Hangend paard - hoe op te lossen?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 20:34

Een high tigh (hoog vastbinden) proberen, daar kan ze niet in hangen.

Wat je ook kan doen is oefenen met een lang touw, die alleen door de ring halen, maar niet vastzetten. Dan kan je meegeven als ze wil gaan hangen. Werkt dat niet als je erbij staat dan kan het helpen ook met een echt lang touw te werken, maar haar bv aan een buis "vast" te zetten, niet echt vast, maar een paar wikkelingen eromheen zodat ze de ruimte kan pakken die ze nodig heeft, maar er wel wat "drag" in zit zodat het niet te makkelijk is.
Werk verder aan leren wijken voor druk op deze manier, naar je toe halen, netjes rustig uit de trailer gaan, tussen tonnen door en zonder druk achteruit eruit en ga zo maar door. Het is goed mogelijk dat je daarmee dit probleem oplost, als je haar maar kan leren niet tegen druk daar in te gaan.

Ik zie dat je haar vast hebt op een touwhalster, dat is niet goed, kan nare schade veroorzaken. Liever een halster dat stukgaat dan dit wat niet mee kan geven en schade kan veroorzaken.
Laatst bijgewerkt door Bowen op 01-09-15 20:41, in het totaal 2 keer bewerkt

Qwillion

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 20:37

Als ik je verhaal zo lees; komt het over als Aangeleerd gedrag gevolgd door Angst situaties.

Ik zou het paard 2 halsters om doen, aan beide halsters een halster touw dmv slip lus verschillend van lengte vast zetten aan de muur.

Gevolg is; knapt het eerste halster of touw staat het nog altyd vast aan het 2e halster = heeft geen succes opgeleverd!

Paard moet leren dat zijn actie niets oplevert!

maike_rickly

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 20:38

Wat hier hielp was een halsband om. Ze had er een om van de koeien maar volgens mij zijn ze er ook voor paarden.
Misschien niet zo vriendelijk omdat ze zichzelf een beetje strotten maar zo leren ze zelf de oplossing kennen.

Bowen

Re: Hangend paard - hoe op te lossen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 20:44

Afbeelding

Afbeelding

Let op de link van deze foto's, daar staan ook wat leuke tips ;)

Nicolle89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 20:46

Ik heb niet alle reacties en tips gelezen dus vergeef me als het al een x genoemd is maar mij klinkt me de situatie bekend in de oren. Gewoon rustig hangen, wachten tot er een klipje of iets lis schiet, iets wikken en wegen met het hoofd en zodra ze los is doodkalm weg lopen. Ze doet het er om.

Ik ben begonnen met een touwhalster aanschaffen omdat deze onverwoestbaar zijn en meer druk geven.

Vervolgens heb ik d'r met de longeerlijn door de haak 'vast' (lees: longeerlijn er 2x doorheen gestoken en verder gewoon los) gemaakt. Ze blijft nl net als die van jou gwn braaf staan dus ik heb dit een maandje of wat vol gehouden. Daarna over gestapt naar een touwtje en heel losjes met een knoop vast gemaakt en een pluk hooi voor d'r snufferd en inmiddels gaat t nu (afkloppen) super goed! Ik kan haar nu gewoon vast zetten met touwhalster. Gewoon halster ook wel maar dan test ze m nog wel eens uit als ze bepaalde handelingen niet prettig vind zoals bijvoorbeeld vliegenspray op doen enzo.

__YSB__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 21:03

Niet vriendelijk, wel effectief.
Koeienhalster en een zweep.
Dat halster gaat niet kapot als ze hangt en je kan met de zweep een tik geven over der kont.

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 21:07

als ex-eigenaresse van een jaarling die is gaan hangen en zijn nek heeft gebroken met transport vind ik sommige adviezen hier vrij beangstigend %) %)
zoals eerder geadviseerd, probeer de clip of kijk naar een blocker tie ring

__YSB__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 21:10

Jade schreef:
als ex-eigenaresse van een jaarling die is gaan hangen en zijn nek heeft gebroken met transport vind ik sommige adviezen hier vrij beangstigend %) %)
zoals eerder geadviseerd, probeer de clip of kijk naar een blocker tie ring

Een veulen ging bij ons hangen, die had een simpel halster om, die trok zo hard dat ze achter over klapte. Ze is verkeerd terecht gekomen en heeft haar nek gebroken.
Zag er niet zo tof uit.
Sinds dien gaan de jonkies aan het koeienhalster.

