. Maar ik weet niet... Ondanks dat ik eigenlijk gewoon kan rijden wanneer ik zou willen, heb ik gewoon de behoefte niet meer. En toen ik de knoop doorhakte had ik ook het geld niet meer. Maandelijks 350 euro was een he-le-boel geld in mn situatie van toen.

Fehu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 19:53

Wat je verteld TS heb ik ook zo vaak te horen gekregen. Uiteindelijk ben ik mede daardoor van stal verhuist waar dit soort gezeik gelukkig niet voorkomt. *\o/*
7 jaar geleden heb ik een ongeluk gehad waardoor ik mijn eigen paard niet meer kan rijden (Sam was destijds 9). Toen ik eenmaal weer een beetje kon lopen ben ik het rijden gaan vervangen met dressuur aan de lange teugel. Nou dat was al volgens een aantal toch geen werken met m'n paard. Ik moest hem maar verkopen. -:(-

In de periodes dat het lijf niet mee wil werken (dat kunnen behoorlijk lange periodes zijn nu er ook fibromyalgie is "vastgesteld") heeft mijn paard gewoon vrij, staat lekker buiten met z'n maatjes en vermaakt zich prima. Zelf kom ik 5 dagen in de week lekker tutten, wandelen, poetsen etc. met hem en de overige 2 dagen neemt moeders deze taak waar. Op mijn oude stal werd ik hierdoor nog net niet afgeschilderd als beul. Ben blij dat ik daar vanaf ben.

Nadeel is wel dat Sam het vrije leven wel erg lekker vindt en er behoorlijk de pest in heeft als hij in mijn goede periodes weer opgepakt wordt :+

Magrathea

Re: Je hebt een paard maar doet er weinig mee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 19:59

Klinkt alsof ie het prima heeft. Zolang ie zich niet verveelt (sommige paarden houden wel van wat mentale uitdaging) zie ik het probleem niet hoor. :)
Als je geen zin hebt om te rijden maar wel bezig wilt zijn kun je eens wat spelletjes met je paard doen (met zo'n grote bal bijvoorbeeld, of bijv. opengeklapte paraplu's in de bak zetten om haar nieuwsgierigheid een beetje te prikkelen), aan de hand wandelen naar een lekker veldje met dik vers gras om te grazen... Genoeg te doen. ;)

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 20:08

Ik ben chronisch ziek en daardoor staan mijn paarden met vervroegd pensioen.Als ik mazzel heb kan ik 2x per jaar een kort ritje maken van een heel klein uurtje.
Ook wel eens te horen gekregen dat het "zonde" was om mijn paarden niet te rijden...ja vind ik ook maar ik kan het nu eenmaal niet.Dat is niet mijn keuze...wat wel mijn keuze is,is om dagelijks van ze te genieten.

Ze staan 24/7 buiten met schuilstal,op tijd eten...beetje grazen.Ze hebben het prima naar hun zin...mocht ik een keer met een zadel aankomen dan vinden ze werk ook leuk maar anders vermaken ze zichzelf wel.Ze ravotten flink en scheuren een aardig rondje op de baan.Verder lekker ontspannen en tevreden...waarom zou ik mij dan druk maken dat ze niet werken??

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-15 20:26

Mijn paard is vooral nu ze ouder word totaal niet werkwillig. Ze staat liever grasjes te eten. Vroeger reed ik haar wel vaak elke dag maar daar heb ik nu allemaal geen zin meer in. En dan heb ik wel eens in mijn gedachten: vind ik paarden nog wel leuk en dan is het antwoord zeker ja. Alleen het rijden met haar gewoon wat minder. Maar ik doe haar ook niet weg omdat ik haar al 18 jaar heb vanaf jongs af aan tot nu en dan wil ik haar zo graag tot haar dood bij me houden. Maar is het gek dat ik soms denk dat een ander paard beter bij mij zou passen? hebben jullie dat wel eens? als ik er twee zou kunnen houden had ik dat graag gewild maar mijn merrie gaat niet weg voor een leuker paard dat kan ik niet over mijn hart krijgen.

