Probleem met bekappen in de hoefstal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Utixo

Re: Probleem met bekappen in de hoefstal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 19:12

Ja, maar het gaat hier om een stuk paard van 1000 kilo. Deze staat al in een hoefstal. Dan houden de trucjes snel op hoor.
Gewoon sederen. Rustiger voor jezelf en het paard, en veiliger voor de smid.

Akke_sSpring

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 19:18

Ik denk dat ik alles goed gelezen heb dus ik stel even een andere vraag. Kan ze niet uit de hand gekapt worden? Ik weet dat het een flink paard is maar mijn hoefsmid kapt(e?) de Belzen ook altijd uit de hand. Als je je paard kunt desensibiliseren op aanraking en optillen dan zal de overgang naar de smid volgens mij niet zo groot zijn. Ik woon in Noord-Brabant als je zijn naam wilt dan mag je een pb sturen.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-15 22:58

Ik woon in belgie, west vlaanderen :D

Paardlief geeft pertinent geen voeten uit de hand (geeft ze soms wel even maar haalt dan keihard en gemeen uit)
Ik zal wel proberen om daarmee te oefenen in de mate dat het veilig blijft.

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 18:20

Hoop iig niet dat ze het niet meer toelaat omdat het haar te veel pijn doet, dan heb je vrees ik nog een groter probleem dan het niet kunnen bekappen en behandelen.

Ik gaf/geef Tycho wel eens wat Tranquigel voor t scheren. Met 4 streepjes staat ie erbij als een zoetje, haha! Maar dat is per paard verschillend, dus zou je uit moeten proberen... Een Epony die ik verzorgde had bijvoorbeeld nog geeneens genoeg aan een hele spuit, dus die hebben we toen bij de tandarts laten ver doven door de DA.
Maar ik zou een sedatie zeker wel proberen.

izzy1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 23:55

Jeutje. Lastig geval... Lijkt me idd een nare associatie .. Ik ga er altijd vanuit dat er een reden is waarom ze dit gedrag vertonen.. De hoefstal bij ons in de smidse kan je een 'broek' aan hangen, dat is zo'n lederen vlechtwerk wat heel de buik ondersteund en waarmee je met een krik het paard een stukje op kan tillen zodat ze zich niet af kunnen zetten. Niet leuk om het te gebruiken... Maar soms moet het... Ben blij dat de mijne braaf zijn bij de smid...

MaaikeMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 17:58

Ik zou toch echt voor sederen gaan. Als het paard het verder heel leuk doet en hij heeft al zoveel vooruitgang laten zien, zou ik hierom niet gaan verongelukken. Kan je hem daarna gelijk behandelen aan zijn benen.
Ik zou er wel voor kiezen om eerst te sederen met een DA. DA kan adequater doseren en bijspuiten waar nodig, met een pasta duurt dat allemaal wat langer. Maar ook voor je eigen gemoedsrust, je geeft al aan angstig te zijn dat hij misschien omvalt in de hoefstal? Als het dan met sederen met DA goed gaat, op termijn misschien een keer met een pasta proberen?

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 23:17

Ik wil niet drammerig doen ;) , maar sluit pijn uit voordat je gaat sederen.
Kleine wondjes, onderhuidse weefselontsteking, etc. etc.kunnen heel erg zeer doen.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-15 08:35

Pijn kunnen we nie uitsluiten. Ze heeft cpl dus die benen zijn constant ontstoken. Ze wordt behandeld tegen de mijten, bij wondjes worden die in de mate dat ze toelaat verzorgd, ze krijgt kruiden om te reinigen van binnenuit, veel meer kunnen we er niet aan doen helaas...

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 09:14

Jeetje , moeilijke situatie.
Waarom heeft ze geen interesse in clickeren?

Ik zou met sedatie wel oppassen , alhoewel het een heel diervriendelijke [ en hoefsmidvriendelijke] oplossing kan zijn. Ze kunnen er door heen breken , en in totale ongecontroleerde paniek echt alles kapot trekken , of met hoefstal en al omdonderen.