OliLau

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 21:12

__YSB__ schreef:
Niet vriendelijk, wel effectief.
Koeienhalster en een zweep.
Dat halster gaat niet kapot als ze hangt en je kan met de zweep een tik geven over der kont.

Werkt prima. Zo heb ik mijn trailerlaadprobleem en hang probleem ook opgelost. Voor het hangen was het halster voldoende en met trailerladen een keer een goede klap en sinds dien is die poeslief

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 21:16

Ik heb (sinds ik zelf een slag heb gehad van een paard) een levendige angst voor dit soort situaties. Dus elke keer dat een paard dit in mijn bijzijn doet, neem ik een sprintje uit de poetsplaats, het gangpad op. Tot nu toe heeft elk paard mij raar bekeken en stopten ze vanzelf met hangen :') ik was ineens veel interessanter en weg was de angstreactie bij het paard.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 21:25

Gats wat lees ik hier veel : Klap op kont, zwepen, high tie, geen succes mogen hebben, moet hij maar leren...
Wat denken jullie, dat een paard van dwang iets leert???? %)

__YSB__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 21:28

Nee, zeker volproppen met snoepjes en dan in 4-voud indien op werkdagen tussen 9 en 5?
Of hij alsjeblieft wil luisteren? (Grapje uiteraard)
Soms moet je doorpakken. Als ze zulke gekke dingen doen.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 21:34

mrie schreef:
Gats wat lees ik hier veel : Klap op kont, zwepen, high tie, geen succes mogen hebben, moet hij maar leren...

Dit paard heeft geleerd dat hangen los betekend.
Dat zul je moeten doorbreken. En dat werkt niet met een optie die steeds voor het paard het gewenste resultaat geeft.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 21:36

Ja bruintje dat snap ik ook, Dus jij meent dat dat doorbreken alleen met dwang en een vorm van geweld kan? De vraag is "Moet dat met dwang of is het beter dat met list en bedrog te doen"

Liannetje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 21:39

maike_rickly schreef:
Wat hier hielp was een halsband om. Ze had er een om van de koeien maar volgens mij zijn ze er ook voor paarden.
Misschien niet zo vriendelijk omdat ze zichzelf een beetje strotten maar zo leren ze zelf de oplossing kennen.

Ja dit is geniaal.... Dat heeft mijn oude pensionhoudster bij mijn paard gedaan.. IJzeren ketting en een halsband, pony raakte in paniek, met zijn hoofd langs door een raam want die *** had hem daar langs gezet, heeft zich laten vallen en zichzelf bijna opgehangen... Top idee... NIET DUS... (hechtingen net onder zijn oog... echt... Sorry dat ik zo vals reageer... maar word gewoon weer boos als ik er aan denk... Heb echt mijn knokkels op de stal kapot staan te slaan van kwaadheid.... Het had zo fout kunnen aflopen...)

Bij mijn pony hielp geduld... maar door dit geniale domme idee (tenminste als je paard in paniek raakt ;)) was ik terug bij af... Heb er achter gestaan met een bezem zodat ie iets tegen zijn kont zou voelen, en heb het na dat ongevalletje gewoon opgegeven...

Veel geduld, "nep" vastzetten, eventueel paniekhalster om te oefenen...

Want het was bij hem niet zo dat hij "vervelend" wilde doen.... Hij rende niet weg en stond als ie los was, gewoon stil, maar ergens ging er een knopje om, paniek en zodra hij los was, was het weer goed...

(Nogmaals sorry voor mijn botte reactie... )

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 21:40

Jeetje, wat een adviezen..

Je doet het touw door de ring, beloning. Herhaal dit 3x. Ga een stap verder met de knoop, beloning. Herhaal dit. Zet 'm vast, beloon hem en maak het touw los. Herhaal dit en breidt de tijdsduur uit en laat de beloning weg. Is het nou zo moeilijk om iets diervriendelijk op te lossen? Lekker makkelijk om maar meteen naar een zweep te grijpen..

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 21:48

Liannetje, ik snap je reactie. Er kan een boel stuk gaan aan een paard. Waarom zouden we halsters gebruiken als we koeienriemen hebben... Omdat je paard z'n nek kan breken als hij dan gaat hangen....

Liannetje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 21:54

mrie schreef:
Liannetje, ik snap je reactie. Er kan een boel stuk gaan aan een paard. Waarom zouden we halsters gebruiken als we koeienriemen hebben... Omdat je paard z'n nek kan breken als hij dan gaat hangen....