Oohja Ik zie best wel op tegen het winterseizoen. Ze staan dan wel zoveel mogelijk buiten maar als het weer echt slecht is ben ik haast verplicht om wat met haar te doen anders staat ze de hele tijd op stal en dat is voor een oudje niet zo goed. Maar ik zou gewoon niet weten wat ik met haar zou moeten doen? Ik wil in de winter eigenlijk ook niet elke dag rijden. Hebben jullie misschien ideeën hoe ik haar dan in beweging kan houden en wat ik ook leuker ga vinden dan rijden. En wat natuurlijk bij een oudje past. Dus niet te intensief.

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 20:30

Dat eeuwige rotte schuldgevoel :')

Ik heb een shetlander, die heerlijk 24/7 op de wei staat of in open stal met ruime uitloop. Met vriendjes, heeft eten en drinken. Niet te klagen dus.
Maar ik voel me elke dag weer schuldig als ik niet ga.

Volgens een vriendin van mij, maak ik mezelf belangrijker voor de pony dan daadwerkelijk nodig :+

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 20:30

Bambi...Wandelen...evt naast de fiets als ze braaf is en het niet vriest.Deed is vroeger ook met mijn oudje :)

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 20:31

Zolang jouw paard niet de wei /stal sloopt of onrust brengt in de kudde vanuit verveling, begrijp ik niet waarom de staleigenaar er commentaar op heeft. Het levert hem ook nog het voordeel op dat je de accomodatie minder belast. (drukte in bak etc). Voor jezelf, als je bv over een jaar wel weer wilt rijden moet de opbouw van je paard zijn conditie wel verder weg komen dan wanneer je er nu nog wat mee blijft doen, maar das meer voor jezelf.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 20:36

Waar bemoeit die staleigenaresse zich mee -:(-
Als je nou nooit rijdt en dan eens in de 3 weken je paard opeens een grand prix proef of een 1,40 parcours door wil trappen, oké, dan mag een staleigenaresse een hint geven dat je daar misschien beter wel voor kan trainen. Maar in jouw situatie hoeft ze zich nergens mee te bemoeien

MallyBelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 20:40

Als ik deze zomer 10x heb gereden is het veel.. Het komt en gaat met periodes dan rij ik 5 dagen in de week en dan zomaar weken niet.. Mijn oudje vind het wel prima, ze heeft maatjes, eten en ik geef dr af en toe een appeltje of net wat ik bij heb... Ze is nu 21jr.
Ik heb al sinds ik paarden heb, van die periodes.. Hoort er een beetje bij denk ik..

Wij hebben ook op een stal gestaan waar mensen zich met ons bemoeide, heel irritant het toch mijn paard?! Wat heeft er ook voor gezorgd dat we nu weet lekker een eigen plekje hebben.!

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 20:46

ik heb geen schuldgevoel gelukkig,tis nog steeds niet zo dat ze elke dag huilend bij hun zadel staan omdat ze zo nodig gereden willen worden :+

en zonde vind ik het ook niet,geloof meer dat andere mensen het zonde vinden als dat ik dat zelf vind :D

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-15 20:49

Wandelen en fietsen vind ik eng er zijn in de buurt allemaal honden en die zijn niet zo lief. Die rennen op je af en dan bijten ze je zomaar. Rot honden. Daardoor ben ik met buitenritten heel beperkt want overal waar je komt kom je van die asociale honden tegen :\

Ik hou gewoon rekening met haar conditie en leeftijd. Ik doe altijd heel voorzichtig met haar.

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-15 20:51

Ik snap echt niet waar fanatieke wedstrijd ruiters elke dag de kracht en de zin vandaan halen om volop te gaan trainen.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 20:57

Als in naar m'n verzorgpaard ga, rij ik de ene keer echt een uur serieus/recreatief, andere keer maak ik een lekkere buitenrit of stap ik zonder zadel een beetje rond in de bak.
Maar er zijn ook veel dagen dat ik geen zin heb om te rijden... dan ga ik grondwerken en wandelen (+ aan de hand grazen), gooi ik hem nog even in de paddock terwijl ik de shet meeneem en ga fietsen (heeft die ook nog bewogen :P ). Dat vind ie ook helemaal prima.