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 09:41

het feit dat ze omgekeerd reageert op desensibilisatie lijkt te wijzen op pijn. Ze weet dat jou intentie goed is, dat voelt ze en heeft ze vaker ervaren. Ze staat jou dus toe te helpen, tot het punt dat ze merkt dat het niet direct iets oplevert, maar dat jij aan het desensibiliseren bent. Dan is het voor haar genoeg want het doet pijn. Ik zou proberen haar te behandelen met voorafgaand een goede pijnstiller, eventueel in combinatie met wat sedatie en goed overleg met je hoefsmid en dierenarts. Vergeet niet dat het vluchtdieren blijven die hard voor zichzelf zijn.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-15 21:36

waarom er geen interesse is in clickeren, geen idee.
dit is wel een paard die heel hard vast hangt aan gewoontes, toen ik ermee begon was ze zo verknipt dat ze soms gevaarlijk was, door dezelfde routines te gaan doen, leerde ze dat het normaal was. Maar daar zijn we ook wat in blijven hangen.

bv,het aanleren van een zijgang. ze weet dat been = opzij. Stel dat ik op een moment met mijn ander been haar kont begrens, dan panikeert ze letterlijk. Het is nieuw, het klopt niet. ipv dat ze dan even afwacht, gaat ze letterlijk alle kanten gaan op springen. Vroeg of laat toont ze dan es gewenst gedrag, en na X heeft ze door wat de bedoeling is, en eenmaal ze het snapt krijg je haar niet meer van de wijs. Dan zit het erin.
het probleem bij grondwerk situeert zich vooral dat ze in zon situatie's door/over mij zou lopen, en dan ook niet op de nh methode daarvan weerhouden wordt. een deurspleet van 10 cm zou ze doorheen knallen, omdat ik bv vraag om een pas schuin achterwaarts te zetten als ze dat nog niet kent...

de clicker is prima zolang ze click = snoepje krijgt, moment dat er iets bijkomt ontploft ze.onder het zadel allemaal prima op te vangen (gewoon zitten en wachten :D) op de grond moeilijker.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 21:57

Toch even vragen hoor, het is 100% zeker dat ze cpl heeft en moet je haar daarvoor echt behandelen met middelen die haar pijn doen aan de wonden?
Kijk, ik bedoel dit... Nog even en je kunt haar wonden ook niet meer behandelen,dus zul je wat anders moeten gaan bedenken.
Zou dus echt gaan kijken of ze van die pijn daar mee af komt en dan kun je ook weer meer richting de smid doen toch?

En clickeren kan wonderen doen he, doen ze ook bij behoorlijk wilde dieren in de dierentuin en zelfs de neushoorns geven al voetje :P :D
Maar denk zelf toch dat ze van die pijnassociatie af moet ,voeten geven is pijnloos, en dan komt de rest ook wel weer
Laatst bijgewerkt door ellepel op 02-09-15 22:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-15 22:12

de producten nu doen geen pijn (de cydectin wordt tussen de sokken gespoten, niet rechtstreeks op wonden en doe ik preventief om wondjes te voorkomen, ze heeft ruim 6 maand proper geweest, tot nu (door haar gespring in de travaille heeft ze weer schaafwonden die nu lekker etteren uiteraard)
wondjes zelf worden behandeld met een kruidenzalf of calendulazalf, zelf uitgetest (na eens weken prikkende ontsmetting gebruikt te hebben, en per toeval tot de ontdekking kwam dat het prikte als een gek!, test ik nu alles zelf uit)
bij momenten kan ik van alles doen aan die benen (met mate), andere momenten wijs ik en haalt ze al uit. Het is heel erg afhankelijk welke bui ze heeft (of hoeveel last ze heeft), helaas kan ze het niet vertellen

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 22:33

Pff vervelend hoor, en dan maakt het ook nog enorm veel uit welke smid er is.
Nou ja stalgenootje van me haar paard krijgt ook verdovingspasrt,want die is zonder ook heel vervelend en dat gaat prima.

Gewoon een keer proberen, dan weet je dat ook weer :j