Ik vind het gewoon heel eng dat mensen dat soort dingen doen. Kijk is je paard niet in paniek, ander verhaal misschien... Maar ik had gewoon echt een ***mens als pensioenhoudster, daarna ook meteen weggegaan... Langs het raam, hechting 1 cm onder zijn oog omdat ie in blinde paniek door het raam heen vloog met zijn hoofd, zich om liet vallen... Ik was er zelf niet eens bij, stalgenootje greep gelukkig in....

Dus ik ben echt heel erg anti die koeienriemen ;) Gewoon omdat ik er achteraf zo veel problemen mee heb gehad.

Hield iemand het vast tijdens het opstappen, kon hij vanuit het niets ook schrikken en zich achterover om laten vallen :S Allemaal dingen waarvan hij daarvoor nooit "last"had.. .Osteopaat laten komen, wat er allemaal niet goed zat in zijn nek, wil je niet weten... dus mjah... Ik ben heel erg van het geduld en oefenen. Als je een paard graag de vernieling in wilt helpen als ie een keer echt in paniek raakt, tjah...

Maarja, mijn ervaring en mijn mening ;)

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 21:54

mrie schreef:

High tie is niet zozeer dwang, het is vooral een veilige manier om vast te binden. Kan het paard zichzelf niet verwonden, geen zware druk erop geven, zich niet verhangen. Het zorgt voor een veilige manier van kunnen oefenen.
Zodra het paard ontspanning toont is het tijd voor een grote beloning.

Het is dus niet de bedoeling dat het paard op een ongemakkelijke manier vaststaat trouwens!
Laatst bijgewerkt door Bowen op 01-09-15 22:04, in het totaal 1 keer bewerkt

__YSB__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 21:55

Jullie hebben vast niet op een stal gewerkt met 2 jarige paarden 'vers' uit de opfok?
Daar helpt lief vragen en een snoepje niet.
Ik heb er goede ervaringen mee, en nog nooit is er iets geks gebeurd met mijn paarden, ze leven allemaal nog!
1 is er zelfs door naar de 3e bezichtiging! Hij staat keurig braaf stil als dat moet. ;-)

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 21:58

__YSB__ schreef:
Jullie hebben vast niet op een stal gewerkt met 2 jarige paarden 'vers' uit de opfok?
Daar helpt lief vragen en een snoepje niet.
Ik heb er goede ervaringen mee, en nog nooit is er iets geks gebeurd met mijn paarden, ze leven allemaal nog!
1 is er zelfs door naar de 3e bezichtiging! Hij staat keurig braaf stil als dat moet. ;-)

Gefeliciteerd, wel dus..

__YSB__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 22:01

Erg vriendelijk ook.

Liannetje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 22:05

Ik vind het wel een mooie opmerking ;) er zijn ook mensen die 100x een berg beklimmen of bungeejumpen.. Maar het kan zo mis gaan... Dat het een paar keer goed gaat, wil niet zeggen dat het goed is...

Ik zeg ook alleen maar mijn ervaring. En ik ben misschien te lief en te soft, maar ik heb een kei fijne pony die gewoon in mij vertrouwd en dat is me alles waard.

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 22:05

Dat werkt wel. Dat heet conditionering en dat werkt bij ieder levend wezen, mits goed uitgevoerd in begrijpelijke stappen.

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 22:23

Snollygoster schreef:
In het Frans hebben we daar de term 'tirer au renard' voor, op de manege waar ik vroeger stond was er ook één merrie die dit altijd heel hard en plots deed. Het enige wat hielp was om het touw rond de ring te draaien, als ze dan ging hangen zou ze vanzelf loskomen. Als ze dan toch vastgemaakt moest worden werd er een stukje touw van een strobaal in de ring gedaan en daaraan het touw vastgemaakt. Als ze dan zou hangen sprong het touw van de strobaal los ipv van iets stuk te maken.

Toen ik mijn paard net had ging ze ook vaak hangen. Ze deed dit rustig en zonder paniek. Puur om los te komen en redelijk rustig weg te lopen. Na een aantal halsters en touwen heb ik ze ook aan touwtjes van het hooi vastgebonden. Van drie touwtjes lusjes gemaakt. Kleine,grotere en nog een iets grotere lusjes. Deze vast aan de ring en het halstertouw hier weer aan vast. Paard trekt zich los en wil weglopen, maar staat nog vast. Na een paar keer heeft mijn paard het niet meer geprobeerd. Hij kwam toch niet los.
En een groot voordeel is dat het paard niet veel kracht hoeft te zetten om zich los te trekken. Weinig tot geen kans op blessures hiermee. En een groot voordeel is dat het niets kost.