Rijden is absoluut geen eerste levensbehoefte voor paarden, paard is gelukkig(er?) als ie lekker op wei mag met vriendjes :D

veranadautje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 21:00

Ik heb een 17 jarige maflinger :P voelt zich soms wel eens 4
Maar ook zij staat rustig 6 weken stil en dan rijd ik eens een rondje en verder niet.
Ik kom iedere dag mest haar iedere dag en ze krijgt altijd een koekje en knuffel.
ze heeft de belangrijkste zorg.
oorspronkelijk is een paard ook geen rijd dier dus idd niks van aan trekken.

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-15 21:28

Nee, inderdaad dat dacht ik ook al bij me zelf, dat een paard oorspronkelijk geen rij dier is.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 22:35

Als ik mijn paard te weinig rijd dan wordt hij narrig. Hij staat wel de heel dag in de wei met zijn collega's maar dat is toch niet genoeg. Dan gaat hij lopen etterbakken tegen de rest en vertoont dominant gedrag bij het buiten en binnen zetten. Ik ben blij als mijn stalbaas zegt dattie vind dat ik te weinig rijd. Dan is hij in elk geval open tegen mij inplaats van dat era alleen maar geroddeld wordt. En ik kan soms wel wat motivatie gebruiken...

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 02:17

kimmie261 schreef:
ik heb geen schuldgevoel gelukkig,tis nog steeds niet zo dat ze elke dag huilend bij hun zadel staan omdat ze zo nodig gereden willen worden :+

en zonde vind ik het ook niet,geloof meer dat andere mensen het zonde vinden als dat ik dat zelf vind :D

Die van mij doet dat bijna wel :') hij is altijd wel enthousiast als ik aan kom lopen, maar als ik eens een dag wel heb gereden of gelongeerd, dan kan meneer de volgende dag niet stoppen met hinneken als ie me ziet :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 05:53

Oh herkenbaar gevoel dit. Ook ik kamp zelf met ziekte en paard is al jaren niet meer geschikt voor de sport en pony heeft cushing. En ook al weet ik heel goed dat ik ze een zo goed als mogelijk leven geef, doen die opmerkingen zon zeer, want ik had het diep in mijn hart ook zo graag anders gezien...

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 05:59

Mn paard rij ik actief, mn 22 jarige pony niet meer heel actief. We zijn wel veel buiten te vinden, onder het zadel, aan de hand en naast de fiets. Helemaal stilzetten doe ik dr niet, want dan kan ik haar dagelijks uit een andere wei vissen :').
Ze staat 24/7 buiten met mn paard, en kroelen vindt ze heerlijk! Of helemaal gepoetst worden door mn vriend, daar kan ze ook helemaal van genieten.

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 06:22

Jouw paard, jij betaald dus moet je t zelf weten.
T ligt ook echt aan je paard. Sommige vinden t dikke prima en anderen worden wat lastiger in de omgang omdat ze bezig zijn wel missen. Als je wel gaat rijden pas dan je duur en intensiviteit aan, zodat ze de volgende dag niet verzuurt staat.

TuttiFrutti_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 06:27

Ik heb er 3. 2 grote en een mini shet. Met ze allemaal doe ik weinig.
Met 1 ga ik af en toe eens naar buiten. Maar lessen doe ik al 3 jaar niet meer.

De paarden hoor je niet klagen.
Heb er een al eens willen verkopen. Kreeg het niet over mijn hart... Ik had zoveel eisen dat ik haar maar beter kon houden..

Waar bemoeid de stal eigenaar zich mee. Als je niet wil rijden doe je dat toch niet?

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 06:37

Hier ook een beetje een non-actief jaar, maar dan vooral omdat ik het ontzettend druk heb met werk. Hoop dat ik een beetje een nieuwe structuur vind want hij vindt het wel fijn om af en toe te werken. Hij komt wel elke dag buiten in de vorm van Stap molen en paddock (sinds een paar weken, daarvoor fulltime weide). Ik had er voorheen moeite mee maar zet me er nu makkelijker overheen. Het is even niet anders